ANDRA AVDELNINGEN
HERRENS BÖN: ”FADER VÅR”
2759 ”En gång hade Jesus stannat på ett ställe för att be. När han slutade, sade en av hans lärjungar till honom: ”Herre, lär oss att be, liksom Johannes lärde sina lärjungar”
Fader vår, som är i himmelen;
helgat varde ditt namn;
tillkomme ditt rike;
ske din vilja, såsom i himmelen,
så ock på jorden;
vårt dagliga bröd giv oss idag;
och förlåt oss våra skulder,
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro;
och inled oss icke i frestelse,
utan fräls oss ifrån ondo.
2760 Mycket tidigt använde man sig i liturgin av en doxologi som avslutning av Herrens bön. I Didaché – De tolv apostlarnas lära – (8, 2) låter den så här: ”Ty dig tillhör makten och härligheten i
”SAMMANFATTNING AV HELA EVANGELIET”
2761 ”Herrens bön är verkligen en sammanfattning av hela
2762 När Augustinus har visat att psalmerna i Psaltaren utgör den huvudsakliga näringen för den kristna bönen och får sitt utlopp i bönerna i Fader vår, säger han avslutningsvis:
Om ni går igenom alla böner som finns i Bibeln så tror jag inte att ni kommer att hitta något som inte står att finna i Herrens
bön.[9]
2763 Hela Skriften (lagen, profeterna och psalmerna i Psaltaren) når sin fullbordan i
Herrens bön är den fullkomligaste av alla böner.... I den ber vi inte bara om det som vi med rätta kan önska oss, utan också i den ordning som det är lämpligt att önska det. På så sätt lär oss denna bön inte bara att be, utan ger också form åt hela vårt
känsloliv.[12] [2541]
2764 Bergspredikan är lära för livet, Herrens bön är bön, men både i den ena och den andra ger Herrens Ande en ny form åt våra önskningar – dessa inre rörelser som besjälar vårt liv. Jesus lär oss om detta nya liv genom sina ord och han lär oss att be om det i vår bön. Att vi på rätt sätt lever i honom är beroende av att vi ber på rätt sätt. [1965; 1969]
2765 Det traditionella uttrycket ”Herrens bön” betyder att Herren Jesus lär och ger oss bönen till vår Fader. Denna bön som kommer till oss från Jesus är verkligen enastående: den kommer från ”Herren”. Å ena sidan ger oss verkligen den ende Sonen de ord som Fadern har givit
2766 Men Jesus ger oss inte en formel som vi mekaniskt skall
2767 Kyrkan har från första början tagit emot och levt av denna gåva som består av Herrens ord och som är oskiljaktigt förenad med den helige Ande som ger liv i de troendes hjärtan. De första kristna församlingarna bad Herrens bön ”tre gånger om
2768 I enlighet med apostolisk tradition har Herrens bön en väsentlig och fast rotad plats i den liturgiska bönen.
Herren lär oss att förrätta vår bön i gemenskap med våra bröder. Ty han säger inte ”min Fader” som är i himlen, utan ”vår” Fader, för att vår bön skall frambäras från en enda själ för hela kyrkans
kropp.[16]
I alla kyrkans liturgiska traditioner är Herrens bön en väsentlig och omistlig del av tidegärdens stora tideböner. Men dess kyrkliga karaktär framträder med all önskvärd klarhet framför allt i den kristna initiationens tre sakrament:
2769 I dopet och konfirmationen betecknar överlämnandet (traditio) av Herrens bön den nya födelsen till gudomligt liv. Eftersom den kristna bönen är att tala till Gud med Guds eget ord lär sig de som ”är födda på nytt, inte ur en förgänglig sådd, utan ur en oförgänglig, Guds levande och bestående ord”
2770 I eukaristins liturgi framträder Herrens bön som hela kyrkans bön. Där uppenbaras dess fulla innebörd och verkan. Den har sin plats mellan anaforan (den eukaristiska bönen) och kommunionliturgin och sammanfattar å ena sidan alla böner och förböner som har kommit till uttryck under epiklesens gång och knackar å andra sidan på dörren in till bröllopsmåltiden i himmelriket som den sakramentala kommunionen föregriper. [1350]
2771 I eukaristin låter Herrens bön också de enskilda bönernas eskatologiska karaktär klart framträda. Den är den bön som passar bäst till de ”yttersta tiderna”, till frälsningens tid som har börjat med utgjutandet av den helige Ande och skall avslutas med Herrens återkomst. Bönerna i Fader vår stöder sig – till skillnad från bönerna i det Gamla förbundet – på det frälsningsmysterium som redan förverkligats, en gång för alla, i den korsfäste och uppståndne Jesus. [1403]
2772 Ur denna orubbliga tro strömmar det hopp fram som bär var och en av de sju bönerna. Dessa uttrycker den nuvarande tidens suckar – en tid som är en tid av tålamod och väntan då det ”ännu inte har blivit uppenbart vad vi kommer att bli”
Sammanfattning
2773 | Som svar på sina lärjungars begäran (”Herre, lär oss att be”: |
2774 | ”Herrens bön är verkligen hela evangeliets |
2775 | Den kallas ”Herrens bön” därför att vi har fått den av Herren Jesus, läromästare och förebild för vår bön. |
2776 | Herrens bön är kyrkans alldeles särskilda bön. Den utgör en väsentlig och omistlig del av de stora tidegärdsbönerna och den kristna initiationens sakrament: dopet, konfirmationen och eukaristin. Som väsentlig del av eukaristin ger den uttryck för den ”eskatologiska” karaktären i sina enskilda böner, den hoppas på Herren ”till dess han kommer” |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
BÖNEN I DET KRISTNA LIVET
ANDRA
AVDELNINGEN
HERRENS BÖN: ”FADER VÅR”
Artikel 1
”Sammanfattning av hela evangeliet”
I. I Bibelns mitt
II.
”Herrens bön”
III. Kyrkans bön
Artikel 2
”Fader vår som är i himmelen”
Artikel 3
De sju bönerna