Tredje kapitlet
JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE
683 ”Ingen kan säga: ”Jesus är Herre”, om han inte är fylld av den heliga anden”
Dopet ger oss den nya födelsens nåd i Gud Fadern genom Sonen i den helige Ande. Ty de som bär Guds Ande inom sig leds fram till Ordet, det vill säga Sonen; men Sonen för dem fram till Fadern, och han ger dem det oförstörbara livet. Utan Anden är det alltså omöjligt att se Guds Son, och utan Sonen kan ingen nalkas Fadern, ty kunskapen om Fadern är identisk med Sonen, och man lär känna Sonen genom den helige
Ande.[1] [249]
684 Den helige Ande är genom sin nåd den förste som framkallar tron och det nya livet i oss, ett liv som är att känna Fadern och den han har sänt, Jesus
Gamla testamentet förkunnade öppet Fadern, men mera dunkelt Sonen. Nya testamentet uppenbarade Sonen och lät Andens gudom skymta fram. Nu har Anden medborgarrätt hos oss och ger oss en klarare uppfattning om sig själv. Det var inte i överensstämmelse med klokhetens bud att då man ännu inte kände till Faderns gudom öppet förkunna Sonen och att då Sonens gudom ännu inte blivit erkänd lägga till den helige Ande som en ytterligare börda – för att uttrycka sig en smula lättsinnigt... Det är genom att gå framåt och stiga ”från den ena härligheten till den andra” som Treenighetens ljus lyser med allt klarare
glans.[3]
685 Att tro på den helige Ande är alltså att tro att den helige Ande är en av personerna i den heliga Treenigheten, av samma väsen som Fadern och Sonen, ”som med Fadern och Sonen tillbedes och
686 Den helige Ande verkar från början till slut med Fadern och Sonen för att genomföra Guds plan för vår frälsning. Men det är i de ”sista tiderna”, som tar sin början med Sonens frälsningsbringande människoblivande som han uppenbaras och blir oss given, känd och mottagen som person. Då kan denna frälsningsplan, fullbordad i Kristus, den ”förstfödde” och huvudet för den nya skapelsen, ta gestalt i mänskligheten genom Anden som har blivit utgjuten över den: kyrkan, de heligas gemenskap, kroppens uppståndelse och det eviga livet. [258]
”JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE”
687 ”Ingen utom Guds Ande vet vad som finns i Gud”
688 Kyrkan, en levande gemenskap i apostlarnas tro som den förmedlar, är den plats där vi lär känna den helige Ande:
— | i de skrifter som han har inspirerat; |
— | i traditionen, som kyrkofäderna alltid på ett ständigt nytt sätt vittnar om; |
— | kyrkans läroämbete, som han ger sitt bistånd; |
— | i kyrkans sakramentala liturgi, genom dess ord och symboler, där den helige Ande sätter oss i förbindelse med Kristus; |
— | i bönen, där Anden ber för oss; |
— | i de nådegåvor och tjänster som kyrkan byggs upp av; |
— | i tecknen på ett apostoliskt och missionerande liv; |
— | i helgonens vittnesbörd där han uppenbarar sin helighet och fortsätter frälsningsverket. |
I. Sonens och Andens gemensamma sändning
689 Den som Fadern har sänt in i våra hjärtan, sin
690 Jesus är Kristus, ”smord”, därför att Anden är hans smörjelse och allt det som händer från och med människoblivandet flyter fram ur denna
Begreppet smörjelse...antyder att det inte finns något avstånd mellan Sonen och Anden. Liksom vare sig förnuft eller känsla märker något avstånd mellan kroppens yta och oljan och inte heller något sorts mellanrum, är Sonens beröring med Anden omedelbar, så omedelbar, att den som vill komma i förbindelse med Sonen genom tron, först måste komma i beröring med oljan. Det finns faktiskt inte någon del som inte har någon förbindelse med den helige Ande. Därför sker bekännelsen till Kristi herravälde i den helige Ande för dem som avlägger trosbekännelsen – den helige Ande kommer från alla håll och går framför dem som närmar sig i
tro.[12] [448]
II. Den helige Andes namn, benämningar och symboler
Den helige Ande som egennamn
691 ”Den helige Ande” är egennamnet på den som vi tillber och förhärligar med Fadern och Sonen. Kyrkan har fått det från Herren och bekänner det vid sina nya barns
Begreppet ”Ande” är en översättning av det hebreiska Ruach som ursprungligen betyder andedräkt, luft, vind. Jesus använder sig med rätta av den från den materiella världen hämtade bilden av ”vinden” för att för Nikodemos antyda hur absolut och överväldigande ny den är, som personligen är Guds andedräkt, Guds
Ande.[14] Å andra sidan är ”Ande” och ”Helig” gemensamma beteckningar för de tre gudomliga personerna. Men då Skriften, liturgin och det teologiska språket förenar de båda beteckningarna menar de den outsägliga person som är den helige Ande utan att man på något sätt riskerar att förväxla denna person med annat för vilket man använder begreppen ”ande” och ”helig”.
Andra benämningar på den helige Ande
692 Då Jesus förkunnar och lovar den helige Andes ankomst, kallar han honom ”Parakletos”, bokstavligen ”Den tillkallade”, ad-vocatus
693 Förutom egennamnet, som för det mesta används i Apostlagärningarna och breven, finner man hos Paulus följande beteckningar: löftets Ande
Symboler för den helige Ande
694 Vatten. Vattensymboliken betecknar den helige Andes handlande i dopet, eftersom vattnet efter åkallan av den helige Ande blir verksamt sakramentalt tecken på den nya födelsen: liksom vi bars fram till vår första, naturliga födelse i vatten så betecknar dopvattnet verkligen att vi har den helige Ande att tacka för vår födelse till det gudomliga livet. Men ”vi har döpts med en och samma Ande” och har också fått ”en och samma Ande att dricka”
695 Smörjelse. Smörjelse med olja betecknar också den helige Ande – den blir rent av liktydig med
696 Eld. Medan vattnet betecknade födelsen och livets fruktbarhet som den helige Ande ger, symboliserar elden den förvandlande kraft som präglar den helige Andes handlingar. Profeten Elia som ”reste sig upp som en eld och vars ord brann som en fackla”
697 Moln och ljus. Dessa två symboler kan inte skiljas åt vid uppenbarelserna av den helige Ande. Alltsedan Gudsuppenbarelserna i det Gamla testamentet visar molnet, som ibland är dunkelt och ibland lysande klart, på den levande och frälsande Guden och döljer samtidigt hans övernaturliga härlighet: molnet är hos Mose på Sinai
698 Sigill. Sigillet är en symbol som står nära smörjelsens symbol. Det är på Kristus, som ”Fadern, Gud själv, har satt sitt sigill”
699 Hand. Jesus botar de
700 Finger. ”Det är med Guds finger som (Jesus) driver ut
701 Duva. Då syndafloden (vars symbolik tillämpas på dopet) upphör, kommer duvan, som släppts ut av Noa, tillbaka med en nyutslagen olivkvist i näbben – ett tecken på att jorden åter är
III. Anden och Guds Ord i löftenas tidsålder
702 Från början fram till ”tidens
Med ”profeter” menar kyrkan alla dem som den helige Ande har inspirerat vid förkunnelsen av Herrens ord och utformningen av de heliga böckerna, både i Gamla och Nya testamentet. Den judiska traditionen skiljer mellan Lagen (de fem första böckerna eller Pentateuken), Profeterna (de böcker vi kallar för historiska och profetiska) och Skrifterna (framförallt vishetsskrifterna, alldeles särskilt
Psaltaren).[54] [243]
Anden i skapelsen
703 Guds Ord och hans Andedräkt är ursprunget till hela skapelsens tillvaro och
Det tillkommer den helige Ande att styra, helga och besjäla skapelsen, ty han är Gud, av samma väsen som Fadern och Sonen.... Hans är makten över livet, ty eftersom han är Gud bevarar han skapelsen i Fadern genom
Sonen.[56] [292; 291]
704 ”När det gäller människorna är det med sina egna händer (dvs, Sonen och den helige Ande) som Gud formade dem... och han ristade in sin egen form i den kropp som utformats så att också det synliga skulle bära tydliga spår av den gudomliga
Den utlovade Anden
705 Människan som vanställts av synden och döden förblir en varelse skapad ”till Guds avbild”, i Sonens bild, men hon ”har gått miste om härligheten från
706 Mot allt mänskligt hopp lovar Gud Abraham efterkommande, som frukt av tron och den helige
I teofanierna och lagen
707 Teofanierna (uppenbarelser av Gud) lyser upp löftets väg, från patriarkerna till Mose och från Josua till synerna som inleder de stora profeternas sändning. Den kristna traditionen har alltid erkänt att Guds Ord blev synligt och hörbart i dessa teofanier – Guds Ord både uppenbarades och ”beslöjades” i den helige Andes moln.
708 Denna Guds pedagogik blev särskilt tydlig när han gav lagen åt sitt
I kungadömet och landsflykten
709 Lagen, tecknet på löftet och förbundet, skulle ha styrt hjärtat och ordningen i folket som framgått ur Abrahams tro. ”Om ni nu hör min röst och håller mitt förbund, så skall ni vara min egendom framför alla andra folk.... Och ni skall vara mig ett rike av präster och ett heligt folk”
710 Att glömma lagen och bryta förbundet leder till döden: detta är landsflykten, som skenbart innebär att löftena inte hålls men i verkligheten att Gud på ett hemlighetsfullt sätt förblir trofast och börjar bygga upp sitt verk igen – men i Anden. Guds folk måste gå igenom denna rening som innebär
Väntan på Messias och hans Ande
711 ”Se, jag vill göra något nytt”
Ovan har vi sett hur Jesus uppfyller de profetior som syftar på honom. Här begränsar vi oss till de profetior där förhållandet mellan Messias och hans Ande framträder klarare.
712 Dragen i ansiktet på Messias som man väntar på börjar att avteckna sig i Immanuels
Men ett skott skall skjuta upp ur Isais avhuggna stam,
och en telning från dess rötter skall bära frukt:
och på honom skall Herrens Ande vila,
vishets och förstånds Ande,
råds och starkhets Ande,
Herrens kunskaps och fruktans Ande.
713 De utmärkande dragen hos Messias träder först och främst fram i sångerna om
714 Därför inleder Kristus förkunnelsen av det glada budskapet med att på sig själv tillämpa följande ställe hos Jesaja
Herrens Ande är över mig,
ty han har smort mig för att frambära ett glädjebud för de fattiga.
Han har sänt mig för att förkunna befrielse för de fångna
och syn för de blinda,
att ge de förtryckta frihet,
och förkunna året som Herren har valt.
715 De profetiska texterna som direkt berör sändningen av den helige Ande är profetior där Gud talar till sitt folks hjärta på ett språk, rikt på löften, med tonvikt på ”kärleken och
716 Det folk som består av de
IV. Kristi Ande vid tidens fullbordan
Johannes, förelöpare, profet och döpare
717 ”Det kom en man som var sänd av Gud, hans namn var Johannes”
718 Johannes är ”Elia som skall
719 Johannes är ”mer än en
720 Slutligen inleder den helige Ande med Johannes Döparen som exempel det som han förverkligar i Kristus: att ge människan ”likheten” med Gud tillbaka. Johannes dop var till omvändelse, dopet i vatten och Ande blir en ny
”Var hälsad, du högt benådade”
721 Maria, Guds fullkomligt heliga moder, hon som alltid är jungfru, är Sonens och Andens mästerverk vid tidens fullbordan. För första gången i sin frälsningsplan och därför att Anden har förberett henne finner Fadern den boning där hans Son och Anden kan bo bland människor. Det är i denna mening som kyrkans tradition ofta har läst de vackraste texterna om Visheten och låtit dem syfta på
722 Den helige Ande har förberett Maria genom sin nåd: det var lämpligt att modern till den i ”vilken hela den gudomliga fullheten förkroppsligats och tagit sin boning” blev ”full av nåd”. Av ren nåd kom hon till utan synd som den ödmjukaste av alla skapade varelser, som den som var bäst lämpad att ta emot den Allsmäktiges outsägliga gåva. Med rätta hälsar ängeln Gabriel henne som ”Sions dotter”: ”Jubla, var
723 I Maria förverkligar den helige Ande Faderns frälsningsplan. Av den helige Ande tar Maria emot, bär och föder Guds Son. Hon blir som jungfru på ett enastående sätt fruktsam genom Andens makt och genom
724 I Maria uppenbarar den helige Ande Faderns Son som blivit jungfruns Son. Hon är den brinnande busken i Guds slutliga uppenbarelse av sig själv: fylld av den helige Ande visar hon på Ordet i sin ringa kropp, och det är de små och
725 Slutligen låter den helige Ande genom Maria människor komma i förbindelse med Kristus – dessa människor, som ”har utvalts för att ta emot Guds nådiga
726 Vid slutet av denna Andens sändning blir Maria ”kvinnan”, den nya Eva, ”moder till allt levande”, moder till ”hela
Kristus Jesus
727 Hela Sonens och den helige Andes sändning vid tidens fullbordan uttrycks i att Sonen är smord av Faderns Ande sedan sitt människoblivande: Jesus är Kristus, Messias. [438, 695; 536]
Hela det andra kapitlet i trosbekännelsen skall läsas i detta ljus. Hela Kristi gärning är Sonens och den helige Andes gemensamma sändning. Här skall vi enbart behandla det som har att göra med löftet om den helige Ande genom Jesus och den helige Andes gåva av den förhärligade Herren.
728 Jesus uppenbarar inte helt och fullt den helige Ande förrän han själv har blivit förhärligad genom sin död och sin uppståndelse. Men han lägger fram denna uppenbarelse så småningom, till och med i sin undervisning för den stora skaran av människor då han uppenbarar att hans kött skall bli föda för att världen skall
729 Det är först när stunden har kommit då Jesus skall förhärligas som han lovar att den helige Ande skall komma, eftersom hans död och hans uppståndelse skall uppfylla löftet som givits åt
730 Till slut kommer Jesu
V. Anden och kyrkan i den yttersta tiden
Pingst
731 På Pingstdagen (vid slutet av de sju påskveckorna) fullbordas Kristi påsk med utgjutandet av den helige Ande, som träder fram, blir given och förmedlad som gudomlig person: ur sin fullhet ger Kristus, Herren, den helige Ande vidare i överflödande
732 Denna dag uppenbarar sig den heliga Treenigheten helt och fullt. Sedan dess är det rike som Kristus förkunnat öppet för dem som tror på honom. Även om de lever i en ringa kropp och i ödmjuk tro har de ändå del av den heliga Treenighetens gemensamma liv. Genom sin ankomst – och den upphör aldrig – låter den helige Ande världen uppnå de ”yttersta tiderna”, kyrkans tid, det rike som man redan ärvt men ännu inte tillträtt: [244; 672]
Vi har sett det sanna Ljuset, vi har tagit emot den himmelska Anden, vi har funnit den sanna tron: vi tillber den odelbara Treenigheten, ty den har frälst
oss.[110]
Den helige Ande – Guds gåva
733 ”Gud är kärlek”
734 Eftersom vi är döda genom synden – eller åtminstone sårade av den – är den första verkan av kärlekens gåva våra synders förlåtelse. Det är gemenskapen med den helige Ande
735 Han ger oss då ”underpanten” på eller ”försmaken” av vårt
736 Det är genom denna Andens makt som Guds barn kan bära frukt. Han som har ympat in oss på det sanna vinträdet skall låta oss bära ”Andens frukter som är kärlek, frid, glädje, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning”
Genom gemenskapen med sig gör den helige Ande oss andliga, återför oss till paradiset, leder oss tillbaka till himmelriket och till barnaskapet hos Gud, ger oss förtröstan tillräckligt för att kalla Gud Fader och få del av Kristi nåd, att kallas ljusets barn och få del av den eviga
härligheten.[115]
Den helige Ande och kyrkan
737 Kristi och den helige Andes sändning fullbordas i kyrkan, Kristi kropp och den helige Andes tempel. Denna gemensamma sändning förenar för all framtid dem som tror på Kristus så att de med honom lever tillsammans med Fadern i den helige Ande: Anden förbereder människorna och kommer dem till hjälp i förväg med sin nåd, för att dra dem till Kristus. Han uppenbarar för dem den uppståndne Kristus, han påminner dem om hans ord och öppnar deras ande så att de kan förstå innebörden av hans död och hans uppståndelse. Han gör närvarande Kristi mysterium för dem, framför allt i eukaristin, för att försona dem och föra dem till gemenskap med Gud, för att de skall bära ”rik
738 Så är kyrkans sändning inget tillägg till Kristi och Andens sändning: den är dess verksamma tecken: till hela sin varelse och i alla sina lemmar är kyrkan sänd att förkunna och avlägga vittnesbörd om, aktualisera och utbreda det mysterium som består i gemenskapen med den heliga Treenigheten (om detta handlar nästa artikel): [850, 777]
Vi alla som har tagit emot en och samma ande, nämligen den helige Ande, vi har en och samma djupa gemenskap sinsemellan och med Gud. Ty även om vi är många var och en för sig och även om Kristus måtte låta Faderns och sin egen Ande bo i var och en av oss, så måtte han också genom sig själv föra till enhet dem som är skilda från varandra... och åstadkomma att vi alla bildar en enda enhet i honom. Och liksom Kristi heliga mänsklighet har förmågan att åstadkomma att alla de som har del i denna mänsklighet bildar en enda kropp, så leder enligt min mening Guds Ande som bor i alla och som är en enda och odelbar, också dem alla till den andliga
enheten.[117]
739 Eftersom den helige Ande är Kristi smörjelse, så är det Kristus, kroppens Huvud, som låter Anden tränga in i sina lemmar för att nära dem, hela dem, ordna dem i deras olika funktioner, ge dem liv, sända ut dem för att avlägga vittnesbörd, förena dem med sin hängivelse åt Fadern och sin förbön för hela världen. Det är genom kyrkans sakrament som Kristus till lemmarna i sin kropp förmedlar sin helige Ande, Heliggöraren (andra delen av katekesen behandlar detta). [1076]
740 Dessa ”Guds undergärningar”, som erbjuds de troende i kyrkans sakrament, bär frukt i det nya livet i Kristus i enlighet med Anden (tredje delen av katekesen behandlar detta).
741 ”Anden stöder oss i vår svaghet. Vi vet ju inte hur vår bön egentligen bör vara, men Anden vädjar för oss med rop utan ord”
Sammanfattning
742 | ”Eftersom ni är söner, har Gud sänt sin Sons Ande in i vårt hjärta, och den ropar: ”Abba! Fader!” |
743 | Från begynnelsen till tidens fullbordan, när Gud sänder sin Son, sänder han alltid sin Ande: deras sändning är gemensam. Den ena sändningen kan inte skiljas från den andra. |
744 | Då tiden går i fullbordan fulländar den helige Ande i Maria alla förberedelser för Kristi ankomst i Guds folk. Genom den helige Andes handlande i henne ger Fadern Immanuel, ”Gud med oss” |
745 | Guds Son vigs till Kristus (Messias) genom att smörjas med den helige Ande då han blir |
746 | Genom sin död och uppståndelse blir Jesus insatt som Herre och Kristus i |
747 | Den helige Ande som Kristus, huvudet, låter komma in i sina lemmar, bygger upp, besjälar och helgar kyrkan. Denna är det verksamma tecknet på gemenskapen med den heliga Treenigheten och gemenskapen mellan människor. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR”
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
FÖRSTA
KAPITLET
JAG TROR PÅ GUD FADER
ANDRA KAPITLET
JAG TROR PÅ JESUS KRISTUS, GUDS ENFÖDDE SON
TREDJE KAPITLET
JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE
Artikel 8
”Jag tror på den helige Ande”
I. Sonens och Andens gemensamma sändning
II.
Den helige Andes namn, benämningar och symboler
III.
Anden och Guds Ord i löftenas tidsålder
IV.
Kristi Ande vid tidens fullbordan
V.
Anden och kyrkan i den yttersta tiden
Artikel 9
”Jag tror på den heliga katolska kyrkan”
Artikel 10
”Jag tror på syndernas förlåtelse”
Artikel 11
”Jag tror på köttets uppståndelse”
Artikel 12
”Jag tror på ett evigt liv”
”Amen”
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register