DE SJU BÖNERNA
2803 Sedan barnaskapets Ande har ställt oss inför Gud, vår Fader, för att tillbe, älska och välsigna honom, låter han sju böner, sju välsignelser, stiga upp ur vårt hjärta. De tre första – som är mera direkt inriktade på Gud – får oss att vända oss mot Faderns härlighet, de fyra sista frambär vårt elände åt hans nåd, som vägar som leder fram till honom. ”Djup ropar till djup”
2804 Den första vågen bär oss fram till honom, för honom: ditt namn, ditt rike, din vilja! Det som utmärker kärleken är att först tänka på den som vi älskar. I var och en av de tre bönerna, nämner vi inte ”oss” själva, utan det är den älskade Sonens ”brinnande längtan” efter, ja, ”vånda” för sin Faders äras skull, som griper
2805 Den andra vågen av böner rullar fram på ett sätt som liknar utvecklingsgången av några eukaristiska epiklesböner: den bär fram våra förväntningar och drar till sig hans blick, som är all barmhärtighets Fader. Den stiger upp från oss och rör oss från och med nu, i denna värld: ”Ge oss... förlåt oss...befria oss.” Fjärde och femte bönen har med vårt liv som sådant att göra – antingen det gäller att ge det näring eller att bota det från synden; de två sista berör vår kamp för Livets seger, just bönens kamp. [1105]
2806 Genom de tre första bönerna stärks vi i tron, fylls av hopp och upptänds i kärlek. Eftersom vi är skapade varelser och fortfarande syndare, måste vi be för oss själva som är underställda världens och historiens lagar; vi frambär oss åt vår Guds obegränsade kärlek. Ty det är genom sin Smordes namn och genom hans rikes heliga Ande, som vår Fader genomför sin frälsningsplan, för oss och för hela världen. [2656-2658]
2807 Begreppet ”helga” skall här inte främst uppfattas i förorsakande (Gud ensam helgar, gör helig), utan i uppskattande mening: att erkänna som helig, att behandla på ett helgat, vördnadsfullt sätt. Det är på detta sätt – i tillbedjan – som denna bön ibland uppfattas: som lovprisning och
2808 I de avgörande ögonblicken av sin frälsande historia uppenbarar Gud sitt namn – men han gör det då han genomför sitt verk. Och detta verk utförs för oss och i oss enbart då hans namn helgas av oss och i oss. [203, 432]
2809 Guds helighet är hans eviga mysteriums boning, som ingen kan nalkas. Det som har uppenbarats av det i skapelsen och historien kallar Bibeln för härlighet, utstrålningen av hans
2810 I det löftesord som gavs till Abraham och eden som åtföljer
2811 Men trots den heliga lag som den helige
2812 Slutligen är det i Jesus som den helige Gudens namn uppenbaras och skänks oss, i mänsklig kropps gestalt, som
2813 I dopets vatten har vi ”tvättats rena, helgats och gjorts rättfärdiga genom Herren Jesu Kristi namn och genom Guds Ande”
Vem skulle kunna helga Gud, eftersom det är han själv som helgar? Men vi låter oss inspireras av ordet ”Var heliga, ty jag är helig”
(3 Mos 11:44) och ber om att vi som helgats genom dopet skall hålla fast vid det som vi har börjat bli. Och vi ber om detta varje dag, ty vi felar dagligen och vi måste rena oss från våra synder genom en ständigt upprepad helgelse.... Vi tar alltså vår tillflykt till bönen för att denna helighet skall förbli hososs.[16]
2814 Det beror i lika hög grad på vårt liv och vår bön – som är oskiljaktigt förenade med varandra – om hans namn skall kunna hållas heligt bland folken: [2045]
Vi ber Gud om att helga sitt namn, ty det är genom sin helighet som han räddar och helgar hela skapelsen.... Det handlar om det namn som ger frälsning åt den förlorade skapelsen – men vi ber att detta Guds namn skall helgas i oss genom vårt liv. Ty om vi lever väl, blir Guds namn välsignat; men om vi lever illa, smädas det, enligt apostelns ord: ”För er skull smädas Guds namn bland hedningarna”
(Rom 2:24).[17] Vi ber alltså om att vår själ når fram till den helighet som motsvarar vår Guds heliganamn.[18] När vi säger: ”Helgat varde ditt namn” ber vi om att det skall helgas i oss, som är i honom, men också i de andra, som Guds nåd fortfarande väntar på, för att rätta oss efter budet som förpliktar oss att be för alla, även för våra fiender. Därför säger vi inte uttryckligen: Låt ditt namn bli helgat ”i oss”, ty vi ber om att det skall helgas i alla
människor.[19]
2815 Denna bön, som innehåller alla dessa böner, blir hörd genom Kristi bön, liksom de sex andra som kommer efter den. Bönen till vår Fader är vår bön om den frambärs ”i Jesu
2816 I Nya testamentet kan samma ord – Basileia – översättas med ”kunglighet” (abstrakt benämning), ”rike” (konkret benämning) eller ”herravälde” (benämning som har med handling att göra). Guds rike ligger framför oss. Det har närmat sig genom det människoblivna Ordet, det har förkunnats överallt i evangeliet, det har kommit i Kristi död och uppståndelse. Guds rike kommer i och med den heliga sista måltiden och i eukaristin, det är mitt ibland oss. Guds rike kommer i sin härlighet, när Kristus överlämnar det åt sin Fader. [541; 2632; 560; 1107]
Det är också möjligt att Guds rike betyder Kristus som person, honom som vi åkallar i våra böner varje dag och vilkens ankomst vi vill påskynda genom vår förväntan. Liksom han är vår uppståndelse – ty i honom är det vi uppstår – kan han också vara Guds rike, ty i honom skall vi
härska.[21]
2817 Denna bön är Marana tha, Andens och brudens rop: ”Kom, Herre Jesus”: [451, 2632, 671]
Även om denna bön inte hade ålagt oss att be om Guds rikes ankomst, så skulle vi av oss själva ha brustit ut i detta rop och skyndat oss att sluta vårt hopp i våra armar. Martyrernas själar under altaret åkallar Herren med höga rop: ”Hur länge, Herre, skall du dröja med att hålla dom och utkräva hämnd för vårt blod på jordens invånare?”
(Upp 6:10) . Ja, de skall få rättvisa, vid tidens slut. Herre, påskynda då ditt rikesankomst![22]
2818 I Herrens bön handlar det huvudsakligen om Guds rikes slutliga ankomst genom Kristi
2819 ”Guds rike är... rättfärdighet och frid och glädje i den heliga anden”
Bara ett rent hjärta kan säga med övertygelse: ”tillkomme ditt rike”. Man måste ha varit i Paulus skola för att kunna säga: ”Synden skall alltså inte få härska i er dödliga kropp”
(Rom 6:12) . Den som håller sig ren i sina gärningar, sina tankar och sina ord kan säga till Gud: ”tillkomme dittrike!”[26] [2519]
2820 Genom ett urskillningsförfarande i enlighet med Anden kan de kristna skilja mellan Guds rikes tillväxt och framstegen i kulturen och samhället som de har gått in för. Detta urskillningsförfarande är inte en skilsmässa. Människans kallelse till det eviga livet undertrycker inte, utan stärker hennes skyldighet att låta de krafter och medel bli verksamma som hon fått av Skaparen för att i denna värld tjäna rättvisa och
2821 Denna bön bärs fram och blir hörd i
III. ”Ske din vilja, såsom i himmelen, så ock på jorden”
2822 Det är vår Faders vilja ”att alla människor skall räddas och komma till insikt om sanningen”
2823 ”Och han har yppat sin viljas hemlighet för oss, det beslut om Kristus som han hade fattat från början... att sammanfatta allting i Kristus, allt i himlen och på jorden.... I honom har vi fått vår arvslott, förutbestämda därtill av honom som låter allt ske efter sin vilja och sitt beslut”
2824 I Kristus och genom hans mänskliga vilja, har Faderns vilja fullkomligt och en gång för alla fullgjorts. Jesus säger då han träder in i världen: ”Se, jag kommer, Gud, för att göra din vilja”
2825 ”Fast han var son lärde han sig att lyda genom att lida”
Om vi förenar oss med Kristus kan vi bli en enda ande med honom och därigenom fullgöra hans vilja; på det sättet når den sin fulländning på jorden liksom i
himlen.[35] Tänk på hur Jesus Kristus lär oss att vara ödmjuka, då han får oss att inse att vår dygd inte enbart beror på vår egen ansträngning, utan på Guds nåd. Han befaller här varje troende människa som ber att låta sin bön omfatta hela jorden. Ty han säger inte ”ske din vilja” i mig eller i er utan ”på hela jorden”; för att irrläran skall försvinna därifrån, sanningen härska där, lasten förintas och dygden åter blomstra och jorden inte längre vara olik
himlen.[36]
2826 Det är genom bönen som vi kan ”avgöra vad som är Guds
2827 ”Om någon fruktar Gud och gör hans vilja, då lyssnar han till honom”
Vi kan utan att göra våld på sanningen översätta orden: ”ske din vilja såsom i himmelen så ock på jorden” på följande sätt: ”i kyrkan så som i vår Herre Jesus Kristus”, eller ”i bruden som har trolovats med honom så som i Brudgummen som har fullgjort Faderns
vilja.”[41] [796]
IV. ”Vårt dagliga bröd giv oss i dag”
2828 ”Giv oss”: förtroendet hos barn som förväntar sig allt av sin Fader är något vackert. ”Han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga”
2829 ”Giv oss” är dessutom uttryck för förbundet: vi tillhör honom och han tillhör oss, för vår skull. Men detta ”vi” erkänner honom också som alla människors Fader och vi ber till honom för dem alla, i solidaritet med deras behov och deras lidanden. [1939]
2830 ”Vårt bröd”. Fadern som ger oss livet kan inte låta bli att ge oss den nödvändiga födan för att upprätthålla livet, allt som är ”lämpligt”, både det materiella och det andliga. I sin bergspredikan betonar Jesus detta förtroende som utmärker söner och döttrar och som samverkar med vår Faders
Gud lovar att ge dem som söker Guds rike och hans rättfärdighet allt i överflöd. Ty allt tillhör Gud: ingenting fattas den som äger Gud, om han själv inte låter det saknas något när det gäller
Gud.[44] [227]
2831 Men att det finns sådana som lider hunger därför att de saknar bröd, avslöjar ett annat djup i denna bön. Den dramatiska situation som utgörs av svälten i världen manar de kristna som ber på ett sanningsenligt sätt till verksamt ansvar för sina bröder och systrar – såväl i sin personliga livsföring som i sin solidaritet med den mänskliga familjen. Denna bön i Herrens bön kan inte isoleras från liknelserna om den fattige
2832 Som jästen i degen skall det nya, som Guds rike innebär, få jorden att höja sig genom Kristi
2833 Det rör sig om ”vårt” bröd, ”ett” för ”många”. Saligprisningarnas fattigdom är den dygd som består i att dela med sig: den uppmanar oss att fördela och dela med sig av det man har i både materiell och andlig bemärkelse – inte av tvång, utan av kärlek, så att överflödet för några täcker andras
2834 ”Be och
2835 Denna bön och ansvaret som den är upphov till, gäller också för ett annat slags hunger som människor går under av: ”Människan lever inte endast av bröd utan hon lever av allt det som utgår av Herrens mun”
2836 ”I dag”: är också ett uttryck för förtroende. Herren lär oss
Om du får bröd varje dag, är varje dag för dig i dag. Om Kristus är hos dig i dag, uppstår han varje dag för dig. Hur är detta möjligt? ”Du är min Son; jag har i dag fött dig”
(Ps 2:7) . ”I dag” är därför den dag då Kristusuppstår.[54]
2837 ”Dagliga”. Detta ord, epioousios, används inte annars i Nya testamentet. Om man uppfattar det i temporal mening är det en pedagogisk upprepning av ”i
Eukaristin är vårt dagliga bröd. Denna gudomliga födas särskilda goda gåva är en enhetens kraft: den förenar oss med Frälsarens kropp och gör oss till hans lemmar för att vi skall bli det vi tar emot.... Detta dagliga bröd är också i de läsningar som ni lyssnar till varje dag i kyrkan, de hymner som man sjunger där och som ni sjunger. Allt detta är nödvändigt för vår
pilgrimsfärd.[59] Fadern i himlen uppmanar oss att som himlens barn be om brödet från
himlen.[60] Kristus ”själv är det bröd som såtts i Jungfrun, syrats i kroppen, knådats i lidandet, bakats i gravens ugn och förvarats i kyrkan, burits fram till altaret och varje dag förser de troende med himmelskföda”.[61]
V. ”Förlåt oss våra skulder
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro”
2838 Denna bön är förvånande. Om den inte innehöll mer än första delen av meningen – ”Förlåt oss våra skulder” – skulle den kunna vara innesluten utan att uttryckligen nämnas i de tre första bönerna i Herrens bön, eftersom Kristi offer är ”till syndernas förlåtelse”. Men enligt den andra delen av meningen skall vår bön först bli hörd om vi har svarat på ett krav. Vår bön riktas mot framtiden, vårt svar måste ha gått före den; ett ord binder ihop dem – ”såsom”. [1425; 1933; 2631]
”Förlåt oss våra skulder”
2839 Med djärv förtröstan har vi börjat be till vår Fader. Då vi bad att hans namn skulle bli helgat bad vi honom att ständigt bli mer helgade. Men även om vi är iklädda dopdräkten upphör vi inte att synda, att vända oss bort från Gud. I denna nya bön återvänder vi nu till honom, som den förlorade
2840 Men – och detta är förfärande – denna förlåtelses ström kan inte tränga in i vårt hjärta om vi inte har förlåtit dem som har brutit mot oss. Kärleken är – liksom Kristi kropp – odelbar: vi kan inte älska den Gud som vi inte ser om vi inte också älskar den broder och den syster som vi
2841 Denna bön är så viktig att den är den enda som Herren återvänder till och som han utvecklar i
...”såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro”
2842 Detta ”såsom”, är inte enastående i Jesu undervisning: ”Var fullkomliga, ’så som’ er Fader i himlen är fullkomlig”
2843 Så får Herrens ord om förlåtelse liv – den kärlek som älskar ända till kärlekens yttersta
2844 Den kristna bönen sträcker sig ända till att förlåta
2845 Det finns ingen gräns eller måtta för denna förlåtelse, som väsentligen är
Gud tar inte emot offer från dem som förorsakar oenighet, han skickar bort dem från altaret för att de först skall försonas med sina bröder: Gud vill bli försonad med fredens böner. Guds skönaste uppgift är vår frid, vår endräkt, hela det troende folkets enhet i Fadern, Sonen och den helige
Ande.[77]
VI. ”Och inled oss icke i frestelse”
2846 Denna bön når ned till roten av föregående bön, ty våra synder är frukterna av vårt samtycke till frestelsen. Vi ber vår Fader att inte ”utsätta” oss för den. Att översätta den grekiska termen med ett enda ord är svårt: den betyder ”låt oss inte råka
2847 Den helige Ande låter oss skilja mellan prövningen, som är nödvändig för den inre människans
Gud vill inte påtvinga oss det goda, han vill ha fria varelser.... Frestelsen är dock till något gagn. Alla utom Gud är okunniga om det som vår själ har fått av Gud – också vi själva. Men frestelsen låter detta framträda för att lära oss att lära känna oss själva och därigenom upptäcka vårt elände och förplikta oss att tacka för de gåvor som frestelsen har visat
oss.[82]
2848 ”Att inte råka i frestelse” innebär ett beslut från hjärtat: ”Ty där din skatt är, där kommer också ditt hjärta att vara.... Ingen kan tjäna två herrar”
2849 Men en sådan kamp och en sådan seger är bara möjlig i bön. Det är genom sin bön som Jesus segrade över Frestaren, i början av sin
VII. ”Utan fräls oss ifrån ondo!”
2850 Den sista bönen till vår Fader bärs också av Jesu bön: ”Jag ber inte att du skall ta dem ut ur världen, utan att du skall bevara dem från det onda”
2851 I denna bön är det onda inte något abstrakt, utan betecknar en person, Satan, den Onde, ängeln som gör uppror mot Gud. ”Djävulen” (dia-bolos) är den som ”motsätter sig” Guds plan och hans ”frälsningsverk”, som fullgjorts i Kristus. [391]
2852 ”Han har varit en mördare från första början... ty han är en lögnare och lögnens fader”
Herren som har tagit bort er synd och förlåtit er vill också beskydda och bevara er mot djävulens list, mot honom som kämpar mot er, för att fienden som har för vana att förorsaka synd, inte skall kunna överraska er. Den som förtröstar på Gud är inte rädd för djävulen. ”Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?”
(Rom 8:31).[90]
2853 Segern över ”denna världens
2854 Då vi ber om att bli befriade från den Onde, ber vi också om att befrias från allt ont – nu, i det förflutna och i framtiden – vars upphov och pådrivare han är. I denna sista bön bär kyrkan hela världens nöd fram till Fadern. Samtidigt som hon ber om befrielse från allt ont som drabbar mänskligheten ber hon också ödmjukt om fredens och nådens dyrbara gåva som är något som präglar den ståndaktiga väntan på Kristi återkomst. Då hon ber på detta sätt föregriper hon i ödmjuk tro allas och alltings sammanfattning i honom som ”har nycklarna till döden och dödsriket”
Ja, fräls oss, Herre, från allt ont, och ge oss fred i våra dagar. Bistå oss i din godhet, bevara oss från synd, och gör oss trygga i all oro, medan vi lever i hoppet om saligheten och väntar på vår Frälsares Jesu Kristi
återkomst.[95] [1041]
2855 Den avslutande lovprisningen ”Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet” tar åter upp de tre första bönerna till vår Fader: hans namns förhärligande, hans rikes ankomst och kraften i hans frälsande vilja. Men denna upprepning sker nu i form av tillbedjan och tacksägelse, som i den himmelska
2856 ”Sedan, när du har avslutat bönen, säger du Amen, och med detta Amen, som betyder ’Må detta
Sammanfattning
2857 | I ”Fader vår” har de första bönerna Faderns härlighet som mål: namnets helgande, Gudsrikets ankomst och fullgörandet av Guds vilja. De fyra andra lägger fram våra önskningar: dessa böner har med vårt liv att göra – för att ge det näring eller hela det från synden – och hänger samman med vår kamp för det godas och den Godes seger över det onda och den Onde. |
2858 | Då vi ber ”helgat varde ditt namn”, förenar vi oss med Guds frälsningsplan, hans namns helgande – detta namn uppenbaras för Mose och sedan för Jesus – genom oss och i oss, liksom i varje folk och i varje människa. |
2859 | I den andra bönen ser kyrkan först och främst fram emot Kristi återkomst och Guds rikes slutliga ankomst. Hon ber också för Guds rikes tillväxt i det ”i dag” som utgörs av vårt liv. |
2860 | I den tredje bönen ber vi vår Fader att förena vår vilja med hans Sons vilja för att fullborda hans frälsningsplan i världens liv. |
2861 | När vi i den fjärde bönen säger: ”Giv oss”, uttrycker vi i gemenskap med våra bröder och systrar vårt förtroende för vår himmelske Fader som hans söner och döttrar. ”Vårt bröd” betecknar den jordiska näring som är nödvändig för oss, och det betyder också livets bröd: Guds ord och Kristi kropp. Det tas emot på Guds ”i dag” som den absolut nödvändiga födan, den övernaturliga näring, som ges oss vid den himmelska festmåltiden vilken eukaristin är en försmak av. |
2862 | Den femte bönen ber ödmjukt om Guds barmhärtighet mot våra synder och fel. Denna barmhärtighet kan inte tränga in i vårt hjärta om vi inte har förmått förlåta våra fiender, enligt Kristi förebild och med hans hjälp. |
2863 | När vi säger ”inled oss icke i frestelse”, ber vi Gud om att han inte låter oss slå in på den väg som leder till synd. Denna bön ber om urskillningsförmågans och kraftens Ande; den ber också ivrigt om vaksamhetens och den slutliga ståndaktighetens nåd. |
2864 | I den sista bönen – ”Utan fräls oss ifrån ondo” – ber en kristen människa tillsammans med kyrkan Gud att göra den seger uppenbar som redan vunnits av Kristus över ”denna världens härskare”, Satan, ängeln som personligen gör uppror mot Gud och hans frälsningsplan. |
2865 | Genom detta slutliga ”Amen” uttrycker vi vårt ”Fiat” till de sju bönerna: ”Må det ske så...”. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
BÖNEN I DET KRISTNA LIVET
ANDRA
AVDELNINGEN
HERRENS BÖN: ”FADER VÅR”
Artikel 1
”Sammanfattning av hela evangeliet”
Artikel 2
”Fader vår som är i himmelen”
Artikel 3
De sju bönerna
I. ”Helgat varde ditt namn!”
II.
”Tillkomme ditt rike”
IV.
”Vårt dagliga bröd giv oss i dag”
VI.
”Och inled oss icke i frestelse”
VII.
”Utan fräls oss ifrån ondo!”
Avslutande lovprisning