BÖNENS KAMP
2725 Bön är en nådens gåva och ett beslutsamt svar från vår sida. Bön kräver alltid ansträngning. De stora bedjarna i det Gamla förbundet som levde före Kristus, lär oss, liksom Guds moder och helgonen tillsammans med Jesus, att bönen är en kamp. Mot vem? Mot oss själva och mot frestarens list, som gör allt för att få människan att vända sig bort från bönen och föreningen med sin Gud. Vi ber som vi lever och vi lever som vi ber. Om man inte har för vana att handla i Kristi Ande, kan man inte bli van vid att be i hans namn. Den ”andliga kampen” i den kristnes nya liv kan inte hållas åtskild från bönens kamp. [2612, 409; 2015]
2726 I bönens kamp möter vi i oss själva och runt omkring oss felaktiga uppfattningar om bön. En del uppfattar bön som ett psykologiskt fenomen, andra ser den som en satsning på koncentration för att uppnå inre tomhet. En del identifierar bön med rituella handlingar och ord. Många omedvetna kristna uppfattar bön som en sysselsättning som är oförenlig med allt vad de har att göra: De har inte tid. De som söker Gud i bön tappar fort modet, ty de vet inte att bönen inte bara kommer från dem själva utan även från den helige Ande. [2710]
2727 Vi står även inför denna världens många synsätt. Om vi inte är på vår vakt blir vi lätt påverkade av dem, exempelvis inställningen att endast det är sant som kan bevisas av förnuft och vetenskap – medan bön är ett mysterium som överstiger vårt medvetande och omedvetna; eller uppfattningen att endast produktion och vinst har ett värde medan bön saknar värde, eftersom den inte producerar något; föreställningen att sinnlighet och bekvämlighet är måttstock för det sanna, goda och sköna, medan bönen – som är ”kärlek till skönhet” (philokalia) – älskar den levande och sanne Gudens härlighet över allting. Slutligen framställs bön som en flykt från världen, som en reaktion mot överdriven företagsamhet. Men den kristna bönen är inte ett uppbrott från historien eller en skilsmässa från livet. [37; 2500]
2728 Slutligen gäller vår kamp även det som vi uppfattar som misslyckanden i bön. Dit hör modlöshet inför torka och sorgsenhet över att inte kunna ge allt åt Herren, för att vi ”äger
II. Hjärtats ödmjuka vaksamhet
Bönens svårigheter
2729 Ofta störs bönen av förströddhet. Vid muntlig bön kan den gälla orden och deras mening. Den kan djupare sett gälla honom som vi ber till i muntlig bön (liturgisk eller enskild), betraktande bön eller inre bön. Om vi börjar jaga det som distraherar oss, går vi i fällan. Det räcker att återvända till vårt hjärta. En distraktion uppenbarar för oss vad vi är fästade vid. Detta styng i det ödmjuka hjärtat inför Herren bör väcka vår kärlek till honom, så att vi föredrar honom före allt annat, när vi beslutsamt skänker honom vårt hjärta för att han skall rena det. Här sker kampen och avgörandet om vilken herre vi vill tjäna. [2711]
2730 Kampen mot vårt ”jag” som vill ha och bestämma består i hjärtats vaksamhet och nykterhet. När Jesus betonar vaksamhet är den alltid inriktad mot hans person och ankomst – på yttersta dagen och varje dag: ”i dag”. Brudgummen kommer mitt i natten. Det ljus som inte får slockna är tron: ”Mitt hjärta minns att du har sagt: ’Sök mitt ansikte’ ”
2731 En annan svårighet särskilt för dem som vill be uppriktigt är torka. Torkan drabbar den inre bönen när hjärtat tycks vara skilt från Gud och inte längtar efter andliga tankar, minnen och känslor. Detta innebär ögonblick av ren tro som i trofasthet mot Jesus håller ut i dödsångest och vid graven. Om vetekornet ”dör, ger det rik skörd”
Frestelser under bön
2732 Den vanligaste och mest dolda frestelsen är vår brist på tro. Denna tar sig mindre uttryck i uttrycklig otro än genom att man föredrar andra ting. När vi börjar be pockar tusentals arbetsuppgifter och bekymmer som vi bedömer som viktiga på företräde. Detta är sanningens ögonblick för hjärtat, och dess förkärlek blir uppenbar. Ibland vänder vi oss till Herren som en sista utväg, men tror vi verkligen på hans hjälp? Ibland gör vi Herren till vår bundsförvant, men hjärtat förhäver sig. I alla dessa fall avslöjar vår brist på tro att vårt hjärta ännu inte är tillräckligt ödmjukt: ”utan mig kan ni ingenting göra”
2733 En annan frestelse till vilken förmätenheten öppnar dörren är leda. De andliga fäderna uppfattar detta som något slags depression som uppstår på grund av avkall på askes, mindre vaksamhet och hjärtats försumlighet. ”Anden vill, men kroppen är svag”
III. Att ha förtroende som barn
2734 Det barnsliga förtroendet prövas i
Varför klagar vi över att inte bli bönhörda?
2735 En sak borde förvåna oss. När vi lovprisar Gud eller tackar honom för hans välgärningar bekymrar vi oss knappast för om vår bön är honom till behag. Däremot kräver vi att se resultat av vår bön. Vilken bild av Gud får oss att be? Är Gud för oss ett medel som vi använder eller är han vår Herres Jesu Kristi Fader? [2779]
2736 Är vi övertygade om, att vi inte vet ”hur vår bön egentligen bör vara?”
2737 ”Ni har ingenting, därför att ni inte ber. Ni ber men får ingenting, därför att ni ber illa; ni vill bara tillfredsställa era begär”
Bli inte sorgsen om du inte omedelbart får det som du ber Gud om. Han vill nämligen ge dig ännu mer med hjälp av din uthållighet att vara hos honom i
bön.[8] Han vill att vår längtan prövas i bön. Så förbereder han oss att ta emot det som han är beredd att geoss.[9]
Hur får vår bön verkan?
2738 Uppenbarelsen av bönen i frälsningshistorien lär oss att tron vilar på Guds handlande i historien. Genom sitt handlande i sin Sons lidande och uppståndelse väcker han det barnsliga förtroendet. Den kristna bönen är samverkan med hans försyn och med hans kärleksfulla avsikt med människan. [2568; 307]
2739 Paulus har ett frimodigt
2740 Jesu bön gör att den kristna bönen får verkan. Han är bönens förebild, och han ber med och i oss. Hur kan de som har blivit Guds barn ha sina hjärtan mer fästa vid gåvorna än givaren, när Sonens hjärta endast söker det som behagar Fadern? [2604]
2741 Jesus ber även för oss och i stället för oss och till vårt gagn. Alla våra böner har en gång för alla tagits upp i hans rop på korset och blivit hörda av Fadern i hans uppståndelse. Därför upphör han inte att föra vår talan inför
2742 ”Be ständigt”
2743 Det är alltid möjligt att be. Den kristnes tid är den uppståndne Kristus tid, han som säger till oss: ”Jag är med er alla dagar”
Man kan be ofta och ivrigt till och med på torget eller när man ensam går på promenad. Också när ni är i affären för att köpa eller sälja, ja även när ni lagar mat – också då kan ni
be.[15]
2744 Det är livsnödvändigt att be. Att bevisa motsatsen övertygar inte mer: Om vi inte låter oss ledas av Anden faller vi tillbaka i syndens
Ingenting är så värdefullt som bönen: Den gör det omöjliga möjligt och det svåra lätt... En människa som ber kan omöjligen
synda.[17] Den som ber blir säkert räddad; den som inte ber fördömer sig
själv.[18]
2745 Bön och kristet liv kan inte skiljas åt, ty det handlar om samma kärlek och om samma försakelse som framgår ur kärleken; samma barnsliga och kärleksfulla samtycke till Faderns kärleksfulla plan; samma omvandlande förening i den helige Ande som gör oss allt mer lika Jesus Kristus; samma kärlek till alla människor, den kärlek med vilken Kristus har älskat oss. ”Då skall Fadern ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. Detta befaller jag er: att ni skall älska varandra”
Den människa som förenar sin bön med det hon gör och det hon gör med sin bön ber oavlåtligen. Enligt vår uppfattning är det bara på detta sätt som man kan förverkliga föreskriften att alltid
be.[19]
Jesu översteprästerliga bön
2746 När Jesu ”stund” hade kommit bad han till
2747 I den kristna traditionen kallas denna bön med rätta Jesu ”översteprästerliga” förbön. Den är vår översteprästs bön. Den kan inte skiljas från hans offer och hans ”övergång” (påsk) till Fadern, varigenom han blir helt och hållet ”vigd” åt
2748 I denna offerbön med påskkaraktär sammanfattas allt i
2749 Jesus utförde helt och hållet Faderns verk, och hans bön liksom hans offer varar intill tidens slut. Jesu bön i denna stund uppfyller den yttersta tiden och för den fram mot fulländningen. Jesus är Sonen, åt vilken Fadern har överlåtit allt, och som överlåtit sig själv åt Fadern. Samtidigt talar han med en upphöjd
2750 När vi verkligen uppfattar vår Herres heliga namn, Jesus, kan vi i vårt inre ta emot den bön som han lär oss: ”Fader vår”! Hans prästerliga bön ger ande åt de olika bönerna i Fader vår: omsorgen om Faderns namn, lidelsen för hans rike och
2751 I denna bön uppenbarar och ger oss Jesus slutligen ”kunskapen” om Fadern, som inte kan skiljas från ”kunskapen” om Sonen. Detta är själva mysteriet i bönelivet. [240]
Sammanfattning
2752 | Bönen förutsätter att vi anstränger oss och kämpar mot oss själva och frestarens list. Bönens kamp kan inte skiljas från den ”andliga kamp” som är nödvändig för att kunna handla utifrån Kristi anda: Vi ber som vi lever, eftersom vi lever som vi ber. |
2753 | När vi kämpar med vår bön ställs vi inför felaktiga föreställningar, olika tankeströmningar och erfarenheten av att komma till korta. Dessa frestelser som ifrågasätter bönens nytta och möjligheter bör bemötas med ödmjukhet, förtröstan och uthållighet. |
2754 | De största svårigheterna i bönelivet är distraktion och torka. Tro, omvändelse och hjärtats vaksamhet är bästa botemedel. |
2755 | Två frestelser hotar ofta bönen: brist på tro och leda vid andliga ting. Denna leda är ett slags depression som beror på att man försummar att öva självbehärskning; den leder till missmod. |
2756 | Det barnsliga förtroendet prövas när vi har känslan av att inte alltid bli bönhörda. Evangeliet manar oss att fråga oss om vår bön motsvarar det som Anden vill. |
2757 | ”Be ständigt” |
2758 | Bönen som Jesus ber när hans stund hade kommit och som med rätta kallas den ”översteprästerliga |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
BÖNEN I DET KRISTNA LIVET
FÖRSTA KAPITLET
BÖNENS UPPENBARELSE
ANDRA KAPITLET
BÖNENS TRADITION
TREDJE KAPITLET
BÖNELIVET
Artikel 1
Bönens uttrycksformer
Artikel 2
Bönens kamp
I. Invändningar mot bön
II.
Hjärtats ödmjuka vaksamhet
III.
Att ha förtroende som barn
IV. Att framhärda i kärlek
ANDRA AVDELNINGEN
HERRENS BÖN: ”FADER VÅR”