EUKARISTINS SAKRAMENT
1322 Den heliga eukaristin fullbordar den kristna initiationen. De som upphöjts till det kungliga prästadömets värdighet genom dopet och ännu djupare har blivit likformiga med Kristus i konfirmationen deltar genom eukaristin med hela gemenskapen i Herrens offer. [1212]
1323 ”Vår Frälsare instiftade vid den sista måltiden, i den natt då han blev förrådd, det eukaristiska offret av sin kropp och sitt blod för att därigenom låta korsets offer äga fortbestånd genom tiderna, till dess han kommer åter, och för att så anförtro åt kyrkan, sin älskade brud, åminnelsen av sin död och uppståndelse: hängivelsens sakrament, enhetens tecken, kärlekens band, påskmåltiden där Kristus mottages, ’där hjärtat uppfylles av nåd och borgen lämnas på vår tillkommande
I. Eukaristin – källan och höjdpunkten för kyrkans liv
1324 Eukaristin är ”hela det kristna livets höjdpunkt och
1325 ”Livsgemenskapen med Gud och Gudsfolkets enhet är det som gör kyrkan till vad hon är. Eukaristin är tecken på detta och förverkligar det. I eukaristin finns höjdpunkten både på den handling som Gud genom Kristus helgar världen med, och den gudstjänst med vilken människorna i den helige Ande tjänar Kristus och genom honom tjänar
1326 Slutligen förenar vi oss i den eukaristiska gudstjänsten redan med den himmelska liturgin och erfar i förväg det eviga livet där Gud skall vara allt i
1327 Kort sagt, eukaristin är sammanfattningen av och höjdpunkten på vår tro: ”Vårt sätt att tänka överensstämmer med eukaristin, och eukaristin i sin tur bekräftar vårt sätt att
II. Vad kallas detta sakrament?
1328 Den outsinliga rikedomen i detta
sakrament kommer till uttryck i de olika namn man ger det. Vart och ett av dessa
namn tar fram vissa aspekter på det. Det kallas: Eukaristi därför
att det är tacksägelse till Gud. Orden eucharistein
1329 Herrens
Brödsbrytelse därför att denna rit som är något särskilt för en judisk måltid, togs i bruk av Jesus när han som värd vid
Eukaristisk sammankomst (synaxis) därför att eukaristin firas i de troendes församling, synligt uttryck för
1330 Åminnelse av Herrens lidande och uppståndelse. [1341]
Det heliga offret därför att det aktualiserar
Kristi, Frälsarens, offer och innesluter kyrkans offergåva; eller
också det heliga mässoffret, ”lovoffret”
Den heliga och gudomliga liturgin, därför att hela kyrkans liturgi finner sin mitt och sitt tydligaste uttryck då detta sakrament firas; därför kallas det i denna mening för firandet av de heliga mysterierna. Man talar också om det Allraheligaste sakramentet därför att detta sakrament är sakramentens sakrament. De eukaristiska gestalterna som bevaras i tabernaklet benämns på detta sätt. [1169]
1331 Kommunion, därför att det är genom detta sakrament som vi förenar oss med Kristus som ger oss del av sin kropp och sitt blod för att bilda en enda
1332 Den heliga mässan därför att liturgin i vilken frälsningsmysteriet har ägt rum avslutas med de troendes sändning (missio) att göra Guds vilja i sitt dagliga liv. [849]
III. Eukaristin i frälsningshistoriskt perspektiv
Bröd och vin som tecken
1333 I hjärtat av den eukaristiska
gudstjänsten befinner sig brödet och vinet som genom Kristi ord och
åkallan av den helige Ande blir Kristi kropp och blod. Trogen sin Herres
befallning fortsätter kyrkan att till hans åminnelse ända till
hans återkomst i härlighet göra det han gjorde kvällen
före sitt lidande: ”Han tog ett bröd...” ”Han tog
en bägare med vin....” Genom att på ett hemlighetsfullt sätt
bli till Kristi kropp och blod fortsätter brödets och vinets tecken
också att visa på att skapelsen är god. Så tackar vi
i offertoriet Skaparen för brödet och
1334 I det Gamla förbundet bars bröd
och vin fram som offer av jordens förstlingsfrukt, som tecken på
tacksamhet mot Skaparen. Men bröd och vin får också en ny betydelse
i samband med uttåget ur Egypten: det osyrade bröd som Israel äter
varje år vid påsk erinrar om det brådstörtade uttåget
ur Egypten som innebar befrielse; minnet av mannat i öknen påminner
Israel för all framtid om att det lever av det bröd som är Guds
1335 Bespisningsundren då Herren uttalade välsignelsen, bröt brödet och delade ut det genom sina lärjungars försorg för att ge föda åt människoskaran förebådar överflödet av hans enda och enastående bröd i hans
1336 Förkunnelsen av eukaristin för
första gången splittrade lärjungarna, precis som förkunnelsen
av lidandet skandaliserade dem: ”Det är outhärdligt, det han
säger. Vem står ut med att höra på honom?”
Instiftandet av eukaristin
1337 Herren som hade älskat de sina, älskade dem ända till slutet. Han visste att stunden hade kommit för honom att lämna denna värld för att återvända till sin Fader. Under måltidens gång tvättade han därför deras fötter och gav dem
1338 De tre synoptiska evangelierna och Paulus har åt oss förmedlat berättelsen om eukaristins instiftande; Johannes å sin sida berättar om Jesu ord i Kafarnaums synagoga, ord som är förberedelse för instiftandet av eukaristin: Kristus betecknar sig själv som livets bröd, som kommit ned från
1339 Jesus valde påsktiden för att fullgöra det han hade förutsagt i Kafarnaum: ge sin kropp och sitt blod åt sina lärjungar: [1169]
Så kom det osyrade brödets högtid, då påsklammen skulle slaktas. Och Jesus sände iväg Petrus och Johannes och sade: ”Gå och gör i ordning påskmåltiden åt oss” ...och de ordnade för påskmåltiden. När stunden var inne lade han sig till bords tillsammans med apostlarna. Han sade till dem: ”Hur har jag inte längtat efter att få äta denna påskmåltid med er, innan mitt lidande börjar. Jag säger er: jag kommer inte att äta den igen förrän den får sin fullkomning i Guds rike.” ...Sedan tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: ”Detta är min kropp som blir offrad för er. Gör detta till minne av mig”. Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er
(Luk 22:7-20).[30]
1340 Då Jesus firade den sista nattvarden med sina apostlar inom ramen för en påskmåltid gav han sin slutgiltiga tolkning av den judiska påsken. Ja, Jesu övergång till sin Fader genom sin död och sin uppståndelse, den nya påsken, sker i förväg i den sista nattvarden och firas i eukaristin som fullbordar den judiska påsken och förebådar kyrkans slutliga påsk i Gudsrikets härlighet. [1151; 677]
”Gör detta till minne av mig”
1341 Jesu befallning att upprepa hans handlingar och ord ”till dess att han kommer” begär inte bara att man skall minnas Jesus och det han har gjort. Den avser det liturgiska firandet, av apostlarna och deras efterträdare, av Kristi åminnelse, av hans liv, hans död, hans uppståndelse och hans förmedling hos Fadern. [611; 1363]
1342 Från begynnelsen har kyrkan varit trogen Herrens befallning. Om kyrkan i Jerusalem sades det: [2624]
Och de deltog troget i apostlarnas undervisning och den inbördes hjälpen, i brödbrytandet och bönerna. ...De höll samman och möttes varje dag troget i templet, och i hemmen bröt de brödet och höll måltid med varandra i jublande, uppriktig glädje
(Apg 2:42, 46) .
1343 Det var framför allt på den
”första dagen i veckan”, det vill säga på söndagen,
Herrens uppståndelses dag som de kristna samlades för att ”bryta
brödet”
Den förblir kyrkans mitt
1344 Så förkunnar Guds folk på
sin pilgrimsvandring från mässa till mässa Jesu påskmysterium
”till dess att han kommer”
IV. Det liturgiska firandet av eukaristin
Alla århundradens mässa
1345 Från 100-talet har vi Justinus Martyrens vittnesbörd om grunddragen i den eukaristiska gudstjänsten. I stort går det till på samma sätt när det gäller de stora liturgiska familjerna ännu i våra dagar. Han skriver följande för att för den hedniske kejsaren Antoninus Pius (138-161) förklara vad de kristna gör:
På den dag som kallas solens dag äger en sammankomst rum på en och samma plats med deltagande av alla dem som bor i staden eller den kringliggande landsbygden.
Man läser ur apostlarnas minnen och profeternas skrifter, så länge som tiden tillåter.
När den som läser har slutat tar föreståndaren till orda för att förmana och mana till efterföljd av det sköna som man lyssnat till.
Sedan reser vi oss alla och frambärböner[32] * för oss själva... och för alla andra, var de än befinner sig, att vi skall befinnas rättfärdiga i vårt liv och våra handlingar och trogna budorden och så uppnå den eviga frälsningen.
När vi har avslutat våra böner ger vi varandra en kyss.
Sedan bärs brödstycken och en bägare där man har blandat vin och vatten fram till den som leder sammankomsten.
Han tar dem och låter lovprisning och ära stiga upp till världsalltets Fader, i Sonens och den helige Andes namn, och han frambär en lång tacksägelse (på grekiska: eucharistian) för att vi har ansetts värdiga dessa gåvor.
När han har avslutat bönen och tacksägelsen svarar hela den närvarande församlingen med en acklamation och säger: Amen.
När den som leder har fullgjort tacksägelsen och folket har svarat delar de som hos oss kallas diakoner ut bröd, vin och vatten som blivit ”eukaristi” till alla närvarande och tar också med dessa gåvor till dem som ärfrånvarande.[33]
1346 Eukaristins liturgi går till i enlighet med en grundläggande struktur som har bevarats under tidernas lopp ända fram till våra dagar. Den utvecklar sig i två stora avsnitt som bildar en grundläggande enhet:
— | sammankomsten, ordets liturgi, med läsningar, predikan och de troendes bön; |
— | eukaristins liturgi med frambärande av bröd och vin, konsekrerande tacksägelse och kommunion. |
Ordets och eukaristins liturgi bildar tillsammans ”en enda
1347 Är det inte just så som Jesu, den uppståndnes, påskmåltid tillsammans med sina lärjungar går till? På vägen förklarade han skrifterna för dem och sedan lade han sig till bords med dem, ”tog brödet, uttalade tacksägelsen, bröt det och gav åt
Gudstjänstens förlopp
1348 Alla samlas. De kristna samlas på en och samma plats för den eukaristiska sammankomsten. Den leds av Kristus själv som är huvudaktören i eukaristin. Han är det Nya förbundets överstepräst. Det är han som osynligt leder hela den eukaristiska gudstjänsten. Det är som representant för Kristus som biskopen eller prästen (som handlar i Kristi, huvudets, person) leder sammankomsten, tar till orda efter läsningarna, tar emot offergåvorna och uttalar den eukaristiska bönen. Alla har sin aktiva roll i gudstjänsten, var och en på sitt sätt: lektorerna, de som bär fram gåvorna, de som delar ut kommunionen, och hela folket vars ”Amen” är beviset på att det deltar i gudstjänsten. [1140; 1548]
1349 Ordets gudstjänst omfattar
”profeternas skrifter”, det vill säga Gamla testamentet och
”apostlarnas minnen” – deras brev och evangelierna. Efter
predikan som är en uppmaning att ta emot detta ord som vad det verkligen
är, nämligen Guds
1350 Frambärandet av offergåvorna (offergåvornas tillredelse): man bär sedan fram, ibland i procession, bröd och vin till altaret. Gåvorna frambärs av prästen i Kristi namn i det eukaristiska offret där de blir till Kristi kropp och blod. Detta är Kristi egen handling vid den sista nattvarden, ”då han tog brödet och bägaren”. ”Kyrkan ensam bär fram detta rena offer till Skaparen i det att hon med tacksägelse bär fram det som kommer från hans egen
1351 Från första början bär de kristna fram sina gåvor som skall fördelas bland de behövande tillsammans med brödet och vinet. Denna sed,
De som är rika och är villiga till det ger sina gåvor, var och en i enlighet med det som han själv åtar sig; det som samlats in överlämnas åt den som leder sammankomsten; och han bistår föräldralösa och änkor, dem som av sjukdom eller vilket annat skäl som helst har berövats sina tillgångar, fångar och invandrare – med ett ord: han hjälper alla dem som befinner sig i
trångmål.[41]
1352 Anaforan (Offerbönen): med den eukaristiska bönen, tacksägelse- och vigningsbönen, kommer vi till gudstjänstens hjärta och höjdpunkt:
I prefationen tackar kyrkan Fadern, genom Kristus, i den helige Ande för alla hans verk, för skapelsen, återlösningen och helgelsen. Hela gemenskapen förenar sig då i den oupphörliga lovsång som den himmelska kyrkan, änglarna och alla helgon, sjunger inför den trefaldigt helige Guden. [559]
1353 I epiklesen ber hon Fadern om att sända sin helige Ande (eller sin mäktiga
I berättelsen om instiftelsen gör kraften i Kristi ord och handling och den helige Andes makt hans kropp och blod, hans offer som frambars på korset en gång för alla, sakramentalt närvarande under brödets och vinets gestalter. [1375]
1354 I anamnesen som kommer därefter erinrar sig kyrkan Kristi Jesu lidande, uppståndelse och ärorika återkomst; hon framställer för Fadern Kristi självutgivelse som försonar oss med honom. [1103]
I förbönerna uttrycker kyrkan att eukaristin firas i gemenskap med hela kyrkan i himlen och på jorden, med de levande och de döda, och i gemenskap med kyrkans herdar, påven, stiftets biskop, hans presbyterium och hans diakoner och med biskoparna i hela världen med deras kyrkor. [954]
1355 I kommunionen som föregås
av Herrens bön och brödsbrytelsen tar de troende emot ”brödet
från himlen” och ”frälsningens kalk”, Kristi kropp
och blod, han som gav sig själv ”för världens liv”
Eftersom detta bröd och vin enligt ett gammalt uttryckssätt har blivit
”eukaristi”,[43] ”kallar vi denna föda eukaristi, och ingen kan delta i den om han inte tror på att det som lärs hos oss är sant, om han inte har tagit emot badet till syndernas förlåtelse och därmed blivit född på nytt, och om han inte lever enligt Kristibud”.[44] [1327]
V. Det sakramentala offret:
tacksägelse, åminnelse, närvaro
1356 Om vi kristna har firat eukaristin
från allra första början och i en form som till sitt väsen
inte har förändrats trots alla skillnader när det gäller
tiden och liturgierna är det för att vi känner oss bundna till
Herrens befallning som han gav på kvällen före sitt lidande:
”Gör detta till minne av mig”
1357 Vi uppfyller denna Herrens befallning i det att vi firar åminnelsen av hans offer. Då vi gör detta frambär vi åt Fadern det som han själv har givit åt oss: hans skapelses gåvor, bröd och vin, som genom den helige Andes kraft och Kristi ord blir Kristi kropp och blod: Kristus blir på detta sätt verkligen på ett hemlighetsfullt sätt närvarande.
1358 Vi skall alltså betrakta eukaristin
— | som tacksägelse åt och lovprisning av Fadern; |
— | som åminnelseoffer av Kristus och hans kropp; |
— | som Kristi närvaro i kraft av hans ord och hans Ande. |
Tacksägelse åt och lovprisning av Fadern
1359 Eukaristin, sakrament för vår frälsning som genomförts av Kristus på korset, är också ett lovoffer som tacksägelse för skapelseverket. I det eukaristiska offret ställs hela skapelsen som Gud älskar fram inför Fadern genom Kristi död och uppståndelse. Genom Kristus kan kyrkan frambära lovets offer som tacksägelse för allt gott, skönt och rättfärdigt som Gud har gjort i skapelsen och mänskligheten. [293]
1360 Eukaristin är ett tackoffer åt Fadern, en lovprisning med vilken kyrkan ger uttryck för sin tacksamhet mot Gud för alla hans välgärningar, för allt det som han har åstadkommit med skapelsen, återlösningen och helgelsen. Eukaristi betyder först och främst ”tacksägelse”. [1083]
1361 Eukaristin är också det lovoffer med vilket kyrkan sjunger till Guds ära i hela skapelsens namn. Detta lovoffer är bara möjligt i och genom Kristus: han förenar de troende med sin person, sin lovprisning och sin förmedling, så att lovoffret till Fadern frambärs genom Kristus och med honom för att tas emot i honom. [294]
Kristi och hans kropps, kyrkans, åminnelseoffer
1362 Eukaristin är åminnelseakten av Kristi påsk, aktualiseringen och det sakramentala frambärandet av hans enda offer, i kyrkans, hans kropps, liturgi. I alla eukaristiska böner finner vi efter instiftelseorden en bön som kallas anamnes eller åminnelse. [1103]
1363 I den heliga Skrifts mening är åminnelse inte bara minne av händelser i det förgångna, utan förkunnelse av de underbara ting som Gud har gjort för
1364 Åminnelsen får en ny betydelse i Nya testamentet. När kyrkan firar eukaristi erinrar hon om Kristi påsk, och denna blir närvarande: det offer som Kristus en gång för alla har framburit på korset förblir alltid
1365 Eftersom eukaristin är åminnelse
av Kristi påsk, är den också ett offer. Eukaristins
offerkaraktär framgår av själva instiftelseorden: ”Detta
är min kropp som offras för er” och ”Denna bägare
är det Nya förbundet i mitt blod, som blir utgjutet för er”
1366 Eukaristin är alltså ett offer eftersom den representerar (gör närvarande) korsoffret, därför att den är en åminnelse av det och därför att den fördelar dess frukt. [613]
(Kristus) vår Gud och Herre offrade sig själv åt Gud, Fadern, en gång för alla. Han dog som förmedlare på korsets altare för att åstadkomma evig frälsning för dem (människorna). Eftersom döden ändå inte skulle göra slut på hans prästadöme (
Heb 7:24, 27 ), så ville han vid den sista nattvarden, ”i den natt då han blev förrådd”(1 Kor 11:23 ) överlämna åt sin kyrka, sin älskade brud, ett synligt offer (något som den mänskliga naturen kräver), i vilket det blodiga offer som skulle gå i fullbordan en gång för alla på korset, vars minne skulle vara för alltid ända till tidens slut(1 Kor 11:23 ) och vars frälsande kraft skulle sättas in mot de synder som vi begår varje dag, skulle varanärvarande.[48]
1367 Kristi offer och mässoffret är ett enda offer: ”Det är ett och samma offer, det är samme Kristus som frambär sig själv genom prästernas tjänst – han som frambar sig själv på korset. Endast sättet att offra är
1368 Eukaristin är likaså kyrkans offer. Kyrkan som är Kristi kropp deltar i sitt överhuvuds offer. Med honom offras hon själv helt och hållet. Hon förenar sig med hans förmedling för alla människor hos Fadern. I eukaristin blir Kristi offer också offret som frambärs av lemmarna i hans kropp. De troendes liv, deras lovprisning, deras lidande, deras bön, deras arbete förenas med Kristi liv, lovprisning, lidande, bön och arbete och hans fullständiga självutgivelse och får på detta sätt ett nytt värde. Kristi offer närvarande på altaret ger alla generationers kristna möjlighet att förenas med hans offer. [618, 2031; 1109]
I katakomberna skildras kyrkan ofta som en kvinna i bön, med armarna vitt utbredda i böneställning. Som Kristus som sträckte ut sina armar på korset offrar hon sig och ber för alla människor genom honom, med honom och i honom.
1369 Hela kyrkan förenas med Kristi offerhandling och förmedling. Påven som har fått Petrusämbetet i kyrkan förenas med varje mässa där han nämns som tecken på och tjänare av den universella kyrkans enhet. Ortens biskop är alltid ansvarig för eukaristin, även om den leds av en präst; hans namn uttalas för att påminna om hans ledarskap för den lokala kyrkan, mitt i sitt presbyterium och med hjälp av diakonerna. Gemenskapen ber också för alla ämbetsbärare som för den och med den frambär det eukaristiska offret: [834, 882; 1561; 1566]
Den eukaristi skall betraktas som legitim som äger rum under biskopens ledning eller den som han har givit uppdrag att göra
detta.[51] Det är genom prästernas tjänst som de kristnas andliga offer fullbordas, i förening med Kristi, den ende Medlarens, offer, som frambärs i hela kyrkans namn i eukaristin av prästernas händer, på ett oblodigt och sakramentalt sätt, till dess att Herren själv
kommer.[52]
1370 Med Kristi offerhandling förenar sig inte bara de kyrkans medlemmar som fortfarande befinner sig här på jorden, utan också de som redan är i himlens härlighet: det är i gemenskap med den saliga jungfru Maria och genom att erinra sig henne liksom alla andra helgon som kyrkan frambär det eukaristiska offret. I eukaristin står kyrkan, med Maria, så att säga vid korsets fot, förenad med Kristi offerhandling och förmedling. [956; 969]
1371 Det eukaristiska offret frambärs också för avlidna troende ”som dött i Kristus men ännu inte helt och hållet blivit
Begrav denna kropp var som helst! Gör er inget besvär för den, bekymra er inte för den! Allt jag begär av er är att ni kommer ihåg mig vid Herrens altare, var ni än
är![54] Sedan ber vi (i offerbönen, anaforan) för de avsomnade heliga fäderna och biskoparna och i allmänhet för alla dem som avlidit före oss. Vi tror att detta blir till stort gagn för de själar, för vars skull vi bär fram vår ödmjuka bön, medan det heliga och vördnadsvärda offret finns närvarande. ...Då vi bär fram våra böner för dem som somnat in, även om de var syndare, ställer vi... fram Kristus, som offrats för våra synder, och gör Gud, som är människornas vän, nådigt sinnad mot dem och mot
oss.[55]
1372 Augustinus har på ett beundransvärt sätt sammanfattat denna lära som manar oss till att på ett allt fullkomligare sätt delta i vår Frälsares offer som vi firar i eukaristin: [1140]
Hela denna återlösta stad, dvs, de heligas gemenskap och samfund, frambärs till Gud som allomfattande offer av översteprästen, som i tjänargestalt gick så långt att han offrade sig för oss i sitt lidande, för att av oss bilda ett så stort överhuvuds kropp. ...Detta är de kristnas offer: ”Vi utgör, fastän många, en enda kropp i Kristus”
(Rom 12:5) . Kyrkan upphör inte att ständigt på nytt bära fram detta offer i det altarets sakrament som de troende väl känner till, där det blir klart att i det som hon frambär blir hon självframburen.[56]
Kristi närvaro genom kraften i sitt ord
och genom den helige Andes makt
1373 ”Kristus är den som har dött
och därtill den som har uppväckts och sitter på Guds högra
sida och vädjar för oss”
1374 Det sätt på vilket Kristus är närvarande under de eukaristiska gestalterna är helt enastående. Han lyfter upp eukaristin över alla de andra sakramenten och gör det till ”liksom fulländningen av det andliga livet och till det mål som alla sakrament är inriktade
1375 Det är genom övergången av brödet och vinet till Kristi kropp och blod som Kristus blir närvarande i detta sakrament. Kyrkofäderna har bestämt hävdat kyrkans tro på förmågan i Kristi ord och den helige Andes kraft att åstadkomma denna omvandling. Så förklarar Johannes Chrysostomos: [1105]
Det är inte en människa som åstadkommer att de framburna gåvorna blir Kristi kropp och blod, utan Kristus själv som blivit korsfäst för oss. Prästen, Kristi ikon, uttalar hans ord, men deras verkan och deras ord kommer från Gud. Detta är min kropp, säger han. Detta ord förvandlar det som burits
fram.[63] [1128]
Och Ambrosius säger om denna omvandling:
Låt oss vara fullt övertygade om att detta inte är det som naturen har format utan det som välsignelsen har vigt, och att kraften i välsignelsen övervinner kraften i naturen, därför att naturen själv förändras av
välsignelsen.[64] Skulle inte Kristi ord som av intet kunde kalla fram det som inte fanns till, inte förändra ting som redan existerar och göra dem till något som de inte ännu var? Ty det är inte mindre att ge tingen deras första natur än att förändra den idem.[65] [298]
1376 Konciliet i Trient sammanfattar den katolska tron genom att förklara: ”Eftersom Kristus, vår Frälsare, har sagt att det som han bar fram under brödets gestalt verkligen var hans kropp, så har man i kyrkan alltid haft denna övertygelse, som det heliga konciliet på nytt lägger fram: genom konsekrationen av bröd och vin sker en förändring av brödets hela substans till Kristi, vår Herres, kropps substans och av vinets hela substans till hans blod; denna förändring kallar den katolska kyrkan med en lämplig och riktig term för
1377 Kristi eukaristiska närvaro börjar med konsekrationen och fortsätter så länge som de eukaristiska gestalterna finns kvar. Kristus är helt och hållet närvarande i var och en av gestalterna och helt och hållet i varje del av dem, så att brödsbrytelsen inte bryter sönder
1378 Kulten av eukaristin. I mässans liturgi ger vi uttryck åt vår tro på Kristi verkliga närvaro under brödets och vinets gestalter bland annat genom att böja knä eller genom att böja oss djupt ned som tecken på tillbedjan av vår Herre. ”Den katolska kyrkan har givit och fortsätter att utöva kult, i form av tillbedjan, som tillkommer eukaristins sakrament inte bara under mässan, utan också utanför mässans firande: i det att hon med största omsorg förvarar de konsekrerade hostiorna, visar fram dem för de troende för att de skall vörda dem i högtidlig form och i det att man bär dem i
1379 ”Den heliga förvaringen” (tabernaklet) var från början avsedd för att värdigt förvara eukaristin så att den skulle kunna bäras till de sjuka och frånvarande efter mässans slut. Genom fördjupning av tron på Kristi verkliga närvaro i sin eukaristi har kyrkan blivit medveten om meningen med den tysta tillbedjan av Herren som är närvarande under de eukaristiska gestalterna. Därför bör tabernaklet ställas upp på ett särskilt värdigt ställe i kyrkan; det skall framställas på ett sådant sätt att det understryker och visar på sanningen i Kristi verkliga närvaro i det heliga sakramentet. [1183; 2691]
1380 Det är i hög grad lämpligt
att Kristus på detta enastående sätt ville fortsätta att
vara närvarande i sin kyrka. Eftersom Kristus skulle lämna de sina
i sin synliga gestalt, ville han ge oss sin sakramentala närvaro; eftersom
han skulle offra sig på korset för att frälsa oss, ville han
att vi på ett konkret sätt skulle minnas den kärlek med ”vilken
han älskade oss ända till slutet”
Kyrkan och världen är i stort behov av den eukaristiska kulten. Jesus väntar på oss i detta kärlekens sakrament. Säg inte nej till den tid som behövs för att möta honom i tillbedjan, i en kontemplation som är full av tro och öppen för att sona världens allvarliga brister och synder. Må vår tillbedjan aldrig
upphöra.[70] [2715]
1381 ”Man uppfattar inte Kristi sanna kropps och Kristi sanna blods verkliga närvaro i detta sakrament ’med sina sinnen’, säger den helige Thomas, ’utan enbart genom tron, som stöder sig på Guds auktoritet’. Därför förklarar den helige Kyrillos, när han kommenterar
Herre, dig jag tillber, fast fördold du är,
Under tecknens slöja är du verkligt här.
Helt vill jag mig viga här och nu åt dig
som i tro jag skådar. Allting tillhör dig.Känsel, smak och ögon intet här förmår.
Men min tro bekänner det jag ej förstår.
Vad du sagt, det tror jag helt och fullt och visst,
ty ditt ord är sanning, Herre JesusKrist.[72]
1382 Mässan är samtidigt – utan att man kan skilja dessa båda aspekter åt – åminnelsehandling med offerkaraktär där korsoffret ständigt är närvarande, och kommunionens heliga måltid där man får del av Kristi kropp och blod. Firandet av det eukaristiska offret är helt och hållet inställt på de troendes innerliga förening med Kristus i kommunionen. Att kommunicera är att ta emot Kristus själv, som har offrat sig för oss. [950]
1383 Altaret kring vilket kyrkan samlas då hon firar eukaristin representerar två aspekter av samma mysterium: offeraltaret och Herrens bord. Detta så mycket mer som det kristna altaret är symbol på Kristus själv, närvarande i sina troendes mitt, på en gång som offer, framburet för vår försoning, och som himmelsk föda som ger sig åt oss. ”Är väl altaret något annat än en bild av Kristi kropp?” säger
Vi bönfaller dig, allsmäktige Gud: sänd din ängel att bära fram detta offer på ditt altare i himmelen inför din Gudoms härlighet, och låt oss alla, som här vid detta altare får del av din Sons heliga kropp och blod, bli uppfyllda med all himmelsk nåd och
välsignelse.[75]
”Tag och ät härav alla”: kommunionen
1384 Herren ger oss en enträgen inbjudan
att ta emot honom i eukaristins sakrament: ”Sannerligen, jag säger
er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod,
äger ni inte livet”
1385 För att svara på denna inbjudan
bör vi förbereda oss för detta så stora och heliga
ögonblick. Paulus uppmanar oss att rannsaka vårt samvete: ”Den
som äter Herrens bröd eller dricker hans bägare på ett
ovärdigt sätt har därför syndat mot Herrens kropp och blod.
Var och en måste pröva sig själv, sedan kan han äta brödet
eller dricka bägaren. Ty den som äter och dricker utan att tänka
på vems kropp det gäller, han äter och dricker en dom över
sig”
1386 Inför storheten i detta sakrament kan den kristna människan ödmjukt och med brinnande tro upprepa officerens
Låt mig delta i din mystiska nattvard i dag, o Guds Son. Ty jag skall inte berätta om din hemlighet för dina ovänner, och jag ger dig inte heller judaskyssen. Men som rövaren ropar jag: Kom ihåg mig, Herre, i ditt
rike.[78] [732]
1387 För att på ett passande sätt förbereda sig för att ta emot detta sakrament skall de troende hålla den fasta som deras kyrka
1388 Det är i överensstämmelse med eukaristins innersta mening om de troende – om de har de nödvändiga förutsättningarna för
1389 Kyrkan gör det till en plikt för de troende att på söndagar och festdagar delta i den gudomliga liturgin och att åtminstone ta emot den heliga eukaristin en gång om året, om möjligt vid
1390 Tack vare Kristi sakramentala närvaro under endera gestalten är det möjligt att ta emot hela frukten av eukaristins nåd endast under brödets gestalt. Av pastorala skäl har detta sätt att kommunicera blivit det vanligaste i den latinska riten. ”Den heliga kommunionen förverkligar bättre sin teckenkaraktär när den sker under båda gestalterna. Ty i denna form blir den eukaristiska måltidens tecken
Kommunionens frukter
1391 Kommunionen låter vår
förening med Kristus växa till i styrka. Att ta emot eukaristin
i kommunionen har som främsta frukt den intima föreningen med Kristus
Jesus. Ja, Herren säger: ”Den som äter mitt kött och dricker
mitt blod förblir i mig och jag i honom”
Då de troende på Herrens festdagar tar emot Sonens kropp, förkunnar de för varandra den goda nyheten att underpanten på livet är oss given, liksom då ängeln sade till Maria Magdalena: ”Kristus är uppstånden!” Se, också nu ges liv och uppståndelse åt den som tar emot
Kristus.[85]
1392 Det som den materiella födan frambringar i vårt kroppsliga liv förverkligar kommunionen på ett underbart sätt i vårt andliga liv. Att få del av Kristi, den uppståndnes, kött, ”som gjorts levande av den heliga och levandegörande
1393 Kommunionen skiljer oss från synden. Kristi kropp som vi tar emot i kommunionen är ”utgiven för oss” och blodet som vi dricker ”är utgjutet för de många till syndernas förlåtelse”. Därför kan inte eukaristin förena oss med Kristus utan att samtidigt rena oss från de synder vi begått och bevara oss för framtida synder: [613]
”Var gång ni äter det brödet och dricker bägaren förkunnar ni alltså Herrens död till dess han
kommer”.[87] Om vi förkunnar Herrens död, förkunnar vi syndernas förlåtelse. Ja, varje gång som hans blod utgjuts, utgjuts det till syndernas förlåtelse, jag bör alltid ta emot det för att det alltid skall förlåta mina synder. Jag som alltid syndar måste alltid ha ett botemedel försynden.[88]
1394 Liksom den kroppsliga födan är till för att ersätta förlorade krafter stärker eukaristin kärleken som hotar att försvagas i det dagliga livet; och denna återupplivade kärlek tar bort lättare
Eftersom Kristus dog för oss av kärlek så ber vi när vi erinrar oss hans död vid offret att vi skall få del av kärleken genom den helige Andes ankomst; vi ber ödmjukt att också vi i kraft av den kärlek med vilken Kristus ville dö för oss skall kunna se världen som korsfäst för oss och oss själva som korsfästa för världen. ...Då vi har fått kärlekens gåva så låt oss då dö för synden och leva för
Gud.[90]
1395 Genom samma kärlek som den låter flamma upp i oss bevarar eukaristin oss för framtida dödssynder. Ju mer vi deltar i Kristi liv och ju större framsteg i vänskapen med honom vi gör, desto svårare är det för oss att bryta med honom genom en dödssynd. Eukaristin är inte till för att ge förlåtelse för dödssynder. Detta område tillhör försoningens sakrament. Karakteristiskt för eukaristin är att vara sakrament för dem som är i fullständig förening med kyrkan. [1855; 1446]
1396 Den mystiska kroppens enhet: eukaristin
gör kyrkan. De som tar emot eukaristin förenas innerligare med
Kristus. På samma sätt förenar Kristus dem med alla troende
i en enda kropp: kyrkan. Kommunionen förnyar, stärker och fördjupar
denna förbindelse med kyrkan, som redan förverkligats i dopet. I dopet
har vi blivit kallade att bilda en enda
Om ni är Kristi kropp och hans lemmar, så är det ert sakrament som sätts ned på Herrens bord, ni tar emot ert sakrament. Ni svarar ”Amen” (”Ja, det är sant!”) till det som ni tar emot, och ni skriver under på detta när ni svarar. Du hör detta ord: ”Kristi kropp” och du svarar. ”Amen”. Var också en Kristi lem för att ditt Amen skall vara
sannfärdigt.[92] [1064]
1397 Eukaristin skapar engagemang för de fattiga: För att i sanning ta emot Kristi kropp och blod, utgiven och utgjutet för oss, bör vi känna igen Kristus i de allra fattigaste, hans bröder och
Du har smakat Herrens blod och du känner inte ens igen din broder. Du vanhedrar detta bord i det att du inte anser den människa värdig att dela din mat som har ansetts värdig att få del av detta bord. Gud har befriat dig från alla dina synder och har bjudit in dig till det. Och du har inte ens nu blivit mer
barmhärtig.[94]
1398 Eukaristin och de kristnas enhet. Inför storheten i detta mysterium utropar Augustinus: ”O godhetens sakrament! O enhetens tecken! O kärlekens
1399 De orientaliska kyrkor som inte lever i full gemenskap med den katolska kyrkan firar eukaristin med stor kärlek. ”Dessa kyrkor är visserligen skilda från oss, men de har giltiga sakrament, främst – på grund av den apostoliska successionen – prästämbetet och eukaristin, vilka fortfarande förenar dem med oss med de starkaste
1400 De kyrkliga samfund som framgått ur reformationen och som är skilda från den katolska kyrkan, har ”framför allt på grund av att prästämbetet saknas, inte bevarat det eukaristiska mysteriets ursprungliga och fulla
1401 Katolska ämbetsbärare kan då ett synnerligen allvarligt behov föreligger i enlighet med stiftschefens bedömning ge sakramenten (eukaristi, bot och de sjukas smörjelse) åt andra kristna som inte lever i full gemenskap med den katolska kyrkan men som fullt frivilligt begär dessa sakrament: de måste då visa att de bekänner den katolska tron när det gäller dessa sakrament och att de är förberedda på det sätt som
VII. Eukaristin – ”underpant på den kommande härligheten”
1402 I en gammal bön hyllar kyrkan eukaristins mysterium: ”O heliga gästabud, åminnelse av Kristi lidande: här äter han med oss och är vår föda, här flödar nåden, här ges en pant på himlens
1403 Vid den sista nattvarden vände
Herren själv sina lärjungars blickar mot påskens fullbordan
i Guds rike: ”Jag säger er: nu kommer jag inte att dricka av det
som vinstocken ger förrän den dag då jag dricker det nya vinet
med er i min Faders rike”
1404 Kyrkan vet att Herren i vår tid kommer i sin eukaristi, och att han är där, mitt ibland oss. Men denna närvaro är fördold. Därför firar vi eukaristin ”medan vi lever i hoppet om saligheten och väntar på vår Frälsares, Jesu Kristi,
1405 Vi har inte någon säkrare pant, något tydligare tecken på detta stora hopp om nya himlar och en ny jord där rättfärdighet
Sammanfattning
1406 | Jesus säger: ”Jag är det levande brödet, som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet. ...Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv... han förblir i mig och jag i honom” |
1407 | Eukaristin är hjärtat och höjdpunkten i kyrkans liv, ty i eukaristin förenar Kristus sin kyrka och alla sina lemmar med det lov- och tackoffer som bars fram en gång för alla på korset åt Fadern. Genom detta offer sprider han frälsningens nådegåvor över sin kropp, som är kyrkan. |
1408 | Den eukaristiska gudstjänsten omfattar alltid följande element: förkunnelse av Guds ord, tacksägelse till Gud, Fadern, för alla hans välgärningar, framför allt för att han har givit oss sin Son, konsekrationen av bröd och vin och deltagande i det liturgiska gästabudet genom att man tar emot Kristi kropp och blod. Dessa beståndsdelar bildar en och samma gudstjänsthandling. |
1409 | Eukaristin är åminnelsehandlingen av Kristi påsk, det vill säga det frälsningsverk som har genomförts genom Kristi liv, död och uppståndelse. Detta frälsningsverk blir närvarande genom den liturgiska handlingen. |
1410 | Det är Kristus själv, det Nya förbundets överstepräst, som handlar genom prästernas tjänst och frambär det eukaristiska offret. Och det är åter samme Kristus, som verkligen är närvarande under brödets och vinets gestalter som är offergåvan i det eukaristiska offret. |
1411 | Endast giltigt vigda präster kan leda eukaristin och konsekrera bröd och vin, så att dessa gåvor blir Herrens kropp och blod. |
1412 | De väsentliga tecknen i eukaristins sakrament är brödet av vete och vin av vinstocken, över vilka den helige Andes välsignelse nedkallas och prästen uttalar konsekrationsorden som Jesus själv uttalade vid den sista måltiden: ”Detta är min kropp, offrad för er. ...Detta är bägaren med mitt blod...” |
1413 | Genom konsekrationen sker transsubstantiationen, väsensförvandlingen, av bröd och vin till Kristi kropp och blod. Under de konsekrerade gestalterna av bröd och vin är Kristus själv, levande och ärorik, närvarande på ett sant, verkligt och substantiellt eller väsensmässigt sätt, hans kropp och blod är närvarande, tillsammans med hans själ och hans |
1414 | I egenskap av offer frambärs eukaristin också för att sona de levandes och dödas synder och för att utverka andliga eller timliga välgärningar av Gud. |
1415 | Den som vill ta emot Kristus i den eukaristiska kommunionen skall befinna sig i nådens tillstånd. Om någon är medveten om att ha begått en dödssynd, får han inte ta emot eukaristin utan att först ha tagit emot avlösningen i botens sakrament. |
1416 | Den heliga kommunionen där man tar emot Kristi kropp och blod främjar kommunikantens förening med Kristus, förlåter honom hans dagliga synder och bevarar honom för allvarliga synder. Eftersom kärlekens band mellan Kristus och den som kommunicerar stärks, får enheten i kyrkan, Kristi kropp, ny kraft genom mottagandet av detta sakrament. |
1417 | Kyrkan anbefaller varmt de troende att ta emot kommunionen då de deltar i firandet av eukaristin; hon gör det till en förpliktelse för dem åtminstone en gång om året. |
1418 | Eftersom Kristus själv är närvarande i altarets sakrament, måste man vörda honom genom att ägna honom tillbedjan. ”Att besöka det allraheligaste Sakramentet är ett bevis på tacksamhet, ett tecken på kärlek och en plikt som består av tillbedjan av Kristus vår |
1419 | Eftersom Kristus har gått över från denna värld till Fadern ger han oss eukaristin som underpant på härligheten hos sig: deltagandet i det heliga offret gör oss till ett med hans hjärta, ger oss stöd under hela detta livets pilgrimsgång, får oss att längta efter det eviga livet och förenar oss redan med kyrkan i himlen, med den heliga jungfrun Maria och alla helgon. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
FÖRSTA AVDELNINGEN
DEN SAKRAMENTALA FRÄLSNINGSORDNINGEN
ANDRA
AVDELNINGEN
KYRKANS SJU SAKRAMENT
FÖRSTA KAPITLET
DEN KRISTNA INITIATIONENS SAKRAMENT
Artikel 1
Dopets sakrament
Artikel 2
Konfirmationens sakrament
Artikel 3
Eukaristins sakrament
I. Eukaristin – källan och höjdpunkten för kyrkans liv
II.
Vad kallas detta sakrament?
III.
Eukaristin i frälsningshistoriskt perspektiv
IV.
Det liturgiska firandet av eukaristin
VI.
Påskmåltiden
ANDRA KAPITLET
HELANDETS SAKRAMENT
TREDJE KAPITLET
SAKRAMENT I GEMENSKAPENS TJÄNST
FJÄRDE
KAPITLET
ANDRA LITURGISKA HANDLINGAR
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register