ANDRA AVDELNINGEN
KYRKANS SJU SAKRAMENT
1210 Det Nya förbundets sakrament har instiftats av Kristus och är sju till antalet, nämligen dopet, konfirmationen, eukaristin, boten, de sjukas smörjelse, vigningen och äktenskapet. De sju sakramenten berör alla viktiga utvecklingsfaser och alla viktiga ögonblick i den kristna människans liv: de ger upphov och tillväxt, bot och sändning till de kristnas trosliv. I och med detta råder det en viss likhet mellan utvecklingsfaserna i det naturliga livet och utvecklingsfaserna i det andliga
1211 Vi följer denna analogi och behandlar först den kristna initiationens (inledningen till det kristna livet) tre sakrament (första kapitlet), sedan helandets sakrament (andra kapitlet) och slutligen de sakrament som tjänar de troendes gemenskap och sändning (tredje kapitlet). Denna ordning är förvisso inte den enda möjliga, men den för till förståelse av att sakramenten utgör en organism i vilken varje enskilt sakrament ingår på ett levande sätt. I denna organism har eukaristin en enastående ställning i egenskap av ”sakramentens sakrament”: ”Alla andra sakrament har sin inriktning på detta sakrament vilket är deras
DEN KRISTNA INITIATIONENS
SAKRAMENT
1212 Genom den kristna initiationens sakrament – dopet, konfirmationen och eukaristin – läggs grunden till alla former för kristet liv. ”Delaktigheten i det gudomliga livet, som ges åt människor genom Kristi nåd, uppvisar en viss analogi med det naturliga livets uppkomst, tillväxt och uppehållande. De troende föds till ett nytt liv genom dopet, får styrka genom konfirmationen och tar i eukaristin emot det eviga livets bröd. Genom dessa den kristna initiationens sakrament tar de i allt högre grad emot det gudomliga livets rikedomar och går fram emot den fullkomliga
DOPETS SAKRAMENT
1213 Det heliga dopet är grunden för hela det kristna livet, porten till livet i Anden (vitae spiritualis ianua) och dörren som ger tillträde till de andra sakramenten. Genom dopet befrias vi från synden och föds på nytt som Guds barn, vi blir Kristi lemmar, inlemmas i kyrkan och får del av hennes
I. Vad kallas detta sakrament?
1214 Det kallas dop efter den
centrala rit med vilken de genomförs: att döpa (på grekiska
baptizein) betyder ”doppa”, ”sänka ned”
: ”doppandet” ned i vattnet symboliserar katekumenens begravning
med Kristus i hans död varifrån han stiger upp genom att stå
upp med
1215 Detta sakrament kallas också ”det
bad som återföder och förnyar genom den heliga anden
1216 ”Detta bad kallas upplysning
därför att de som tar emot denna undervisning får en upplyst
Dopet är den vackraste och mest storslagna av Guds gåvor.... Vi kallar det gåva, nåd, smörjelse, upplysning, odödlighetens klädnad, pånyttfödelsens bad, insegel, och allt det dyrbaraste som finns. Gåva, därför att det ges åt dem som inte själva har något att komma med; nåd, därför att det ges till och med åt skuldbelastade människor; dop, därför att synden begravs i vatten; smörjelse, därför att det är heligt och kungligt (de som blir smorda är heliga och kungliga); upplysning, därför att det är strålande ljus; klädnad, därför att den skyler över vår skam; bad, därför att det tvättar av; insegel, därför att det bevarar oss och tecknar oss med tecknet på Guds
herravälde.[10]
II. Dopet i frälsningsordningen
Förebilder för dopet i det Gamla förbundet
1217 I påsknattsliturgin erinrar kyrkan under dopvattenvälsignelsen högtidligt om de stora händelserna i frälsningshistorien som redan var förebilder för dopets mysterium:
Gud, i osynlig makt utför du stora gärningar genom sakramentens tecken. På många sätt har du låtit vattnet förebåda dopets
nåd.[11]
1218 Sedan världens begynnelse är vattnet, detta ödmjuka och underbara skapade ting, källan för liv och fruktbarhet. Den heliga Skrift ser det som ”övertäckt” av Guds
I världens begynnelse svävade din Ande över vattnen, och redan då bestämde du att vattnet skulle tjäna vår
helgelse.[13]
1219 Kyrkan har i Noas ark sett en förebild
till frälsning genom dopet. I arken ”räddades några få,
bara åtta människor genom vattnet”
Vid syndafloden räddade du Noa genom vattnet, som samtidigt betydde syndens undergång och helgelsens
begynnelse.[14]
1220 Om källans vatten symboliserar livet, är havets vatten symbol på döden. Därför kunde det vara en förebild för korsets mysterium. Med utgångspunkt från denna symbolik betyder dopet gemenskap med Kristi död. [1010]
1221 Det är framför allt övergången av Röda havet, Israels verkliga befrielse från slaveriet i Egypten, som förkunnar den befrielse som genomförs av dopet:
I Röda havet lät du Abrahams barn gå på torr mark för att det folk som räddades undan farao skulle förebåda det folk som föds på nytt i
dopet.[15]
1222 Slutligen är övergången av Jordan förebild för dopet: därigenom får Guds folk ta emot gåvan, det land som utlovats åt Abrahams efterkommande. Det utlovade landet är en bild av det eviga livet. Löftet om detta saliga arv går i uppfyllelse i det Nya förbundet.
Kristi dop
1223 Alla förebilder från det
Gamla förbundet når sin fullbordan i Kristus Jesus. Han börjar
sitt offentliga liv efter att ha låtit döpa sig av Johannes Döparen
i
1224 Vår Herre underkastade sig frivilligt Johannes dop, som var avsett för syndare, för att ”uppfylla allt som hör till
1225 Det är genom sin påsk som Kristus har öppnat dopets källor för alla människor. Han hade ju redan talat om sitt lidande som han skulle utstå i Jerusalem som ett ”dop” med vilket han skulle bli
Se var du är döpt, varifrån dopet kommer – inte från något annat än Kristi kors. Där finns hela mysteriet: han har lidit för dig. Det är i honom du är återlöst, det är i honom du är
frälst.[24]
Dopet i kyrkan
1226 Sedan den första pingstdagen har
kyrkan firat och förvaltat det heliga dopet. Petrus förklarar för
folkmassan som skakats av hans förkunnelse: ”Omvänd er och låt
er alla döpas i Jesu Kristi namn så att ni får förlåtelse
för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva”
1227 Enligt aposteln Paulus deltar den troende människan genom dopet i Kristi död; hon begravs och uppstår med honom: [790]
Vet ni då inte att alla vi som har döpts in i Kristus Jesus, också har blivit döpta in i hans död? Genom dopet har vi alltså dött och blivit begravda med honom för att också vi skall leva i ett nytt liv, så som Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet
(Rom 6:3-4).[26]
De döpta har ”iklätt sig
1228 Dopet är alltså ett bad i vatten där Guds ords ”oförgängliga sådd” har sin livgivande
III. Hur firas dopets sakrament?
Den kristna initiationen
1229 Om någon vill bli kristen måste han sedan apostlarnas tid ge sig ut på en vandring och gå igenom en initiation som omfattar flera steg. Denna väg kan tillryggaläggas snabbt eller långsamt. Den skall alltid omfatta några väsentliga beståndsdelar: förkunnelse av ordet, mottagande av evangeliet vilket medför omvändelse, trosbekännelse, dop, utgjutande av den helige Ande och tillträde till den eukaristiska kommunionen.
1230 Denna initiation har haft mycket växlande former under tidernas lopp och efter omständigheternas krav. Under kyrkans första århundraden gick den kristna initiationen genom en stor utveckling, med lång tids katekumenat och en rad förberedande riter som liturgiskt markerade katekumenens förberedelseväg och nådde sitt mål i firandet av den kristna initiationens sakrament. [1248]
1231 Där barndopet praktiskt taget blev den vanliga formen för firandet av detta sakrament, blev det en enda handling som i mycket förkortad form införlivar de förberedande stegen till den kristna initiationen. Barndopet kräver enligt sin natur ett katekumenat efter dopet. Det handlar inte bara om en undervisning efter dopet, utan om dopnådens nödvändiga utveckling i den person som växer upp. Här föreligger det lämpliga tillfället att ge trosundervisning. [13]
1232 Andra Vatikankonciliet återinförde för den latinska kyrkan ”ett gradvis uppbyggt katekumenat för
1233 Idag börjar alltså vuxna människors kristna initiation i alla västliga och östliga gudstjänstordningar med deras inträde i katekumenatet för att nå höjdpunkten i en enda gudstjänst då man firar tre sakrament, nämligen dopet, konfirmationen och
Gudstjänstens
1234 Innehållet och nåden i dopets sakrament framträder klart då man förrättar det. Det är genom att uppmärksamt följa med i gudstjänstens handlingar och ord som de troende leds fram till att förstå de rikedomar som detta sakrament innehåller och gör till verklighet i varje nydöpt person.
1235 Korstecknet i gudstjänstens början inpräglar Kristi insegel på den som skall tillhöra honom och betecknar den frälsande nåd som Kristus har förvärvat åt oss genom sitt kors. [617; 2157]
1236 Förkunnelsen av Guds ord ger dopkandidaterna och församlingen ljus från den uppenbarade sanningen och väcker trons svar, som är oskiljaktigt förenat med dopet. Ja, dopet är på ett särskilt sätt ”trons sakrament” eftersom det är det sakramentala inträdet i troslivet. [1122]
1237 Eftersom dopet innebär befrielse från synden och dess upphovsman, djävulen, uttalas en (eller flera) exorcism(er) över den som skall döpas. Han smörjs med katekumenolja eller tar emot en handpåläggning av celebranten. Han tar uttryckligen avstånd från Satan. Förberedd på detta sätt kan han bekänna kyrkans tro åt vilken han ”anförtros” genom
1238 Dopvattnet vigs nu genom en
epikles-bön (bön om den helige Andes ankomst), antingen vid själva
doptillfället eller också under påsknatten. Kyrkan ber Gud
att genom Sonen låta den helige Andes kraft stiga ned över detta
vatten, så att de som skall döpas i det ”blir födda av
vatten och Ande”
1239 Nu följer sakramentets väsentliga rit: det egentliga dopet. Detta symboliserar och medför att dopkandidaten dör för synden och träder in i den heliga Treenighetens liv genom att likgestaltas med och införlivas i Kristi mysterium. Dopet genomförs på det tydligaste sättet genom att dopkandidaten tre gånger sänks ned i dopvattnet. Men sedan äldsta tid kan det också ske genom att man tre gånger häller vatten på dopkandidatens huvud. [1214]
1240 I den latinska kyrkan ledsagas detta trefaldiga begjutande med dopförrättarens ord: ”N., jag döper dig i Faderns och Sonens och den helige Andes namn” I de orientaliska liturgierna vänds katekumenenen mot öster och prästen säger: ”Guds tjänare/tjänarinna, N., döps i Faderns och Sonens och den helige Andes namn”. Vid åkallandet av varje person i den heliga Treenigheten doppar han ned honom i vattnet och lyfter upp honom igen.
1241 Smörjelse med det heliga krismat, en väldoftande olja som vigts av biskopen, betyder den helige Andes gåva till den nydöpta människan. Hon har blivit kristen, det vill säga ”smord” med den helige Ande, inlemmad i Kristus, som är smord till präst, profet och
1242 I de orientaliska kyrkorna är smörjelsen efter dopet smörjelsens sakrament (konfirmationen). I den romerska liturgin förebådar den en andra smörjelse med krisma som biskopen skall ge: konfirmationens sakrament, som så att säga ”bekräftar” och fullbordar smörjelsen vid dopet. [1291]
1243 Den vita dräkten symboliserar
att de döpta har ”iklätt sig
1244 Den första eukaristiska kommunionen.
Den nydöpta människan har blivit Guds barn och iklädd bröllopskläderna.
Hon får tillträde till ”Lammets bröllopsmåltid”
och tar emot det nya livets mat och dryck, Kristi kropp och blod. De orientaliska
kyrkorna bevarar ett levande medvetande om enheten i den kristna initiationen
och ger den heliga kommunionen åt alla nydöpta och konfirmerade,
även åt små barn, och kommer därvid ihåg Herrens
ord: ”Låt barnen komma hit till mig och hindra dem inte”
1245 Den högtidliga välsignelsen avslutar dopgudstjänsten. Vid dop av nyfödda har välsignelsen av modern en särskild plats.
1246 ”Varje mänsklig varelse som ännu inte är döpt – och endast en sådan – kan ta emot
Vuxendop
1247 Från kyrkans äldsta tid är vuxendop det vanligaste i en situation där förkunnelsen av evangeliet fortfarande är ny. Där intar katekumenatet (förberedelsen för dopet) en betydande plats. Det är en introduktion i den kristna tron och det kristna livet och innebär en förberedelse för att ta emot Guds gåva i dopet, konfirmationen och eukaristin.
1248 Katekumenatet eller undervisningen av katekumenerna har som mål att låta dessa få utveckla sin omvändelse och sin tro fram till mognad som svar på Guds kallelse och i förening med en kyrklig gemenskap. Det handlar om en ”inövning i hela det kristna livet ...för att de som undervisas skall bli förenade med Kristus, sin Mästare. Katekumenerna måste således... invigas i frälsningsmysteriet och övas i en livsföring i överensstämmelse med evangeliet. Genom heliga ceremonier som med viss intervall följer på varandra skall de föras in i Guds folks liv i tron, i liturgin och i
1249 Katekumenerna är ”redan förenade med kyrkan; de tillhör redan Kristi husfolk. Inte sällan lever de redan ett liv i tro, hopp och
Barndop
1250 Barn föds med en fallen och av arvsynden befläckad natur. Också de behöver den nya födelsen genom
1251 Kristna föräldrar inser att denna praxis motsvarar deras uppgift som beskyddare av det liv som Gud har anförtrott
1252 Seden att döpa små barn är en kyrkans tradition sedan urminnes tid. Den är uttryckligen omvittnad sedan 100-talet. Men det är möjligt att också barn blev
Tro och dop
1253 Dopet är trons
1254 Hos alla döpta, barn eller vuxna, måste tron växa till efter dopet. Därför firar kyrkan varje år under påsknatten förnyelsen av doplöftena. Förberedelsen för dopet leder endast fram till tröskeln till det nya livet. Dopet är källan till det nya livet i Kristus – från den strömmar hela det kristna livet fram. [2101]
1255 För att dopnåden skall kunna utvecklas är föräldrarnas hjälp viktig. Här finns också gudfaderns eller gudmoderns roll. Faddrarna skall vara pålitliga troende människor, som har förmågan och är beredda att hjälpa de nydöpta, vuxna eller barn, på den kristna
1256 Biskopen och prästen – och i den latinska kyrkan även
1257 Herren själv framhåller att dopet är nödvändigt för
1258 Alltid har kyrkan hållit fast vid sin bestämda övertygelse om att de som dödas för trons skull utan att ha tagit emot dopet blir döpta genom sin död för och med Kristus. Detta blodsdop liksom önskan om att bli döpt bär dopets frukter utan att vara ett sakrament. [2473]
1259 När det gäller katekumener som dör före sitt dop gör deras uttryckliga önskan att ta emot det i förening med deras ånger av sina synder och deras kärlek dem säkra på den frälsning de inte har kunnat ta emot genom sakramentet. [1249]
1260 ”Ty eftersom Kristus har dött för alla och eftersom människans kallelse sist och slutligen är en enda och identisk med kallelsen till Gud, måste vi hålla fast vid att den helige Ande erbjuder alla människor att på ett sätt som Gud känner till, få del av påskens
1261 När det gäller barn som
dött utan att bli döpta kan kyrkan anförtro dem åt
Guds barmhärtighet, något som hon också gör vid deras
begravning. Ja, Gud som i sin stora barmhärtighet ”vill att alla
människor skall räddas”
1262 Dopets olika verkningar antyds av den sakramentala gudstjänstens yttre element. Neddoppandet i vatten erinrar om död och rening, men också om pånyttfödelse och förnyelse. De två huvudsakliga verkningarna av dopet är alltså rening från synderna och pånyttfödelse i den helige
Till syndernas förlåtelse...
1263 Genom dopet blir alla synder förlåtna, både arvsynden och alla personliga synder, liksom alla
1264 I den döpta människan finns
emellertid vissa timliga följder av synden kvar, som exempelvis lidande,
sjukdom och död eller bräckligheter som hör till livet som brister
i karaktären osv., liksom en böjelse för synd som traditionen
kallar för begärelse, eller med en bild för ”syndens
härd” (fomes peccati). ”Begärelsen har lämnats
kvar för att vi skall kämpa mot den. Den kan inte skada dem som inte
samtycker till den utan modigt bekämpar den med Kristi nåd. Dessutom
kan ’ingen idrottsman få segerkransen, om han inte följer reglerna’
”
”En ny skapelse”
1265 Dopet renar inte bara från alla synder, den gör också den nydöpta människan till ”en ny
1266 Den heliga Treenigheten ger den döpta människan den heliggörande nåden, rättfärdiggörelsens nåd som sätter henne i stånd till: [1992]
— | att tro på Gud, att hoppas på honom och att älska honom genom de teologala dygderna; [1812] |
— | att leva och handla, driven av den helige Ande, genom den helige Andes gåvor; [1831] |
— | att växa till i det goda genom de moraliska dygderna. [1810] |
Så har hela det övernaturliga livets organism sin rot i det heliga dopet.
Inlemmade i kyrkan, Kristi kropp
1267 Dopet gör oss till lemmar i Kristi
kropp. ”Vi är ju varandras lemmar”
1268 De döpta har blivit ”levande
stenar” i ”ett andligt husbygge”. De blir ”ett heligt
prästerskap”
). Genom dopet har de del i Kristi prästadöme, i hans profetiska
och kungliga uppdrag, de är ”ett utvalt släkte, kungar och präster,
ett heligt folk, Guds eget folk som skall förkunna hans storverk. Han har
kallat (dem) från mörkret till sitt underbara ljus”
1269 Sedan den döpta människan blivit medlem av kyrkan tillhör hon icke sig
1270 ”De som fötts på nytt till Guds barn är förpliktade att vittna inför människorna om den tro de har mottagit från Gud genom
Det sakramentala bandet för enheten mellan de kristna
1271 Dopet utgör grundvalen för enheten med alla kristna också med dem som ännu inte är i full gemenskap med den katolska kyrkan: ”Ty de som tror på Kristus och som mottagit ett rätt dop har därigenom gjorts delaktiga – om än ofullständigt – i den katolska kyrkans gemenskap. ...Icke desto mindre har dessa troende blivit rättfärdiggjorda av tro i dopet och är inlemmade i Kristus; de har därför all rätt att kallas kristna, och den katolska kyrkans barn erkänner dem med rätta som sina bröder och systrar i
Ett outplånligt andligt insegel...
1272 Den döpta människan har genom dopet inlemmats i
1273 De troende är inlemmade i kyrkan genom dopet och har tagit emot det sakramentala insegel som viger dem till att förrätta den kristna
1274 ”Herrens insegel” (”Dominicus
Sammanfattning
1275 | Den kristna initiationen sker i sin helhet genom tre sakrament: dopet som är början till det nya livet; konfirmationen som ger det styrka och stadga; och eukaristin som ger näring åt lärjungen med Kristi kropp och blod för att han skall förvandlas till hans avbild. |
1276 | ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar:
döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär
dem att hålla alla de bud jag har gett er” |
1277 | Dopet utgör födelsen till det nya livet i Kristus. Enligt Herrens vilja är det nödvändigt för frälsningen, liksom kyrkan själv, till vilken dopet ger tillträde. |
1278 | Den väsentliga gudstjänsthandlingen i dopet består i att sänka ned dopkandidaten i vatten eller att hälla vatten på hans panna och därvid åkalla den heliga Treenigheten, dvs, Fadern, Sonen och den helige Ande. |
1279 | Dopets frukt eller dopnåden är en rik verklighet som medför förlåtelsen av arvsynden och alla personliga synder; födelsen till ett nytt liv genom vilken människan blir upptagen till Faderns barn, lem i Kristus och tempel för den helige Ande. Genom själva dopet blir den döpta människan inlemmad i kyrkan, Kristi kropp, och får del av Kristi prästadöme. |
1280 | Dopet präglar in ett outplånligt tecken i själen, inseglet, som viger den kristna människan till att förrätta den kristna gudstjänsten. På grund av att dopet är detta insegel kan det inte |
1281 | De som lider döden på grund av tron, katekumenerna och alla människor som under inflytande av nåden utan att känna till kyrkan uppriktigt söker Gud och bemödar sig om att göra hans vilja, kan bli frälsta även om de inte har tagit emot |
1282 | Sedan allra äldsta tid ges dopet åt barn, ty det är en Guds nåd och gåva som inte förutsätter mänskliga förtjänster; barnen döps i kyrkans tro. Inträdet i det kristna livet ger tillträde till den sanna friheten. |
1283 | När det gäller barn som dött utan dop manar oss kyrkans liturgi till att ha förtröstan på Guds barmhärtighet och be för deras frälsning. |
1284 | I nödfall kan varje människa döpa förutsatt att hon har avsikten att göra det som kyrkan vill göra och att hon häller vatten på dopkandidatens huvud och säger: ”Jag döper dig i Faderns och Sonens och den helige Andes namn”. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
FÖRSTA AVDELNINGEN
DEN SAKRAMENTALA FRÄLSNINGSORDNINGEN
ANDRA
AVDELNINGEN
KYRKANS SJU SAKRAMENT
FÖRSTA KAPITLET
DEN KRISTNA INITIATIONENS SAKRAMENT
Artikel 1
Dopets sakrament
I. Vad kallas detta sakrament?
II.
Dopet i frälsningsordningen
III.
Hur firas dopets sakrament?
IV.
Vem kan ta emot dopet?
V. Vem kan döpa?
VI.
Dopets nödvändighet
VII.
Dopets nåd
Artikel 2
Konfirmationens sakrament
Artikel
3
Eukaristins sakrament
ANDRA
KAPITLET
HELANDETS SAKRAMENT
TREDJE
KAPITLET
SAKRAMENT I GEMENSKAPENS TJÄNST
FJÄRDE
KAPITLET
ANDRA LITURGISKA HANDLINGAR
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register