DEN HELIGA SKRIFT
I. Kristus – Skriftens enda och enastående Ord
101 I sin godhet som sänker sig ned till oss talar Gud i mänskliga ord till människorna för att uppenbara sig för dem: ”Ty det som Gud har sagt på mänskligt språk, det har anpassats till människors sätt att uttrycka sig, just så som den evige Faderns Ord tog på sig vår svaga mänskliga natur och blev lik oss
102 Tvärs igenom alla ord i Skriften säger Gud bara ett enda Ord, hans enda och enastående Ord, i vilket han uttrycker sig själv helt och
Kom ihåg att det är fråga om ett och samma Guds ord som finns spritt i alla Skrifterna, att det är fråga om ett och samma Ord som ljuder i alla de heliga författarnas mun – det är det Ord som i begynnelsen var Gud och fanns hos Gud. Det har inte behov av stavelser, ty det är inte underkastat tidens
gång.[3] [426-429]
103 Därför har kyrkan alltid vördat de heliga Skrifterna på liknande sätt som hon vördar Herrens kropp. Hon erbjuder oupphörligen de troende livets bröd som hon hämtar från bordet med Guds ord och Kristi
104 I den heliga Skrift finner kyrkan alltid sin näring och sin
II. Den heliga Skrifts sanning och inspiration
105 Gud är upphovet till den heliga Skrift. ”Det som Gud har uppenbarat och som framställs i den heliga Skrift har nedtecknats under inspiration från den helige Ande.”
”Gamla och Nya testamentets böcker, i deras helhet och till alla deras delar, anser vår heliga moder kyrkan på grund av sin apostoliska tro vara heliga och kanoniska, därför att de har skrivits under den helige Andes ingivelse och sålunda har Gud till upphov, och därför att de såsom de är har överlämnats till
106 Gud har inspirerat de heliga böckernas mänskliga författare: ”För att avfatta dessa heliga böcker utvalde Gud människor som han lät bruka sina anlag och sin förmåga. Som verkliga författare skulle de i skrift utforma allt det och endast det som han – som verkade i dem och genom dem – ville ha
107 De inspirerade böckerna talar sanning. ”Då nu allt vad de inspirerade författarna – eller, som de kallas, de heliga författarna – säger bör gälla som hade det sagts av den helige Ande, måste det hävdas att böckerna i Skriften tillförlitligt, sanningsenligt och utan misstag lär den sanning som Gud för vår räddnings skull ville ha nedtecknad i de heliga
108 Men den kristna tron är inte en ”bokreligion”. Kristendomen är Guds ”Ords” religion, ”men här är det inte fråga om ett skrivet och stumt ord, utan om det människoblivna och levande
III. Den helige Ande, Skriftens tolk
109 I den heliga Skrift talar Gud till människor på människors sätt. För att rätt tolka Skriften måste man vara uppmärksam på vad de mänskliga författarna verkligen har velat framhålla och vad Gud har velat uppenbara genom deras
110 För att nå fram till de heliga författarnas mening måste man ta hänsyn till omständigheterna i deras tid och deras kultur, den litterära framställningens former, de sätt att tänka, tala och berätta som var i bruk under denna tid. ”Sanningen meddelas och uttrycks på olika sätt i texter som i olika bemärkelser är historiska eller profetiska eller poetiska eller tillhör andra
111 Men eftersom den heliga Skrift är inspirerad, så finns det en annan princip för en rätt tolkning som inte är mindre betydelsefull än den vi nyss har talat om. Utan denna skulle Skriften förbli död bokstav: ”Den heliga Skrift bör läsas och tolkas i samma anda (den helige Ande) i vilken den blivit
Andra Vatikankonciliet visar på tre kriterier för en tolkning av Skriften som stämmer överens med den Ande som har inspirerat
112 1. Först skall vi rikta stor uppmärksamhet mot ”hela Skriftens innehåll och enhet”. Ty hur olika böckerna som bildar Skriften än må vara varandra, är Skriften en enhet med tanke på Guds plan, som har Kristus Jesus som sin mitt och sitt hjärta, en plan som blivit uppenbar sedan Kristi
Med Kristi
hjärta[18] menas den heliga Skrift som låter oss lära känna Kristi hjärta. Detta hjärta var tillslutet före Kristi lidande ty Skriften var dunkel. Men Skriften har öppnats efter detta lidande, ty de som sedan dess har fått insikt i den kan se och urskilja på vilket sätt de profetiska utsagorna skalltolkas.[19]
113 2. Sedan skall vi läsa Skriften ”i kyrkans levande tradition”. Enligt ett talesätt från kyrkofäderna läses Skriften bättre i kyrkans hjärta än enbart genom att man använder sig av dess rent materiella
114 3. Och slutligen skall vi ta hänsyn till
Skriftens betydelse
115 Enligt en gammal tradition kan man skilja mellan två slags betydelse i Skriften: den bokstavliga och den andliga betydelsen. Den senare är ytterligare indelad i allegorisk, moralisk och anagogisk betydelse. Den djupa samstämmigheten mellan de fyra betydelserna ger en fast grund för hela rikedomen för en levande läsning av Skriften i kyrkan:
116 Den bokstavliga betydelsen: det rör sig här om den betydelse som Skriftens ord har och som exegeten når fram till genom att använda sig av sina regler för en riktig textinterpretation: ”Alla betydelser i den heliga Skrift stöder sig på den bokstavliga
117 Den andliga betydelsen: tack vare enhetligheten i Guds frälsningsplan kan inte bara Skriftens betydelse utan också de ting och händelser den talar om bli tecken. [1101]
1. Den allegoriska betydelsen: vi kan erhålla en djupare förståelse av händelserna i det att vi inser deras innebörd i Kristus: sålunda är övergången över Röda havet ett tecken på Kristi seger och dessutom, i ett längre perspektiv, också på
2. Den moraliska betydelsen: de händelser som
Skriften berättar om skall leda oss till att handla rätt. De har skrivits
ned för ”vår undervisning”
3. Den anagogiska betydelsen: På samma sätt är det möjligt att se den eviga innebörden av tingen och händelserna, så att de leder oss fram (grekiska: anagoge) till vårt himmelska hemland. Så är kyrkan på jorden tecken på det himmelska
118 En medeltida vers (distikon) sammanfattar innebörden av de fyra betydelserna:
”Littera gesta docet, quid credas allegoria,
Moralis quid agas, quo tendas anagogia.”[Bokstavens mening ger upplysning om händelserna, allegorin undervisar om vad man skall tro, den moraliska meningen om vad man skall göra, anagogin om vart man skall
sträva.][27]
119 ”Det åligger exegeterna att efter dessa regler arbeta på en djupare förståelse och återgivning av den i den heliga Skrift liggande innebörden. Därmed mognar, tack vare sådana vetenskapliga förarbeten, kyrkans urskillningsförmåga. Allt som har med Skriftens utläggning att göra faller ytterst under kyrkans dom, och kyrkans av Gud givna uppdrag och tjänst är att bevara Guds Ord och utlägga
Jag skulle inte tro på evangeliet om inte den katolska kyrkans auktoritet fick mig att göra
det.[29] [113]
IV. Bibelns kanoniska skrifter
120 Det är den apostoliska traditionen som har givit kyrkan förmågan att avgöra vilka skrifter som skulle räknas bland de heliga
1 Moseboken (Genesis), 2 Moseboken (Exodus), 3 Moseboken (Leviticus), 4 Moseboken (Numeri), 5 Moseboken (Deuteronomium), Josua, Domarboken, Rut, 1-2 Samuelsboken, 1-2 Kungaboken, 1-2 Krönikeboken, Esra och Nehemja, Tobit, Judit, Ester, 1-2 Mackabeerboken, Job, Psaltaren, Ordspråksboken, Predikaren, Höga Visan, Visheten, Syrak, Jesaja, Jeremia, Klagovisorna, Baruk, Hesekiel, Daniel, Hosea, Joel, Amos, Obadja, Jona, Mika, Nahum, Habackuk, Sefanja, Haggai, Sakarja och Malaki i Gamla testamentet;
Matteus, Markus, Lukas och Johannes evangelium, Apostlagärningarna, Paulus brev: till församlingen i Rom, de två breven till församlingen i Korinth, brevet till församlingarna i Galatien, till församlingen i Efesos, Filippi, i Kolossai, de två breven till församlingen i Thessalonike, de två breven till Timotheos, brevet till Titus och till Filemon; brevet till hebreerna, Jakobs brev, första och andra Petrusbrevet, Johannes tre brev, Judas brev och Uppenbarelseboken i Nya testamentet.
Gamla testamentet
121 Gamla testamentet är en omistlig del av den heliga Skrift. Dess böcker är gudomligt inspirerade och bibehåller ett ständigt
122 ”Guds frälsningsplan i Gamla testamentet var framför allt anlagd på att förbereda Kristi, världens Frälsares, ankomst.” ”Även om dessa skrifter också innehåller sådant som är ofullkomligt och tidsbundet”, vittnar de om hela den fostran, som Gud utövar i sin frälsande kärlek: ”De rymmer storslagna läror om Gud, välgörande levnadsvisdom och underbara böneskatter. I dem ligger slutligen vår frälsnings hemlighet
123 För de kristna är Gamla testamentet verkligen Guds ord. Därför håller de det i ära. Kyrkan har alltid med kraft avvisat föreställningen att man borde förkasta Gamla testamentet under förevändningen att Nya testamentet skulle ha gjort det överflödigt (markionism).
Nya testamentet
124 ”Guds ord, som är Guds kraft som räddar var och en som tror, blir framför allt tillgängligt i Nya testamentets skrifter och visar där sin
125 Evangelierna är hela Skriftens hjärta, ty ”de är det viktigaste vittnesbördet om det människoblivna Ordets, vår Frälsares, liv och
126 I evangeliernas tillblivelseprocess kan man urskilja tre avsnitt:
1. Jesu liv och lära. Kyrkan håller bestämt fast vid, att de fyra evangelierna, ”vilkas historicitet hon utan tvekan bejakar, tillförlitligt berättar, vad Jesus, Guds Son, under sitt liv bland människor och till deras eviga räddning verkligen gjorde och lärde fram till den dag då han upptogs i himmelen.”
2. Den muntliga traditionen. ”Efter himmelsfärden var det apostlarna som till sina åhörare förde vidare vad Herren hade sagt och gjort. De gjorde detta med den djupare insikt de hade vunnit genom sina erfarenheter med det ärorika som skedde med Kristus och med den kunskap de fick när de upplystes av sanningens Ande.” [76]
3. De skrivna evangelierna. ”Heliga författare skrev sedan ned de fyra evangelierna. Då valde de bland det rika stoff som förelåg i skriftlig eller muntlig tradition eller också gjorde de sammandrag eller förtydligade sin framställning med hänsyn till situationen i församlingarna. Formen av förkunnelse lät de sina skrifter behålla dock alltid så att vad de låter oss veta om Jesus är sant och
127 Evangeliet i sin fyrfaldiga gestalt har en enastående plats i kyrkan. Om denna vittnar den vördnad som liturgin ägnar det och den ojämförliga dragningskraft som det i alla tider har utövat på helgonen. [1154]
Det finns ingen lära som är bättre, dyrbarare och klarare än evangelietexten. Se och behåll det som vår Herre och Mästare, Kristus, har lärt oss med sina ord och fullgjort för oss i sina
handlingar.[38] Det är framför allt evangeliet som ger mig näring i min bön. Däri finner jag allt som behövs för min arma själ. I det finner jag ständigt nytt ljus och nya betydelser av hemlighetsfull och fördold
art.[39] [2705]
Enheten mellan det Gamla och det Nya testamentet
128 Kyrkan har redan i apostolisk
129 De kristna läser alltså Gamla testamentet i ljuset av den döde och uppståndne Kristus. Denna typologiska läsning uppenbarar det outtömligt rika innehållet i det Gamla testamentet. Att typologiskt läsa Gamla testamentet får inte leda till att vi glömmer att det behåller sitt egenvärde som uppenbarelse, vilken bekräftats av Herren
130 Typologin representerar den dynamiska
kraft som leder fram mot den gudomliga frälsningsplanens fullbordan när
”Gud skall vara allt i alla”
V. Den heliga Skrift i kyrkans liv
131 ”En sådan kraft och styrka ligger i Guds ord att kyrkan därav får stadga och livskraft och kyrkans barn får trosstyrka, näring för själen och ett rent och outsinligt källflöde för det andliga
132 ”Därför bör studiet av den heliga Skrift vara så att säga den heliga teologins själ. Också ordets tjänst, alltså den själavårdande förkunnelsen, katekesen och all kristen undervisning – där den i gudstjänsten hemmahörande homilian (predikan över en bibeltext) bör ha en framträdande plats – allt detta hämtar ur samma Skriftens ord sund näring och helgande
133 Kyrkan ”uppmanar eftertryckligt
och var för sig alla kristustroende... att genom flitig bibelläsning
förvärva ’det som är långt mera värt’ än annat,
’kunskapen om Jesus Kristus’
Sammanfattning
134 | ”Hela den heliga Skrift är en och samma bok, och denna enda bok är Kristus, ty hela den heliga Skrift talar om Kristus, och hela den heliga Skrift fullbordas i |
135 | ”De heliga Skrifterna innehåller verkligen Guds ord, och eftersom de är inspirerade är de också själva verkligen detta |
136 | Gud är upphovet till den heliga Skrift eftersom han inspirerar dess mänskliga författare; han handlar i dem och genom dem. Så garanterar han att deras skrifter utan misstag lär den frälsande |
137 | Tolkningen av de inspirerade Skrifterna bör framför allt vara uppmärksam på vad Gud vill uppenbara genom de heliga Skrifterna för vår frälsnings skull. Det som kommer från Anden kan bara helt och fullt uppfattas under Andens |
138 | Kyrkan tar emot och vördar de 46 böckerna i Gamla testamentet och de 27 böckerna i Nya testamentet som inspirerade. |
139 | De fyra evangelierna har en central plats eftersom Kristus Jesus är mitten i dem. |
140 | De båda testamentena härstammar från enheten i Guds plan och i hans uppenbarelse. Gamla testamentet förbereder det Nya medan det Nya fullbordar det Gamla; de två belyser varandra ömsesidigt; båda två är verkligen Guds ord. |
141 | ”Kyrkan har alltid vördat de heliga skrifterna lika mycket
som Herrens egen |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR”
FÖRSTA
KAPITLET
MÄNNISKAN ÄR ”MOTTAGLIG” FÖR GUD
ANDRA KAPITLET
GUD KOMMER MÄNNISKAN TILL MÖTES
Artikel 1
Guds uppenbarelse
Artikel 2
Den gudomliga uppenbarelsen förs vidare
Artikel 3
Den heliga Skrift
I. Kristus – Skriftens enda och enastående Ord
II.
Den heliga Skrifts sanning och inspiration
III.
Den helige Ande, Skriftens tolk
IV.
Bibelns kanoniska skrifter
V.
Den heliga Skrift i kyrkans liv
TREDJE KAPITLET
MÄNNISKAN SVARAR GUD
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register