KONFIRMATIONENS SAKRAMENT
1285 Konfirmationens sakrament bildar tillsammans med dopet och eukaristin helheten av ”den kristna initiationens sakrament”. Dess enhet måste upprätthållas. Man måste alltså förklara för de troende att det är nödvändigt att ta emot detta sakrament för att fullborda dopets
I. Konfirmationen i frälsningsordningen
1286 I Gamla testamentet förkunnade
profeterna att Herrens Ande skulle vila över den efterlängtade
1287 Men denna Andens fullhet skulle inte
enbart tillhöra Messias, utan skulle ges vidare åt hela det messianska
1288 ”Sedan denna tid meddelade apostlarna för att uppfylla Kristi vilja åt de nydöpta genom handpåläggning, Andens gåva som för dopets nåd till sin
1289 För att bättre symbolisera
den helige Andes gåva lades mycket tidigt en smörjelse med väldoftande
olja (krisma) till handpåläggningen. Denna smörjelse tolkar
benämningen ”kristen” som betyder ”smord” och som
har sitt ursprung i Kristi eget namn, honom som ”Gud smorde med helig
Ande” (
Två traditioner: öst och väst
1290 Under de första århundradena utgör konfirmationen en enda gudstjänst tillsammans med dopet och bildar enligt ett uttryck av Cyprianus ett ”dubbelt
1291 I den romerska kyrkan förekom en sed som underlättade den västliga utvecklingen, nämligen en dubbel smörjelse efter dopet. De nydöpta smordes av prästen då de steg upp ur dopvattnet, och de smordes därefter en andra gång på pannan av
1292 De orientaliska kyrkornas praxis understryker mera den kristna initiationens enhet. Den latinska kyrkans praxis uttrycker skarpare den nya kristna människans gemenskap med biskopen, som är garant för och tjänare åt sin kyrkas enhet, katolicitet och apostolicitet. Därigenom är biskopen föreningslänken till Kristi kyrkas apostoliska ursprung. [1244]
II. Konfirmationens tecken och rit
1293 I denna sakramentala gudstjänsthandling bör man betrakta smörjelsens tecken och vad denna smörjelse betyder och präglar in: det andliga inseglet. Smörjelsen är i den bibliska och antika symboliken rik på olika betydelser. Oljan är tecken på
1294 Alla dessa betydelser av smörjelsen med olja återfinns i det sakramentala livet. Smörjelsen före dopet med katekumenolja betyder rening och ny kraft; smörjelsen av de sjuka betyder helande och tröst. Smörjelse med krisma efter dopet, i konfirmationen och vigningen är tecken på en vigning. Genom konfirmationen får de kristna – dvs, de som blivit smorda – större del av Jesu Kristi sändning och den fullhet av den helige Ande som han har i överflöd, för att hela deras liv skall sprida ”Kristi
1295 Genom denna smörjelse tar konfirmanden emot ”märket”, den helige Andes insegel. Inseglet, sigillet, är personens
1296 Kristus själv säger att han är präglad av sin Faders
Konfirmationsgudstjänsten
1297 Ett viktigt moment som föregår firandet av konfirmationen men på sätt och viss utgör en del av det är vigningen av krismat. Det är biskopen som på skärtorsdagen i oljevigningsmässan viger det heliga krismat för hela sitt stift. I de orientaliska kyrkorna är denna vigning till och med förbehållen patriarken: [1183; 1241]
Den Antiokenska liturgin uttrycker sig i epiklesen som helgar det heliga krismat (myron) på följande sätt: ”(Fader... sänd din helige Ande) över oss och över denna olja som finns framför oss och helga den, för att den för oss alla som skall bli smorda och märkta av den, skall bli heligt myron, prästerligt myron, kungligt myron, glädjens smörjelse, ljusets klädnad, frälsningens mantel, andlig gåva, helgelse till själ och kropp, oförgänglig lycka, outplånligt insegel, trons sköld och fruktansvärd hjälm mot alla fiendens gärningar”.
1298 Då konfirmationen förrättas åtskild från dopet – vilket är fallet i den romerska riten – börjar sakramentsliturgin med att konfirmanderna förnyar sina doplöften och bekänner sin tro. Så blir det fullt klart att konfirmationen har sin plats som en följd av
1299 I den romerska riten sträcker biskopen ut händerna över konfirmanderna, en åtbörd som sedan apostlarnas tid är tecken på den helige Andes gåva. Sedan ber biskopen om Andens utgjutande:
Allsmäktige Gud, vår Herres Jesu Kristi Gud och Fader, genom vatten och helig Ande har du pånyttfött dessa människor som tjänar dig och gjort dem fria från synden. Sänd till dem den helige Ande, tröstaren och försvararen; giv dem vishetens och förståndets Ande, rådets och styrkans Ande, kunskapens och gudsfruktans Ande, och uppfyll dem med din fruktans Ande, genom Jesus Kristus, vår
Herre.[33] [1831]
1300 Så följer sakramentets väsentliga rit. I den latinska gudstjänstordningen ”meddelas konfirmationens sakrament genom smörjelse med krisma på pannan som sker genom handpåläggning och med följande ord: ’N., tag emot inseglet på den helige Ande som blir given åt
1301 Fridshälsningen som avslutar den sakramentala liturgin betecknar och visar på den kyrkliga gemenskapen med biskopen och med alla
III. Konfirmationens verkningar
1302 Konfirmationsliturgin klargör att konfirmationens sakrament som verkan har den helige Andes särskilda utgjutande, så som den en gång gavs åt apostlarna på pingstdagen. [731]
1303 Av detta framgår att konfirmationen ger tillväxt och fördjupning av dopets nåd: [1262-1274]
— | den får oss att slå djupare rot i det barnaskap hos Gud som låter oss säga: ”Abba, Fader” |
— | den förenar oss fastare med Kristus; |
— | den ökar den helige Andes gåvor i oss; |
— | den förenar oss innerligare med |
— | den ger oss en särskild kraft av den helige Ande för att sprida och försvara tron i ord och handling som sanna vittnen för Kristus, för att modigt bekänna Kristi namn och för att aldrig blygas för |
Kom ihåg att du har tagit emot det andliga tecknet, vishetens och förståndets Ande, rådets och styrkans Ande, insiktens och fromhetens Ande, gudsfruktans Ande, och bevara vad du har fått. Gud Fadern har märkt dig med sitt tecken, Herren Kristus har bekräftat dig och i ditt hjärta lagt ned frälsningens underpant,
Anden.[39]
1304 Liksom dopet som den fullbordar meddelas konfirmationen en enda gång. Konfirmationen inpräglar verkligen ett outplånligt andligt märke i själen,
1305 ”Inseglet” fullkomnar de troendes allmänna prästadöme som de tar emot i dopet, och den ”konfirmerade tar emot kraften att offentligt bekänna tron på Kristus, liksom i kraft av ett uppdrag quasi ex
IV. Vem kan ta emot detta sakrament?
1306 Varje döpt människa som ännu inte har blivit konfirmerad kan och skall ta emot konfirmationens
1307 I århundraden har det varit sed i den latinska kyrkan att ange ”den ålder då man uppnått bruket av sitt förnuft” som lämplig tidpunkt att ta emot konfirmationen. Men om barn befinner sig i livsfara bör man konfirmera dem även om de ännu inte har uppnått den ålder då man kan göra bruk av sitt
1308 Om man ibland talar om konfirmationen som ”den kristna mogenhetens sakrament” bör man i så fall inte förväxla trons vuxenålder med det naturliga växandets vuxenålder och inte heller glömma att dopets nåd är en nåd som hänger samman med att man utvalts på ett oförskyllt och oförtjänt sätt; denna nåd behöver inte ”ratificeras” för att kunna verka. Den helige Thomas påminner om detta: [1250]
Kroppens ålder är inte en absolut förutsättning för själens utvecklingsmöjligheter. Så kan människan också som barn ta emot den andliga ålderns fullkomlighet om vilken Visheten talar
(Vish 4:8) : ”Vördnadsvärd ålderdom är inte den som ger långa dagar, inte heller den som räknas i antalet år”. Så har många barn, tack vare den Andens styrka de har tagit emot kämpat modigt ända till utgjutandet av sitt blod förKristus.[46]
1309 Förberedelsen för konfirmationen bör ha som målsättning att leda den kristna människan fram till en innerligare förening med Kristus, till en mera levande bekantskap med den helige Ande, Andens gåvor och maningar, för att hon bättre skall kunna åta sig apostoliskt ansvar för det kristna livet. Därför skall konfirmationsundervisningen bemöda sig om att väcka sinnet för tillhörigheten till Jesu Kristi kyrka – både när det gäller den universella kyrkan och församlingsgemenskapen. Denna bär ett särskilt ansvar för förberedelsen av
1310 För att ta emot konfirmationen skall man vara i nådens tillstånd. Det är lämpligt att använda sig av botens sakrament för att renas med tanke på den helige Andes gåva. Intensivare bön bör förbereda konfirmanden att med uppmärksamhet och hängivenhet ta emot den helige Andes kraft och
1311 Det är lämpligt att konfirmanderna för konfirmationen – liksom för dopet – söker andlig hjälp hos en gudfar eller en gudmor. Lämpligtvis rör det sig om samma person som för dopet för att tydligt markera enheten mellan de båda
V. Förvaltaren av konfirmationens sakrament
1312 Den ursprunglige förvaltaren av konfirmationens sakrament är
I östkyrkan är det vanligtvis prästen som döper som också omedelbart förrättar konfirmationen i en och samma gudstjänst. Men han utför smörjelsen med krisma som har vigts av patriarken eller biskopen, något som uttrycker kyrkans apostoliska enhet vars band får styrka genom konfirmationen. I den latinska kyrkan använder man sig av samma regel när det gäller vuxendop eller när en person som döpts i en annan kristen gemenskap som inte giltigt förvaltar konfirmationens sakrament får tillträde till kyrkans fulla
1313 I västkyrkan är biskopen ordinarie förvaltare av konfirmationens
1314 Om en kristen människa befinner sig i livsfara kan vilken präst som helst ge henne konfirmationens
Sammanfattning
1315 | ”Då apostlarna i Jerusalem fick höra
att Samarien hade tagit emot Guds ord, sände de dit Petrus och Johannes,
som reste ner och bad för de troende att de skulle få helig Ande.
Ty ännu hade Anden inte kommit över någon av dem, de var
bara döpta i herren Jesu namn. Men nu lade apostlarna sina händer
på dem, och de fick helig Ande” |
1316 | Konfirmationen fulländar dopets nåd. Den är det sakrament som ger oss den helige Ande för att låta oss slå djupare rot i barnaskapet hos Gud, för att inlemma oss fastare i Kristus, för att göra vårt band till kyrkan fastare, för att mera förena oss med hans uppdrag och för att hjälpa oss att ge vittnesbörd om den kristna tron med ord som ledsagas av gärningar. |
1317 | Konfirmationen präglar – liksom dopet – in ett andligt tecken eller ett outplånligt insegel i den kristna människans själ. Därför kan man bara en gång under sitt liv ta emot detta sakrament. |
1318 | I östkyrkan meddelas detta sakrament omedelbart efter dopet; det åtföljs av deltagandet i eukaristin. Detta är en tradition som klargör enheten mellan de tre sakramenten i den kristna initiationen. I den latinska kyrkan meddelas detta sakrament vid uppnådd förnuftsålder och under vanliga förhållanden förbehåller man dess firande åt biskopen och uttrycker på detta sätt att detta sakrament ger kraft åt banden med kyrkan. |
1319 | En konfirmationskandidat som uppnått den ålder då man kan bruka sitt förnuft, skall bekänna den kristna tron, vara i nådens tillstånd, ha för avsikt att ta emot sakramentet och vara beredd att åta sig sin roll som Kristi lärjunge och vittne, i den kyrkliga gemenskapen och i jordiska angelägenheter. |
1320 | Den väsentliga konfirmationsriten är smörjelse med det heliga krismat på den döpta människans panna (i östkyrkan också på andra sinnesorgan) tillsammans med förrättarens handpåläggning och orden: ”Accipe signaculum doni Spiritus Sancti” (Tag emot inseglet på den helige Ande som blir given åt dig) i den romerska riten, eller, ”Signaculum doni Spiritus Sancti” (Inseglet på den helige Andes gåva) i den bysantinska riten. |
1321 | Då konfirmationen firas åtskild från dopet uttrycks dess band till dopet bland annat med förnyelsen av doplöftena. Att konfirmationen firas inom ramen för eukaristin bidrar till att understryka enheten mellan den kristna initiationens sakrament. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
FÖRSTA AVDELNINGEN
DEN SAKRAMENTALA FRÄLSNINGSORDNINGEN
ANDRA
AVDELNINGEN
KYRKANS SJU SAKRAMENT
FÖRSTA KAPITLET
DEN KRISTNA INITIATIONENS SAKRAMENT
Artikel 1
Dopets sakrament
Artikel 2
Konfirmationens sakrament
I. Konfirmationen i frälsningsordningen
II.
Konfirmationens tecken och rit
III.
Konfirmationens verkningar
IV.
Vem kan ta emot detta sakrament?
V.
Förvaltaren av konfirmationens sakrament
Artikel 3
Eukaristins sakrament
ANDRA KAPITLET
HELANDETS SAKRAMENT
TREDJE KAPITLET
SAKRAMENT I GEMENSKAPENS TJÄNST
FJÄRDE KAPITLET
ANDRA LITURGISKA HANDLINGAR
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register