Andra kapitlet
HELANDETS SAKRAMENT
1420 Genom den kristna initiationens sakrament
tar människan emot det nya livet från Kristus. Men detta liv bär
vi ”i lerkärl”
1421 Herren Jesus Kristus, läkare för vår själ och kropp, han som har förlåtit den lame hans synder och givit honom kroppens hälsa
BOTENS OCH FÖRSONINGENS SAKRAMENT
1422 ”De som kommer till botens sakrament får genom Guds barmhärtighet förlåtelse för den orätt de tillfogat honom. Samtidigt blir de försonade med kyrkan, som de har sårat genom att synda och som genom kärlek, exempel och bön arbetar för deras
I. Vad kallas detta sakrament?
1423 Det kallas omvändelsens sakrament därför att det sakramentalt förverkligar Jesu maning till
1424 Det kallas biktens (bekännelsens)
sakrament därför att medgivandet, syndabekännelsen, inför
prästen är ett väsentligt element i detta sakrament. I djup mening
är detta sakrament också ”bekännelse”, tacksamhet
och lovprisning av Guds helighet och hans barmhärtighet mot den syndiga
människan. Det kallas förlåtelsens sakrament därför
att Gud genom prästens sakramentala avlösning ger syndaren ”förlåtelse
och
II. Varför finns det ett försoningens sakrament efter dopet?
1425 ”Ni har låtit tvätta
er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom Herren Jesu Kristi
namn och genom vår Guds Ande” (
1426 Omvändelsen till Kristus,
den nya födelsen genom dopet, den helige Andes gåva, Kristi kropp
och blod som man får ta emot som föda har gjort oss ”heliga
och fläckfria inför honom”
1427 Jesus kallar till omvändelse.
Detta rop på omvändelse är en väsentlig del av förkunnelsen
om riket: ”Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd
er och tro på budskapet”
1428 Men Kristi uppmaning till omvändelse fortsätter att ljuda i de kristnas liv. Denna andra omvändelse är en uppgift för hela kyrkan som aldrig kan avbrytas. Ty hon ”bär syndare i sitt eget sköte” och är ”helig, men samtidigt behöver hon alltid renas, hon går ständigt botens och förnyelsens
1429 Om detta vittnar Petrus omvändelse
sedan han tre gånger förnekat sin Mästare. Jesu blick, full
av barmhärtighet, kallar fram ångerns
Ambrosius säger om de två omvändelserna att i kyrkan ”finns det vatten och tårar: dopets vatten och botens
tårar”.[17]
1430 Liksom redan hos profeterna syftar inte Jesu maning till omvändelse och bot på några yttre gärningar, ”säck och aska”, fasta och späkningar, utan hjärtats omvändelse, inre bot. Utan en sådan inre omvändelse blir botgärningarna utan frukt och besmittas av lögn. Däremot driver den inre omvändelsen fram människan till att också i det yttre ge uttryck för denna inställning med synliga tecken, handlingar och
1431 Den inre boten är att ge sitt liv en radikalt annan inriktning. Den är att återvända, att omvända sig till Gud av allt hjärta, den innebär att synden upphör, att man vänder sig från det onda och därmed också känner motvilja för de onda gärningar man har begått. Samtidigt medför den en önskan och ett beslut om att förändra sitt liv och en förhoppning om Guds barmhärtighet och förtröstan på hans hjälp. Denna hjärtats omvändelse ledsagas av en hälsosam smärta och sorg som kyrkofäderna brukade kalla animi cruciatus (själens plåga) och compunctio cordis (styng i hjärtat, hjärtats
1432 Människans hjärta är tungt och förhärdat. Gud måste ge människan ett nytt
Låt oss ha våra ögon fästa på Kristi blod och låt oss förstå hur dyrbart det är för hans Fader, ty det har utgjutits för vår frälsning och har åt hela världen förvärvat ångerns
nåd.[22]
1433 Sedan den första påsken är det den helige Ande som ”visar världen vad synd
V. Många former för bot i det kristna livet
1434 Den kristnes inre botgöring
kan ta sig många olika uttryck. Skriften och kyrkofäderna betonar
särskilt tre former: fasta, bön och
1435 Omvändelsen blir verklighet i vardagslivet genom olika handlingar som visar på försoning, genom omsorg om de fattiga, genom att utöva och försvara rättfärdighet och
1436 Eukaristi och bot. Daglig omvändelse och bot finner sin källa och näring i eukaristin, ty i den blir Kristi offer närvarande, som har försonat oss med Gud: Genom eukaristin får de som lever av Kristi liv näring och kraft. ”Den är motgiftet som befriar oss från våra dagliga fel och bevarar oss för
1437 Läsning ur den heliga Skrift, tidegärden och Fader vår, varje uppriktig gudstjänsthandling eller fromhetsgärning återupplivar omvändelsens och botens ande och medverkar till våra synders förlåtelse.
1438 Botens tider och dagar under det liturgiska årets lopp (fastetiden, varje fredag till minne av Herrens död) är starka beståndsdelar i kyrkans
1439 Hur omvändelse och bot går till har Jesus själv på ett underbart sätt beskrivit i den berättelse som kallas liknelsen om ”den förlorade sonen”. Mitt i denna berättelse står ”den barmhärtige
VI. Botens och försoningens sakrament
1440 Synd är framför allt kränkning av Gud, brytning av gemenskapen med honom. Samtidigt medför den att gemenskapen med kyrkan skadas. Därför medför omvändelsen samtidigt Guds förlåtelse och försoning med kyrkan. Detta uttrycks och förverkligas liturgiskt av botens och försoningens
Gud ensam förlåter synder
1441 Gud ensam förlåter
1442 Kristus ville att hans kyrka helt och
hållet – i sin bön, sitt liv och sin gärning – skulle
vara tecken och verktyg för den förlåtelse och den försoning
som han förvärvat oss till priset av sitt blod. Men han har anförtrott
utövandet av fullmakten att avlösa från synd åt det apostoliska
ämbetet. Detta har fått ”försoningens tjänst”
Försoning med kyrkan
1443 I sitt offentliga liv förlät inte Jesus bara synder, utan visade också på verkan av denna förlåtelse: han förde syndare som fått förlåtelse tillbaka till Gudsfolkets gemenskap, varifrån synden hade avlägsnat eller till och med uteslutit dem. Ett mycket tydligt tecken på detta är att Jesus ger syndare tillträde till sitt bord, en handling som på ett häpnadsväckande sätt samtidigt uttrycker Guds
1444 Då Herren ger apostlarna del av
sin egen makt att förlåta synder ger han dem också myndighet
att försona syndare med kyrkan. Denna kyrkliga dimension av deras uppgift
kommer särskilt till uttryck i den högtidliga förklaringen till
Simon Petrus: ”Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder
på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på
jorden skall vara löst i himlen”
1445 Orden binda och lösa betyder: den som ni utesluter från gemenskapen med er, är utesluten från gemenskapen med Gud; den som ni tar emot på nytt i gemenskapen med er, tar Gud också emot till gemenskapen med sig själv. [553]
Förlåtelsens sakrament
1446 Kristus har instiftat botens sakrament för alla syndare som är medlemmar av hans kyrka, framför allt för dem som efter dopet har fallit i svår synd och som på detta sätt har förlorat dopets nåd och sårat den kyrkliga gemenskapen. Det är åt dem som botens sakrament erbjuder en ny möjlighet att omvända sig och återfinna rättfärdiggörelsens nåd. Kyrkofäderna framställer detta sakrament som den ”andra räddnings-plankan efter skeppsbrottet som innebär förlust av
1447 Under tidernas lopp har den konkreta formen i vilken kyrkan har utövat denna makt haft mycket olika former. Under de första århundradena var försoningen av sådana kristna som hade begått särskilt allvarliga synder efter sitt dop (till exempel avgudadyrkan, mord eller äktenskapsbrott) förenad med en mycket sträng disciplin. Denna krävde att botgörarna skulle göra offentlig bot för sina synder, ofta under många år, innan de kunde ta emot försoning. Man fick bara sällan tillträde till denna ”botgörarnas skara” (som enbart hade med vissa synder att göra) – i vissa trakter bara en enda gång i livet. Under sexhundratalet införde irländska missionärer, inspirerade av den monastiska traditionen från öster, den ”privata” botpraxis som inte kräver att man uppträder offentligt och under lång tid gör botgärningar innan man tar emot försoning med kyrkan. Sakramentet har från och med denna tid varit en angelägenhet som har skötts i större hemlighet mellan den som sökte avlösning från sina synder och prästen. Denna nya praxis förutsåg möjlighet till upprepning och öppnade på detta sätt väg för att man mera regelbundet kunde använda sig av detta sakrament. Den gjorde det möjligt att i en och samma sakramentala gudstjänst innesluta förlåtelse av både allvarliga och mindre allvarliga synder. I stort sett är detta den form för bot som kyrkan praktiserar än i dag.
1448 Mitt i alla förändringar som detta sakrament har undergått under tidernas lopp när det gäller dess förvaltning och dess firande kan man urskilja samma grundläggande struktur. Det består av två lika väsentliga beståndsdelar: å ena sidan finner vi människan, som handlar: hon omvänder sig genom den helige Andes inflytande – hon ångrar sig, bekänner sin synd och gör bot; å andra sidan finner vi Gud, som handlar genom sin kyrkas ingripande. Kyrkan som genom biskopen och prästerna i Jesu namn ger syndernas förlåtelse och fastställer botgöringens art ber också för syndaren och gör bot för honom. Så helas syndaren och återfår sin plats i kyrkans gemenskap.
1449 Den avlösningsformel som är i bruk i den latinska kyrkan uttrycker de väsentliga elementen i detta sakrament: barmhärtighetens Fader är källan till all förlåtelse. Han förverkligar försoningen av syndarna genom sin Sons påsk och gåvan av sin Ande, genom kyrkans bön och tjänst: [1481; 234]
Gud, barmhärtighetens Fader, har genom sin Sons död och uppståndelse försonat världen med sig själv och utgjutit den helige Ande till syndernas förlåtelse. Han give dig genom sin kyrkas förmedling förlåtelse och frid. Och jag löser dig från dina synder i Faderns och Sonens och den helige Andes
namn.[41]
1450 ”Boten förpliktar syndaren att villigt gå med på alla delar i den: hjärtats ånger; bekännelsen med munnen; fullkomlig ödmjukhet eller fruktbärande botgöring när det gäller den yttre
Ånger
1451 I allt vad botgöraren har att göra intar ångern den främsta platsen. Den är ”en själens smärta över den synd som har begåtts och en avsky för den; och i detta sammanhang också ett beslut att i framtiden inte
1452 När ångern har sin grund i den kärlek som älskar Gud över allting kallas ångern ”fullkomlig” (kärlekens ånger, contritio). En sådan ånger tar bort de mindre synderna; den uppnår också förlåtelse för dödssynder, om den omfattar ett fast beslut att så snart som möjligt gå till den sakramentala
1453 Den ånger som kallas ”ofullkomlig” (eller attritio) är också en Guds gåva, den helige Andes verk. Den uppkommer när man ser hur avskyvärd synden är eller grips av fruktan för evig fördömelse och andra straff, som syndaren hotas av (fruktans ånger). En sådan omskakning av samvetet kan sätta igång en inre utveckling som under nådens inflytande kan fullbordas av den sakramentala avlösningen. Men i sig själv uppnår den ofullkomliga ångern inte förlåtelse för allvarliga synder, utan är en förberedelse till att ta emot den i botens
1454 Det är lämpligt att förbereda sig för att ta emot detta sakrament genom en samvetsrannsakan som äger rum i ljuset av Guds ord. De lämpligaste texterna för detta ändamål kan man söka i evangeliernas och apostlabrevens etiska undervisning: i bergspredikan, i apostlarnas
Syndabekännelsen
1455 Att bekänna sina synder (att bikta) verkar även från en rent mänsklig synpunkt befriande och underlättar vår försoning med andra. Genom att medge sina fel ser en människa utan omsvep de synder som hon har gjort sig skyldig till; hon tar på sig ansvaret för dem, och därigenom öppnar hon sig på nytt för Gud och gemenskapen med kyrkan för att göra en ny framtid möjlig. [1424; 1734]
1456 Bekännelsen inför prästen utgör en väsentlig del av botens sakrament: ”De som går till bikt skall i bekännelsen räkna upp alla de dödssynder som de är medvetna om efter att allvarligt ha rannsakat sitt samvete, även om dessa synder har begåtts i stor hemlighet och de har begåtts endast mot de två sista buden i Tio Guds
Då de troende bemödar sig om att bekänna alla de synder som de kommer ihåg skall man inte tvivla på att de lägger fram dem alla inför Guds barmhärtighet, så att han kan förlåta dem. De som handlar annorlunda och medvetet döljer några synder underlåter att lägga fram något för Guds godhet som han skulle kunna förlåta genom prästens förmedling. Ty ”om den sjuke blygs för att blotta sitt sår för läkaren, kan läkekonsten inte bota det som den inte känner
till”.[49] [1505]
1457 Enligt kyrkans bud skall ”varje troende som uppnått den ålder då man kan bruka sitt förnuft åtminstone en gång om året bekänna de allvarliga synder som han är medveten
1458 Utan att vara strikt nödvändig anbefalles ändå bikt av dagliga fel (lättare synder) varmt av
Den som bekänner sina synder är redan Guds medarbetare. Gud anklagar dig för dina synder; om också du anklagar dig själv för dem, förenar du dig med Gud. Människan och syndaren är så att säga två sorters verklighet: när du hör talas om människan är det Gud som har gjort henne; när du hör talas om syndaren, är det människan själv som har gjort den. Förstör det du har gjort för att rädda det som Gud har gjort.... När du börjar avsky det som du har gjort, så är det just då som dina goda gärningar tar sin början därför att du avskyr dina onda gärningar. Början till goda gärningar är att bekänna de onda gärningarna. Du gör sanningen och kommer till
Ljuset.[56] [2468]
Botgöringen
1459 Många synder är till skada för nästan. Man måste göra det man kan för att reparera skadan (till exempel lämna tillbaka stulna ting, återupprätta det goda namnet och ryktet hos den som blivit utsatt för förtal, ersätta skador). Enkel rättfärdighet kräver detta. Men dessutom skadar och försvagar synden syndaren själv, liksom hans relationer till Gud och nästan. Avlösningen tar bort synden, men den rättar inte till alla störningar som synden har
1460 Botgöringen som biktfadern
ålägger bör ta hänsyn till den biktandes personliga situation
och söka dennes andliga väl. Den skall så mycket som möjligt
motsvara allvaret och naturen i de synder som begåtts. Den kan bestå
i bön, en gåva, barmhärtighetsgärningar, tjänst av
nästan, frivillig försakelse, offer och framför allt i det tålmodiga
bärandet av det kors som vi måste ta på oss. Sådana botövningar
hjälper oss att bli likformiga med Kristus, som ensam har sonat våra
Men den tillfyllestgörelse vi gör för våra synder sker bara genom Jesus Kristus: vi som av oss själva sådana vi nu är inte förmår något av oss själva ”förmår allt genom honom som ger oss
kraft”.[60] Så har människan ingenting som hon skulle kunna berömma sig av, utan hela vår ”ära” är i Kristus... i vilken vi gör bot i det att vi ”bär sådan frukt som tillhöromvändelsen”,[61] som hämtar sin kraft från honom, frambärs till Fadern genom honom och tack vare honom tas emot avFadern.[62] [2011]
VIII. Den som förvaltar detta sakrament
1461 Eftersom Kristus har anförtrott försoningens tjänst åt sina
1462 Syndaförlåtelsen skänker försoning med Gud men också med kyrkan. Biskopen, synligt överhuvud för lokalkyrkan, anses alltså med rätta sedan gammalt som den som har en särskild fullmakt och en särskild tjänst när det gäller försoningen: han är den som har hand om
1463 Vissa särskilt allvarliga synder är belagda med exkommunikation, det strängaste kyrkostraffet, som förhindrar mottagandet av sakramenten och utövandet av vissa kyrkliga
1464 Prästerna skall uppmuntra de troende att gå till botens sakrament och skall stå till förfogande för att fira detta sakrament varje gång de kristtrogna begär detta på ett rimligt
1465 Då prästen firar detta sakrament fullgör han den gode herdens tjänst, han som söker det förlorade fåret; han uppträder också som den barmhärtige samariern, som sköter om såren på den slagne; som fadern som väntar på den förlorade sonen och tar emot honom då han återvänder; som domaren som inte har anseende till personen och vars dom samtidigt är rättfärdig och barmhärtig. Kort sagt, prästen är tecknet på och verktyget för Guds barmhärtighet mot syndaren. [983]
1466 Biktfadern är inte herre över Guds förlåtelse, utan dess tjänare. Den som förvaltar detta sakrament skall förena sig med Kristi avsikt och
1467 Med hänsyn till ömtåligheten och storheten i denna tjänst och den respekt man är skyldig den mänskliga personen förklarar kyrkan att varje präst som hör bikt har absolut tystnadsplikt när det gäller de synder som hans biktbarn bekänner för honom, med risk för att annars ådra sig mycket stränga
1468 ”Hela verkan av boten består av att föra oss tillbaka till Guds nåd och förena oss med honom i innerlig
1469 Detta sakrament försonar oss med kyrkan. Synden skadar eller krossar den broderliga gemenskapen. Botens sakrament förnyar eller återställer den. I denna mening botar det inte bara den som återförs till den kyrkliga enheten, den har också en livgivande verkan på kyrkans liv som har fått lida av synden som begåtts av en av hennes
Man skall komma ihåg att försoningen med Gud som konsekvens har andra former för försoning som återställer det som brutits sönder av synden: den som har biktat sig och fått förlåtelse försonas med sig själv i djupet av sitt väsen, där han återfår sin egen inre sannfärdighet; han försonas med sina bröder och systrar som han på något sätt har kränkt eller sårat; han försonas med kyrkan; han försonas med hela
skapelsen.[77]
1470 När syndaren i detta sakrament
överlämnar sig åt Guds barmhärtiga dom föregriper
han på ett visst sätt domen som han skall underkasta sig
vid slutet av sitt jordeliv. Ty det är nu, i detta liv, som vi får
välja mellan liv och död, och det är enbart på omvändelsens
väg som vi kan gå in i Guds rike, som vi utesluts ifrån genom
svår
1471 Läran om avlat och avlatspraxis hör nära samman med verkan av botens sakrament.
Vad menas med avlat?
”Avlat innebär att det timliga straff som man ådragit sig genom synd som redan har utplånats blir efterskänkt inför Gud. Det är ett efterskänkande som en väl förberedd troende kristen erhåller på vissa bestämda villkor, genom ett kyrkans ingripande. Ty kyrkan är återlösningens förmedlare, och hon fördelar och öser i enlighet med sin auktoritet ur den skatt av tillfyllestgörelse som Kristus och helgonen har
”Avlaten är partiell eller fullständig, dvs, den kan ge partiell eller fullkomlig befrielse från det timliga straff som hänger ihop med
Syndens straff
1472 För att förstå denna kyrkans lära och praxis måste man se att synden har en dubbel följd. Allvarlig synd berövar oss gemenskapen med Gud, och därigenom förlorar vi möjligheten att uppnå det eviga livet. Förlusten av det eviga livet kallas för syndens ”eviga straff”. Å andra sidan medför varje synd, också den mindre allvarliga, en osund bundenhet till det skapade. Och denna bundenhet är i behov av rening, antingen här nere på jorden eller i det tillstånd som kallas för skärselden. Denna rening ger befrielse från det som kallas syndens ”timliga straff”. Man får inte föreställa sig dessa båda former för straff som ett slags hämnd, som Gud lägger på oss utifrån, utan som något som kommer från syndens egen natur. En omvändelse som framgår av brinnande kärlek kan åstadkomma en så fullständig rening av syndaren, att det inte finns något straff
1473 Förlåtelsen av synd och återställandet av gemenskapen med Gud har som konsekvens att de eviga straffen för synden efterskänks. Men de timliga straffen för synden återstår. En kristen människa måste bemöda sig om att ta emot de timliga straffen för synden som en nådegåva, i det att hon tålmodigt uthärdar lidanden och prövningar och lugnt ser döden i ansiktet då den dagen kommer. Hon skall genom barmhärtighetens gärningar och kärlek liksom med bön och olika former för bot försöka att fullständigt klä av sig den ”gamla människan” och klä sig i den ”nya
I de heligas gemenskap
1474 Den kristna människa som försöker uppnå rening från synden och helgelse med Guds nåd finner att hon inte är ensam. ”Alla Guds barns liv är på ett underbart sätt – i Kristus och genom Kristus – bundet till andra kristna bröders och systrars liv, i den övernaturliga enhet som utgörs av Kristi mystiska kropp, som i en mystisk
1475 I de heligas gemenskap ”råder det alltså bland de troende – bland dem som har uppnått det himmelska fäderneslandet, dem som har fått möjlighet att göra bot i skärselden och dem som fortfarande vandrar sin pilgrimsgång på jorden – ett hållbart kärlekens band och rikt utbyte av allt
1476 Dessa andliga tillgångar i de heligas gemenskap kallar vi också för kyrkans skatt, ”som inte är en mängd tillgångar i likhet med en samling materiella rikedomar som anhopats under århundradens gång, utan som utgörs av det obegränsade och outsinliga värde som Kristi, vår Frälsares, försoningsgärning och förtjänster har inför Gud – den gärning och de förtjänster som har framburits för att mänskligheten skulle befrias från synden och nå fram till gemenskap med Fadern. Det är i Kristus, vår Frälsare, som återlösningens tillfyllestgörelse och förtjänster finns i
1477 ”Likaså finns det verkligen väldiga, omätliga och alltid nya värde som den saliga jungfru Marias och alla helgons bön och goda gärningar har inför Gud i denna skatt. De har blivit helgade av Kristi nåd genom att vandra i hans fotspår och har fullgjort ett verk som behagar Gud, så att de genom att arbeta för sin frälsning också i den enhet som utgörs av Kristi mystiska kropp har medverkat till sina bröders
Genom kyrkan efterskänker Gud de timliga syndastraffen
1478 Det är kyrkan som förmedlar avlaten. Hon ingriper i kraft av den fullmakt att binda och lösa som hon har fått av Kristus till förmån för en kristen människa och öppnar för henne skatten som utgörs av Kristi och helgonens förtjänster för att förmå barmhärtighetens Fader att efterskänka de timliga straff som hennes synder förtjänar. Så vill kyrkan inte bara komma denna kristna människa till hjälp, utan också mana henne till fromma, botfärdiga och kärleksfulla
1479 Eftersom de avlidna troende på reningens väg också är medlemmar av samma de heligas gemenskap kan vi bland annat hjälpa dem genom att erhålla avlat för dem, så att de befrias från de timliga straff som ålagts dem för sina synder. [1032]
XI. Firandet av botens sakrament
1480 Som alla sakrament är boten en liturgisk handling. Följande element förekommer vanligtvis i denna gudstjänst: prästens hälsning och välsignelse, läsning ur Guds ord för att upplysa samvetet, och framkalla ånger och maning till omvändelse; syndabekännelse som erkänner synderna och uttalar dem för prästen; åläggande och mottagande av boten; prästens avlösning; lovprisning och tacksägelse och utsändning med prästens välsignelse.
1481 I den bysantinska liturgin förekommer det flera former för avlösning, i deprekativ (förebedjande) form, som på ett underbart sätt ger uttryck för förlåtelsens mysterium: ”Må Gud, som genom profeten Nathan förlät David då han bekände sina egna synder, som förlät Petrus då han grät bittert, som förlät skökan då hon utgöt sina tårar över hans fötter, som förlät publikanen och den förlorade sonen – må denne Gud förlåta dig genom mig, syndare, i detta livet och i det andra och må han låta dig framträda utan att fördöma dig inför sitt fruktansvärda domarsäte, han som är välsignad i alla evigheters evighet.
1482 Botens sakrament kan också förekomma inom ramen för en gemensam gudstjänst, där man gemensamt förbereder sig för bikten och gemensamt tackar för den förlåtelse man tagit emot. Där sätts den personliga syndabekännelsen och den individuella avlösningen in i en Ordets gudstjänst, med läsningar och predikan, gemensam samvetsrannsakan, Fader vår och tacksägelse i gemenskap. Denna gudstjänst i gemenskap uttrycker klarare botens kyrkliga karaktär. Hur än firandet av botens sakrament går till, är det i enlighet med sin natur en liturgisk handling och därmed alltså en kyrklig och offentlig
1483 Då verkligt allvarliga skäl föreligger kan man använda sig av gemensamt firande av försoningen med allmän syndabekännelse och allmän avlösning. Ett sådant allvarligt skäl kan föreligga när det råder omedelbar livsfara och prästerna inte har tillräcklig tid att höra varje biktandes bekännelse. Ett sådant allvarligt skäl kan också föreligga då det med hänsyn till den stora mängden av människor som vill bikta sig inte finns tillräckligt med biktfäder för att på ett rimligt sätt inom rimlig tid ta emot enskild bikt och därvid bekänna sina allvarliga synder. De som vill bikta sig skulle då utan någon skuld för sin egen del berövas den sakramentala nåden eller den heliga kommunionen. I detta fall skall de troende för att avlösningen skall vara giltig ha föresatsen att vid lämpligt tillfälle gå till enskild
1484 ”Den enskilda och fullständiga bikten som följs av avlösningen förblir det vanliga sättet på vilket de troende försonas med Gud och kyrkan, om inte det är fysiskt eller moraliskt omöjligt att avlägga en sådan bekännelse och man därför är undantagen från
Sammanfattning
1485 | På påskdagens kväll visade sig Herren
Jesus för sina apostlar och sade till dem: ”Ta emot helig Ande.
Om ni förlåter någon hans synder, så är de förlåtna,
och om ni binder någon i hans synder, så är han bunden”
( | ||||||||||||
1486 | Förlåtelse för synder som begåtts efter dopet ges i ett särskilt sakrament som kallas omvändelsens, biktens, botens och försoningens sakrament. | ||||||||||||
1487 | Den som syndar skadar Guds ära och kärlek och sin egen värdighet som människa vilken är kallad att vara Guds barn och kyrkans andliga väl; ty varje kristen skall vara en levande sten i kyrkan. | ||||||||||||
1488 | I trons ögon finns det inte något ont som är värre än synden, och det finns inte någonting som har värre följder för syndarna själva, för kyrkan och för hela världen. | ||||||||||||
1489 | Att komma tillbaka till gemenskapen med Gud efter att ha förlorat den genom synden är en process som framgår ur Guds nåd. Han är full av barmhärtighet och angelägen om människors frälsning. Man skall be om denna dyrbara gåva för sig själv och för andra. | ||||||||||||
1490 | Återvändandet till Gud som kallas ånger och omvändelse omfattar smärta och avståndstagande från de synder som begåtts och den fasta föresatsen att inte längre synda. Omvändelsen berör alltså både det förgångna och framtiden; den får näring av hoppet om Guds barmhärtighet. | ||||||||||||
1491 | Botens sakrament består av samtliga tre handlingar som den som biktar sig utför och av prästens avlösning. Den biktandes handlingar är följande: ånger, bekännelse eller yppande av synderna för prästen och föresatsen att fullgöra tillfyllestgörelsen och de gärningar som hänger samman med denna. | ||||||||||||
1492 | Ångern bör framkallas av motiv som kommer från tron. Om ångern framgår ur kärlekens hängivelse till Gud, kallas den ”fullkomlig”. Om den har sin grund i andra motiv, kallas den ”ofullkomlig”. | ||||||||||||
1493 | Den som vill erhålla försoning med Gud och med kyrkan skall för prästen bekänna alla svåra synder som han ännu inte har bekänt och som han kommer ihåg efter att omsorgsfullt ha rannsakat sitt samvete. Utan att i och för sig vara nödvändig rekommenderas ändå bekännelsen av mindre allvarliga fel varmt av kyrkan. | ||||||||||||
1494 | Biktfadern föreslår att den som biktar skall fullgöra vissa handlingar som ”tillfyllestgörelse” eller ”bot” för att ersätta den skada som orsakats av synden och för att återföra den som biktar till en livsstil som utmärker en Kristi lärjunge. | ||||||||||||
1495 | Endast prästerna som av kyrkans auktoritet fått fullmakt till avlösning kan i Kristi namn förlåta synder. | ||||||||||||
1496 | Botens andliga verkan är följande: | ||||||||||||
| |||||||||||||
1497 | Den enskilda och fullständiga bekännelsen av svåra synder vilken följs av avlösningen är det enda normala medlet för försoning med Gud och kyrkan. | ||||||||||||
1498 | Genom avlat kan de troende för sig själva och även för själarna i skärselden erhålla efterskänkande av timliga straff, vilka är syndens följd. |
Navigation
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
FÖRSTA AVDELNINGEN
DEN SAKRAMENTALA FRÄLSNINGSORDNINGEN
ANDRA
AVDELNINGEN
KYRKANS SJU SAKRAMENT
FÖRSTA KAPITLET
DEN KRISTNA INITIATIONENS SAKRAMENT
ANDRA KAPITLET
HELANDETS SAKRAMENT
Artikel 4
Botens och försoningens sakrament
I. Vad kallas detta sakrament?
II.
Varför finns det ett försoningens sakrament efter dopet?
III.
De döptas omvändelse
IV.
Den inre boten
V. Många former för bot i det kristna livet
VI.
Botens och försoningens sakrament
VII.
Vad botgöraren gör
VIII. Den som förvaltar detta sakrament
IX.
Verkan av detta sakrament
X.
Avlaten
XI. Firandet av botens sakrament
Artikel 5
De sjukas smörjelse
TREDJE KAPITLET
SAKRAMENT I GEMENSKAPENS TJÄNST
FJÄRDE
KAPITLET
ANDRA LITURGISKA HANDLINGAR
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register