PÅSKMYSTERIET I KYRKANS SAKRAMENT
1113 Hela kyrkans liturgiska liv kretsar runt det eukaristiska offret och
1114 ”I trohet mot läran i den heliga Skrift och de apostoliska traditionerna ...och fädernas enstämmiga
1115 Jesu ord och handlingar var redan under hans fördolda och offentliga liv bärare av nåd och frälsning. De föregrep kraften i hans påskmysterium. De förkunnade och förberedde vad han ville ge kyrkan när allt hade fullbordats. Mysterierna i Kristi liv är de grundvalar för det som Kristus hädanefter genom sin kyrkas tjänare förmedlar i sakramenten, ty ”det som var synligt i vår Frälsare övergick till hans
1116 Sakramenten är ”krafter som går ut ifrån” Kristi
1117 Genom Anden som leder kyrkan ”in
i hela sanningen”
1118 Sakramenten är ”kyrkans” sakrament i den dubbla meningen att de finns ”genom henne” och ”för henne”. De finns ”genom kyrkan” ty hon är själv sakrament för Kristus som utför sitt verk genom henne tack vare den helige Andes sändning. Och sakramenten är till ”för kyrkan”, det är sakramenten ”som gör kyrkan till
1119 Kyrkan som tillsammans med Kristus, Huvudet, bildar ”liksom en enda mystisk
1120 Det vigda ämbetet eller det
1121 Tre sakrament, nämligen dopet, konfirmationen och vigningen ger – förutom nåden – en sakramental prägel eller ett ”insegel” genom vilket en kristen människa deltar i Kristi prästadöme och är en del av kyrkan på ett sätt som motsvarar hennes livsväg och hennes olika uppdrag. Denna likformighet med Kristus och kyrkan, som förverkligas av Anden, kan inte
1122 Kristus har sänt ut sina apostlar
för att ”syndernas förlåtelse genom omvändelse skall
förkunnas i hans namn för alla folk”
Guds folk kallas först samman av den levande Gudens ord. ...Förkunnelsen av ordet är oundgängligen nödvändig för den sakramentala tjänsten, eftersom sakramenten är trons sakrament och tron behöver ordet för att födas och för att få
näring.[15]
1123 ”Sakramenten har som syfte att helga människorna, att bygga upp Kristi kropp och att förhärliga Gud. I sin egenskap av tecken har de även till uppgift att undervisa. De inte endast förutsätter tron utan ger också genom ord och ting tron näring, styrka och uttryck; därför kallas de trons
1124 Kyrkans tro går före den enskilda troende människans tro; hon uppmanas att ansluta sig till denna kyrkans tro. När kyrkan firar sakramenten, bekänner hon den tro hon har tagit emot av apostlarna. Därifrån kommer det gamla talesättet: Lex orandi, lex credendi (eller: Legem credendi lex statuat supplicandi) enligt Prosperus från
1125 Därför kan ingen sakramental rit förändras eller manipuleras efter ämbetsbärarens eller gemenskapens behag. Inte ens kyrkans högsta auktoritet kan ändra liturgin efter behag utan enbart i trons lydnad och i religiös vördnad för liturgins mysterium. [1205]
1126 Eftersom för övrigt sakramenten uttrycker och utvecklar trons gemenskap i kyrkan, är lex orandi (bönens lag) ett av de väsentliga kriterierna för den dialog som söker återupprätta de kristnas
1127 Då sakramenten värdigt firas i tro meddelar de den nåd som de
1128 Här ligger innebörden av kyrkans
1129 Kyrkan förkunnar att det Nya förbundets sakrament för de troende är nödvändiga för
1130 Kyrkan firar sin Herres mysterium
”till dess han kommer” och ”Gud blir allt, överallt”
Thomas av Aquino sammanfattar det sakramentala tecknets olika dimensioner på följande sätt: ”Ett sakrament är ett tecken som återkallar i minnet det som har förekommit, nämligen Kristi lidande; som klargör det som händer i oss genom Kristi lidande, nämligen nåden; som förebådar, ja, i förväg förkunnar den kommande
härligheten”.[25]
Sammanfattning
1131 | Sakramenten är verksamma tecken på nåden, instiftade av Kristus och anförtrodda åt kyrkan. Genom dem förmedlas det gudomliga livet åt oss. De synliga riter med vilka sakramenten firas betecknar och förverkligar de nådegåvor som utmärker varje sakrament. De bär frukt i de människor som tar emot dem med de förutsättningar som krävs. |
1132 | Kyrkan firar sakramenten som prästerlig gemenskap som är uppbyggd av det gemensamma prästadömet – som ges i dopet – och de vigda tjänarnas prästadöme. |
1133 | Den helige Ande bereder människor till att ta emot sakramenten genom Guds ord och genom tron som tar emot ordet i väl beredda hjärtan. Då ger sakramenten styrka åt tron och uttrycker den. |
1134 | Frukten av det sakramentala livet är både personlig och kyrklig. Å ena sidan innebär denna frukt för varje troende ett liv för Gud i Jesus Kristus; å andra sidan innebär den för kyrkan tillväxt i kärleken och i hennes uppdrag att avlägga vittnesbörd. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
FÖRSTA AVDELNINGEN
DEN SAKRAMENTALA FRÄLSNINGSORDNINGEN
FÖRSTA KAPITLET
PÅSKMYSTERIET I KYRKANS TID
Artikel 1
Liturgi – ett verk av den heliga Treenigheten
Artikel 2
Påskmysteriet i kyrkans sakrament
I. Kristi sakrament
II.
Kyrkans sakrament
III. Trons sakrament
IV.
Frälsningens sakrament
V. Det eviga livets sakrament
ANDRA KAPITLET
DET SAKRAMENTALA FIRANDET AV PÅSKMYSTERIET
ANDRA AVDELNINGEN
KYRKANS SJU SAKRAMENT
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register