Tredje kapitlet
SAKRAMENT I GEMENSKAPENS TJÄNST
1533 Dopet, konfirmationen och eukaristin är den kristna initiationens sakrament. De utgör grunden för alla Kristi lärjungars kallelse, kallelsen till helighet och till sändningen att förkunna det glada budskapet för världen. De förser dem med de nödvändiga nådegåvorna för ett liv i Anden på denna pilgrimsvandring mot det himmelska fäderneslandet. [1212]
1534 Två andra sakrament, vigningen och äktenskapet, är avsedda att tjäna andra människors frälsning. Även om de också bidrar till den personliga frälsningen, sker detta genom att de står i nästans tjänst. De ger en särskild sändning i kyrkan och är avsedda att bygga upp Guds folk.
1535 Genom dessa sakrament kan personer som redan har blivit helgade i dopet och
VIGNINGENS ELLER ORDINATIONENS SAKRAMENT
1536 Vigningen är det sakrament genom vilket den sändning som Kristus har anförtrott åt sina apostlar fortsätter att fullgöras i kyrkan ända till tidens slut: det är alltså den apostoliska tjänstens sakrament. Det består av tre grader: episkopat, presbyterat och diakonat. [860]
(Om Kristi instiftande och sändning av det apostoliska ämbetet: se n. 874 ff. Här handlar det endast om det sakramentala sätt på vilket detta ämbete överförs.)
I. Varför kallas detta sakrament för vigningens
1537 På romarrikets tid betecknade ordet ordo sammanslutningar som upprättas i civilrättslig mening, framför allt dem som hade med statsstyrelsen att göra. Ordinatio innebär att man får sin plats i en ordo. I kyrkan finns det sammanslutningar som traditionen – inte utan grund i
1538 Anslutningen till en sådan sammanslutning i kyrkan skedde genom en rit som kallades ordinatio, en religiös och liturgisk handling, som var en vigning, en välsignelse eller ett sakrament. Idag är ordet ordinatio reserverat för den sakramentala handling som innebär anslutning till biskoparnas, presbyterernas och diakonernas sammanslutning. Den går längre än enbart ett val, en utnämning, en delegation eller en installation av gemenskapen, ty den skänker en gåva av den helige Ande som ger möjlighet för den vigde att utöva ”helig makt” (sacra
II. Vigningens sakrament i frälsningshistorien
Prästadömet i det Gamla förbundet
1539 Det utvalda folket upprättades
av Gud som ett ”rike av präster och ett heligt folk”
1540 Detta prästadöme som instiftats för att förkunna Guds
1541 Men kyrkans liturgi ser ändå i Arons prästadöme och leviternas tjänst – liksom i tillsättandet av de sjuttio
Du vår Gud och Fader till vår Herre Jesus Kristus, barmhärtighetens Fader och all trösts Gud...; du förutbestämde från begynnelsen ditt folk till härligheten alltifrån den rättfärdige Abraham, du gav dem ledare och präster och lämnade aldrig din helgedom utan ett prästerskap som kunde förrätta den heliga
tjänsten...[15]
1542 Vid prästvigning ber kyrkan:
Herre, helige Fader, ...för att förebåda de mysterier som skulle komma, satte du redan under det Gamla förbundets tid överstepräster i spetsen för ditt folk som fick uppdraget att leda det, men du utsåg också andra som du gav del i deras tjänst och som fick uppdraget att bistå dem. Så gav du den Ande, som du hade givit åt Mose, också åt de sjuttio, fulla av vishet, och du gav Arons söner del av den vigning som deras fader hade tagit
emot.[16]
1543 Och i vigningsbönen för diakoner bekänner kyrkan:
Helige Fader..., för att bygga upp detta nya tempel (kyrkan) har du kallat tjänare i tre olika grader, biskopar, präster och diakoner, som fått uppdraget, liksom du en gång i det Gamla förbundet utsåg sönerna i Levi stam att förrätta helig tjänst i din
boning.[17]
Kristi enastående prästadöme
1544 Alla förebilder i det Gamla förbundet
när det gäller prästadömet når sin fulländning
i Kristus Jesus, ”den ende förmedlaren mellan Gud och människor”
1545 Kristi offer är ett enda, fullgjort en gång för alla. Och ändå blir det närvarande i kyrkans eukaristiska offer. Det är på samma sätt med Kristi enda och enastående prästadöme: det blir närvarande i det tjänande prästadömet utan att den enda och enastående karaktären i Kristi prästadöme förringas: ”Så är Kristus den ende prästen – de andra är bara hans
Två sätt att delta i Kristi enda och enastående prästadöme
1546 Kristus, överstepräst och ende medlare, har gjort sin kyrka till ”ett kungadöme, till präster åt Gud, sin Fader”
1547 Biskoparnas och prästernas tjänande eller hierarkiska ämbetsprästadöme och alla troendes gemensamma prästadöme ”har båda var på sitt särskilda sätt del i Kristi enda prästadöme” men skiljer sig ändå från varandra till sitt väsen, även om de är
I Kristi, Huvudets, person...
1548 Det är Kristus själv som i det vigda ämbetets tjänst är närvarande i sin kyrka i egenskap av huvud för sin kropp, herde för sin hjord, överstepräst vid frälsningsoffret och sanningens Mästare. Detta uttrycker kyrkan när hon säger att prästen i kraft av vigningens sakrament handlar in persona Christi
Det är en och samme präst, Kristus Jesus, vars roll ämbetsbäraren verkligen innehar. Om denne verkligen blir lik den högste prästen på grund av den prästerliga vigning han har tagit emot, så har han fullmakt att handla med Kristi makt; ty det är honom han representerar (virtute ac persona ipsius
Christi ).[23]Kristus är källan till hela prästadömet: ty den gamla lagens präst var förebild för Kristus och den nya lagens präst handlar i Kristi
person.[24]
1549 Genom det vigda ämbetet, särskilt genom biskops- och prästämbetet blir Kristi, kyrkans huvud, närvaro synlig mitt i de troendes
1550 Denna Kristi närvaro i ämbetsbäraren får inte uppfattas som om denne var helt skyddad för alla mänskliga svagheter – härsklystnadens ande, misstag och rent av synd. Den helige Andes kraft garanterar inte på samma sätt alla de vigda tjänarnas handlingar. Medan denna garanti verkligen ges i sakramenten, så att inte ens den vigde tjänarens synd kan vara ett hinder för nådens frukt, så finns det många andra handlingar där den mänskliga karaktären i den vigde tjänarens handlande lämnar spår efter sig som inte alltid är tecken på trohet mot evangeliet och som följaktligen kan skada kyrkans apostoliska fruktbarhet. [896; 1128; 1584]
1551 Detta prästämbete är ett tjänande ämbete. ”Det uppdrag som Herren har gett åt sitt folks herdar är ett verkligt
...”I hela kyrkans namn”
1552 Det tjänande prästadömet har inte bara som uppgift att representera Kristus – kyrkans huvud – gentemot de troendes församling, det handlar också i hela kyrkans namn när det frambär
1553 ”I hela kyrkans namn:” detta innebär inte att prästerna är församlingens delegerade. Kyrkans bön och frambärande av offergåvor hör oskiljaktigt samman med Kristi bön och hängivelse. Ty Kristus är hennes Huvud. Det rör sig alltid om Kristi gudstjänst i och för sin kyrka. Det är hela kyrkan, Kristi kropp, som ber och som offrar sig, ”genom honom och med honom och i honom”, i den helige Andes enhet, till Gud, Fadern. Hela kroppen, caput et membra, huvud och lemmar ber och offrar sig, och därför kallas de som på ett särskilt sätt utför tjänst i denna kropp inte bara för Kristi, utan också för kyrkans tjänare. Eftersom ämbetsprästadömet representerar Kristus kan det också representera kyrkan. [795]
III. De tre graderna i vigningens sakrament
1554 ”Det kyrkliga ämbetet som instiftats av Gud utövas alltså i olika vigningsgrader av dem som redan från gammal tid kallas biskopar, presbyterer och
Må alla vörda diakonerna som Jesus Kristus; må de också vörda biskopen, som är Faderns bild, och presbytererna som Guds senat och apostlarnas församling: utan dem kan man inte tala om någon
kyrka.[33]
Biskopsvigningen – vigningssakramentets fullhet
1555 ”Bland de olika ämbeten som utövas från äldsta tid intas enligt traditionens vittnesbörd den främsta platsen av deras uppdrag som insatts som biskopar och som genom den från början fortlöpande successionen för det apostoliska utsädet
1556 För att förverkliga sin upphöjda sändning ”rustades apostlarna av Kristus med ett särskilt utgjutande av den helige Ande som kom ned över dem. Själva överlämnade de den andliga nådegåvan till sina medhjälpare genom handpåläggning, och den har förmedlats ända till oss genom
1557 ”Konciliet lär att vigningssakramentets fullhet meddelas genom biskopsvigningen. Enligt kyrkans liturgiska bruk och de heliga fädernas ord kallas den för det översteprästerliga ämbetet, det heliga ämbetets höjdpunkt och fulla verklighet,
1558 ”Med uppdraget att helga förmedlar biskopsvigningen också uppdraget att lära och leda. ...Den helige Andes nåd överförs genom handpåläggningen och vigningsorden. Biskoparna får det heliga inseglet så att de på ett framträdande och synligt sätt kan företräda Kristus själv som lärare, herde och överstepräst och handla å hans vägnar (in eius persona agant, ’spela hans
1559 ”Medlem av biskopskorporationen blir man genom den sakramentala vigningen och den hierarkiska gemenskapen med kollegiets huvud och
1560 Varje biskop har som Kristi ställföreträdare herdeomsorgen om den lokala kyrkan, men samtidigt bär han tillsammans med alla sina bröder i episkopatet omsorg om alla kyrkor: ”Även om varje biskop bara är herde i egentlig mening för den del av hjorden som är anförtrodd åt hans omsorger, så ger hans egenskap som legitim efterföljare av apostlarna genom gudomlig instiftelse honom solidariskt ansvar för kyrkans apostoliska
1561 Allt som nu har sagts förklarar varför den eukaristi som firas av biskopen har en alldeles särskild betydelse: den är ett uttryck för kyrkan som samlas kring altaret under ledning av den som synligt representerar Kristus, den gode herden och sin kyrkas
Vigning av präster – biskoparnas medarbetare
1562 ”Kristus, som Fadern har helgat och sänt till världen, har genom sina apostlar låtit deras efterträdare biskoparna få del i sin egen vigning och sändning. De har rättmätigt överlämnat sitt ämbete i varierande grad till dem som på olika sätt är underordnade dem i
1563 ”Eftersom prästernas uppdrag är förenat med biskoparnas har det del i den auktoritet med vilken Kristus själv bygger upp, helgar och styr sin kropp. Därför meddelas prästernas prästadöme – även om det också förutsätter den kristna initiationens sakrament – i ett särskilt sakrament som genom den helige Andes smörjelse ger dem en särskild prägel och gör dem lika Kristus, prästen, för att ge dem förmåga att handla i Kristi, huvudets namn och som hans
1564 ”Presbytererna innehar visserligen inte prästämbetets fullhet och är beroende av biskoparna i sin ämbetsutövning men är förbundna med dem genom sin prästerliga värdighet, och i kraft av vigningssakramentet vigs de för att med Kristus, den högste och evige
1565 I kraft av vigningens sakrament har prästerna del i den universella aspekten av den sändning som Kristus anförtrodde åt apostlarna. Den andliga gåva de har tagit emot i vigningen bereder dem inte för en begränsad och inskränkt sändning, utan för ”ett frälsningsuppdrag med universell utbredning, ’ända till jordens yttersta gränser’
1566 ”Sitt heliga ämbete utövar de framför allt i eukaristifirandet eller synaxis. Här handlar de å Kristi vägnar, förkunnar hans mysterium och förenar de troendes böner med det offer som deras huvud frambär. Det Nya förbundets enda offer, som Kristus en gång för alla fullgör när han bär fram sig själv till Fadern som en felfri offergåva, gör de närvarande och verksamt i mässoffret ända till dess att Herren
1567 ”Presbytererna är biskoparnas omsorgsfulla medarbetare, deras hjälp och redskap. De är kallade till att tjäna Guds folk och utgör tillsammans med sin biskop ett enda presbyterium, men detta har tilldelats olika uppgifter. I de enskilda lokalförsamlingarna av troende gör de så att säga biskopen närvarande och är förbundna med honom i en trogen och generös anda. De övertar delvis hans uppgifter och angelägenheter och utövar den dagliga
1568 ”Prästerna är genom sin vigning, som upptar dem i prästerskapet, intimt förbundna med varandra i ett sakramentalt broderskap. Men genom att de blir tilldelade en tjänst under den lokale biskopen i ett stift bildar de särskilt på stiftsnivå ett enda
Vigning av diakoner – ”till att tjäna”
1569 ”På en lägre grad i hierarkin står diakonerna som tar emot handpåläggningen ’inte till prästämbete utan till att
1570 Diakonerna har på ett särskilt sätt del av Kristi nåd och
1571 Efter Andra Vatikankonciliet har den latinska kyrkan återupprättat diakonatet ”som egen och permanent grad inom
IV. Firandet av detta sakrament
1572 Vigningen av en biskop, av präster eller diakoner kräver på grund av sin betydelse för den lokala kyrkans liv att ett så stort antal troende församlas som möjligt. Den äger företrädesvis rum på en söndag i domkyrkan, med den högtidlighet som en sådan händelse kräver. De tre vigningarna – av biskop, präst och diakon – har samma förlopp. De äger rum inom ramen för den eukaristiska liturgin.
1573 Den väsentliga riten i vigningens sakrament består för alla tre vigningsgraderna av biskopens handpåläggning på vigningskandidatens huvud liksom av den särskilda vigningsbönen som ber Gud om att han skall utgjuta den helige Ande och hans gåvor som hör till det ämbete som kandidaten vigs
1574 Liksom i alla sakrament förekommer det andra riter i den sakramentala liturgin. De varierar starkt i de olika liturgiska traditionerna och har som gemensamt drag att ge uttryck för olika sidor av den sakramentala nåden. Så vittnar de inledande momenten i den latinska riten – presentation och val av ordinanden, biskopens tal och allhelgonalitanian – om att kandidaten har utsetts i enlighet med kyrkans sed och förbereder den högtidliga vigningsakten. Efter denna syftar flera rituella handlingar till att på ett symboliskt sätt uttrycka och fullända det mysterium som har ägt rum: för en biskop eller präst är en sådan rit smörjelse med det heliga krismat, tecken på den helige Andes särskilda smörjelse som gör deras ämbete fruktbärande; till en biskop överlämnas evangeliebok, ring, mitra och kräkla som tecken på hans apostoliska uppdrag att förkunna Guds ord, hans trohet mot kyrkan, Kristi brud, och på hans uppgift att vara herde för Herrens hjord; åt en präst överlämnas kalk och paten, ”det heliga folkets
V. Vem kan meddela detta sakrament?
1575 Kristus har utsett apostlarna och givit dem del av sin sändning och sin auktoritet. När han blivit upphöjd till Faderns högra sida överger han inte sin hjord utan fortsätter att genom apostlarna hålla den under sitt ständiga beskydd och leder den ännu genom samma herdar som i dag fortsätter hans
1576 Eftersom vigningens sakrament är den apostoliska tjänstens sakrament tillkommer det biskoparna att i egenskap av apostlarnas efterföljare överlämna ”den andliga
VI. Vem kan ta emot detta sakrament?
1577 ”Endast en döpt man (vir) tar emot den heliga vigningen på ett giltigt
1578 Ingen har någon rätt att ta emot vigningens sakrament. Ingen tar sig denna uppgift själv. Man blir kallad till den av
1579 Alla vigda ämbetsbärare i den latinska kyrkan – med undantag för de ständiga diakonerna – utses normalt bland troende män som lever som ogifta och som är villiga att hålla celibatet ”för himmelrikets skull”
1580 I de orientaliska kyrkorna gäller sedan århundraden andra regler: medan biskopar endast utses bland ogifta män, så kan gifta män vigas till präster och diakoner. Denna praxis anses sedan lång tid som legitim. Dessa präster utövar en fruktbärande tjänst i sina
VII. Vigningssakramentets verkningar
Det outplånliga inseglet
1581 Detta sakrament gör en person likformig med Kristus genom en särskild nåd av den helige Ande för att denna person skall tjäna som redskap för Kristus och hans kyrka. Genom vigningen sätts man i stånd till att handla som representant för Kristus, kyrkans huvud, i hans trefaldiga egenskap av präst, profet och konung. [1548]
1582 Liksom när det gäller dopet och konfirmationen ges detta deltagande i Kristi uppdrag en gång för alla. Även vigningens sakrament medför en andlig outplånlig prägel och kan varken upprepas eller ges på
1583 En person som är giltigt vigd kan av allvarliga skäl befrias från plikter och uppgifter som hör ihop med vigningen eller förbjudas att utöva
1584 Eftersom det sist och slutligen är Kristus som handlar och förmedlar sin frälsning och nåd genom den vigde tjänaren, hindrar dennes ovärdighet Kristus inte från att
En högmodig tjänare måste anses vara lik djävulen. Kristi gåva besudlas ändå inte, det som flyter fram genom honom behåller sin renhet, det som går genom honom behåller sin klarhet och når fruktbar jord.... Den andliga kraften i sakramentet liknar verkligen ljuset: de som skall få ljus tar emot det i dess renhet, och även om det går igenom nedsmutsade varelser, blir det inte smutsigt
själv.[82] [1550]
Den helige Andes nåd
1585 Den helige Andes särskilda nåd i detta sakrament gör den vigda personen lik Kristus, präst, läromästare och herde, vars tjänare han blir.
1586 För biskopen är denna nåd först och främst en styrkans nåd (”Anden som skapar ledare”: vigningsbön för biskopen i den latinska
Fader, du som känner våra hjärtan, låt din tjänare som du har utsett till biskop, föra din heliga hjord i bet och utöva det högsta prästadömet utan skuld och tjäna dig dag och natt. Låt honom ständigt göra ditt ansikte milt och nådigt och frambära din heliga kyrkas gåvor. Låt honom i kraft av det högsta prästadömets ande ha makt att i enlighet med ditt bud förlåta synder, låt honom fördela uppgifterna enligt din befallning och låt honom befria från alla band i kraft av den makt som du har givit apostlarna. Må han behaga dig genom sin mildhet och sitt rena hjärta och åt dig frambära en välbehaglig doft, genom din Tjänare och Son Jesus
Kristus...[85] [1558]
1587 Den andliga gåva som ges i prästvigningen uttrycks i följande bön, som återfinns i den bysantinska liturgin. Biskopen säger bland annat följande vid handpåläggningen: [1564]
Herre, uppfyll med den helige Andes gåva den som du har behagat upphöja till prästadömets värdighet så att han kan stå utan skuld inför ditt altare, förkunna evangeliet om ditt rike, fullgöra ditt ords och din sannings tjänst, frambära andliga gåvor och offer till dig och förnya ditt folk genom pånyttfödelsens bad. Må han själv gå vår store Gud och Frälsare Jesus Kristus, din ende Son, till mötes den dag då han kommer åter, och må han av din oändliga godhet ta emot lönen för en god förvaltning av sitt
ämbete.[86]
1588 När det gäller diakonerna ”tjänar de, stärkta med sakramental nåd, Guds folk i liturgins, ordets och kärlekens diakoni i gemenskap med biskopen och hans
1589 Inför storheten i prästens nåd och uppdrag har heliga lärare låtit enträgna maningar om omvändelse ljuda, för att deras liv i allt skall stå i överensstämmelse med honom som i sitt sakrament gör dem till sina tjänare. Så utropar Gregorios av Nazians som helt ung präst:
Man måste först rena sig själv innan man renar andra; man måste ha kunskap för att kunna ge kunskap; man måste vara ljus för att upplysa, närma sig Gud för att låta andra närma sig honom, vara helgad för att helga, leda fram vid handen och ge råd med
förstånd.[88] Jag vet vems tjänare vi är, på vilken höjd vi befinner oss och vem den är till vilken vi styr våra steg. Jag känner till Guds höghet och människans svaghet – men också hennesstyrka.[89] (Vem är då prästen? Han är) sanningens försvarare, han står vid änglarnas sida, han förhärligar Gud tillsammans med ärkeänglarna, han har del av Kristi prästadöme, han ger det skapade ny gestalt, han återställer (i det Guds) avbild, han återskapar det för den himmelska världen, och – för att säga det allra största – han blir gudomliggjord ochgudomliggör. [90] [460]Och den helige kyrkoherden i Ars säger: ”Det är prästen som för frälsningsverket vidare på jorden...” – ”Om man här på jorden fullt ut skulle förstå vad en präst är, så skulle man dö, inte av skräck, utan av kärlek...”. – ”Prästadömet är Jesu hjärtas
kärlek”.[91] [1551]
Sammanfattning
1590 | Paulus säger till sin lärjunge Timotheos: ”Därför
påminner jag dig om att du skall blåsa liv i den nådegåva
från Gud som finns hos dig sedan jag lade mina händer på
dig” |
1591 | Hela kyrkan är ett prästerligt folk. Tack vare dopet har alla troende del i Kristi prästadöme. Denna delaktighet kallas ”de troendes gemensamma prästadöme”. På dess grund och till dess tjänst finns det en annan delaktighet i Kristi sändning. Det är det ämbete som ges i vigningens sakrament, vars uppgift är att tjäna i Kristi, huvudets, namn och i hans person mitt i gemenskapen. |
1592 | Det tjänande ämbetsprästadömet skiljer sig till sitt väsen från de troendes gemensamma prästadöme därför att det ger den som tar emot det helig myndighet till de troendes tjänst. De vigda ämbetsbärarna utövar sin tjänst i Guds folk genom att lära (munus docendi), hålla gudstjänst (munus liturgicum) och styra och leda som en herde styr sin hjord (munus regendi). |
1593 | Från början har det vigda ämbetet givits och utövats i tre grader: biskops-, presbyters- och diakonämbetet. De ämbeten som ges genom vigning är oersättliga för kyrkans organiska struktur; utan biskop, präster och diakoner kan man inte tala om någon |
1594 | Biskopen tar emot vigningssakramentets fullhet som ansluter honom till biskopskollegiet och gör honom till synligt överhuvud för den lokalkyrka som är honom anförtrodd. Biskoparna har som apostlarnas efterträdare och medlemmar i biskopskollegiet del av det apostoliska ansvaret och hela kyrkans sändning under påvens, Petri efterföljares, auktoritet. |
1595 | Presbytererna är förenade med biskoparna i den prästerliga värdigheten och är på samma gång beroende av honom i utövningen av sina herdeuppgifter. De är kallade att vara biskoparnas insiktsfulla rådgivare. De bildar kring sin biskop ”presbyteriet” som tillsammans med honom bär ansvar för den lokala kyrkan. Av biskopen tar de emot ansvaret att leda en församlingsgemenskap eller en bestämd kyrklig uppgift. |
1596 | Diakonerna är vigda tjänare för uppgifter i kyrkans tjänst. De tar inte emot ämbetsprästadömet, utan vigningen ger dem betydelsefulla uppgifter när det gäller ordets tjänst, gudstjänsten, ledningen av det pastorala arbetet och kärlekstjänsten – uppgifter som de skall fullgöra under sin biskops pastorala auktoritet. |
1597 | Vigningens sakrament meddelas genom handpåläggning, som följs av en högtidlig vigningsbön. I denna ber man Gud för ordinanden om den helige Andes gåvor som krävs för att han skall kunna fullgöra sin tjänst. Vigningen präglar in ett outplånligt sakramentalt insegel i den som vigs. |
1598 | Kyrkan ger vigningens sakrament endast åt döpta män (viri), vilkas lämplighet för att utöva ämbetet har erkänts i laga ordning. Det tillkommer kyrkans myndighet att ha ansvaret för och rätten att kalla någon att ta emot en vigning. |
1599 | I den latinska kyrkan ges vigningens sakrament i vanliga fall endast åt kandidater som är beredda att frivilligt åta sig celibatet och som offentligt visar sin vilja att hålla det för den kärleks skull de hyser till Guds rike och människors tjänst. |
1600 | Det tillkommer biskoparna att meddela vigningens sakrament i de tre graderna. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
FÖRSTA AVDELNINGEN
DEN SAKRAMENTALA FRÄLSNINGSORDNINGEN
ANDRA
AVDELNINGEN
KYRKANS SJU SAKRAMENT
FÖRSTA KAPITLET
DEN KRISTNA INITIATIONENS SAKRAMENT
ANDRA KAPITLET
HELANDETS SAKRAMENT
TREDJE KAPITLET
SAKRAMENT I GEMENSKAPENS TJÄNST
Artikel 6
Vigningens eller ordinationens sakrament
I. Varför kallas detta sakrament för vigningens sakrament?
II.
Vigningens sakrament i frälsningshistorien
III.
De tre graderna i vigningens sakrament
IV.
Firandet av detta sakrament
V.
Vem kan meddela detta sakrament?
VI.
Vem kan ta emot detta sakrament?
VII.
Vigningssakramentets verkningar
Artikel 7
Äktenskapets sakrament
FJÄRDE
KAPITLET
ANDRA LITURGISKA HANDLINGAR
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register