KYRKAN, MODER OCH FOSTRARINNA
2030 Det är i kyrkan, i gemenskap med alla döpta, som en kristen människa fullgör sin kallelse. Av kyrkan tar hon emot Guds ord, som innehåller det ”Kristi
2031 Det moraliska livet är en andlig gudstjänst. Vi ”frambär våra kroppar som ett levande och heligt offer som behagar
I. Moraliskt liv och kyrkans läroämbete
2032 Kyrkan, ”sanningens pelare och grundval”
2033 Det läroämbete som innehas av kyrkans herdar utövas när det gäller moraliska ting i trosundervisning och förkunnelse, med bistånd av teologer och andliga författare. Så har under herdarnas ledning och övervakning den kristna moralens ”skatt”, ”innehåll”, givits vidare från generation till generation. Denna skatt består av en typisk samling regler, bud och dygder som framgår ur tron på Kristus och får liv av den osjälviska kärleken. Denna undervisning har traditionellt tagit sin utgångspunkt – bredvid Trosbekännelsen och Fader vår – i Tio Guds bud som uttalar principer för moralen vilka gäller för alla människor. [84]
2034 Påven och biskoparna är ”autentiska lärare, beklädda med Kristi auktoritet. För sitt folk förkunnar de i den helige Andes ljus den tro som de skall ta emot och tillämpa i
2035 Den högsta graden av deltagande i Kristi auktoritet tryggas av ofelbarhetens särskilda nådegåva. Den omfattar allt det som finns nedlagt i den gudomliga uppenbarelsens
2036 Läroämbetets auktoritet omfattar också den naturliga lagens särskilda bud, därför att det är nödvändigt att man i enlighet med Skaparens vilja rättar sig efter dem, för att uppnå frälsningen. Då läroämbetet erinrar om buden i den naturliga lagen utövar det en väsentlig del av sin profetiska uppgift att förkunna för människorna vad de verkligen är och påminna dem om vad de skall vara inför
2037 Guds lag, anförtrodd åt kyrkan, lärs ut åt de troende som livets och sanningens väg. De troende har alltså
2038 I sitt arbete att undervisa om och tillämpa den kristna moralen, behöver kyrkan herdarnas hängivenhet, teologernas kunskap och bidrag från alla kristna och människor av god vilja. Tron och den praktiska tillämpningen av evangeliet ger alla erfarenhet av ”livet i Kristus”, något som ger dem ljus och förmåga att bedöma gudomlig och mänsklig verklighet såsom Guds Ande
2039 Ämbetsutövningen i kyrkan skall präglas av en broderlig anda av tjänande och tillgivenhet för kyrkan, i Herrens
2040 Så kan det bland de kristna utvecklas en anda av förtroende för kyrkan, som liknar det förtroende som barn har för sina föräldrar. Denna anda är något som normalt utvecklar sig ur dopets nåd, som har gett oss liv i kyrkans sköte och gjort oss till lemmar i Kristi kropp. I sin moderliga omsorg ger kyrkan oss Guds barmhärtighet som övervinner våra synder och på ett särskilt sätt verkar i försoningens sakrament. Som en omsorgsfull mor förser hon oss också i sin liturgi, dag efter dag med näring från Herrens ord och eukaristi. [167]
2041 Kyrkans bud återfinns i denna tradition av ett moraliskt liv som hänger samman med det liturgiska livet och hämtar sin näring i det. Att dessa positiva lagar som beslutats av de pastorala myndigheterna är av förpliktande art, beror på att de har som mål att garantera de troende ett nödvändigt minimum av bönens anda och moraliskt-etiskt bemödande när det gäller att växa till i kärlek till Gud och till nästan:
2042 Det första budet (”Du skall bevista mässan på söndagar och förpliktande helgdagar, samt avhålla dig från trälaktigt arbete”) uppmanar de troende att helga den dag som erinrar om Herrens uppståndelse (söndagen) såväl som de liturgiska huvudfester som hedrar Herrens, den saliga jungfru Marias och helgonens mysterier först och främst genom att delta i eukaristin i vilken den kristna gemenskapen församlas; och sedan kräver detta bud av dem att de skall vila från det arbete och de sysslor som kan hindra dem att helga dessa
Det andra budet (”Du skall bekänna alla dina synder åtminstone en gång om året”) tryggar förberedelsen för eukaristin genom mottagandet av försoningens sakrament, som fortsätter omvändelseverket och den förlåtelse man fått i
Det tredje budet (”Du skall ta emot eukaristins sakrament åtminstone under påsktiden”) säkerställer ett minimum när det gäller att ta emot Herrens kropp och blod i förbindelse med påskfesten, ursprung och mittpunkt för den kristna
2043 Det fjärde budet (”Du skall hålla den påbjudna fastan och abstinensen”) säkerställer tider av askes och bot som förbereder oss för de liturgiska festerna; de hjälper oss att förvärva herravälde över våra instinkter och hjärtats
Det femte budet (”Du skall bidra till kyrkans behov”) förklarar att de troende – var och en efter sin förmåga – också är förpliktade att bidra till kyrkans materiella
III. Moraliskt liv och missionerande vittnesbörd
2044 De döptas trofasthet är ett villkor av största vikt för förkunnelsen av evangeliet och för kyrkans sändning i världen. För att visa människorna kraften och utstrålningen i sin sanning, måste frälsningens budskap bekräftas av det vittnesbörd som utgörs av de kristnas liv. ”Det kristna livets vittnesbörd och de goda gärningar som görs i den helige Andes kraft har förmåga att leda människor till tron och till
2045 Eftersom de kristna är lemmar i den kropp vars huvud är
2046 Genom sitt liv i enlighet med Kristi vilja påskyndar de kristna Guds rikes ankomst, det rike som är ”rättvisans, sanningens och fredens
Sammanfattning
2047 | Det moraliska livet är en andlig gudstjänst. Det kristna handlandet får sin näring i liturgin och sakramentens firande. |
2048 | Kyrkans bud har att göra med det moraliska och kristna livet i förening med liturgin och hämtar sin näring från denna. |
2049 | Det läroämbete som innehas av kyrkans herdar utövas vanligtvis i trosundervisning och förkunnelse, med de Tio budorden som grundval. Dessa ger uttryck åt de principer för det moraliska livet, vilka gäller för varje människa. |
2050 | Den romerske påven och biskoparna förkunnar, som autentiska lärare för Guds folk, den tro som man skall ta emot och tillämpa i sina handlingar. Det är också deras uppgift att uttala sig om moraliska frågor som tillhör den naturliga lagens och förnuftets kompetensområde. |
2051 | Den ofelbarhet som tillkommer herdarnas läroämbete sträcker sig till alla de element i läran och moralen, utan vilka trons frälsande sanningar inte kan bevaras, utläggas och iakttas. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FÖRSTA
AVDELNINGEN
MÄNNISKANS KALLELSE: LIVET I ANDEN
FÖRSTA
KAPITLET
DEN MÄNSKLIGA PERSONENS VÄRDIGHET
ANDRA KAPITLET
DEN MÄNSKLIGA GEMENSKAPE
TREDJE KAPITLET
GUDS FRÄLSNING: LAG OCH NÅD
Artikel
1
Den moraliska lagen
Artikel 2
Nåd och rättfärdiggörelse
Artikel 3
Kyrkan, moder och fostrarinna
I. Moraliskt liv och kyrkans läroämbete
II.
Kyrkans bud
III. Moraliskt liv och missionerande vittnesbörd
ANDRA
AVDELNINGEN
DE TIO BUDORDEN
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register