VÄGVISARE TILL BÖN
En sky av vittnen
2683 De vittnen som har gått före oss in i Guds
2684 I de heligas gemenskap har det under historiens gång utvecklats olika andliga skolor (spiritualiteter). En personlig nådegåva hos någon som har vittnat om Guds kärlek till människan har kunnat ges vidare, som t.ex. Elias ”anda” till
”Anden är sannerligen de heligas ort och helgonet är för den helige Ande en lämplig ort, ty ett helgon låter Gud bo i sig och kallas Andens
tempel.”[6]
Bönens tjänare
2685 Den kristna familjen är den första plats där man kan fostra till bön. Familjen är grundad på äktenskapets sakrament och är den ”huskyrka”, där Guds barn lär sig att be ”som kyrka” och att vara uthålliga i bön. Den dagliga bönen i familjen är särskilt för de mindre barnen det första vittnesbördet om kyrkans levande minne som den helige Ande tålmodigt väcker till liv. [1657]
2686 Även de vigda ämbetsbärarna är ansvariga för att deras bröder och systrar i Kristus fostras till bön. Som den gode Herdens tjänare har de blivit vigda för att leda Guds folk till bönens levande källor: Guds Ord, liturgin, det gudshängivna livet och Guds ”i dag” i konkreta
2687 Många ordensmän och ordenskvinnor har ägnat hela sitt liv åt bön. Sedan ökenfädernas tid har eremiter, munkar och nunnor ägnat sin tid åt att lovprisa Gud och att be för hans folk. Utan bön kan ordenslivet varken bestå eller utbredas. Den är en av de levande källorna för kontemplation och andligt liv i kyrkan. [916]
2688 Trosundervisning av barn, ungdomar och vuxna syftar till att Guds Ord blir föremål för meditation i den personliga bönen, aktualiseras i den liturgiska bönen och personligen tillägnas, för att det skall bära frukt i ett nytt liv. Undervisningen kan även tjäna till att bedöma och utveckla folklig
2689 Bönegrupper eller ”böneskolor” är i dag ett av tecknen på och en av drivkrafterna till förnyelsen av bön i kyrkan, under förutsättning att de inspireras av den kristna bönens sanna källor. Omsorgen om gemenskapen är ett tecken på sann kyrklig bön.
2690 Den helige Ande ger åt vissa kristna vishetens, trons och urskiljningsförmågans gåva med tanke på det gemensamma goda, som bönen utgör (andlig ledning). Kvinnor och män som har fått denna gåva utför en värdefull uppgift för bön såsom levande tradition:
Därför måste den själ som strävar efter fullkomlighet enligt Johannes av Korsets råd ”noga beakta i vilka händer den anförtror sig, ty lärjungen blir som mästaren, och sonen blir som fadern”. Och ytterligare: ”Den andlige ledaren skall inte bara vara kunnig och klok, utan även ha erfarenhet.... Om den andlige ledaren saknar erfarenhet av det andliga livet, kan han inte leda själarna dit Gud kallar dem, och han kan inte förstå
dem.”[10]
Lämpliga böneställen
2691 Kyrkan är Guds hus och den särskilda platsen för församlingens liturgiska bön. Kyrkan är även den bästa platsen för att tillbe Kristus, verkligt närvarande i altarets heliga sakrament. För äkta bön är det inte likgiltigt att välja lämplig plats: [1181, 2179; 1397]
— | För personlig bön kan denna plats vara en ”bönehörna” med den heliga Skrift och några ikoner, där man kan vara i det fördolda inför vår |
— | Ordensgemenskaper är kallade att främja de kristnas deltagande i tidegärden och att erbjuda den ensamhet som är nödvändig för djup personlig |
— | Vallfärder påminner oss om vår jordiska vandring på väg till himlen. De gagnar sedan gammalt en förnyelse av bönen. Helgedomar är för de pilgrimer som söker levande källor särskilt lämpliga ställen där man ”som kyrka” kan erfara kristna böneformer. [1674] |
Sammanfattning
2692 | Kyrkan på vandring är i sin bön förenad med helgonens bön, vars förbön hon ber om. |
2693 | De olika kristna andliga skolorna är del av bönens levande tradition och är värdefulla vägvisare i det andliga livet. |
2694 | Den kristna familjen är det första stället där man lär sig att be. |
2695 | De vigda ämbetsbärarna, ordenslivet, trosundervisningen, bönegrupper och ”andlig ledning” är i kyrkan till hjälp för dem som ber. |
2696 | Lämpliga ställen för bön är en egen eller familjens bönehörna, kloster, vallfärdsorter och särskilt kyrkan som är platsen för församlingens liturgiska bön och den lämpligaste platsen för eukaristisk tillbedjan. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
BÖNEN I DET KRISTNA LIVET
FÖRSTA KAPITLET
BÖNENS UPPENBARELSE
ANDRA KAPITLET
BÖNENS TRADITION
Artikel 1
Vid bönens källor
Artikel 2
Bönens väg
Artikel 3
Vägvisare till bön
TREDJE KAPITLET
BÖNELIVET
ANDRA AVDELNINGEN
HERRENS BÖN: ”FADER VÅR”