BÖNENS UPPENBARELSE
Universell kallelse till bön
2566 Människan söker Gud. Genom skapelsen kallar Gud varje människa från intet till varande. Hon är krönt ”med ära och
2567 Det är Gud som först kallar människan. Även om hon glömmer sin skapare eller gömmer sig långt bort från hans ansikte, tjänar avgudar eller anklagar Gud för att ha övergivit henne, kallar den levande och sanne Guden, utan att förtröttas, varje människa till bönens hemlighetsfulla möte. Denna kärlekshandling från den trofaste Gudens sida kommer alltid först i bönen, och det som människan sedan gör är alltid ett svar. Allt eftersom Gud uppenbarar sig och låter människan få självinsikt, framstår bönen som en ömsesidig kallelse, ett förbundets drama, som engagerar hjärtat genom ord och handlingar. Det uppenbaras genom hela frälsningshistorien. [30; 142]
GAMLA TESTAMENTET
2568 I Gamla testamentet uppenbaras bönen mellan människans fall och upprättelse, mellan Guds smärtfyllda rop till sina första barn: ”Var är du?...Vad är det du har gjort?”
Skapelsen – en källa till bön
2569 Det är först utifrån den skapade verkligheten som bönen får liv. De inledande nio kapitlen i Första Moseboken beskriver denna relation till Gud som Abels
Löftet och trons bön
2570 När Gud kallar Abraham, beger sig denne iväg, ”som Herren hade tillsagt honom”
2571 Patriarken trodde på
2572 Som en sista rening av tron fick ”han som hade tagit emot löftena”
2573 Gud förnyar sitt löfte till Jakob, stamfadern till Israels tolv
Moses och medlarens bön
2574 När löftet börjar infrias (påsken, uttåget ur Egypten, laggivningen och upprättandet av förbundet) är Moses bön en gripande bild av den förbön som fulländas i den ende ”förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus” (1Tim 2:5). [62]
2575 Återigen är det Gud som ingriper först. Ur den brinnande
2576 ”Herren talade med Mose ansikte mot ansikte, som när den ena människan talar med den andra”
2577 I denna närhet till den trofaste
Guden, sen till vrede och full av
David och kungens bön
2578 Guds folks bön utvecklas i skuggan av Guds boning, förbundsarken, och senare Templet. Först är det folkets ledare – präster och profeter – som lär folket att be. Som barn torde Samuel ha fått lära sig av sin mor Hanna ’hur man uppför sig inför
2579 David är framför alla andra kungen ”efter Guds hjärta”, herden som ber för sitt folk. Hans underkastelse under Guds vilja, hans lovprisning och ånger, blir till en förebild för folkets bön. Han blir smord av Gud, och hans bön vittnar om, att han trofast håller fast vid Guds
2580 Jerusalems tempel, det bönehus som David ville uppföra, byggs av Salomo, hans son. Bönen vid
Elia, profeterna och hjärtats omvändelse
2581 Templet var avsett att vara det ställe där Guds folk lärde sig att be. Vallfärder, fester, offer, kvällsoffer, rökelse och skådebröd – allt detta var tecken på den Allrahögstes och samtidigt den Närvarandes helighet och härlighet. De utgjorde maningar och vägar till bön. Men ritualism förledde ofta folket till en alltför ytlig form för gudsdyrkan. Det behövdes en fostran i tro, en hjärtats omvändelse. Detta blev profeternas uppgift före och efter exilen. [1150]
2582 Elia är profeternas fader; han tillhör ”det släkte som frågar efter Herren, det som söker hans
2583 Efter att ha erfarit barmhärtighet på sin tillflyktsort vid bäcken Kerit, lär Elia änkan från Sarefat att tro på Guds ord. Han styrker denna tro genom sin enträgna bön: Gud låter hennes son få liv
När Elia slutligen återvände till öknen där den levande och sanne Guden hade uppenbarat sig för sitt folk, satt han hopkrupen i en grotta såsom Mose, till dess att Guds hemlighetsfulla närvaro ”går
2584 När profeterna är ensamma med Gud, får de ljus och styrka för sin uppgift. Deras bön är inte en flykt från en trolös värld, utan ett lyssnande på Guds ord. Ibland är denna bön ett samtal eller en klagan – och alltid en förbön som emotser och förbereder Guds ingripande, han som är Frälsaren och historiens
Psaltarpsalmerna – församlingens bön
2585 Mellan Davids tid och Messias ankomst finns det i de heliga böckerna bönetexter som vittnar om att bönen för den egna personen och för andra blivit
2586 Psalmerna ger näring åt och uttryck för den bön som Guds folk bad såsom församling vid stora fester i Jerusalem och varje sabbat i synagogorna. Denna bön är samtidigt personlig och gemensam; den berör dem som själva ber och alla människor; den stiger upp från det heliga landet och församlingarna i diasporan, men omfattar även hela skapelsen; den talar om räddande händelser i det förflutna och visar hän på historiens fulländning; den kommer ihåg Guds löften, som redan infriats och den väntar på Messias som slutgiltigt skall uppfylla dem. Psalmerna som har betts och uppfyllts av Kristus behåller sin betydelse för hans kyrkas
2587 I Psaltaren blir Guds ord till människans bön. I Gamla testamentets andra böcker ”kungör orden (Guds)gärningar (för människorna)” och ”kastar ljus över den hemlighet som finns i
2588 Bönens många olika uttrycksformer i psalmerna tar samtidigt gestalt i templets liturgi och människans hjärta. Oavsett om det rör sig om lovsång, klagovisa eller tacksägelse, personlig eller gemensam bön, kungapsalm eller pilgrimspsalm eller meditation över visheten, återspeglar psalmerna alltid Guds välgärningar i hans folks historia och de mänskliga situationer som psalmisten erfarit. När en psalm berättar om en händelse i det förflutna, sker detta på ett så nyktert sätt, att psalmen kan bedjas av människor i alla situationer i alla tider.
2589 I psalmerna finns många genomgående drag: enkel och spontan bön; längtan genom och med allt som är gott i skapelsen, efter Gud själv; den troende människans svåra situation, eftersom hon på grund av sin kärlek till Herren har många fiender och är utsatt för många frestelser, men som i väntan på vad den trofaste Guden kommer att göra, förblir förvissad om Herrens kärlek och överlåter sig åt hans vilja. Bönen i psalmerna är alltid präglad av lovprisning och därför överensstämmer Psaltarens överskrift med det den tillhandahåller oss: ”lovsånger”. Psalmerna, som har sammanställts för församlingens gudstjänst, låter oss höra maningen till bön och sjunger svaret: Hallelou-Ya! (Halleluja), ”Lovprisa Herren!” [304]
Finns det något som är bättre än en psalm? Därför säger David mycket träffande: ”Lova Herren, ty en psalm är något gott: mild och vacker lovprisning åt vår Gud!” Och det stämmer. Ty en psalm är folkets uttalade lovprisning, Guds lov genom församlingen, allas bifall, gemensamt uttalat ord, kyrkans röst och välljudande
trosbekännelse....[37]
Sammanfattning
2590 | Bön är själens upplyftande till Gud eller en till Gud riktad vädjan om lämpliga |
2591 | Gud kallar oupphörligt alla människor till ett hemlighetsfullt möte med sig. Bönen åtföljer frälsningshistorien som ett Guds rop på människan och människans rop på Gud. |
2592 | Abrahams och Jakobs bön är som en trons kamp, som utkämpas i tillit till Guds trofasthet och i visshet om seger som är utlovad åt den som är uthållig. |
2593 | Moses bön är ett svar på att den levande Guden ingriper för att rädda sitt folk. Den förebådar Jesu Kristi, den ende medlarens, förbön. |
2594 | Guds folks bön utvecklas i skuggan av Guds boning, nämligen förbundsarken och templet. Detta sker under deras ledning som fått uppdrag att vara herdar för folket – särskilt kung David och profeterna. |
2595 | Profeterna manar till hjärtats omvändelse och ber för folket, medan de själva såsom Elia ivrigt söker Guds ansikte. |
2596 | Psaltarpsalmerna är ett enastående bönens mästerverk i Gamla testamentet. De har två oskiljaktiga beståndsdelar: en personlig och en gemensam. Psalmerna omfattar historiens alla epoker. De återkallar i minnet Guds löften, som redan gått i uppfyllelse och ger uttryck för hoppet om Messias ankomst. |
2597 | Eftersom Kristus ber psalmerna i Psaltaren och uppfyller dem, är de en väsentlig och varaktig del av kyrkans bön. De är lämpliga för alla människor i alla situationer i alla tider. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
BÖNEN I DET KRISTNA LIVET
FÖRSTA KAPITLET
BÖNENS UPPENBARELSE
Artikel 1
Gamla testamentet
Artikel 2 Vid tidens fullbordan
Artikel 3
Kyrkans tid
ANDRA KAPITLET
BÖNENS TRADITION
TREDJE KAPITLET
BÖNELIVET
ANDRA AVDELNINGEN
HERRENS BÖN: ”FADER VÅR”