Andra kapitlet
BÖNENS TRADITION
2650 Bön är inte begränsad till ett spontant uttryck för en inre impuls; man måste vilja be. Det räcker inte heller med att veta vad Skriften säger om bön: man måste även lära sig att be. Det är genom en levande förmedling, den heliga traditionen, som den helige Ande lär Guds barn att be i ”den troende och bedjande
2651 Den kristna bönetraditionen är en av de former där trostraditionen utvecklas. Detta sker särskilt genom att de troende mediterar och studerar och i sitt hjärta bevarar frälsningshistoriens händelser och ord och djupt tränger in i den andliga verklighet som de
VID BÖNENS KÄLLOR
2652 Den helige Ande är det ”levande vatten” som i ett bedjande hjärta ger ”evigt
Guds ord
2653 Kyrkan manar alla troende ”eftertryckligt och på ett särskilt sätt... att ofta läsa de gudomliga skrifterna för att därigenom få ’det som är långt mer värt än allt annat, nämligen kunskap om Jesus Kristus’
2654 Det andliga livets fäder sammanfattar i sin tolkning av
Kyrkans liturgi
2655 Kristi och den helige Andes uppdrag som i kyrkans sakramentala liturgi förkunnar, aktualiserar och förmedlar frälsningsmysteriet fortsätter i ett bedjande hjärta. De andliga fäderna liknar ibland hjärtat vid ett altare. Bönen tillägnar sig liturgin medan den firas och fortsätter efteråt. Även bön i det ”fördolda”
De teologala dygderna
2656 Vi går in i bön på samma sätt som i liturgin: genom trons trånga port. I tecknen på Herrens närvaro söker och längtar vi efter hans ansikte. Vi vill lyssna till hans ord och bevara det.
2657 Den helige Ande som lär oss att fira liturgin i väntan på Kristi återkomst fostrar oss till att be i hoppet. Kyrkans bön och den personliga bönen ger näring åt vårt hopp. Särskilt psaltarpsalmerna lär oss med sitt konkreta och rika språk att hoppas på Gud. ”Jag satte allt mitt hopp till Herren, och han böjde sig till mig och hörde mitt rop”
2658 ”Hoppet sviker oss inte, ty Guds kärlek har ingjutits i våra hjärtan genom att han har gett oss den helige Ande”
Jag älskar dig, min Gud och min enda önskan är att älska dig till mitt livs sista andetag. Jag älskar dig, min Gud, du är värd oändlig kärlek och jag vill hellre dö i kärlek till dig än att leva utan kärlek till dig. Jag älskar dig, Herre, och den enda nåd jag ber om är att få älska dig i evighet. ...Min Gud, om min tunga inte i varje ögonblick kan säga att jag älskar dig, vill jag att mitt hjärta skall upprepa det med varje
andetag.[7]
”I dag”
2659 När vi lyssnar till Herrens ord och deltar i hans påskmysterium, lär vi oss att be vid vissa tillfällen. Men hans Ande blir oss given som en källa till bön i det som händer varje dag. Jesu undervisning om hur vi skall be till Fadern och hans undervisning om försynen ligger på samma
2660 En av Guds rikes hemligheter, som blivit uppenbarad för ”de små”, Kristi tjänare och saligprisningarnas fattiga, är att be vid det som sker varje dag och varje ögonblick. Det är gott och riktigt att be om att rättfärdighetens och fredens rike skall påverka historiens gång. Likaså är det viktigt att med hjälp av bön lyfta upp enkla och vardagliga situationer. Alla böneformer kan verka som den surdeg vid vilken Herren liknar Guds
Sammanfattning
2661 | Det är genom en levande förmedling – traditionen – i kyrkan som den helige Ande lär Guds barn att be. |
2662 | Guds ord, kyrkans liturgi, samt dygderna tro, hopp och kärlek är källor till bön. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
BÖNEN I DET KRISTNA LIVET
FÖRSTA KAPITLET
BÖNENS UPPENBARELSE
ANDRA KAPITLET
BÖNENS TRADITION
Artikel 1
Vid bönens källor
Artikel 2 Bönens väg
Artikel 3 Vägvisare till bön
TREDJE KAPITLET
BÖNELIVET
ANDRA
AVDELNINGEN
HERRENS BÖN: ”FADER VÅR”