Paragraf 4
De kristtrogna – Hierarki, lekmän,
de som på särskilt sätt vigt sitt liv åt Gud
871 ”De troende är människor som inlemmats i Kristus genom dopet, som upprättats som Guds folk och som därför – eftersom de på sitt särskilda sätt har del i Kristi prästerliga, profetiska och kungliga ämbete – är kallade att inom sitt område fullgöra den sändning som Gud har anförtrott åt sin kyrka att fullgöra i
872 ”Mellan alla troende råder det på grund av deras pånyttfödelse i Kristus när det gäller deras värdighet och handlingsförmåga en verklig jämlikhet. I kraft av denna jämlikhet samarbetar alla för att bygga upp Kristi kropp i enlighet med den särskilda ställning och uppgift som var och en har
873 De skillnader som Kristus har velat upprätta mellan lemmarna i sin kropp tjänar dess enhet och uppdrag. ”I kyrkan är alla kallade att delta i uppdraget men uppgifterna är olika. Kristus gav apostlarna och deras efterträdare i ämbetet att i hans namn och med hans fullmakt lära, leda och helga. Men även lekmännen har del i Kristi prästerliga, profetiska och kungliga ämbete och har därför sin egen uppgift i hela Gudsfolkets kallelse både i kyrkan och i
I. Kyrkans hierarkiska författning
Varför finns det ett kyrkligt ämbete?
874 Kristus är själv källan till ämbetet i kyrkan. Han har instiftat det, han har givit det auktoritet och uppdrag, inriktning och målsättning: [1544]
För att leda och ständigt föröka Guds folk instiftade Herren Kristus i sin kyrka olika ämbeten som syftar till hela kroppens bästa. Ämbetsbärarna som är utrustade med helig fullmakt står i sina bröders tjänst så att alla som hör till Guds folk kan... uppnå
frälsningen.[5]
875 ”Hur skall de kunna tro på den som de inte har hört? Hur skall de kunna höra utan att någon förkunnar? Hur kan någon förkunna utan att vara utsänd?”
876 Nära förbunden med det kyrkliga ämbetets sakramentala natur är dess karaktär av tjänst. Ämbetsbärarna är verkligen ”Jesu Kristi
877 På samma sätt ligger det i det kyrkliga ämbetets sakramentala natur att det har en kollegial prägel. Från början av sin verksamhet instiftade Jesus de tolv, ”fröet till det nya Israel och på samma gång början till den heliga
878 Slutligen hör det till det kyrkliga ämbetets sakramentala natur att det har personlig prägel. Om Kristi tjänare handlar gemensamt, handlar de också på ett personligt sätt. Var och en blir personligen kallad: ”Du skall följa mig!”
879 Det sakramentala ämbetet i kyrkan är alltså en tjänst som utövas i Kristi namn. Den är både av kollegial och personlig art. Detta bekräftas av de band som består mellan biskopskollegiet och dess överhuvud, Petrus efterföljare och i förbindelsen mellan biskopens pastorala ansvar för sin lokalkyrka och biskopskollegiets gemensamma omsorg om världskyrkan.
Biskopskollegiet och dess överhuvud, påven
880 Då Kristus kallade de tolv ”organiserade han dem som ett kollegium eller en fast krets och ställde den bland dem utvalde Petrus i spetsen för
881 Herren gjorde enbart Simon, som han gav namnet Petrus, till grundsten i sin kyrka. Han gav honom
882 Påven, biskop av Rom och Petrus efterträdare, ”är den ständiga och synliga principen och grundvalen för enheten mellan de många biskoparna och de
883 ”Biskoparnas kollegium eller korporation har auktoritet enbart när det ses i gemenskap med biskopen av Rom, Petrus efterträdare, som sitt huvud.” Som sådant ”är det likaså innehavare av den högsta och fulla myndigheten i hela kyrkan. Denna myndighet kan dock endast utövas med den romerske biskopens
884 ”Den högsta fullmakten, som detta kollegium innehar i hela kyrkan, utövas högtidligen i det ekumeniska
885 ”Som sammansatt av många framställer kollegiet Gudsfolkets mångfald och universalitet, som församlat under ett huvud framställer det enheten i Kristi
886 ”De enskilda biskoparna är å sin sida den synliga principen och grundvalen för enheten i sina
887 Lokalkyrkor som är grannar med varandra och har samma kultur bildar kyrkoprovinser eller mera vidsträckta enheter som kallas patriarkat eller
Lärouppdraget
888 Biskoparna har, tillsammans med prästerna, sina medarbetare, ”som främsta uppgift att förkunna Guds evangelium för alla
889 För att hålla kyrkan fast vid den rena tron – så som denna tro har förmedlats av apostlarna – har Kristus, som är sanningen, velat ge sin kyrka del av sin egen ofelbarhet. Genom sitt ”övernaturliga trosmedvetande” håller Guds folk ”osvikligt fast vid tron”, under ledning av kyrkans levande
890 Läroämbetets uppdrag hänger nära ihop med att det nya förbund som Gud slutit med sitt folk i Kristus är definitivt; han måste beskydda det från avvikelser och felaktigheter och garantera dess objektiva möjlighet att utan misstag bekänna den autentiska tron. Läroämbetets herdeuppdrag är alltså avsett att vaka över att Guds folk förblir i den sanning som befriar. För att kyrkans herdar skall kunna fullgöra detta uppdrag har Kristus försett dem med ofelbarhetens särskilda nådegåva i tros- och moralfrågor. Denna särskilda nådegåva kan tas i anspråk på flera sätt: [851; 1785]
891 ”Biskopen av Rom, biskopskollegiets huvud, innehar denna ofelbarhet i kraft av sitt ämbete. Det sker när han som alla troendes högste herde och lärare som stärker sina bröder i tron, förkunnar en lära i tros- och moralfrågor genom ett slutgiltigt avgörande.... Också biskopskollegiet innehar den ofelbarhet som utlovats åt kyrkan, när det utövar det högsta läroämbetet tillsammans med Petrus efterträdare”, framför allt på ett ekumeniskt
892 Apostlarnas efterträdare som i sin läroutläggning står i gemenskap med Petrus efterträdare, biskopen av Rom, får också gudomligt bistånd då de utan att använda sig av en ofelbar definition och utan att uttala sig på ett ”slutgiltigt sätt” i utövandet av det ordinarie läroämbetet framlägger en lära som leder till bättre förståelse av uppenbarelsen när det gäller tron och moralen. Detta gäller också på ett särskilt sätt biskopen av Rom, som är hela kyrkans herde. Denna ordinarie läroframställning skall de troende samtycka till ”i en religiöst motiverad
Uppdraget att helga
893 Biskopen har också till uppgift att vara ”förvaltare av det högsta prästämbetets
Uppdraget att leda
894 ”Som Kristi ställföreträdare och sändebud styr biskoparna de lokalkyrkor som anförtrotts åt dem. De gör det genom råd, förmaningar och exempel men också genom auktoritet och helig
895 ”Den fullmakt som de personligen utövar i Kristi namn är personlig, ordinarie och omedelbar. Hur den utövas regleras dock av kyrkans högsta
896 Den gode Herden skall vara modell och ”form” för biskopens herdeuppdrag. Medveten om sina svagheter ”kan han ha fördrag med de okunniga och vilsegångna. Han skall inte vägra att lyssna till dem som står under honom utan skall ta hand om dem som sina verkliga söner .... De troende å sin sida skall hålla sig till biskopen som kyrkan till Jesus Kristus och Jesus Kristus till
Följ alla biskopen, liksom Jesus Kristus (följer) Fadern, och följ presbytererna som apostlarna; vörda diakonerna som Guds lag. Må ingen företa sig något som gäller kyrkan utan
biskopen.[44]
897 ”Med lekmän menas här alla kristna utom dem som tillhör det heliga ämbetet och dem som lever ett av kyrkan erkänt ordensliv. De är alltså de kristna som inlemmats i Kristus genom dopet, som upprättats som Guds folk, som på sitt särskilda sätt har del i Kristi prästerliga, profetiska och kungliga ämbete, och som inom sitt område utövar hela det kristna folkets sändning i kyrkan och i
Lekmännens kallelse
898 ”Det är lekmännens sak att efter sin egen kallelse söka Guds rike genom att förvalta och ordna de världsliga tingen enligt Guds vilja.... Deras uppgift är alltså att på ett särskilt sätt upplysa och ordna alla världsliga ting som de är nära förbundna med, så att dessa alltid ombesörjs på Kristi sätt och växer till Skaparens och Återlösarens
899 Det är särskilt nödvändigt att de kristna lekmännen tar initiativ när det gäller upptäcka och uppfinna medel att prägla den sociala, politiska och ekonomiska verkligheten med den kristna lärans och det kristna livets krav. Sådana initiativ är något normalt i kyrkans liv: [2442]
De kristna lekmännen befinner sig på den mest framskjutna frontlinjen i kyrkans liv; genom dem är kyrkan samhällets livsprincip. Därför bör först och främst dessa lekmän ha ett ständigt klarare medvetande om inte bara att tillhöra kyrkan, utan att vara kyrkan, dvs, gemenskapen av troende människor på jorden under ledning av sitt gemensamma huvud, påven, och biskoparna i förening med honom. De är
kyrkan.[47]
900 Eftersom lekmännen – som alla troende – i kraft av dopet och konfirmationen har fått uppdraget till apostolisk verksamhet är de förpliktade och har rätt till att individuellt eller förenade i sammanslutningar arbeta för att Guds budskap om nåd och frälsning skall bli känt och tas emot av alla människor över hela världen. Denna förpliktelse är ännu större när det bara är genom dem som människor kan höra evangeliet och lära känna Kristus. I de olika formerna för kyrklig gemenskap är deras verksamhet så nödvändig att utan dem herdarnas apostolat för det mesta inte uppnår sin fulla
Lekmännens delaktighet i Kristi prästerliga uppdrag
901 ”Helgade åt Kristus och smorda med den helige Ande är lekmännen på ett underbart sätt kallade och utrustade till att i allt rikare mått frambringa Andens frukter i sig. Alla deras verk, böner och apostoliska uppgifter, deras liv i äktenskap och familj, deras dagliga arbete, deras vila till själ och kropp när den sker i Anden, ja, också livets bekymmer när de bärs med tålamod – allt detta blir andliga offer ’som Gud vill ta emot tack vare Jesus Kristus’
902 På ett särskilt sätt deltar föräldrarna i uppdraget att helga människor ”då de lever ett äktenskapligt liv i enlighet med den kristna andan och ger sina barn en kristen
903 Om lekmän har de kvalifikationer som krävs kan de få det permanenta uppdraget som lektorer och
Lekmännens delaktighet i Kristi profetiska uppdrag
904 ”Kristus... fortsätter detta profetiska ämbete inte bara genom hierarkin, ...utan också genom lekmännen. Han insätter dem som vittnen och utrustar dem med trons sinne och ordets
Att undervisa någon för att föra honom till tron är en uppgift för varje predikant och även för varje troende
kristen.[54]
905 Lekmännen utför sitt profetiska uppdrag också genom evangelisationen, dvs, ”förkunnelsen av Kristi budskap som sker med de vittnesbörd livet avger och med ord”. Hos lekmännen ”får denna evangelisation... sin egenart och sin särskilda prägel av att den fullgörs under denna världens vanliga
Detta apostolat består inte endast i att avlägga vittnesbörd med sitt liv. En verklig apostel söker tillfälle att förkunna Kristus med ord, både för dem som tror...och för dem som inte
tror.[56][2472]
906 De kristna lekmän som visar fallenhet för att hjälpa till i det kateketiska arbetet och som skaffar sig utbildning kan delta i
907 ”I enlighet med sin plikt, sin kompetens och det anseende de åtnjuter har de rätt och ibland också plikt att ge kyrkans herdar del av sina åsikter om det som rör kyrkans väl och låta denna åsikt komma till andra kristna människors kännedom, i det att de tar tillbörlig hänsyn till trons integritet och den vördnad som tillkommer kyrkans herdar, till den allmänna nyttan och respekten för personens
Lekmännens delaktighet i Kristi kungliga uppdrag
908 Genom sin lydnad ända till
Den som gör sin kropp sig själv underdånig och behärskar sin själ utan att låta sig kuvas av sina lidelser är sin egen herre: han kan kallas kung eftersom han har förmågan att styra sin egen person; han är fri och oberoende och låter sig inte infångas i ett skuldtyngt
slaveri.[63]
909 ”Där sederna ger anledning till synd, skall lekmännen med förenade krafter söka att förbättra världens sedvänjor och förhållanden, så att allt utformas enligt rättfärdighetens normer och främjar ett liv i dygd i stället för att hindra det. Handlar de så, ger de kulturen och människans arbete ett moraliskt
910 ”Lekmännen kan också känna sig kallade eller vara kallade att samarbeta med prästerna för den kyrkliga gemenskapens växt och liv, genom att efter måttet av den nåd och de gåvor som Herren nedlägger i dem åta sig något av de många kyrkliga
911 I kyrkan ”kan lekmän i enlighet med kyrkorättens bestämmelser hjälpa till i utövandet av den styrande
912 Lekmännen ”skall lära sig att noga skilja mellan de rättigheter och plikter de har som kyrkomedlemmar och dem de har som medlemmar i det mänskliga samhället. De skall söka samordna detta på ett harmoniskt sätt och vara medvetna om att de skall låta sig ledas av det kristna samvetet också i alla världsliga angelägenheter. Ingen mänsklig verksamhet, inte heller den världsliga, kan ju undandras Guds
913 ”Utifrån de nådegåvor han fått är varje lekman på en gång ett vittne och ett levande verktyg för kyrkans egen sändning ’enligt just den nåd som Kristus har velat ge honom’ ”
III. Det åt Gud särskilt vigda livet
914 ”Den livsföring som har sin grund i förpliktelsen till de evangeliska råden tillhör visserligen inte kyrkans hierarkiska struktur men hör orubbligt samman med hennes liv och
De evangeliska råden och livet i enlighet med dem
915 De evangeliska råden föreläggs i sin mångfaldiga form alla Kristi lärjungar. Den kärlekens fullkomlighet till vilken alla kristna är kallade innebär för dem som frivilligt säger ja till det åt Gud särskilda vigda livet förpliktelse att leva i celibat för himmelrikets skull, fattigdom och lydnad. Det är löftet att rätta sig efter dessa råd, i en stabil livsform – erkänd av kyrkan – som präglar det liv som ”vigts” åt
916 Ett sådant liv blir därmed ett ännu djupare sätt att viga sig själv åt Gud. Det har sin grund i dopet och vill åstadkomma fullkomlig hängivenhet åt
Ett stort träd med många grenar
917 ”Så har de (ordensfamiljerna) vuxit fram som ur ett av Gud givet frö. De har blivit ett träd som skjuter en mångfald av grenar på Herrens åker med olika familjer av eremit- och gemenskapsliv. De främjar både medlemmarnas förkovran och rikedomen i hela Kristi
918 ”Ända från kyrkans äldsta tid fanns det män och kvinnor som genom att besluta sig för att rätta sig efter de evangeliska råden på ett friare och mer trofast sätt ville följa Kristus. De förde var och en på sitt sätt ett liv vigt åt Gud. Många av dem, drivna av den helige Ande, levde i ensamhet eller grundade andliga familjer som kyrkan gärna tog emot och godkände med sin
919 Biskoparna skall alltid bemöda sig om att urskilja nya gåvor som består av ett åt Gud vigt liv och som av den helige Ande anförtros åt kyrkan. Den Apostoliska stolen förbehåller sig rätten att godkänna nya former för ett åt Gud särskilt vigt
Eremitlivet
920 Eremiterna avlägger inte alltid offentligt löftena om att följa de evangeliska råden. Men ”de lever tillbakadragna från världen på ett strängare sätt, i ensamhetens tystnad, i ihärdig bön och bot, och viger sitt liv åt lovprisningen av Gud och åt världens
921 För varje människa visar de på denna inre aspekt av mysteriet – det kyrkans mysterium som är personlig intimitet med Kristus. Eremitens liv är fördolt för människornas ögon, men är en tyst predikan av den åt vilken han har överlämnat sitt liv, därför att han är allt för honom. Här rör det sig om en särskild maning att just i den andliga kampen i öknen finna den Korsfästes härlighet. [2719; 2015]
De åt Gud vigda jungfrurna och änkorna
922 Från apostolisk tid har kristna
923 ”Jungfrurna uttrycker sin heliga avsikt att närmare följa Kristus och vigs åt Gud av stiftets biskop enligt den godkända liturgiska riten. De vigs på mystiskt sätt vid Kristus, Guds Son, och helgas åt kyrkans
924 Jungfrurnas levnadssätt ”står nära andra former för det åt Gud vigda livet. Det uppmuntrar kvinnan som lever i världen (eller nunnan) till bön, bot, tjänst åt sina bröder och systrar och apostoliskt liv, i enlighet med det liv som var och en för och de nådegåvor man
Ordenslivet
925 Ordenslivet kom till i Östern under kristendomens första
926 Ordenslivet härstammar från kyrkans mysterium. Det är en gåva som kyrkan får av sin Herre och som hon erbjuder som stabil livsform åt den kristna människa som kallas av Gud i löftet om att följa de evangeliska råden. Så kan kyrkan både visa på Kristus och i sig själv känna igen Frälsarens brud. Ordenslivet innebär ett kall till att i olika former vara ett tecken på Guds egen kärlek – på vår tids språk. [796]
927 Alla ordensmedlemmar – antingen de är undantagna stiftsbiskopens myndighet eller
Sekularinstituten
928 ”Ett sekularinstitut är ett institut för ett åt Gud vigt liv där kristna människor som lever i världen strävar efter att på ett fullkomligare sätt öva kärlek och bemödar sig om att först och främst inifrån bidra till världens
929 Genom ett liv som ”fullkomligt och helt och hållet är vigt åt denna
Sammanslutningar för ett apostoliskt liv
930 Bredvid de olika formerna för ett åt Gud vigt liv ”har sammanslutningarna för ett apostoliskt liv sin plats. Medlemmarna i dessa sammanslutningar strävar utan ordenslöften efter det apostoliska mål som utmärker deras sammanslutning. De lever i broderlig gemenskap och bemödar sig i enlighet med sin speciella livsform efter att öva fullkomlig kärlek genom att rätta sig efter sina konstitutioner. Det finns bland dem sammanslutningar vilkas medlemmar åtar sig att leva efter de evangeliska råden”, i enlighet med sina
Vigning åt Gud och sändning:
att förkunna Konungen som kommer
931 Den som dopet redan hade helgat åt Gud finner att han vill ge sig helt och hållet åt honom som han älskar över allting. Han upptäcker att han på detta sätt mera intimt är vigd åt Guds tjänst och kyrkans väl. Genom den åt Gud vigda levnadsordningen visar kyrkan på Kristus och hur den helige Ande på underbart sätt utför sitt verk i henne. De som avlagt löfte om att följa de evangeliska råden har alltså först och främst som uppdrag att leva i enlighet med sin vigning. ”Men eftersom de ger sig åt kyrkans tjänst just genom sitt åt Gud vigda liv är de förpliktade att på ett särskilt sätt arbeta i missionsverket, i enlighet med det som karakteriserar deras
932 I kyrkan som är ett slags sakrament, dvs, tecken och medel för Guds liv, framträder det åt Gud vigda livet som ett särskilt tecken på frälsningens mysterium. Att följa efter Kristus ”närmare”, att ”tydligare” visa på hans utblottelse är att ”djupare”, i Kristi hjärta, vara närvarande hos sina samtida. Ty de som går denna ”smalare” väg stimulerar sina bröder och systrar genom sitt exempel; de ger ett lysande klart vittnesbörd om att ”världen inte kan förvandlas och frambäras till Gud utan saligprisningarnas
933 Antingen detta vittnesbörd är offentligt, som i ordenslivet, eller mera fördolt eller till och med hemligt så förblir Kristi ankomst för alla dem som har vigt sitt liv åt Gud ursprunget och Soluppgången i deras liv: [672; 769]
Guds folk har här ingen stad som består utan söker den stad som skall komma. Därför ...visar (ordenslivet) alla troende på det himmelska goda som finns närvarande också i denna tidsålder. Det vittnar om det nya och eviga livet som vunnits genom Kristi återlösning, det förkunnar den kommande uppståndelsen och himmelrikets
härlighet.[104]
Sammanfattning
934 | ”Genom gudomlig instiftelse finns det i kyrkan bland de troende vigda ämbetsbärare som i kyrkorättsliga sammanhang också kallas klerker; de andra kallas lekmän.” Det finns slutligen kristna människor som hör antingen till den ena eller den andra kategorin och som genom sitt löfte att följa de evangeliska råden har vigt sig åt Gud och så tjänar kyrkans |
935 | För att förkunna tron och grunda sitt rike sänder Kristus sina apostlar och deras efterföljare. Han ger dem del av sin sändning. Av honom får de fullmakten att handla i hans person. |
936 | Herren gjorde den helige Petrus till synlig grundval för sin kyrka. Biskopen för Roms kyrka, Petrus efterföljare, är ”biskopskollegiets huvud, Kristi ställföreträdare och herde för hela kyrkan på denna |
937 | Påven ”har genom gudomlig instiftelse den högsta, fullkomliga, omedelbara och universella fullmakten för att kunna fullgöra sitt |
938 | Biskoparna, tillsatta av den helige Ande, är apostlarnas efterträdare. De ”enskilda biskoparna är å sin sida den synliga principen och grundvalen för enheten i sina |
939 | Med hjälp av prästerna, sina medarbetare, och diakonerna har biskoparna uppgiften att på ett autentiskt sätt lära ut tron, att fira gudstjänst, framför allt eukaristin, och att leda sin kyrka som sanna herdar. Till deras uppdrag hör också omsorgen om alla kyrkor, med och under påven. |
940 | ”Men då det är utmärkande för lekmännen att de lever mitt i världen och har världsliga uppgifter, kallas de av Gud att, besjälade av Kristi ande, likt en surdeg utöva sitt apostolat i |
941 | Lekmännen har del i Kristi prästadöme: de blir alltmer förenade med honom och utvecklar dopets och konfirmationens nåd på alla områden av det personliga, familjemässiga, sociala och kyrkliga livet. På detta sätt förverkligar de maningen till helighet som riktas till alla. |
942 | På grund av sin profetiska sändning är lekmännen kallade ”att vara Kristi vittnen under alla omständigheter och mitt uppe i gemenskapen med alla |
943 | På grund av sin kungliga sändning har lekmännen förmåga att genom sin självförnekelse och helighet dra undan sig själva och världen från syndens |
944 | Det åt Gud vigda livet präglas av det offentliga löftet om att följa de evangeliska råden om fattigdom, kyskhet och lydnad i en stabil livsordning som är godkänd av kyrkan. |
945 | Den som redan i dopet blivit helgad åt Gud erfar att han vill ge sig helt åt honom som han älskar över allting. Han finner att han i det åt Gud vigda livet på ett intimare sätt är inriktad på att tjäna Gud och helgad åt kyrkans väl. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR”TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
FÖRSTA
KAPITLET
JAG TROR PÅ GUD FADERJAG
TROR PÅ GUD FADER
ANDRA KAPITLET
JAG TROR PÅ JESUS KRISTUS, GUDS ENFÖDDE SON
TREDJE KAPITLET
JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE
Artikel 8
”Jag tror på den helige Ande”
Artikel 9
”Jag tror på den heliga katolska kyrkan”
Paragraf 1 - Kyrkan i Guds frälsningsplan
Paragraf 3 - Kyrkan är en enda,
helig, katolsk och apostolisk
I.
Kyrkans hierarkiska författning
II.
De kristna lekmännen
III. Det åt Gud särskilt vigda livet
Paragraf 5 - De heligas samfund
Paragraf 6 - Maria Kristi moder
och kyrkans moder
Artikel 10
”Jag tror på syndernas förlåtelse”
Artikel 11
”Jag tror på köttets uppståndelse”
Artikel 12
”Jag tror på ett evigt liv”
”Amen”
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register