Paragraf 3
Kyrkan är en enda, helig, katolsk och apostolisk
811 ”Detta är Kristi enda kyrka som vi i trosbekännelsen bekänner som en, helig, katolsk och
812 Endast tron kan inse, att kyrkan har fått dessa egenskaper ur sin gudomliga källa. Men det sätt på vilket dessa egenskaper framträder i historien är tecken som också talar klart till det mänskliga förnuftet. ”Kyrkan”, säger första Vatikankonciliet, ”är själv i kraft av sin helighet, sin katolska enhet, sin aldrig besegrade ståndaktighet ett stort och ständigt trovärdighetsmotiv och ett ovedersägligt bevis på sitt gudomliga
”Det heliga mysterium som utgörs av kyrkans
813 Kyrkan är en enda därför att hennes källa är en enda: ”Den högsta förebilden och principen för detta mysterium är den ende Gudens enhet i tre personer – Fadern, Sonen och den helige
Vilket förundransvärt mysterium! Det finns en enda Fader till världsalltet, en enda Logos i världsalltet och en enda helig Ande, som överallt är densamma; det finns en enda Jungfru som blivit moder – och jag älskar att kalla henne
”kyrka”.[8]
814 Från början framträder emellertid denna kyrka i en mycket stor mångfald. Den kommer både från mångfalden av Guds gåvor och mångfalden av de personer som tar emot dem. Bland medlemmarna i kyrkan råder olikhet när det gäller gåvor, uppgifter, levnadsbetingelser och levnadssätt: ”Inom den kyrkliga gemenskapen intar vidare lokalkyrkorna en rättmätig plats. Dessa kyrkor behåller sina egna
815 Vilka är dessa enhetens band? Framför allt är det kärleken, ”det band som ger fullkomlighet”
— | bekännelsen av en och samma tro som man har tagit emot av apostlarna; [173] |
— | det gemensamma firandet av gudstjänsten, framför allt sakramenten; |
— | den apostoliska successionen genom vigningens sakrament som innebär att det råder samstämmighet i Guds |
816 ”Detta är Kristi enda kyrka.... Efter sin uppståndelse överlämnade vår Frälsare henne åt Petrus så att han skulle vara hennes herde.... Denna kyrka som har formats och organiserats i världen som ett samfund, förverkligas i (subsistit in) den katolska kyrkan, som styrs av Petrus efterföljare och av biskoparna i gemenskap med
Andra Vatikankonciliets dekret om ekumeniken klargör: ”Endast genom Kristi katolska kyrka, som är den universella vägen till frälsning, kan man få del av nådemedlen i deras fullhet. Vi tror nämligen att Herren endast åt det apostoliska kollegiet, vilket Petrus förestår, har anförtrott alla det Nya förbundets gåvor, för att bilda en enda Kristi kropp här på jorden, i vilken alla de som på något sätt tillhör Guds folk, måste inlemmas till
fullo”.[12] [830]
Den sårade enheten
817 ”I denna enda Guds kyrka uppstod redan i början söndringar, vilka aposteln Paulus fördömer i skarpa ordalag. Sedan dess har mera vittgående meningsskiljaktigheter uppstått och stora samfund skilt sig från den fulla gemenskapen med den katolska kyrkan, inte alltid utan att människor felat på båda
Där det finns synd, där finns också olikhet, schism, heresi och konflikt; men där det finns dygd, där finns det också enhet och den gemenskap som åstadkom att de troende enbart var en kropp och en
själ.[15]
818 De som i dag föds i samfund som framgått ur sådana söndringar och ”där lär sig tro på Kristus kan inte tillskrivas personlig skuld för splittringen, och den katolska kyrkan omfattar dem därför med broderlig kärlek och aktning.... Dessa troende har blivit rättfärdiggjorda av tro i dopet och är inlemmade i Kristus; de har därför all rätt att kallas kristna, och den katolska kyrkan erkänner dem med rätta som sina bröder och systrar i
819 Dessutom finns det ”många drag av helighet och
Fram mot enheten
820 Enheten ”skänkte Kristus från början sin kyrka; vår tro är att denna enhet är omistlig och har sin konkreta existens (subsistit) i den katolska kyrkan; vårt hopp är att den dag för dag skall växa till intill tidens
821 För att rätt besvara denna maning till enhet krävs det:
— | ständig förnyelse av kyrkan som består i större trohet mot hennes kallelse. Denna förnyelse driver på rörelsen till |
— | hjärtats omvändelse för att på ett renare sätt leva i överensstämmelse med |
— | gemensam bön, ty ”hjärtats omvändelse och en helgad livsföring samt enskild och offentlig bön för de kristnas enhet bör anses som hela den ekumeniska rörelsens själ och kan med rätta kallas för andlig |
— | ömsesidig kunskap om |
— | de troendes och särskilt prästernas ekumeniska |
— | samtal mellan teologer och möten mellan kristna i olika kyrkor och |
— | samarbete i olika former mellan kristna till tjänst åt |
822 Strävan att förverkliga enheten ”åligger hela kyrkan, såväl de troende som deras
823 ”Kyrkan... äger enligt tron en helighet som inte kan gå förlorad. Kristus, Guds Son, som tillsammans med Fadern och Anden lovprisas som ’allena helig’, har älskat kyrkan som sin brud och utlämnat sig själv för henne för att helga henne. Han har förbundit sig själv med henne och uppfyllt henne med den helige Andes gåva till Guds
824 Kyrkan, förenad med Kristus, helgas av honom; genom honom och i honom blir hon också den som helgar. ”(Ur liturgin, framför allt ur eukaristin, strömmar alltså nåden till oss som ur en källa), och ur den förverkligas i högsta grad den människornas helgelse i Kristus och det förhärligande av Gud som utgör målet för kyrkan i hela hennes övriga
825 ”Kyrkan präglas redan på jorden av en sann, fastän ofullkomlig,
826 Kärleken är själen i den helighet till vilken alla är kallade: ”Ty kärleken... styr alla medel till helgelse, formar dem och leder dem till
Jag förstod att om kyrkan har en kropp, som består av olika lemmar, så kan inte det nödvändigaste och ädlaste fattas henne. Jag förstod att kyrkan har ett hjärta, och att detta hjärta brinner av kärlek. Jag förstod att endast kärleken får kyrkans lemmar att handla, att om kärleken slocknade, skulle apostlarna inte längre förkunna evangelium och martyrerna vägra att utgjuta sitt blod...Jag förstod att kärleken innesluter alla kallelser, att kärleken är allt, att den omfattar alla tider och alla orter, kort sagt, att den är
evig! [41] [864]
827 ”Kristus var helig, oskyldig, obefläckad, han visste inte av någon synd, men kom enbart för att sona folkets synder. Kyrkan innesluter syndare i sitt eget sköte. Hon är helig, men samtidigt behöver hon alltid renas, hon går ständigt botens och förnyelsens
Kyrkan är helig, samtidigt som hon bär syndare i sitt sköte, eftersom hon själv bara har nådens liv att erbjuda: det är genom att leva hennes liv som hennes medlemmar helgas; det är genom att dra sig undan hennes liv som de faller i synd, och synden skymmer glansen från hennes helighet. Därför lider hon och gör bot för sina fel; hon kan hela sina barn från dessa fel genom Kristi blod och den helige Andes
gåva.[45]
828 Då kyrkan helgonförklarar (kanoniserar) somliga kristna människor, dvs, högtidligt förkunnar att dessa troende har utövat dygderna på ett heroiskt sätt och levt i trohet mot Guds nåd, erkänner hon den kraft som kommer från helighetens Ande och som finns i henne. Hon ger stöd åt de troendes hopp då hon ger dem dessa människor till förebilder och
829 ”Medan kyrkan i den allrasaligaste Jungfrun redan har uppnått fullkomningen och där är utan fläck eller skrynkla, kämpar de kristna ännu för att övervinna synden och växa till i helighet. Därför riktar de sina ögon mot
830 Ordet ”katolsk” betyder ”allmän”, ”universell”; med detta ord menar vi här ”helhet” och ”fullhet”. Kyrkan är katolsk i dubbel mening: Hon är katolsk därför att Kristus är närvarande i henne. ”Där Jesus Kristus är, där är den katolska
831 Kyrkan är katolsk därför att hon av Kristus blivit sänd till mänskligheten i sin
Till det nya gudsfolket är alla människor kallade. Detta folk förblir ett och ensamt i sitt slag, men det måste utbredas över hela världen och genom alla tider så att Guds vilja blir förverkligad. I begynnelsen gjorde han människans natur till en enda och beslöt att han till sist skulle samla Guds skingrade barn till ett....Den världsvida karaktär som pryder Guds folk är en gåva från Herren själv. Med dess hjälp strävar den katolska kyrkan verksamt och ständigt efter att föra hela mänskligheten med allt dess goda tillbaka till Kristus, dess huvud, i hans Andes
enhet.[55] [360; 518]
Varje lokalkyrka är ”katolsk”
832 ”Denna Kristi kyrka är verkligt närvarande i de troendes alla rättmätiga lokalförsamlingar som, förenade med sina herdar, själva kallas kyrkor (ecclesiae) i Nya testamentet.... I dem samlas de trogna genom att Kristi evangelium förkunnas. I dem firas Herrens måltids mysterium .... Även om församlingarna är små och fattiga eller lever i diasporan, är Kristus närvarande i dem. Genom hans kraft hålls den ena, heliga katolska och apostoliska kyrkan
833 Med lokalkyrka, som i första hand är detsamma som ett stift (eller en eparki), menas en gemenskap av troende kristna som är förenade i trons och sakramentens gemenskap med en biskop som är vigd i apostolisk
834 Lokalkyrkorna är helt och hållet katolska genom gemenskapen med en av dem: den romerska kyrkan, som ”leder
835 ”Vi måste akta oss för att uppfatta den universella kyrkan som summan eller ett slags förbund av sinsemellan väsentligen olika lokalkyrkor. Enligt Herrens tanke är det kyrkan, som ehuru universell till sin kallelse och sändning, slår rot i växlande kulturella, sociala och mänskliga jordarter och därvid i varje del av världen visar ett nytt ansikte och tar nya
836 ”Alla människor är kallade till denna gudsfolkets katolska enhet .... De tillhör den på olika sätt eller är relaterade till den: katolska troende, andra som tror på Kristus och slutligen alla människor som genom Guds nåd är kallade till
837 ”Helt inlemmade i kyrkans gemenskap blir de som har Kristi Ande, som accepterar hela hennes ordning och alla de frälsningsmedel som hon fått och inom hennes synliga struktur förenas med Kristus som styr henne genom påven och biskoparna. De band som förenar dem är trosbekännelsen, sakramenten, den kyrkliga styrelsen och gemenskapen. Den som inte förblir i kärlek kan dock inte bli räddad, även om han är en del av kyrkans kropp. Han förblir ’kroppsligen’ i kyrkans famn men inte ’i
838 ”Av flera skäl vet kyrkan sig förbunden med dem som är döpta och hedrade med det kristna namnet men som inte bekänner hela tron eller bevarar gemenskapens enhet med Petrus
Kyrkan och de icke-kristna
839 ”Slutligen, de som ännu inte har tagit emot evangeliet är av olika skäl förbundna med Guds
840 Då man för övrigt ser på framtiden strävar det Gamla förbundets folk och Guds nya folk fram mot likartade mål: de väntar på Messias ankomst (eller återkomst). Men på den ena sidan väntar man på den korsfäste och uppståndne Messias återkomst, han som erkänns som Herre och Guds Son, på den andra väntar man på Messias ankomst vid tidens slut – och dennes drag är inte kända. Det är en väntan som också innebär okunnighet om eller missförstånd av Kristus Jesus. [674; 597]
841 Kyrkans förhållande till muslimerna. ”Men frälsningsplanen omfattar också dem som erkänner Skaparen, framför allt muslimerna. De bekänner att de har Abrahams tro och tillber med oss den ende och barmhärtige Guden, som skall döma människorna på den yttersta
842 Kyrkans band till de icke-kristna religionerna består framför allt av människosläktets gemensamma ursprung och mål: [360]
Alla folk utgör ju en enda gemenskap, de har ett och samma ursprung, eftersom Gud lät hela människosläktet bosätta sig överallt på jordens yta; de har också ett och samma slutmål, Gud, vars försyn, nådebevis och frälsningsbeslut omfattar alla, till dess de utvalda förenas i den heliga
Staden.[73]
843 Kyrkan erkänner att man i de andra religionerna söker en okänd Gud ”i skuggor och bilder”. Han är ändå nära, eftersom det är han som åt alla ger liv, ande och allt annat eftersom han vill att alla människor skall bli frälsta. Så betraktar kyrkan allt gott och sant som finns i de andra religionerna ”som en förberedelse till evangeliet och en gåva från den som upplyser varje människa så att hon till slut skall ha
844 Men i sitt religiösa liv uppvisar människor också gränser och misstag som vanställer Guds bild i dem: [29]
Människor har ofta blivit bedragna av den Onde och farit vilse i sina tankar, de har bytt ut Guds sanning mot lögnen och tjänat det skapade mer än Skaparen. Eller också har de utsatts för den yttersta förtvivlan när de har levat och dött utan Gud i denna
världen.[75]
845 För att återförena sina barn som synden splittrat och fört vilse har Fadern velat kalla samman hela mänskligheten till sin Sons kyrka. Kyrkan är den ort där mänskligheten skall återfinna sin enhet och sin frälsning. Hon är ”den försonade
”Utanför kyrkan ingen frälsning”
846 Hur skall man tolka detta påstående som kyrkofäderna ofta upprepar? Om man formulerar det på ett positivt sätt, så innebär det att all nåd och frälsning kommer från Kristus, Huvudet, genom kyrkan som är hans kropp:
Med stöd av den heliga Skrift och traditionen lär det (konciliet) att kyrkan, stadd på pilgrimsfärd, är nödvändig för frälsningen. Kristus är den ende förmedlaren och den enda vägen till frälsning. Han är närvarande i sin kropp som är kyrkan. Han har själv uttryckligen betonat att tron och dopet är nödvändiga. Därmed har han också bekräftat att kyrkan är nödvändig, eftersom människor träder in i henne genom dopet som genom en dörr. Man kan därför inte bli frälst, om man vet att den katolska kyrkan är instiftad av Gud genom Jesus Kristus som något nödvändigt men ändå vägrar att inträda i den eller stå kvar i
den.[79] [161; 1257]
847 Denna förklaring gäller inte dem som utan egen skuld inte känner till Kristus och hans kyrka:
De som inte vet något om Kristi evangelium och hans kyrka men är utan skuld till detta, kan uppnå den eviga räddningen om de söker Gud med uppriktigt hjärta och under nådens inverkan försöker handla efter Guds vilja som de känner genom samvetets
röst.[80]
848 ”Människor som utan eget förvållande är okunniga om evangeliet kan Gud föra till tron – utan vilken det är omöjligt att finna nåd hos
Kyrkan är katolsk – därför missionerar hon
849 Missionsuppdraget. ”Sänd av Gud till folken för att vara ’det universella frälsningssakramentet’ strävar kyrkan i enlighet med de innersta kraven i sin egen katolicitet och i lydnad för sin grundares befallning efter att förkunna evangelium för alla
850 Missionens ursprung och mål. Herrens missionsuppdrag har sin urkälla i den heliga Treenighetens eviga kärlek: ”Kyrkan som är stadd på pilgrimsvandring är till själva sin natur missionerande. Ty det är från Sonens och den helige Andes sändning som hon leder sitt ursprung, i enlighet med Faderns
851 Motivet för missionen. Det är ur Guds kärlek till alla människor som kyrkan i alla tider har hämtat förpliktelsen och styrkan till sin missionsiver: ”Ty Kristi kärlek lämnar mig inget val...”
852 Missionens vägar. ”Den helige Ande är verkligen den som leder hela kyrkans
853 Men på sin pilgrimsfärd erfar kyrkan ”det avstånd som råder mellan det budskap som hon är satt att uppenbara, och den svaghet, som präglar dem som fått sig detta evangelium
854 Just genom sin mission ”slår kyrkan... följe med hela mänskligheten och delar världens öde här på denna jord. Man skulle kunna säga att hon är surdegen och själen i det mänskliga samhället som är kallat att förnyas i Kristus, att ombildas till en Guds
855 Kyrkans mission innebär en maning att bemöda sig om de kristnas
856 Missionsuppdraget innebär också en respektfull dialog med dem som ännu inte tar emot
857 Kyrkan är apostolisk därför att hon är grundad på apostlarna på tre sätt: [75]
— | Hon har byggts och förblir byggd på ”apostlarnas grund” |
— | hon bevarar och ger med Andens hjälp vilken bor i henne vidare apostlarnas |
— | hon får alltjämt sin undervisning, sin helgelse och sin ledning av apostlarna ända till Kristi återkomst tack vare dem som följer efter dem i deras herdeuppdrag, nämligen biskoparna ”som har prästerna som medarbetare och är förenade med Petrus efterträdare, kyrkans |
Ty du är den evige Herden och du överger aldrig din hjord. Genom de heliga apostlarna låter du oss vandra under ditt ständiga beskydd, och du leder din kyrka genom dem som du har insatt att i Kristi namn vara hennes
herdar.[111]
Apostlarnas missionsuppdrag
858 Jesus är Faderns Utsände. Från början av sin tjänst ”kallade han till sig några som han hade utvalt, och de kom till honom. Han utsåg tolv som skulle följa honom och som han skulle skicka ut att predika”
859 Jesus ansluter dem till den sändning han har fått från Fadern: liksom ”Sonen inte kan göra någonting av sig själv”
860 I apostlarnas uppdrag ingår en del som inte kan överföras: att vara utvalda vittnen om Herrens uppståndelse och grundstenar för kyrkan. Men det finns också en del i deras uppdrag som fortsätter. Kristus har lovat att vara med dem ända till tidens
Biskoparna är apostlarnas efterträdare
861 ”För att det uppdrag de fått skulle föras vidare efter deras död beordrade de sina närmaste medarbetare liksom i ett testamente att fullborda och befästa det verk de hade påbörjat. De ålade dem att ha uppsikt över hela den hjord i vilken den helige Ande hade satt dem till att vara herdar över Guds kyrka. De insatte därför sådana män och föreskrev att när dessa avled, andra beprövade män skulle överta deras
862 ”Liksom det uppdrag består som Herren gav åt Petrus ensam, den främste av apostlarna, och som skulle föras vidare till hans efterträdare, så består också apostlarnas uppdrag att vara herdar för kyrkan och måste alltid utövas av biskoparnas helgade uppdrag.” Därför lär kyrkan att ”biskoparna enligt gudomlig instiftelse har trätt i apostlarnas ställe som kyrkans herdar. Den som lyssnar till dem lyssnar till Kristus, och den som avvisar dem avvisar Kristus och den som har sänt
Apostolatet
863 Hela kyrkan är apostolisk i den mån att den genom Petrus och apostlarnas efterföljare förblir i trons och livets gemenskap med sitt ursprung. Hela kyrkan är apostolisk eftersom den är ”sänd” till hela världen; alla kyrkans medlemmar har del av denna sändning, om än på olika sätt. ”Den kristna kallelsen är till sin natur en kallelse till apostolat.” Man kallar ”all verksamhet i Kristi mystiska kropp” som strävar efter ”att utbreda Kristi herradöme över hela
864 ”Eftersom Kristus, sänd av Fadern, är källan och ursprunget till hela det kyrkliga apostolatet”, så är det fullt klart, att det beror på de vigda tjänarnas och lekmännens levande förening med Kristus om deras apostolat skall bära
865 Kyrkan är en, helig, katolsk och apostolisk i sin djupa och yttersta verklighet, eftersom i henne ”himmelriket”, ”Guds
Sammanfattning
866 | Kyrkan är en enda: kyrkan har en enda Herre, hon bekänner en enda tro, hon föds av ett enda dop, hon bildar endast en kropp, som får liv av en enda Ande, hon bär inom sig ett och samma |
867 | Kyrkan är helig: den helige Guden är hennes upphov; Kristus, hennes brudgum, offrade sig för henne för att helga henne; helighetens Ande skänker henne liv. Även om hon också omfattar syndare, är hon ”den syndfria som består av syndare”. I helgonen strålar hennes helighet fram; i Maria är hon redan helt och hållet helig. |
868 | Kyrkan är katolsk: hon förkunnar tron i sin helhet: hon bär inom sig och förvaltar hela fullheten av nådemedlen; hon är sänd till alla folk; hon vänder sig till alla människor; hon finns i varje tid; hon är ”till själva sin natur |
869 | Kyrkan är apostolisk: hon är byggd på hållfast grund: ”Lammets tolv apostlar” |
870 | ”Detta är Kristi enda kyrka som vi i trosbekännelsen bekänner som en, helig, katolsk och apostolisk.... Denna kyrka... förverkligas i den katolska kyrkan som styrs av Petrus efterföljare och av biskoparna i gemenskap med honom, även om många drag av helighet och sanning kan finnas utanför hennes synliga |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR”
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
FÖRSTA
KAPITLET
JAG TROR PÅ GUD FADER
ANDRA KAPITLET
JAG TROR PÅ JESUS KRISTUS, GUDS ENFÖDDE SON
TREDJE KAPITLET
JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE
Artikel 8
”Jag tror på den helige Ande”
Artikel 9
”Jag tror på den heliga katolska kyrkan”
Paragraf 1 - Kyrkan i Guds frälsningsplan
Paragraf 3 - Kyrkan är en enda, helig, katolsk och
apostolisk
I.
Kyrkan är en enda
II. Kyrkan är helig
III.
Kyrkan är katolsk
IV. Kyrkan är apostolisk
Paragraf 5 - De heligas samfund
Paragraf 6 - Maria Kristi moder och kyrkans moder
Artikel 10
”Jag tror på syndernas förlåtelse”
Artikel 11
”Jag tror på köttets uppståndelse”
Artikel 12
”Jag tror på ett evigt liv”
”Amen”
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register