KYRKANS TID
2623 På Pingstdagen blev löftets ande utgjuten över lärjungarna som ”var församlade”
2624 I den första församlingen i Jerusalem deltog de troende ”troget i apostlarnas undervisning och den inbördes hjälpen, i brödbrytandet och bönerna”
2625 De troende håller sig först till de böner som de hör och läser i Skriften. De aktualiserar dem emellertid utifrån sin samtid. Detta gäller särskilt Psaltarens psalmer, som uppfyllts i
2626 Välsignelse uttrycker den kristna bönens grundrörelse: den är ett möte mellan Gud och människa. Välsignelsen förenar Guds gåva och människans mottagande, där Gud och människa kallar på varandra och förenar sig med varandra. Välsignelsebönen är människans svar på Guds gåvor: eftersom Gud välsignar, kan människan i sitt hjärta i sin tur välsigna honom som är källan till all välsignelse. [1078]
2627 Denna rörelse har i huvudsak två riktningar: å ena sidan stiger den – buren av den helige Ande – upp till Fadern genom Kristus (vi välsignar honom för att han har välsignat
2628 Tillbedjan är den grundläggande hållningen hos en människa som inser att hon är en skapad varelse. Hon prisar Herrens
2629 Det finns många beteckningar för begärande bön i Nya testamentet: förbön, anhållan, enträgen bön, anrop, skrik, högt rop, ja till och med ”kamp i
2630 I Nya testamentet finns det knappast klagande böner, vilket det finns mycket av i Gamla testamentet. I den uppståndne Kristus bärs kyrkans bön av hopp, även om vi i väntan måste omvända oss dag för dag. Den kristna begärande bönen har ett annat djup, som Paulus kallar suckar, vilket hela skapelsen uppsänder ”som i födslovåndor”
2631 Bön om förlåtelse är den begärande bönens första impuls, vilket t.ex. framgår av tullindrivarens bön ”Gud, var nådig mot mig syndare”
2632 Enligt Jesu undervisning står längtan och sökande efter Guds rike i medelpunkten för den begärande bönen. Det finns en bönens rangordning: först ber vi om Guds rike, och sedan om allt det som vi behöver för att ta emot det och kunna medverka till att det kommer. Denna medverkan i Kristi och den helige Andes uppdrag som nu är kyrkans uppgift, är böneämne för den apostoliska
2633 Den som på detta sätt är delaktig av Guds kärlek förstår att man kan be om allt det som man behöver. Kristus som med sig har förenat allting för att frälsa det, förhärligas genom den bön vi frambär till Fadern i hans
2634 Förbön är en begärande bön som försätter oss i Kristi närhet och gör oss lika honom då han ber. Han är den ende som för alla människors och särskilt syndarnas talan inför
2635 Var och en som i sitt hjärta räknar med Guds barmhärtighet träder upp, ber, alltsedan Abraham, till förmån för andra. Under kyrkans tid har de kristnas förbön del i Kristi förbön: den är ett uttryck för de heligas gemenskap. Den som ber för andra tänker ”inte bara på sitt eget bästa utan också på andras”
2636 De första kristna församlingarna delade på sitt intensiva sätt också detta med
2637 Tacksägelse är kännetecknande för kyrkans bön, som i eukaristins liturgi betygar vad hon är och alltmer blir det som hon är. Ty genom sitt frälsningsverk befriar Kristus skapelsen från synd och död, för att på nytt helga den och återföra den till Fadern, honom till ära. När lemmarna i kroppen frambär tacksägelse deltar de i huvudets tacksägelse. [224, 1328; 2603]
2638 Liksom när det gäller den begärande bönen, kan allt som händer och alla behov bli till ett tacksamhetens offer. Paulus brev börjar och slutar ofta med tacksägelse, och han anknyter alltid till Herren Jesus: ”tacka hela tiden Gud. Gör så, det är Guds vilja i Kristus Jesus”
2639 Lovprisning är den böneform som mest direkt ger uttryck för insikten att Gud är Gud. Han lovprisas för sin egen skull. Han äras, inte på grund av vad han gjort, utan därför att HAN ÄR. Den som lovprisar Gud är delaktig av de renhjärtades salighet: han älskar Gud i tro innan han får se honom i härligheten. Genom lovprisning förenar sig den helige Ande med vår ande, för att betyga att vi är Guds
2640 Lukas nämner ofta i sitt evangelium att Kristi under utlöste förundran och lovprisning, och han betonar samma sak när det gäller apostlarnas gärningar, som i själva verket är den helige Andes verk: t.ex. församlingsbildningen i
2641 ”Tala till varandra med psalmer och hymner och andlig sång. Sjung och spela för Herren av hela ert hjärta”
2642 Uppenbarelseboken, dvs uppenbarelsen av ”det som snart skall ske”
2643 Den eukaristiska liturgin rymmer och ger uttryck för alla dessa böneformer. Den är en ”ren offergåva” från hela Kristi kropp ”till hans namns
Sammanfattning
2644 | Den helige Ande, som undervisar kyrkan och påminner henne om allt vad Jesus sagt, fostrar henne även i bönelivet genom att inspirera till nya uttrycksformer bland de bestående: välsignelse, begärande bön, förbön, tacksägelse och lovprisning. |
2645 | På grund av att Gud välsignar människans hjärta, kan det i sin tur välsigna honom som är källan till all välsignelse. |
2646 | Den begärande bönen har som ämne förlåtelse, sökande efter Guds rike och alla verkliga behov. |
2647 | Förbön innebär att man ber till förmån för en annan människa. Förbön har inga gränser, utan omfattar även fiender. |
2648 | All glädje och möda, alla händelser och behov kan ge anledning till tacksägelse, som är förenad med Kristi tacksägelse och som skall fylla hela livet: ”tacka hela tiden Gud” ( |
2649 | Osjälvisk lovprisning är riktad till Gud. Han lovprisas för sin egen skull; han förhärligas, inte för vad han har gjort, utan för att han ÄR. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
BÖNEN I DET KRISTNA LIVET
FÖRSTA KAPITLET
BÖNENS UPPENBARELSE
Artikel 1
Gamla testamentet
Artikel 2
Vid tidens fullbordan
Artikel 3
Kyrkans tid
I. Välsignelse och tillbedjan
II.
Begärande bön
III. Förbön
IV.
Tacksägelse
V. Lovprisning
ANDRA KAPITLET
BÖNENS TRADITION
TREDJE KAPITLET
BÖNELIVET
ANDRA AVDELNINGEN
HERRENS BÖN: ”FADER VÅR”