Paragraf 6
Människan
355 ”Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem”
356 Av alla synliga varelser är endast människan ”i stånd att lära känna och älska sin
Vad har fått dig att ge människan en så stor värdighet? Den outsägliga kärlek med vilken du har betraktat din skapade varelse i dig själv; och det är denna kärlek som har fått dig att hänföras av människan. Ty det är av kärlek som du har skapat henne, och det är av kärlek som du har gett henne ett väsen som är i stånd att njuta av ditt evigt
Goda.[3] [295]
357 Eftersom människan är skapad till Guds avbild har hon som individ rang och värdighet som person. Hon är inte bara någonting. Hon är någon. Hon kan känna sig själv, vara i besittning av sig själv och i frihet ge sig själv och träda i förbindelse med andra personer. Och hon kallas genom nåden till att sluta förbund med sin Skapare, att erbjuda honom ett trons och kärlekens svar, som ingen annan kan ge i hennes ställe. [1935; 1877]
358 Gud har skapat allt för människans
Vad är det då för ett väsen som träder fram i tillvaron, föremål för sådan omsorg? Det är människan, en stor och beundransvärd gestalt, i Guds ögon dyrbarare än hela skapelsen. Det är människan, och för hennes skull finns himmelen och jorden och hela skapelsen, och det är hennes frälsning som Gud har tillmätt en sådan betydelse, att han för hennes skull inte har skonat sin ende Son. Ty Gud har oupphörligen gjort allt för att människan skulle stiga upp ända till honom och för att han skulle sätta henne vid sin högra
sida.[5]
359 ”Det är faktiskt enbart det människoblivna Ordets mysterium som kastar ett verkligt ljus över människans
Paulus lär oss att två människor är ursprunget för människosläktet: Adam och Kristus...Den förste Adam, säger han, skapades som mänsklig varelse och fick ta emot livet; den andre Adam är en andlig varelse som ger liv. Den förste skapades av den andre. Av honom har han tagit emot själen som fick honom att leva...Den andre Adam präglade in sin bild i den förste medan han formade honom. Därför antog han hans gestalt och tog emot hans namn för att inte låta det gå förlorat som han hade skapat till sin avbild. Den förste Adam – den andre Adam: den förste har gjort en början, den andra skall aldrig upphöra. Ty den siste är verkligen den förste, som han själv har sagt: ”Jag är den Förste och den
Siste”.[7] [388; 411]
360 Tack vare sitt gemensamma ursprung utgör mänskligheten en enhet. Ty Gud har ”av enda människa skapat alla folk”
Underbara syn som låter oss skåda människosläktet i sin enhet som utgår från Gud ...; i den enhet som utgörs av dess natur, som på liknande sätt hos alla utgörs av en materiell kropp och en andlig själ; i den enhet som utgörs av dess omedelbara mål och dess sändning i själen; i den enhet som utgörs av hennes boning: jorden, vars tillgångar alla människor, i enlighet med sin naturliga rätt, kan använda för att leva och för att kunna utveckla sitt liv; den enhet som utgörs av det övernaturliga: Gud själv, vilken vi alla skall sträva fram emot; i den enhet som består i de medel med vilka man uppnår detta mål; ...i den enhet som består i den återlösning som Kristus har utfört för
alla.[9]
361 ”Denna den mänskliga solidaritetens och kärlekens
II. ”En enda, av kropp och själ”
362 Den mänskliga personen, skapad till Guds avbild, är en både kroppslig och andlig varelse. Den bibliska berättelsen uttrycker denna verklighet på ett symboliskt språk, då den säger att ”Gud danade människan av stoft från jorden och inblåste livsande i hennes näsa, och så blev människan en levande varelse”
363 Ofta avser begreppet själ i den heliga Skrift det
364 Människans kropp har del av hennes värdighet som Guds avbild: den är mänsklig kropp just därför att den besjälas av den andliga själen, och det är den mänskliga personen i sin helhet som i Kristi kropp skall bli Andens
Såsom en enhet av kropp och själ upptar människan i sig själv redan genom sina kroppsliga betingelser den materiella världens element, så att dessa därigenom i henne når sin höjdpunkt och fritt kan prisa sin Skapare. Människan har därför inte rätt att förakta det kroppsliga livet. Tvärtom måste hon anse sin kropp som något gott och hålla den i ära, ty Gud har skapat den och skall på den yttersta dagen återuppväcka
den.[16] [2289]
365 Enheten mellan själ och kropp är så djup att man bör betrakta själen som kroppens
366 Kyrkan lär att varje andlig själ omedelbart skapas av
367 Ibland händer det att man skiljer mellan själ och ande. Paulus ber att vår ”ande, själ och kropp” bevaras hela och oskadda, så att de är utan fläck när vår Herre kommer
368 Kyrkans andliga tradition lägger också vikt vid hjärtat: den bibliska meningen med detta uttryck är ”det innersta väsendet”
III. ”Till man och kvinna skapade han dem”
Jämlikhet och olikhet i Guds avsikt
369 Man och kvinna är skapade, dvs, Gud vill att de skall finnas till: å ena sidan skall de enligt hans vilja vara helt likställda med varandra som mänskliga personer – och å andra sidan skall de finnas till just som man och kvinna. ”Att vara man” och ”att vara kvinna” är något gott och något som Gud vill: man och kvinna har en okränkbar värdighet som kommer omedelbart från Gud, deras
370 Gud är på intet sätt en bild av människan. Han är varken man eller kvinna. Gud är ren ande, och hos honom finns det ingen plats för någon könsskillnad. Men mannens och kvinnans ”fullkomligheter” återspeglar något av Guds oändliga fullkomlighet: den fullkomlighet som man uppnår genom att vara
”Den ene för den andra” – ”en enhet för varandra”
371 Man och kvinna är skapade tillsammans. Gud vill att de skall vara till för varandra. Guds ord låter oss förstå detta av olika drag i den heliga texten. ”Det är inte gott att mannen är ensam. Jag vill göra åt honom en hjälp, en sådan som anstår honom”
372 Man och kvinna är skapade ”för varandra”. Detta innebär inte, att Gud skulle ha gjort dem ”till hälften” eller ”ofullbordade”. Han har skapat dem för att de skall ingå personlig gemenskap med varandra. I denna gemenskap kan den ene vara ”hjälp” för den andre, eftersom de på en gång är jämlika som personer (”ben av mina ben...”) och kompletterar varandra som manlig respektive kvinnlig
373 Enligt Guds plan har man och kvinna fått kallelsen att lägga under sig
374 Den första människan skapades inte bara som god utan ingick också ett vänskapsförhållande med sin Skapare och levde i harmoni med sig själv och skapelsen omkring sig, något som enbart skulle komma att överträffas av den nya skapelsen i Kristus. [54]
375 Då kyrkan på ett autentiskt sätt tolkar symboliken i det bibliska språket i ljuset av Nya testamentet och traditionen lär hon att våra ur-föräldrar skapats i ett tillstånd av ”helighet och ursprunglig
376 Genom utstrålningen av denna nåd fick alla sidor av människans liv styrka. Så länge som hon blev kvar i intim gemenskap med Gud måste hon varken
377 ”Herraväldet” över världen som Gud hade givit människan från början visade sig först och främst hos människan som herradöme över sig själv. Människan var oskadd och harmonisk i hela sitt väsen, därför att hon var fri från den trefaldiga
378 Tecknet på att människan står på intim fot med Gud är att han sätter henne i
379 Det är hela denna harmoni i den ursprungliga rättfärdigheten, som Gud hade planerat för människan, som går förlorad genom våra ur-föräldrars synd.
Sammanfattning
380 | ”Gud, du skapade människan till din avbild och lämnade världen i hennes vård, för att hon skulle råda över dina händers verk och tjäna endast dig, sin |
381 | Människan är förutbestämd till att bli en bild av Guds Son, som blivit människa – han är ”den osynlige Gudens avbild” |
382 | Människan är ”en enhet av kropp och |
383 | ”Gud skapade inte människan för att hon skulle vara allena, utan från begynnelsen ’skapade han dem till man och kvinna’ |
384 | Uppenbarelsen låter oss få kunskap om det tillstånd av helighet och ursprunglig rättfärdighet som man och kvinna levde i före syndafallet: deras lyckliga liv i paradiset hade sin källa i vänskapen med Gud. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
FÖRSTA
KAPITLET
JAG TROR PÅ GUD FADER
Paragraf 1 - Jag tror på Gud
Paragraf 2 - Fadern
Paragraf 3 - Den allsmäktige
Paragraf 4 - Skaparen
Paragraf 5 - Himlen och jorden
Paragraf 6 - Människan
I.
”Till Guds avbild”
II.
”En enda, av kropp och själ”
III.
”Till man och kvinna skapade han dem”
IV.
Människan i paradiset
Paragraf 7 - Fallet
ANDRA KAPITLET
JAG TROR PÅ JESUS KRISTUS, GUDS ENFÖDDE SON
TREDJE KAPITLET
JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register