Paragraf 5
Himlen och jorden
325 Den apostoliska trosbekännelsen säger att Gud är ”himmelens och jordens
326 I den heliga Skrift betyder uttrycket ”himlen och jorden” allt som finns till, hela skapelsen. Det visar också på bandet i skapelsens inre som på en gång förenar och skiljer himmel och jord: ”jorden” är människornas
327 Fjärde Laterankonciliets trosbekännelse förkunnar att Gud ”från tidens begynnelse av intet har skapat allt, den ena formen för skapade varelser lika väl som den andra, den andliga och den materiella, det vill säga änglarna och den materiella världen; sedan har han skapat människan som har drag av båda världarna, eftersom hon är sammansatt av ande och
Änglarnas existens – en trons sanning
328 Att det finns andliga varelser, som inte har kropp, vilka Skriften vanligtvis kallar för änglar, är en uttalad trossanning. Skriftens vittnesbörd är lika klart som traditionen är entydig på denna punkt. [150]
Vad är änglar för något?
329 Om detta säger Augustinus: ” ’Ängel’ betecknar funktionen, icke naturen. Du frågar vad denna natur kallas. Jag svarar: ande. Du frågar efter vad denna natur gör. Jag svarar: den gör en ängels verk. Om man menar vad den är, så är det en ande; om man menar vad den gör, så är det en
330 Som rent andliga varelser har änglarna förnuft och fri vilja. De är
Kristus ”med alla sina änglar”
331 Kristus är mitten i änglarnas värld. De är hans änglar: ”När Människosonen kommer i sin härlighet med alla sina änglar...”
332 De finns till, ända sedan
333 Från människoblivandet till himmelsfärden är det människoblivna Ordets liv föremål för änglarnas hyllning och tjänst. När Gud ”låter sin förstfödde Son träda in i världen, säger han: ’Alla Guds änglar skall hylla honom’ ”
Änglarna i kyrkans liv
334 Hela kyrkans liv på jorden ledsagas av änglarnas hemlighetsfulla och mäktiga
335 I sin liturgi förenar sig kyrkan med änglarna för att hylla Gud, den trefalt
336 Under hela sitt liv, från
337 Det är Gud själv som har skapat den synliga världen i hela dess rikedom, mångfald och ordning. Skriften framställer symboliskt skapelsens verk som en följd av sex dagars gudomligt ”arbete” som avslutas med den sjunde dagens
338 Det finns ingenting som inte kan tacka Gud, Skaparen, för sin existens. Världen har tagit sin början när Guds ord lät den bli till ur intet; allt som finns, hela naturen och hela människans historia har sina rötter i denna allra första, grundläggande händelse: den utgör världens tillblivelse och tidens
339 Varje skapat ting och varje skapad varelse har sitt eget värde och fulländning. För vart och ett av de ”sex dagarnas” verk sägs det: ”Och Gud såg att det var gott”. – ”Ty utifrån själva skapelsens villkor har allting blivit inrättat med sin egen bestämda existens. Det har sin egen sanning och sitt eget värde, det följer sina egna lagar och sin egen
340 Att de skapade tingen och varelserna är beroende av varandra är något som Gud vill. Solen och månen, cedern och den lilla blomman, örnen och sparven: när man betraktar de oändliga skillnaderna och olikheterna dem emellan inser man att ingenting av allt det skapade är sig själv nog. De skapade tingen och varelserna existerar bara i beroende av varandra för att ömsesidigt fullända varandra så att de står i varandras tjänst. [1937]
341 Världsalltets skönhet: Världens ordning och harmoni är ett resultat av skillnaden mellan de olika tingen och varelserna och de relationer som finns dem emellan. Människan upptäcker dem så småningom som de lagar som gäller för naturen. De är föremål för beundran från vetenskapsmännen. Skapelsens skönhet återspeglar Skaparens oändliga godhet. Den bör framkalla vördnad från människans sida och leda till, att hon underordnar Gud sitt förnuft och sin vilja. [283; 2500]
342 Skapelsens hierarki utrycks i de ”sex dagarnas” ordning, som för från det mindre till det mer fulländade. Gud älskar hela sin
343 Människan är höjdpunkten på skapelsens verk. Den inspirerade berättelsen uttrycker det genom att noga skilja mellan skapelsen av människan och den övriga
344 Det råder solidaritet mellan allt skapat därför att allt har samme Skapare och allt är inriktat på hans härlighet: [293; 1939; 2416]
Lovad vare, du, o Herre, i hela skapelsen, framför allt för herr broder Sol. Genom honom ger du oss dagens ljus; han är skön, han lyser med stor glans, och han ger oss en bild av dig, du Allrahögste.
Lovad vare du, min Herre, för syster Vatten: hon är mycket nyttig och mycket ödmjuk; dyrbar och kysk är hon... [1218]
Lovad vare du, min Herre, för vår syster och moder Jord. Hon bär oss och när oss, hon frambringar en mängd olika frukter, de mångfärgade blommorna och örterna...
Lova och välsigna min Herre, tacka honom och tjäna honom i all
ödmjukhet.[48]
345 Sabbaten – slutmålet för ”sexdagarsverket”. Den heliga texten säger att ”Gud på sjunde dagen fullbordade det verk som han hade gjort”, att ”himmelen och jorden blev fullbordade” på detta sätt och att Gud på sjunde dagen ”vilade” och att han helgade och välsignade denna dag
346 I skapelsen har Gud lagt en fast grund och stiftat lagar som förblir i
347 Skapelsen har ägt rum med sabbaten som mål och alltså för att människan skall ägna Gud sin dyrkan och tillbedjan. Gudsdyrkan är nedlagd i
348 Sabbaten är hjärtat i Israels lag. Att hålla buden är att svara på Guds vishet och hans vilja så som både den gudomliga visheten och viljan uttrycks i Guds skapelseverk. [2172]
349 Den åttonde dagen. Men för oss har en ny dag gått upp: Kristi uppståndelses dag. Den sjunde dagen avslutar skapelsen. Den åttonde dagen inleder den nya skapelsen. Så når skapelseverket sin höjdpunkt i det ännu större frälsningsverket. Den första skapelsen finner sin mening och sin höjdpunkt i den nya skapelsen i Kristus, vars glans överglänser den
Sammanfattning
350 | Änglarna är skapade varelser som oupphörligen förhärligar Gud och som tjänar hans frälsningsbringande syften för de andra skapade varelserna: ”Änglarna hjälper till med allt som är till gagn för |
351 | Änglarna omger Kristus, sin Herre. De tjänar honom särskilt när det gäller uppfyllelsen av hans frälsande sändning till människorna. |
352 | Kyrkan vördar änglarna som hjälper henne på hennes jordevandring och som beskyddar varje mänsklig varelse. |
353 | Gud har velat att de skapade varelserna är olika varandra och har något värdefullt som utmärker just dem, han har velat deras beroende av varandra och deras ordning. Han har bestämt hela den materiella skapelsen till att tjäna människans bästa. Människan – och hela skapelsen genom henne – är avsedd för Guds härlighet. |
354 | Att respektera de lagar som är nedlagda i skapelsen och de sammanhang som härstammar från tingens natur är utgångspunkt för visheten och grundval för moralen. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
FÖRSTA
KAPITLET
JAG TROR PÅ GUD FADER
Paragraf 1 - Jag tror på Gud
Paragraf 2 - Fadern
Paragraf 3 - Den allsmäktige
Paragraf 4 - Skaparen
Paragraf 5 - Himlen och jorden
I.
Änglarna
II. Den synliga världen
Paragraf 6 - Människan
Paragraf 7 - Fallet
ANDRA KAPITLET
JAG TROR PÅ JESUS KRISTUS, GUDS ENFÖDDE SON
TREDJE KAPITLET
JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register