”JAG TROR PÅ ETT EVIGT LIV”
1020 Den kristna människa som förbinder sin egen död med Jesu död ser döden som en väg till honom och som tillträde till det eviga livet. Då kyrkan en sista gång har uttalat Kristi avlösnings förlåtande ord över den döende kristna människan, för sista gången har beseglat henne med stärkande olja och givit henne Kristus i ”vägkosten” som föda på resan, talar hon till henne med mild övertygelse: [1523-1525]
Du kristna själ, bryt upp från denna värld,
i Guds, den allsmäktige Faderns namn,
ty han har skapat dig,
i Jesu Kristi, Guds Sons namn,
ty han har lidit och dött för dig,
i den helige Andes namn,
ty han är utgjuten i dig.Må du i dag finna fridens ort och din boning hos Gud
i det heliga Sion
tillsammans med Guds moder, jungfru Maria,
den helige Josef och alla Guds änglar och helgon....
Må du återvända till honom,
som har danat dig av jordens stoft och blåst in livets ande i dig.
Må Maria, den saliga Jungfrun,
och alla helgon komma dig till mötes,
när du far hädan från detta liv....
Må du få se din Frälsare ansikte motansikte...[1] [2677; 336]
1021 Döden gör slut på människans liv som en tid som är öppen för att ta emot eller förkasta den gudomliga nåd som trätt fram i
1022 Varje människa tar med sin odödliga själ emot den eviga vedergällningen i och med sin död som en enskild dom vilken förbinder hennes liv med Kristus, antingen genom en
Vid vårt livs afton skall vi dömas efter
kärleken.[10] [1470]
1023 De som dör i Guds nåd
och vänskap och som är fullständigt renade, lever för evigt
med Kristus. De är för evigt lika Gud, eftersom de ser honom ”sådan
han är”
Med Vår apostoliska auktoritet definierar vi att alla de heligas själar enligt Guds rådslut ... och alla de andra döda kristtrognas själar som har tagit emot dopet och som har avslutat sin reningsprocess om det i dem finns något att rena dem från när de dör, ...också före deras kroppars uppståndelse och den allmänna domen, efter Jesu Kristi, frälsarens och Herrens uppstigande till himlen, har varit, är och skall finnas i himlen, himmelriket och det himmelska paradiset och få tillträde till de heliga änglarnas gemenskap. Från och med vår Herres Jesu Kristi lidande och död har de fått se och ser det gudomliga väsendet i ett intuitivt skådande – rent av ansikte mot ansikte, utan förmedling av någon skapad
varelse.[12]
1024 Detta fullkomliga liv med den heliga Treenigheten, denna livs- och kärleksgemenskap med jungfru Maria, änglarna och alla de saliga kallas för ”himlen”. Himlen är det slutliga målet och förverkligandet av människans djupaste längtan, ett tillstånd av högsta och slutgiltig lycka. [260, 326; 2734; 1718]
1025 Att leva i himlen är att ”vara tillsammans med
Ty livet är att vara tillsammans med Kristus: där Kristus är, där är livet, där är
riket.[15]
1026 Genom sin död och uppståndelse har Jesus Kristus ”öppnat” himlen för oss. De saligas liv består av att man helt och fullt har tillgång till Kristi återlösnings frukter. Han förenar dem som har trott på honom och som har förblivit trogna hans vilja med sitt himmelska förhärligande. Himlen är den saliga gemenskap som består av alla dem som är fullständigt inlemmade i honom. [793]
1027 Det mysterium som består av den
saliga gemenskapen med Gud och alla dem som är i Kristus överträffar
all insikt och all föreställning. Skriften talar om den för oss
i bilder: liv, ljus, frid, bröllopsfest, rikets vin, Faderns hus, det himmelska
Jerusalem, paradiset: ”Vad inget öga sett och inget öra hört
och vad ingen människa har anat, det som Gud har berett åt dem som
älskar honom”
1028 På grund av Guds transcendens kan man bara skåda honom som han är då han själv öppnar sitt mysterium för människans omedelbara skådande och ger henne förmåga att göra detta. Detta skådande av Gud i hans himmelska härlighet kallar kyrkan ”det saliga skådandet”: [1722; 163]
Vilken härlighet och lycka skall icke bli din! Att få tillträde till att skåda Gud, att få erfara hedern att delta i frälsningens fröjder och det eviga ljuset i sällskap med Herren Kristus, din Gud, ...att fröjda sig i himmelriket över gemenskapen med de rättfärdiga och Guds vänner med de fröjder som den odödlighet ger man fått sig
tilldelad.[16]
1029 I himlens härlighet fortsätter de saliga att med glädje fullgöra Guds vilja när det gäller andra människor och hela skapelsen. Redan härskar de med Kristus; med honom ”skall de vara kungar i evigheters evighet”
III. Den slutliga reningen eller skärselden
1030 De som dör i Guds nåd och vänskap men är ofullständigt renade även om de är säkra på sin frälsning undergår efter sin död en rening för att uppnå den helighet som är nödvändig för att träda in i himlens glädje.
1031 Kyrkan kallar denna slutliga rening av de utvalda, vilken är något helt annorlunda än de fördömdas straff, för skärselden (reningsorten). Kyrkan har formulerat trosläran om skärselden framför allt på koncilierna i
Man måste tro att det före domen finns en reningseld för sådana synder som kan anses vara av mindre allvarligt slag. Så förkunnar han som är Sanningen själv, då han säger att den som har hädat den helige Ande inte skall få förlåtelse vare sig i denna världen eller i den kommande
(Matt 12:32) . I enlighet med det som sägs här kan vi förstå att vissa synder kan få förlåtelse i denna värld, men andra i denkommande.[21]
1032 Denna lära stöder sig också
på bönen för de döda som den heliga Skrift talar om: ”Därför
lät han (Judas Mackabeus) bära fram detta soningsoffer för de
döda, för att de skulle befrias från sina synder”
Låt oss ge dem hjälp och låt oss komma ihåg dem. Om Jobs söner renades genom sin fars
offer,[23] varför skulle vi tvivla på att våra offergåvor för de döda ger dem någon tröst? Låt oss inte tveka att bistå dem som gått bort och att frambära våra böner fördem.[24]
1033 Vi kan inte förenas med Gud
om vi inte frivilligt väljer att älska honom. Men vi kan inte älska
Gud om vi syndar svårt mot honom, vår nästa eller oss själva.
”Den som inte älskar är kvar i döden. Den som hatar sin
broder är en mördare, och ni vet att ingen mördare bär evigt
liv inom sig”
1034 Jesus talar ofta om ”gehenna”,
den ”eld som inte
1035 Kyrkans lära bekräftar att det finns ett helvete och att det varar för evigt. Själarna i dem som dör i dödssyndens tillstånd kommer omedelbart efter döden ned i helvetet, där de lider helvetets kval, den ”eviga
1036 Uttalandena i den heliga Skrift och
kyrkans lära om helvetet är en maning till det ansvar som människan
måste visa när hon använder sig av sin frihet i förhållande
till sin eviga bestämmelse. Samtidigt utgör de en enträgen maning
till omvändelse: ”Gå in genom den trånga porten. Ty den
port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet,
och det är många som går in genom den. Men den port är
trång och den väg är smal som leder till livet, och det är
få som finner den”
Men eftersom vi inte känner dagen eller timmen, måste vi enligt Herrens bud vaka ständigt så att vi vid slutet av vårt enda jordeliv får träda in med honom till bröllopet och räknas bland de välsignade och så att vi inte som slöa och dåliga tjänare måste gå bort till den eviga elden i mörkret därute, där man skall gråta och skära
tänder.[29]
1037 Gud förutbestämmer inte någon
till att hamna i
Herre, se i nåd till den offergåva
som vi, dina tjänare, och hela din familj frambär till dig.
Låt din frid råda över våra dagar
och rädda oss undan den eviga fördömelsen,
så att vi en gång får räknas bland dinautvalda.[31]
1038 Alla dödas uppståndelse,
”både de rättfärdigas och de orättfärdigas”
1039 Inför Kristus som är Sanningen skall slutgiltigt sanningen om varje människas förhållande till Gud
Allt det onda som de onda gör är upptecknat... och detta vet de inte. Den dag då ”Gud inte skall tiga” (Ps. 50:3) ...skall han vända sig till de onda: ”Jag hade”, skall han säga till dem, ”satt mina små fattiga på jorden – för er skull. Jag, deras huvud, satt på min tron i himlen på min Faders högra sida – men på jorden var mina lemmar hungriga. Om ni hade givit något åt mina lemmar, så skulle det ni hade givit kommit ända upp till huvudet. När jag satte mina små fattiga på jorden så gjorde jag dem till era uppdragsgivare för att bära era goda gärningar till min skattkammare: ni lade inte något i deras händer, och därför har ni ingen egendom hos
mig”.[33]
1040 Yttersta domen kommer att äga rum vid Kristi ärorika återkomst. Endast Fadern känner till dess dag och dess timme, endast han bestämmer när den skall bryta in. Genom sin Son Jesus Kristus skall han då säga sitt slutgiltiga ord om hela historien. Vi skall få insikt i hela skapelseverket och hela frälsningsordningen, och vi skall förstå de underbara vägar på vilka Försynen har fört allting fram till sitt slutliga mål. Yttersta domen kommer att avslöja att Guds rättfärdighet triumferar över all orättfärdighet som hans skapade varelser har begått och att hans kärlek är starkare än
1041 Yttersta domens budskap manar till omvändelse
medan Gud ännu åt människorna ger ”den rätta stunden,
frälsningens dag”
VI. Hoppet om nya himlar och en ny jord
1042 Vid tidens slut når Guds rike sin fullhet. Efter den yttersta domen skall de rättfärdiga för alltid härska med Kristus, förhärligade till kropp och själ, och själva världsalltet skall förnyas: [769; 670]
Kyrkan blir ”fullbordad i den himmelska härligheten när tiden kommer ’då allt blir upprättat’. Hela världen som på det mest innerliga sätt är förbunden med människan och genom henne strävar mot sitt mål, skall då tillsammans med mänskligheten bli fullkomligt
förnyad”.[35] [310]
1043 Denna hemlighetsfulla förnyelse,
som skall förvandla mänskligheten och världen, kallar Skriften
för ”nya himlar och en ny jord”
1044 I detta nya
1045 För människan skall denna
fulländning slutgiltigt genomföra mänsklighetens enhet, som Gud
avsåg ända från skapelsen och för vilken kyrkan på
sin jordiska pilgrimsvandring var ”liksom ett
1046 När det gäller kosmos förkunnar uppenbarelsen den djupa gemenskapen mellan den materiella världen och människan:
Ty skapelsen väntar otåligt på att Guds söner skall uppenbaras. Allt skapat har lagts under tomhetens välde... med hopp om att också skapelsen skall befrias ur sitt slaveri under förgängelsen. ...Vi vet att hela skapelsen ännu ropar som i födslovåndor. Och till och med vi som har fått Anden som en första gåva, också vi ropar i vår väntan på att Gud skall göra oss till söner och befria vår kropp
(Rom 8:19-23) . [349]
1047 Det synliga världsalltet är alltså också avsett att omdanas, ”för att världen själv, återställd till sitt första tillstånd, utan att längre utgöra något hinder skall vara till de rättfärdigas tjänst” och delta i deras härlighet i den uppståndne Jesus
1048 ”Vi känner inte till fulländningens tid för jorden och mänskligheten, inte heller känner vi det sätt varpå allt skall förvandlas. Men denna världens gestalt, vanställd av synden, skall utan tvekan förgå. Dock har vi lärt, att Gud skall bereda en ny boning och en ny jord där rättfärdighet skall bo, och där saligheten skall uppfylla och övergå alla önskningar om frid som uppstiger i människors
1049 ”Men vår förväntan om en ny jord får inte utsläcka utan måste snarare uppväcka vår strävan att bruka denna jord, där denna nya mänskliga familjs kropp växer och på något sätt ger en bild av den kommande världen. Även om man noggrant måste skilja den inomvärldsliga utvecklingen från Kristi rikes tillväxt, är den av allra största betydelse för Guds rike, i den mån nämligen den kan bidra till en bättre ordning i det mänskliga
1050 ”Ty sedan vi över hela jorden
i Herrens Ande och på hans bud har utbrett sådana värden som
den mänskliga värdigheten, den broderliga gemenskapen och friheten,
alla frukter av vår natur och våra strävanden, skall vi på
nytt finna dem åter, men avtvådda all orenhet, strålande och
förklarade, då när Kristus till sin Fader skall överlämna
det eviga och universella
Det väsentliga och sanna livet är Fadern som genom Sonen i den helige Ande slösar himmelska gåvor på alla utan undantag. Tack vare hans barmhärtighet har också vi människor fått det oförgängliga löftet om evigt
liv.[45]
Sammanfattning
1051 | Varje människa får erfara sin eviga vedergällning i sin odödliga själ genast efter döden i en särskild dom av Kristus, domare över levande och döda. |
1052 | ”Vi tror att alla deras själar som dör i Kristi nåd... är Guds folk på andra sidan döden, som definitivt skall besegras på uppståndelsens dag då dessa själar skall återförenas med sina |
1053 | ”Vi tror att hela skaran av dem som samlats kring Jesus och Maria utgör kyrkan i himlen. Där ser de i den eviga saligheten Gud sådan han är och där har de i skiftande omfattning med de heliga änglarna del i det gudomliga herravälde som utövas av Kristus i härlighet. De ber för oss och kommer vår svaghet till hjälp med sin broderliga |
1054 | De som dör i Guds nåd och vänskap men är ofullständigt renade undergår efter sin död en rening, även om de är säkra på sin eviga frälsning för att uppnå den helighet som är nödvändig för att gå in i Guds glädje. |
1055 | I kraft av ”de heligas gemenskap” anbefaller kyrkan de avlidna åt Guds barmhärtighet och bär fram böner för dem, särskilt det heliga mässoffret. |
1056 | I enligt med Kristi exempel varnar kyrkan de troende för ”den eviga dödens sorgliga och beklagansvärda |
1057 | Den huvudsakliga plågan i helvetet består av den eviga skilsmässan från Gud. I honom ensam kan människan få det liv och den lycka som hon är skapad för och som hon längtar efter. |
1058 | Kyrkan ber att ingen skall gå förlorad: ”Herre,
tillåt inte att jag någonsin skils från |
1059 | ”Den heliga romerska kyrkan tror och bekänner fast att alla människor på domens dag skall träda fram med sin egen kropp inför Kristi domarsäte för att göra räkenskap för sina egna |
1060 | Vid tidens slut skall Guds rike komma i sin fullhet. Då skall
de rättfärdiga för alltid härska med Kristus, förhärligade
till kropp och själ, och också det materiella världsalltet
skall omdanas. Gud skall då vara ”allt i alla” |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR”
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
FÖRSTA
KAPITLET
JAG
TROR PÅ GUD FADER
ANDRA KAPITLET
JAG TROR PÅ JESUS KRISTUS, GUDS ENFÖDDE SON
TREDJE KAPITLET
JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE
Artikel 8
”Jag tror på den helige Ande”
Artikel 9
”Jag tror på den heliga katolska kyrkan”
Artikel 10
”Jag tror på syndernas förlåtelse”
Artikel 11
”Jag tror på köttets uppståndelse”
Artikel 12
”Jag tror på ett evigt liv”
I.
Den enskilda domen
II. Himlen
III.
Den slutliga reningen eller skärselden
IV.
Helvetet
V. Yttersta domen
VI.
Hoppet om nya himlar och en ny jord
”Amen”
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register