Paragraf 2
Fadern
I. ”I Faderns och Sonens och den helige Andes namn”
232 De kristna döps ”i Faderns och Sonens och den helige Andes namn”
233 De kristna döps i Faderns och Sonens och den helige Andes enda ”namn” (singularis) och inte i
234 Den heliga Treenighetens mysterium är det mysterium, som står i mitten av den kristna tron och det kristna livet. Det handlar om vem Gud är i sig själv. Det är alltså källan till alla andra troshemligheter, ja, det är ljuset som ger dem ljus. Det är den mest grundläggande och väsentliga trosläran i ”trossanningarnas
235 I denna paragraf kommer kort att beskrivas (I) hur den saliga Treenighetens mysterium blivit uppenbarat (II), hur kyrkan har formulerat trosläran om detta mysterium och slutligen (III) hur Fadern genom att sända Sonen och den helige Ande förverkligar ”sin kärleksfulla plan” i skapelse, återlösning och helgelse.
236 Kyrkofäderna skiljer mellan theologia och oikonomia. Med theologia menar de den hemlighet som ligger i Guds, den Treeniges, innersta liv; med oikonomia menar de alla Guds verk med vilka han uppenbarar sig och förmedlar sitt liv. Det är genom oikonomia som theologia har uppenbarats för oss; men det är däremot theologia, som kastar ljus över hela oikonomia. Guds verk uppenbarar vem han är i sig själv; och omvänt är det hemligheten med hans innersta väsen som belyser förståelsen av alla hans verk. Det förhåller sig på liknande sätt hos den mänskliga personen: den visar sig i sin handling, och ju bättre vi känner en person, desto bättre förstår vi hans handlingar. [1066; 259]
237 Treenigheten är en trons hemlighet i strikt bemärkelse, ett av ”de mysterier som är fördolda i Gud, vilka man icke kan känna till om de inte uppenbaras
II. Gud uppenbarar sig som den Treenige
Fadern uppenbaras av Sonen
238 Att man åkallar Gud som sin ”Fader” är ett välkänt fenomen i många religioner. Det gudomliga anses ofta som ”gudars och människors fader”. I Israel kallas Gud ”Fader” i sin egenskap av världens
239 Då trons språk ger Gud beteckningen ”Fader”, syftar det huvudsakligen på två ting: att Gud är det första ursprunget för allting och har en myndighet som överträffar allt – och att han samtidigt är godheten och omsorgen själv för alla sina barn. Denna förräldraömhet kan också uttryckas av den bild som moderligheten
240 Jesus har visat att Gud är ”Fader” i hittills okänd mening: han är inte bara Fader som Skapare, han är för evigt Fader i förhållande till sin ende Son, som å sin sida bara är Son i förhållande till sin Fader: ”Ingen känner Sonen, utom Fadern, och ingen känner Fadern, utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för”
241 Därför bekänner apostlarna Jesus som ”Ordet som i begynnelsen var hos Gud och som är Gud”
242 I deras efterföljd bekände kyrkan i enlighet med sin apostoliska tradition år 325 på det första ekumeniska konciliet i Nicea att Sonen är ”av samma väsen” som
Fadern och Sonen uppenbaras av Anden
243 Före sin påsk förkunnar Jesus att en ”annan hjälpare” skall sändas, den helige Ande. Anden har varit med om skapelsen ända från
244 Andens eviga ursprung uppenbaras i hans sändning i tiden. Den helige Ande sänds till apostlarna och kyrkan både av Fadern i Sonens namn och av Sonen personligen, då han återvänt till
245 Det andra ekumeniska konciliet i Konstantinopel år 381 bekände den apostoliska tron när det gäller Anden med följande ord: ”Vi tror på den helige Ande, Herren och Livgivaren, som utgår av
246 Trosbekännelsens latinska tradition bekänner att Anden ”utgår av Fadern och Sonen (filioque). Konciliet i Florens 1438 förklarar detta närmare: ”Den helige Ande har sitt väsen och sitt vara både av Fadern och Sonen. Anden utgår från såväl den ene som den andre såsom från en enda princip och en enda ’andning’.... Eftersom Fadern har givit allt som tillhör honom, med undantag av sitt väsen som Fader, åt Sonen då han födde honom, så har Sonen just denna Andens utgång från sig själv från sin Fader som i all evighet har fött
247 Orden om Andens utgång av Fadern och Sonen filioque fanns inte med i den trosbekännelse som formulerades år 381 i Konstantinopel. Men i enlighet med gammal latinsk och alexandrinsk tradition bekände påven Leo I denna lära som en del av trosläran år
248 Den östliga traditionen uttrycker först och främst att Fadern är det första ursprunget till Anden. Då den bekänner att Anden har ”utgått från Fadern”
III. Den heliga Treenigheten i trosläran
Utformningen av treenighetsläran
249 Den uppenbarade sanningen om den heliga Treenigheten har sitt ursprung i roten av kyrkans levande tro, huvudsakligen med dopet som utgångspunkt. Den finner sitt uttryck i den trosbekännelse som uttalades vid dopet och formulerades i kyrkans förkunnelse, trosundervisning och bön. Sådana formuleringar finns redan i de apostoliska skrifterna – om detta vittnar följande hälsning som upprepas i den eukaristiska liturgin: ”Nåd från vår herre Jesus Kristus, kärlek från Gud och gemenskap från den helige Ande åt er alla”
250 Under de första århundradena försökte kyrkan tydligare utforma sin tro på den Treenige både för att fördjupa sin egen förståelse av tron och för att försvara den mot de irrläror som vanställde den. Detta var de gamla konciliernas verk, som fick bistånd av kyrkofädernas teologiska arbete och stöd av det kristna folkets tro. [94]
251 För att kunna formulera den kyrkliga läran om Treenigheten blev kyrkan tvungen att utveckla en egen terminologi med hjälp av begrepp som hämtats från filosofin: ”substans”, ”person” eller ”hypostas” (väsen), ”relation” etc. Då hon gjorde detta lade hon inte tron under den mänskliga visdomens herravälde utan gav en ny hittills obekant innebörd åt dessa begrepp, som från och med nu får uppgiften att också beteckna ett outsägligt mysterium, ”oändligt högt upphöjt över allt som vi kan föreställa oss enligt det mänskliga sättet att
252 Kyrkan använder termen ”substans” (som ibland återges med ”väsen” eller ”natur”) för att beteckna det gudomliga väsendet i sin enhet, begreppet ”person” eller ”hypostas” för att beteckna Fadern, Sonen och den helige Ande. Så vill hon visa att särdragen i Gud har sin grund i de gudomliga personernas relationer till varandra.
Den kyrkliga läran om den heliga Treenigheten
253 Treenigheten är en enda. Vi tror inte på tre gudar, utan på en enda Gud i tre personer: ”Treenigheten av ett och samma
254 De gudomliga personerna är verkligen skilda från varandra. ”Gud är en enda, men inte ensam på ett isolerat
255 De gudomliga personerna står i relation till varandra. Eftersom den verkliga skillnaden mellan de gudomliga personerna inte slår sönder den gudomliga enheten består den enbart i de relationer som de gudomliga personerna har till varandra: ”I de olika namnen uttrycks en relation; Fadern relateras till Sonen, Sonen till Fadern och den helige Ande till både Fadern och Sonen; då man talar om dessa tre personer och betraktar deras relationer med varandra, tror man ändå på en enda natur eller
256 Åt katekumenerna i Konstantinopel anförtror den helige Gregorios av Nazians, som också kallas ”teologen”, följande sammanfattning av tron på Treenigheten: [236; 684]
Bevara åt mig framför allt denna skatt, för vilken jag lever och kämpar, med vilken jag vill dö, som får mig att uthärda allt ont och förakta alla fåfängligheter: jag menar bekännelsen av tron på Fadern och Sonen och den helige Ande. Jag anförtror den åt er i dag. Det är genom den som jag snart skall doppa er i vattnet och låta er stiga upp ur det. Jag ger denna tro som ledsagarinna och beskyddarinna för hela ert liv. Jag ger er en enda Gud och Makt, som lever som en enda i de Tre och som innehåller de Tre på ett urskiljbart sätt. Det är en gudom utan olikhet när det gäller substansen eller naturen, utan någon högre grad som upphöjer eller någon lägre grad som sänker ned.... I de Tre är det fråga om en och samma obegränsade natur. Om man betraktar var och en för sig, är Gud helt och hållet i var och en, och om man ser på de Tre tillsammans, är de en Gud.... Knappt har jag börjat tänka på Enheten förrän Trefaldigheten översköljer mig med sin härlighet. Knappt har jag börjat tänka på Trefaldigheten förrän jag blir överväldigad av tanken på
enheten”.[41] [84]
IV. Gud verkar och sänder som den Treenige
257 ”O Treenighet, saliga ljus, O Enhet före
258 Utvecklingen av hela Guds frälsningsplan är de tre personernas gemensamma verk. Ty liksom Treenigheten enbart har en och samma natur har den också en och samma verksamhet
259 Hela den gudomliga planen med skapelsen är på en gång ett gemensamt och ett personligt verk. Den ger kunskap om både det som utmärker de gudomliga personerna och deras enda natur. På samma sätt är det kristna livet gemenskap med var och en av de gudomliga personerna utan att på något sätt splittra dem. Den som ärar Fadern gör det genom Sonen i den helige Ande: den som följer Kristus gör det därför att Fadern drar
260 Slutmålet för hela den gudomliga planen med världsalltet är att leda in alla skapade varelser i fullkomlig gemenskap med den saliga
O min Gud, Treenige, som jag tillber, hjälp mig att helt och hållet glömma mig själv för att fast, oföränderligt och fridfullt rota mig i dig som om min själ redan befann sig i evigheten; låt ingenting få störa min frid och ingenting få mig att lämna dig, du min Oföränderlige, utan låt varje minut bära mig längre och längre in i djupet av ditt mysterium! Fyll min själ med din frid. Gör den till din himmel, din älskade boning och din viloplats. Låt mig aldrig lämna dig ensam där, utan låt mig vara där, helt och hållet, klarvaken i min tro, i fullkomlig tillbedjan och helt hängiven din skapande
gärning.[51] [2565]
Sammanfattning
261 | Den heliga Treenighetens mysterium är det centrala mysteriet i den kristna tron och det kristna livet. Endast Gud kan ge oss kunskap om det då han uppenbarar sig som Fader, Son och helig Ande. |
262 | Guds Sons människoblivande avslöjar att Gud är den evige Fadern och att Sonen är av samma väsen som Fadern, det vill säga i honom och med honom en och samma Gud. |
263 | Sändningen av den helige Ande, som skickas av Fadern i Sonens |
264 | Den helige Ande utgår från Fadern som första ursprungskälla och genom dennes eviga gåva till Sonen från Fadern och Sonen i |
265 | Genom den nåd vi tar emot i dopet ”i Faderns och Sonens och den helige Andes namn” |
266 | ”Detta är den katolska tron: att vörda en enda Gud i hans Trefaldighet och tillbedja Trefaldigheten i dess enhet, utan att blanda samman personerna och utan att dela upp Guds väsen. Faderns person är en, Sonens en annan och den helige Andes en tredje; men Fadern, Sonen och den helige Ande har en enda gudom, en och samma ära och härlighet och ett och samma eviga |
267 | De gudomliga personerna är oskiljaktiga i det de är och därför också oskiljaktiga i det de gör. Men i detta enda gudomliga verk visar varje person det som utmärker just denna person i Treenigheten, särskilt i den gudomliga sändning som utgör
Sonens människoblivande och Andens gåva.
|
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR”
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
FÖRSTA KAPITLET
JAG TROR PÅ GUD FADER
Paragraf 1 - Jag tror på Gud
Paragraf 2 - Fadern
I.
”I Faderns och Sonens och den helige Andes namn”
II.
Gud uppenbarar sig som den Treenige
III.
Den heliga Treenigheten i trosläran
IV.
Gud verkar och sänder som den Treenige
Paragraf 3 - Den allsmäktige
Paragraf 4 - Skaparen
Paragraf 5 - Himlen och jorden
Paragraf 6 - Människan
Paragraf 7 - Fallet
ANDRA KAPITLET
JAG TROR PÅ JESUS KRISTUS, GUDS ENFÖDDE SON
TREDJE KAPITLET
JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register