ANDRA AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
TROSBEKÄNNELSEN
Den apostoliska |
Den nicensk-konstantinopolitanska |
Jag tror på Gud Fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare. | Jag tror på en Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är. |
Jag tror ock på Jesus Kristus, hans enfödde Son, vår Herre, |
Och på en Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår frälsnings skull har nedstigit från himmelen. |
vilken är avlad av den helige Ande, född av jungfrun Maria, |
Och han har antagit kött genom den helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa. |
pinad under Pontius Pilatus, korsfäst, död och begraven, nedstigen till dödsriket, |
Han har ock blivit korsfäst för oss under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven. |
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda; |
På tredje dagen har han uppstått efter skrifterna |
uppstigen till himmelen, | och uppstigit till himmelen. |
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida, därifrån igenkommande till att döma levande och döda. |
Han sitter på Faderns högra sida och skall igenkomma i härlighet för att döma levande och döda, och på hans rike skall icke vara någon ände. |
Jag tror ock på den helige Ande, den heliga katolska kyrkan, de heligas samfund, syndernas förlåtelse, köttets uppståndelse och ett evigt liv. Amen. |
Och på den helige Ande, Herren och Livgivaren, som utgår av Fadern och Sonen, som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och förhärligas och som har talat genom profeterna. Och på en helig, katolsk och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett dop till syndernas förlåtelse och förväntar de dödas uppståndelse och den kommande världens liv. Amen. |
Trosbekännelserna (”symbola”)
185 Den som säger ”jag tror”, säger samtidigt ”jag bejakar det som vi tror”. Gemenskapen i tron behöver ett gemensamt språk för tron, ett språk, som utgör en norm för alla och förenar alla i en och samma trosbekännelse. [171; 949]
186 Från begynnelsen har den apostoliska kyrkan förmedlat sin tro i korta formuleringar som var normerande för
Denna sammanfattning av tron har inte åstadkommits som ett sammanställning av rent mänskliga uppfattningar; utan från hela Skriften har man sammanställt det som var det viktigaste, för att göra den enhetliga trosundervisningen fullständig. Och liksom senapsutsädet i ett enda mycket litet korn innehåller ett mycket stort antal grenar, så innesluter sammanfattningen av tron i några ord hela kunskapen om den sanna gudsdyrkan som finns i Gamla och Nya
testamentet.[4]
187 Dessa sammanfattningar av tron kallas för ”trosbekännelser”, eftersom de sammanfattar den tro, som de kristna bekänner. De kallas för Credo, därför att man då tänker på det ord som vanligtvis är det första i dessa trosbekännelser (på latin): ”Jag tror”. Likaså kallas de för ”trons symbola”.
188 Det grekiska ordet symbolon betyder hälften av något som man brutit sönder (t.ex. ett sigill) som man räckte fram som ett igenkänningstecken. De sönderbrutna delarna fogades samman så att man kunde identifiera vem det var som kom med föremålet. Trons ”symbol” är alltså tecken på igenkännande och gemenskap mellan de troende. Symbolon betyder också en syntes, en samling, en summa. Trons ”symbol” är samlingen av de viktigaste trossanningarna. Därför används trosbekännelsen som trosundervisningens första och grundläggande utgångspunkt.
189 Den första ”trosbekännelsen” sker vid dopet. ”Trossymbolon” är först dopsymbolon. Eftersom dopet förrättas i ”Faderns och Sonens och den helige Andes namn”
190 Trosbekännelsen är alltså indelad i tre delar. Först är det fråga om den första personen i Gudomen och det underbara skapelseverket; sedan om den andra personen i Gudomen och människans frälsningsmysterium; och slutligen om den tredje personen i Gudomen, källa och utgångspunkt för vår
191 ”Dessa tre delar är skilda åt, även om de också hänger samman med varandra. Enligt en jämförelse som härstammar från fäderna kallas de också för artiklar (lemmar). Liksom det i våra lemmar finns särskilda delar som utmärker och skiljer dem åt, så har i denna trosbekännelse de sanningar som vi särskilt och på ett bestämt sätt skall tro på fått namnet
192 Ett stort antal trosbekännelser eller trossymboler har förekommit under tidernas lopp för att motsvara tidens olika behov: olika apostoliska och gamla kyrkors
193 Ingen av de olika trosbekännelserna från skilda epoker av kyrkans liv kan anses som förlegad eller onödig. De hjälper oss att i vår tid nå fram till och fördjupa alla tiders tro genom de sammanfattningar av den som har åstadkommits.
194 Bland alla trosbekännelser som formulerats har två en särskild ställning i kyrkans liv, nämligen den apostoliska trosbekännelsen, som med rätta kallas så därför att den anses vara en pålitlig sammanfattning av apostlarnas tro. Den är den romerska kyrkans gamla dopbekännelse. Detta förhållande ger den dess stora auktoritet: ”den är den bekännelse, som den romerska kyrkan bevarar, den kyrka där Petrus, den främste bland apostlarna, har haft sin lärostol, och dit han har fört den gemensamma
195 Den bekännelse som kallas den nicensk-konstantinopolitanska har fått sin stora auktoritet därför att den har utgått från de första ekumeniska koncilierna (allmänna kyrkomötena) år 325 och år 381. Än i dag är den gemensam för alla stora kyrkor i öst och i väst. [242; 245; 465]
196 Vår framställning följer den apostoliska trosbekännelsen som så att säga utgör den ”äldsta romerska katekesen”. Framställningen kompletteras av många hänvisningar till den nicensk-konstantinopolitanska bekännelsen, som ofta är tydligare och mera detaljerad.
197 Låt oss som på vår dopdag då hela vårt liv anförtroddes åt ”läran”
Denna bekännelse är det andliga inseglet, den är vårt hjärtas eftertanke, den håller denna eftertanke alltid levande i oss, den är utan tvivel vår själs
skatt.[18] [1274]
JAG TROR PÅ GUD FADER
198 Vår trosbekännelse börjar med Gud, ty Gud är den Förste och den Siste”
”JAG TROR PÅ GUD FADER ALLSMÄKTIG,
HIMMELENS OCH JORDENS SKAPARE”
Paragraf 1
Jag tror på Gud
199 ”Jag tror på Gud”: denna första sats i trosbekännelsen är också den mest grundläggande. Hela trosbekännelsen talar om Gud, och om den också talar om människan och världen, gör den det i relation till Gud. Artiklarna i Credo är alla beroende av den första artikeln, alldeles som buden utvecklar det första budet. De andra artiklarna låter oss bättre lära känna Gud så som han stegvis har uppenbarat sig för människorna. ”De troende bekänner sig först till att tro på
200 Med dessa ord börjar den nicensk-konstantinopolitanska trosbekännelsen. Bekännelsen till Guds enhet, som har sin rot i det Gamla förbundets uppenbarelse, är oskiljaktigt förenad med bekännelsen till Guds existens och fullständigt grundläggande. Gud är en: det finns bara en enda Gud: ”Den kristna tron bekänner att det finns en enda Gud – en i sin natur, sin substans och sitt
201 För Israel, sin utvalde, har Gud uppenbarat sig som den Ende: ”Hör, Israel! Herren, din Gud, Herren är en. Och du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta, av hela din själ och med hela din kraft”
202 Jesus själv bekräftar att Gud är den ”ende Herren” och att man skall älska honom av allt sitt hjärta, av hela sin själ, av hela sin ande och med alla sina
Vi tror fast och förklarar entydigt att det finns en enda sann Gud, oändlig och oföränderlig, obegriplig, allsmäktig och outsäglig: Fadern, Sonen och den helige Ande: tre personer, men ett enda väsen, en enda substans och en enda, absolut enhetlig
natur.[24] [42]
203 För sitt folk Israel har Gud uppenbarat sig i det att han lät det få reda på sitt namn. Namnet uttrycker en persons väsen, dess identitet och meningen med dess liv. Gud har ett namn. Han är inte en anonym kraft. Att lämna ut sitt namn är att göra sig själv känd för andra. Det är på något sätt att lämna ut sig själv och göra sig tillgänglig, att bli föremål för intimare kännedom och göra det möjligt att bli tilltalad på ett personligt sätt. [2143]
204 Gud har uppenbarat sig för sitt folk stegvis och med olika namn, men det är uppenbarelsen av hans gudomliga namn för Mose i den brinnande buskens Gudsuppenbarelse, vid tröskeln av uttåget ur Egypten och förbundet vid Sinai, som visade sig vara den grundläggande uppenbarelsen både för det Gamla och Nya förbundet. [63]
Den levande Guden
205 Gud kallar Mose från mitten av en törnbuske som brinner utan att förtäras. Gud säger till Mose: ”Jag är dina fäders Gud, Abrahams, Isaks och Jakobs Gud”
”Jag är den jag är”
Då sade Mose till Gud: ”När jag nu kommer till Israels barn och säger till dem: ’Era fäders Gud har sänt mig till er’, och de frågar mig: ’Vad är hans namn?’, vad skall jag då svara dem?” Gud sade till Mose: ”Jag är den jag är”. Och han sade vidare: ”Så skall du säga till Israels barn: ’Jag är’ har sänt mig till er.... Detta skall vara mitt namn i evighet, och så skall man nämna mig från släkte till släkte”
(2 Mos 3:13-15) .
206 Då Gud uppenbarar sitt hemlighetsfulla namn JHWH, ”Jag är den som är”, eller ”Jag är den jag är” säger Gud vem han är och med vilket namn man skall kalla honom. Detta gudomliga namn är hemlighetsfullt så som Gud själv är ett mysterium. Det är på en gång ett uppenbarat namn och liksom en vägran att ge sig själv ett namn, och just så uttrycker det Gud så som han är, oändligt upphöjd över allt som vi kan förstå eller säga: Han är den ”fördolde Guden”
207 Då Gud uppenbarar sitt namn, uppenbarar han samtidigt sin trofasthet som alltid har funnits och skall finnas kvar för alltid, som gäller för det förflutna (”Jag är dina fäders Gud”,
208 Inför Guds tilldragande och hemlighetsfulla närvaro inser människan sin litenhet. Inför den brinnande busken tar Mose av sina sandaler och täcker över sitt
209 Av vördnad för Guds helighet uttalar Israels folk icke hans namn. Vid läsning av den heliga Skrift ersätts det uppenbarade namnet av den gudomliga titeln ”Herre” (Adonai, på grekiska Kyrios). Jesu gudom får denna beteckning: ”Jesus är Herre”. [446]
”Gud är barmhärtighet och mildhet”
210 Israel vände sig bort från Gud för att tillbe
211 Guds namn ”Jag är” eller ”Han är” uttrycker Guds trofasthet som trots människornas trolöshet och synd och det straff som den förtjänar ändå ”bevarar nåd mot tusenden”
Endast Gud ÄR
212 Under tidernas lopp kunde Israels tro utveckla och fördjupa de rikedomar som finns nedlagda i uppenbarelsen av Guds namn. Gud är en, utom honom finns det inga
213 Uppenbarelsen av det outsägliga namnet ”Jag är den som är” innehåller alltså sanningen att endast Gud ÄR. Det är på detta sätt som redan Septuaginta-översättningen – och i dess efterföljd kyrkans tradition – har förstått Guds namn: Gud är själva fullheten av Varat och fullheten i all fullkomlighet, utan ursprung och utan slut. Medan allt skapat har tagit emot sin tillvaro och allt vad de har av honom, är han ensam sitt eget vara – och av honom själv kommer allt som han är. [41]
III. Gud, ”han som är”, är sanningen och kärleken
214 Gud, ”han som är”, har uppenbarat sig för Israel som den som är ”rik på nåd och trofasthet”
Gud är sanningen
215 ”Summan av ditt ord är sanning, och alla din rättfärdighets lagar varar i evighet”
216 Guds sanning är hans vishet, som regerar hela skapelseordningen och
217 Gud är sann också då han uppenbarar sig: upplysningen som kommer från Gud är ”rätt undervisning”
Gud är kärleken
218 Under sin historia kunde Israel upptäcka att Gud bara hade ett skäl för att uppenbara sig för det och för att ha utvalt det bland alla andra folk för att vara hos det: hans oförskyllda
219 Guds kärlek till Israel jämförs med en fars kärlek till sin
220 Guds kärlek är
221 Johannes går ännu längre: ”Gud är kärlek”
IV. Betydelsen av att tro på en enda Gud
222 Att tro på Gud, den Ende, och att älska honom av hela sin själ har omätliga följder för hela vårt liv:
223 Det innebär att lära känna Guds storhet och majestät: ”Gud är för hög för vårt förstånd”
224 Det innebär att leva i tacksägelse: Om Gud är den Ende, så kommer allt vad vi är och vad vi har från honom: ”Vad har du som du inte har tagit emot”
225 Det innebär att inse alla människors enhet och värdighet: ty de är alla skapade ”till att vara Guds avbild, till att vara Gud lika”
226 Det innebär att väl använda sig av de skapade tingen: tron på den ende Guden får oss att använda allt som inte är denne Gud i den mån det närmar oss honom och avstå från det i den mån det avlägsnar oss från
Min Herre och min Gud,
ta ifrån mig allt som fjärmar mig från dig.
Min Herre och min Gud, ge mig allt som närmar mig till dig.
Min Herre och min Gud, tag mig ifrån mig själv
och ge mig helt och hållet åt
227 Det innebär att lita på Gud alltid och överallt, även i motgången. En bön av den heliga Teresa av Jesus (Avila) uttrycker detta på utomordentligt sätt: [313, 2090]
Inget får skaka dig, inget förskräcka.
Allting skall klarna,
Gud är densamme,
vänta och vaka,
allt skall du vinna.
Den som har Gud
kan ingenting sakna.
Gud ensam
Sammanfattning
228 | ”Hör, Israel, Herren, vår Gud, Herren är en...” |
229 | Tron på Gud får oss att vända oss till honom ensam som vårt första ursprung och vårt yttersta mål och att inte föredra något framför honom eller ersätta honom med något. |
230 | Även om Gud uppenbarar sig, förblir han ett outgrundligt mysterium: ”Om du förstod honom, så skulle han inte vara |
231 | Den Gud vi tror på har uppenbarat sig som Den som är; han har visat sig som den som är ”rik på nåd och trofasthet” |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR”
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
FÖRSTA KAPITLET
JAG TROR PÅ GUD FADER
Paragraf 1 - Jag tror på Gud
I.
”Jag tror på en Gud”
II.
Gud uppenbarar sitt namn
III.
Gud, ”han som är”, är sanningen och kärleken
IV.
Betydelsen av att tro på en enda Gud
Paragraf
2 - Fadern
Paragraf 3 - Den allsmäktige
Paragraf 4 - Skaparen
Paragraf 5 - Himlen och jorden
Paragraf 6 - Människan
Paragraf 7 - Fallet
ANDRA
KAPITLET
JAG TROR PÅ JESUS KRISTUS, GUDS ENFÖDDE SON
TREDJE KAPITLET
JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register