Paragraf 7
Fallet
385 Gud är oändligt god och alla hans verk är goda. Men ingen kan undgå att erfara lidande, det onda som förekommer i naturen – vilket tycks hänga ihop med de skapade varelsernas egna gränser – och framför allt frågan om det moraliskt onda. ”Jag sökte svar på frågan varifrån det onda kommer – och jag fann ingen lösning”, säger
I. Där synden blev större,
överflödade nåden ännu mer
Syndens verklighet
386 Synden är närvarande i människans historia: det vore fåfängt att inte låtsas om den eller att ge denna dunkla verklighet andra beteckningar. För att förstå vad synden är måste man först inse hur djupt människan är bunden vid Gud, ty utanför detta sammanhang avslöjas inte synden i sin sanna verklighet som den vägran till Gud och det motstånd mot honom som den är, samtidigt som den fortsätter att vara en börda för människan och historien. [1847]
387 Syndens och i synnerhet ursyndens verklighet kan bara få sin förklaring i ljuset av Guds uppenbarelse. Utan den kunskap som den ger oss om Gud kan man inte klart urskilja synden, utan man är frestad att förklara den som en brist i mognad och utveckling, som en psykologisk svaghet, som ett misstag, som den nödvändiga följden av en bristfällig samhällsstruktur etc. Det är enbart när man känner till Guds plan med människan som man förstår att synden är ett missbruk av den frihet som Gud har givit de skapade personerna för att de skall kunna älska honom och för att de skall kunna älska varandra. [1848; 1739]
Arvsynden – en väsentlig trossanning
388 I takt med att uppenbarelsen fortskrider får också syndens verklighet sin förklaring. Även om det Gamla förbundets Gudsfolk har rört vid insikten om smärtan i människolivet i ljuset av vad som berättas om syndafallet i Första Moseboken kunde det inte nå fram till den djupaste innebörden av denna berättelse, som endast klarnar i ljuset av Jesu
389 Läran om arvsynden är så att säga ”baksidan” på det glada budskapet att Jesus är en Frälsare för alla människor, som alla behöver frälsning, och att frälsning tack vare Kristus erbjuds åt alla. Kyrkan, som har Kristi
Hur man skall läsa berättelsen om syndafallet
390 Berättelsen om syndafallet
391 Bakom det val som fick våra stamföräldrar att inte lyda Gud finns det en förförisk röst som gör uppror mot
392 Skriften talar om en synd som änglarna
393 Det är det oåterkalleliga i änglarnas val och inte någon brist i Guds oändliga barmhärtighet som gör att deras synd inte kan förlåtas. ”Det finns ingen ånger för dem efter fallet, liksom det inte finns någon ånger för människorna efter
394 Skriften vittnar om det fruktansvärda inflytandet från den som Jesus kallar ”mördare från första början”
395 Men Satans makt är inte obegränsad. Han är bara en skapad varelse, visserligen mäktig därför att han är ren ande, men han är ändå en skapad varelse. Han kan inte hindra uppbyggandet av Guds rike. Vad än Satan gör av hat mot Gud och hans rike i Jesus Kristus, och vilka svåra skador hans agerande än förorsakar – av andlig art och även indirekt av fysisk art – för varje människa och för samhället, så är det ändå Guds försyn som låter detta ske och som med kraft och mildhet styr människans och världens historia. Att Gud låter djävulen verka är ett stort mysterium, men ”vi vet att Gud på allt sätt hjälper dem som älskar honom att nå det goda”
Friheten prövas
396 Gud skapade människan till sin avbild och gav henne sin vänskap. Människan är en andlig varelse och kan bara leva i denna vänskap genom att i frihet underordna sig Gud. Det är detta som förbudet att äta av kunskapens träd på gott och ont uttrycker, ”ty när du äter av det skall du döden dö”
Människans första synd
397 Människan frestades av djävulen och lät förtroendet för sin Skapare dö i sitt
398 I och med denna synd föredrog människan sig själv framför Gud och uttryckte sitt förakt för Gud: hon valde sig själv emot Gud, i motsättning till de krav som hennes ställning som skapad varelse ställer på henne och sedan dess också emot hennes eget bästa. Gud gav människan del i sin helighet då han skapade henne. Hans avsikt var att hon helt och hållet skulle ”gudomliggöras” i den himmelska härligheten. Genom djävulens frestelse ville hon ”vara som
399 Skriften visar på de dramatiska följderna av denna olydnad. Adam och Eva förlorar genast den nåd som består av den ursprungliga
400 Det harmoniska tillstånd, som upprättats genom den ursprungliga rättfärdigheten och som de befann sig i, förstördes; det herradöme över kroppen som utövades av själens andliga krafter
401 Från och med denna första synd översvämmas världen av en riktig ”syndaflod”: Kain mördar sin bror
Vad Guds uppenbarelse sålunda får oss att se, bekräftas av vår erfarenhet. Ty om människan ser in i sitt hjärta upptäcker hon att hon även har en böjelse för det onda i många former som inte kan härröra från hennes Skapare som är god. Människan vägrar ofta att erkänna Gud som sitt upphov. Just därigenom har hon brutit sönder den ordning som orienterade henne mot hennes yttersta mål och samtidigt även all jämvikt såväl i förhållande till sig själv som till de övriga människorna och hela
skapelsen.[34]
Följderna av Adams synd för mänskligheten
402 Alla människor berörs av Adams synd. Paulus uttalar detta: ”En enda människas olydnad gjorde alla till syndare”
403 I Paulus efterföljd har kyrkan alltid lärt att man inte kan förstå det omfattande elände som drabbar människan, liksom hennes böjelse för det onda och hennes utsatthet för döden, utan att man tar hänsyn till Adams synd och det faktum att han har givit vidare åt oss en synd som vi alla berörs av genom vår födelse. Den innebär ”själens
404 Hur blev Adams synd till alla hans efterkommandes synd? Hela människosläktet är i Adam som ”en enda kropp av en enda
405 Även om arvsynden hör till varje människas
406 Kyrkans lära om hur arvsynden förs vidare mejslades fram framför allt under 400-talet, speciellt under det inflytande som kom från Augustinus tänkande, mot pelagianismen, och under 1500-talet i motsättning till den protestantiska reformationen. Pelagius ansåg att människan i kraft av sin fria vilja, utan nödvändig hjälp av Guds nåd, kunde föra ett moraliskt och gott liv. På detta sätt inskränkte han Adams synd till ett dåligt exempel. De första protestantiska reformatorerna däremot ansåg att människan var radikalt fördärvad och hennes frihet förintad genom ursynden. De identifierade synden som ärvs av varje människa med böjelsen för det onda (concupiscentia), som enligt deras mening inte kan övervinnas. Kyrkan har särskilt uttalat sig om meningen i vad som sägs i uppenbarelsen om arvsynden på det andra konciliet i Orange år
En hård kamp...
407 Läran om arvsynden – som är förbunden med läran om återlösningen genom Kristus – ger förmågan att med klar blick kunna se på människans situation och hennes handlande i världen. Genom stamföräldrarnas synd har djävulen skaffat sig ett visst herravälde över människan, även om hon förblir fri. Arvsynden medför ”träldom under hans makt som var dödsrikets herre, nämligen
408 Följderna av arvsynden och alla människors personliga synder försätter världen i sin helhet i ett syndigt tillstånd som med Johannes uttryck kan betecknas som ”världens synd”
409 Denna dramatiska situation för världen ”som helt och hållet ligger i den Ondes våld”
En hård kamp mot mörkrets makter går genom människans hela historia, och denna kamp pågår, enligt vad Herren säger, från världens begynnelse allt intill den yttersta dagen. Människan är insatt i denna strid för att hon i ständig kamp skall bestämma sig för det goda, och endast genom stor möda kan hon med Guds nåd uppnå sin inre
enhet.[46]
IV. ”Du lämnade henne inte i dödens våld”
410 Människan har efter sitt fall inte blivit övergiven av Gud. Tvärtom kallar Gud
411 Den kristna traditionen ser i detta avsnitt förkunnelsen om den ”nye
412 Men varför har Gud inte hindrat den första människan från att synda? Leo den Store svarar: ”Kristi outsägliga nåd har givit oss något mycket bättre än det som den onde andens avund berövat
Sammanfattning
413 | ”Gud har inte skapat döden. Han gläder sig inte åt det levandes undergång.... Det är genom djävulens avund som döden har kommit in i världen” |
414 | Satan eller djävulen och de andra onda andarna är änglar som fallit därför att de i frihet vägrade att tjäna Gud och hans plan. Deras val emot Gud är slutgiltigt. De försöker ansluta människorna till sitt uppror mot Gud. |
415 | ”Människan insattes av Gud i ett tillstånd av rättfärdighet. Men förledd av den Onde missbrukade hon från historiens början sin frihet därigenom att hon reste sig upp emot Gud och utan honom ville nå fram till sitt |
416 | Genom sin synd har Adam som den första människan förlorat den ursprungliga heligheten och rättfärdigheten som han hade fått inte bara för sig själv utan för alla mänskliga varelser. |
417 | Adam och Eva har till sina efterkommande fört vidare den mänskliga natur som skadats av deras första synd. Den är alltså berövad den ursprungliga heligheten och rättfärdigheten. Denna förlust kallas för ”arvsynd”. |
418 | Till följd av arvsynden är den mänskliga naturen försvagad när det gäller dess krafter, den är underkastad okunnighet, lidande och dödens herravälde, den har en böjelse att synda (denna böjelse kallas för ”begär”). |
419 | ”Vi anser alltså med konciliet i Trient att arvsynden överförs med den mänskliga naturen, ’inte genom efterhärmning, utan fortplantning’ och att den sålunda ’hör till varje människa’ |
420 | Segern över synden som hemförts av Kristus har givit oss något bättre än det som synden berövat oss. ”Där synden blev större, där överflödade nåden än mer” |
421 | ”Enligt den kristna tron är denna värld grundad på Skaparens kärlek och alltjämt bevarad genom den. Visserligen har den lagts under syndens tyranni, men den har också befriats av Kristus, då han genom sitt kors och sin uppståndelse krossade den Ondes makt för att världen enligt Guds plan skulle förvandlas och så nå sin |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR”
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
FÖRSTA
KAPITLET
JAG TROR PÅ GUD FADER
Paragraf 1 - Jag tror på Gud
Paragraf 2 - Fadern
Paragraf 3 - Den allsmäktige
Paragraf 4 - Skaparen
Paragraf 5 - Himlen och jorden
Paragraf 6 - Människan
Paragraf 7 - Fallet
I.
Där synden blev större, överflödade nåden ännu mer
II.
Änglarnas fall
III. Arvsynden
IV.
”Du lämnade henne inte i dödens våld”
ANDRA KAPITLET
JAG TROR PÅ JESUS KRISTUS, GUDS ENFÖDDE SON
TREDJE KAPITLET
JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register