Tredje kapitlet
MÄNNISKAN SVARAR GUD
142 I denna uppenbarelse ”talar den osynlige Guden i sin överflödande kärlek till människorna som sina vänner och finns bland dem för att inbjuda dem till gemenskap med sig själv och ta upp dem i denna
143 Genom tron underordnar människan helt och fullt sitt förnuft och sin vilja under Gud. Med hela sin varelse ger människan sitt samtycke till den Gud som uppenbarar
JAG TROR
144 Att lyda (latin: ob-audire, ’höra, lyssna på’) i tro är att fritt underordna sig det ord man lyssnar till, därför att dess sanning garanteras av Gud, sanningen själv. Abraham är förebilden för denna lydnad som den heliga Skrift framställer för oss.
Abraham, ”alla troendes fader”
145 Hebreerbrevet betonar särskilt
Abrahams tro i sin stora lovprisning av fädernas tro: ”I tro lydde
Abraham, när han blev kallad. Han drog bort till ett land som skulle bli
hans, och han drog bort utan att veta vart han skulle komma”
146 Abraham förverkligar sålunda
den definition av tron som Hebreerbrevet ger: ”Tron är grunden för
det vi hoppas på; den ger oss visshet om det vi inte kan se”
147 Gamla testamentet är rikt på
vittnesbörd om en sådan tro. Hebreerbrevet lovprisar fädernas
tro, som gav dem ”Guds vittnesbörd”
Maria – ”salig hon som trodde”
148 Jungfru Maria förverkligar på
det mest fullkomliga sätt trons lydnad. I tro tar Maria emot bebådelsen
och löftet som ängeln Gabriel framför. Hon tror att ”för
Gud är ingenting omöjligt”
149 Under hela hennes liv, ända till den yttersta
II. ”Jag vet vem jag tror
Att tro på Gud allena
150 Tron är först och främst människans personliga anslutning till Gud; på samma gång – och denna aspekt är olösligt förbunden med den första – innebär tron människans fria samtycke till alla sanningar som Gud har velat uppenbara. Som personlig anslutning till Gud och samtycke till sanningen som han har uppenbarat skiljer sig den kristna tron från tron på en mänsklig person. Det är rätt och gott att helt anförtro sig åt Gud och att absolut tro på det som han säger. Det skulle vara dåraktigt och felaktigt att sätta sådan tro till en skapad
Att tro på Jesus Kristus, Guds Son
151 För en kristen människa är
tron på Gud oupplösligen förenad med tron på den han har
sänt, ”hans älskade Son”, i vilken han har hela sitt
Att tro på den helige Ande
152 Man kan inte tro på Jesus Kristus
utan att vara förenad med hans Ande. Det är den helige Ande som uppenbarar
för människorna vem Jesus är. ”Ty ingen kan säga:
’Jesus är Herre’, om han inte är fylld av den heliga anden”
Kyrkan upphör icke att bekänna sin tro på en enda Gud, Fadern, Sonen och den helige Ande. [232]
Tron är en nådegåva
153 Då Petrus bekänner
att Jesus är Messias, den levande Gudens Son förklarar Jesus för
honom att detta inte har uppenbarats för honom ”av kött och
blod, utan från Fadern som är i himmelen”
Tron är en mänsklig handling
154 Det är inte möjligt att tro utan nåd och utan den helige Andes inre hjälp. Icke desto mindre är det lika sant att tron är en sant mänsklig handling. Det strider varken mot människans frihet eller förnuft att förtrösta på Gud och bejaka de sanningar som han har uppenbarat. Redan i våra mänskliga förhållanden strider det inte mot vår egen värdighet att tro på det som andra personer säger oss om sig själva och om sina avsikter och lita på deras löften (som när exempelvis en man och en kvinna gifter sig) som de avger för att ingå gemenskap med varandra. Därför är det ännu mindre i strid med vår värdighet ”att helt med förstånd och vilja böja sig under Gud som uppenbarar
155 I tron samarbetar människans förnuft och vilja med Guds nåd: ”Tron är en förnuftets handling som bejakar den gudomliga sanningen. Det är viljan som driver fram denna handling, och viljan påverkas av Gud genom
Tron och förnuftet
156 Motivet för att tro är inte att de uppenbarade sanningarna förefaller vara sanna och begripliga för vårt naturliga förnuft. Vi tror ”på grund av Guds egen auktoritet, då han uppenbarar sig; och han kan varken ta miste eller föra oss
157 Tron är säker, säkrare än varje form för mänsklig kunskap, eftersom den har sin grund i Guds eget ord. Och Gud kan inte ljuga. Visserligen kan de uppenbarade sanningarna förefalla dunkla för förnuftet och den mänskliga erfarenheten, men ”den säkerhet som det gudomliga ljuset ger är säkrare än det ljus man får av det naturliga
158 ”Tron söker att
159 Tro och vetenskap: ”Även om tron står över förnuftet, så kan det aldrig föreligga en verklig motsättning dem emellan. Ty samme Gud som uppenbarar mysterierna har låtit förnuftets ljus komma in i människoanden. Därför kan inte Gud förneka sig själv eller motsäga det som är
Trons frihet
160 För att vara mänskligt ”måste trons svar vara frivilligt; följaktligen kan ingen människa tvingas att mot sin vilja omfatta tron. Just genom sin natur är trosakten präglad av
Trons nödvändighet
161 Att tro på Jesus Kristus och
den som sänt honom till vår frälsning är nödvändigt
för att bli
Uthållighet i tron
162 Tron är en ren nådegåva
som Gud ger människan. Vi kan förlora denna ovärderliga gåva;
Paulus manar Timotheos: ”Detta uppdrag... ger jag dig ... för att
du... skall strida den goda striden, i tro och i gott uppsåt. Det uppsåtet
har somliga släppt, och de har lidit skeppsbrott i tron”
Tron – början till det eviga livet
163 Tron får oss att liksom i förväg
smaka det saliga skådandets glädje och ljus, målet för
vår vandring här på jorden. Då skall vi se Gud ”ansikte
mot ansikte”
Eftersom vi redan nu skådar trons välsignelser, som en reflex i en spegel, så är det som om vi redan nu ägde allt det underbara som vår tro försäkrar oss om att vi en gång skall glädja oss
över.[39]
164 Men här ”lever vi i tro,
utan att se”
165 Det är då vi skall vända
oss till trons vittnen: Abraham som trodde, ”i det att han hoppades
mot allt hopp”
VI TROR
166 Tron är en personlig handling: den är människans fria svar på Guds initiativ, när han uppenbarar sig. Men tron är inte en isolerad handling. Ingen kan tro för sig själv, liksom ingen kan leva för sig själv. Ingen har givit tron åt sig själv liksom ingen har givit livet åt sig själv. Den som tror har tagit emot tron från någon annan och skall ge den vidare åt någon annan. Vår kärlek till Jesus och människorna får oss att tala till andra om vår tro. Var och en som tror är därför som en länk i den stora kedjan av troende människor. Jag kan inte tro utan att vara buren av andra människors tro, och genom min tro bidrar jag till att bära tron till andra. [875]
167 ”Jag
I. ”Se, Herre, till din kyrkas tro”
168 Det är först kyrkan, som tror och på detta sätt bär, när och stöder min tro. Det är först kyrkan som överallt bekänner Herren. ”Över hela jordens krets bekänner dig din heliga kyrka” sjunger vi i hymnen Te Deum (O Gud, vi lovar dig), och genom henne och i henne leds vi fram till att också vi bekänna: ”jag tror”, ”vi tror”. Det är genom kyrkan som vi tar emot tron och det nya livet i Kristus, som ges oss i dopet. I Rituale Romanum (Romerska Ritualet) frågar dopförrättaren katekumenen: ”Vad begär du av Guds kyrka? – Svaret är: Tron. – Vad ger dig tron? – Det eviga
169 Gud ensam är den som ger oss frälsning; men eftersom vi tar emot trons liv genom kyrkan, är hon vår moder: ”Vi tror att kyrkan är moder till vår nya födelse; men vi tror inte på kyrkan som om hon vore upphovet till vår
170 Vi tror inte på lärosatser, utan på de realiteter som lärosatserna uttrycker och som dessa låter oss ”röra vid”. ”Den troendes (tros-)akt stannar inte vid det som uttalas, utan vid (den uttalade)
171 Kyrkan, som är ”sanningens
pelare och grundval”
172 I århundraden bekänner kyrkan på en mångfald av språk, i en mängd av kulturer, folk och nationer oupphörligen sin enda tro, som hon har tagit emot av en enda Herre och förmedlar genom ett enda dop, fast rotad i övertygelsen om att alla människor bara har en enda Gud och
173 ”Kyrkan är visserligen spridd över hela världen, ända till jordens ändar och har tagit emot tron av apostlarna och deras lärjungar.... Men hon bevarar (denna förkunnelse och denna tro) med en omsorg, som om hon bodde i ett enda hus, hon tror på det på ett och samma sätt, som om hon bara hade en enda själ och ett enda hjärta, och hon förkunnar, lär och för vidare allt vad hon har tagit emot med en enda röst, som om hon bara hade en enda
174 ”Ty även om språken skiljer sig från varandra i världen, är innehållet i traditionen ett och detsamma. Och de kyrkor som byggts upp i Germanien eller de som finns bland ibererna, bland kelterna, i Orienten, Egypten, Libyen eller de som upprättats i världens mitt, har ingen annan tro eller en annan
175 ”Vi bevarar omsorgsfullt denna tro som vi fått av kyrkan, ty under den helige Andes ledning och inspiration får tron nytt liv, liksom en dyrbar skatt som finns innesluten i ett kostbart kärl – och ger nytt liv åt själva kärlet, som den är innesluten
Sammanfattning
176 | Tron är hela människans personliga hängivelse åt den Gud som uppenbarar sig. Den består av en förnuftets och viljans samtycke till den uppenbarelse som Gud har givit av sig själv i ord och handling. |
177 | ”Att tro” innebär att man säger ”ja” på två sätt: man säger ”ja” till personen och till sanningen; och sanningen bejakar man genom att ha förtroende för den person som vittnar om den. |
178 | Vi skall inte tro på något eller någon annan än Gud – Fadern, Sonen och den helige Ande. |
179 | Tron är en övernaturlig gåva som kommer från Gud. För att tro behöver människan inre hjälp av den helige Ande. |
180 | ”Att tro” är en mänsklig, medveten och fri handling, som överensstämmer med den mänskliga värdigheten. |
181 | ”Att tro” är en kyrklig handling. Kyrkans tro föregår, föder, bär och när vår tro. Kyrkan är alla troendes moder. ”Ingen kan ha Gud som Fader som inte har kyrkan som |
182 | ”Vi tror allt som finns i Guds skrivna eller muntligt förmedlade ord och som kyrkan lägger fram för oss att tro som uppenbarat av |
183 | Tron är nödvändig för frälsningen. Detta
försäkrar Herren själv: ”Den som tror och blir döpt,
skall bli räddad; den som inte tror, skall bli fördömd” |
184 | ”Tron är en försmak av den insikt som skall göra oss saliga i det kommande |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR”
FÖRSTA
KAPITLET
MÄNNISKAN ÄR ”MOTTAGLIG” FÖR GUD
ANDRA KAPITLET
GUD KOMMER MÄNNISKAN TILL MÖTES
TREDJE KAPITLET
MÄNNISKAN SVARAR GUD
Artikel 1
Jag tror
I. Trons lydnad
II.
”Jag vet vem jag tror på”
III.
Trons kännetecken
Artikel 2
Vi tror
I. ”Se, Herre, till din kyrkas tro”
II.
Trons språk
III. En enda
tro
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register