”DU SKALL ÄLSKA HERREN, DIN GUD,
AV ALLT DITT HJÄRTA,
AV ALL DIN SJÄL
OCH MED HELA DITT FÖRSTÅND”
2083 Jesus har sammanfattat människans plikter mot Gud med följande ord: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd”
FÖRSTA BUDET
Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset. Du skall inga andra gudar ha vid sidan av mig. Du skall inte göra dig något beläte eller någon bild, vare sig av det som är uppe i himmelen eller av det som är nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe sådana, ej heller tjäna dem
( 2 Mos 20:2-5) .[2]Det står ju skrivet: ”Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka”
(Matt 4:10) .
I. ”Du skall tillbe Herren, din Gud,
och endast honom skall du tjäna”
2084 Gud låter den han vänder sig till få kunskap om honom genom att erinra om sin allsmäktiga, kärleksfulla och befriande gärning i historien: ”Jag har fört dig ut ur Egyptens land, ut ur träldomshuset”
2085 Den ende sanne Guden uppenbarar först sin härlighet för
Det kommer aldrig att finnas någon annan Gud, Tryphon, och det har aldrig funnits någon annan... än den Gud som har gjort och ordnat världsalltet. Vi anser inte att vår Gud är en annan än er. Det är samme Gud som har låtit era fäder gå ut ur Egypten ”med stark hand och upplyft hand”. Vi sätter inte vårt hopp till någon annan, det finns ingen annan, utan vi hoppas på samme Gud som ni – Abrahams, Isaks och Jakobs
Gud.[4]
2086 ”Första budet omfattar tron, hoppet och kärleken. Den som säger ordet ”Gud” menar någon som är beständig, oföränderlig, alltid densamme, trofast och fullkomligt rättfärdig. Därav följer att vi nödvändigtvis måste ta emot hans ord och ha fullkomlig tro till honom och fullkomlig förtröstan på honom. Han är allsmäktig, mild och oändligt benägen att göra det goda. Vem skulle inte sätta allt sitt hopp till honom? Och vem skulle inte älska honom när han betraktar de skatter av godhet och ömhet som han har öst över oss? Härav kommer den formulering som Gud använder i den heliga Skrift såväl i början som i slutet av sina bud: ’Jag är
Tro
2087 Vårt moraliska liv har sin källa i tron på Gud som uppenbarar sin kärlek till oss. Paulus talar om ”lydnad i
2088 Första budet befaller oss att med klokhet och vaksamhet ge näring åt vår tro och förkasta allt som strider mot den. Det finns olika sätt att synda mot tron:
Frivilligt tvivel avvisar eller vägrar att hålla för sant det som Gud har uppenbarat och som kyrkan framlägger för oss att tro. Ofrivilligt tvivel innebär att man tvekar att tro, att man har svårigheter att övervinna invändningar som görs mot tron eller att man känner ängslan därför att tron är dunkel. Om man avsiktligt odlar det ofrivilliga tvivlet kan det leda till andlig blindhet. [157]
2089 Otro är att försumma den uppenbarade sanningen eller att frivilligt vägra ge sitt samtycke till den. ”Heresi är att efter dopet framhärda i att förneka en sanning som man skall tro på enligt Guds uppenbarelse och kyrkans framställning, eller att framhärda i att tvivla på denna sanning. Avfall är att helt förkasta den kristna tron. Schism är att vägra att ställa sig under den romerske påven eller att vägra leva i gemenskap med dem som är underställda
Hopp
2090 Då Gud uppenbarar sig och kallar på människan kan hon inte helt och hållet svara på den gudomliga kärleken med sina egna krafter. Hon måste hoppas på att Gud ger henne förmåga att älska honom tillbaka och att handla i överensstämmelse med det som kärleken påbjuder. Att hoppas är att förtröstansfullt vänta på Guds välsignelse och att få skåda honom i den eviga saligheten; att hoppas är också att frukta för att kränka Guds kärlek och riskera straff. [1996]
2091 Första budet avser också synderna mot hoppet som är förtvivlan och förmätenhet: Genom förtvivlan upphör människan att hoppas att få sin personliga frälsning av Gud, hjälp att uppnå den eller förlåtelse för sina synder. Hon vänder sig mot Guds godhet och hans rättfärdighet – ty Herren är sina löften trogen – och hans barmhärtighet. [1864]
2092 Det finns två slags förmätenhet. Antingen förtröstar människan förmätet på sin egen förmåga (och hoppas på att kunna frälsa sig själv utan hjälp från himlen), eller också förtröstar hon förmätet på Guds allmakt och barmhärtighet (och hoppas att få förlåtelse utan omvändelse och härligheten utan förtjänst). [2732]
Kärlek
2093 Tron på Guds kärlek omfattar kallelse till och förpliktelse att svara på Guds hängivelse med uppriktig kärlek. Första budet befaller oss att älska Gud över allting och alla skapade varelser för honom och på grund av
2094 Man kan synda på olika sätt mot Guds kärlek: Likgiltighet försummar eller vägrar att betrakta Guds kärlek; den bryr sig inte om att denna kärlek först erbjuder sig åt oss och förnekar dess kraft. Otacksamhet bortser från eller vägrar att erkänna Guds kärlek och att återgälda kärlek med kärlek. Ljumhet är tvekan eller försummelse att svara på Guds kärlek och kan innebära vägran att ge sig hän åt kärlekens ström. Leda eller andlig lättja avvisar rent av den glädje som kommer från Gud och avskyr det goda som kommer från honom. Hat mot Gud kommer från högmodet. Det motsätter sig Guds kärlek, vars godhet det förnekar; den som hatar Gud förklarar att han förbannar denna kärlek eftersom det är den som förhindrar synd och utmäter straff. [2733; 2303]
II. ”Endast honom skall du dyrka”
2095 De teologala dygderna tro, hopp och kärlek ger själ och liv åt de moraliska dygderna. Sålunda förmår kärleken oss till att ge det som vi i egenskap av skapade varelser enligt alla rättvisans krav är skyldiga att ge Gud. Religionens dygd ger oss denna inställning. [1807]
Tillbedjan
[2628]
2096 Tillbedjan är den första och främsta handling som religionens dygd är orsaken till. Att tillbe Gud är att erkänna honom som Gud, som Skapare och Frälsare, som Herre och Mästare över allt som finns, som oändlig och barmhärtig kärlek. ”Herren, din Gud, skall du tillbe, och endast honom skall du dyrka”
2097 Att tillbe Gud är att i absolut vördnad och underkastelse erkänna ”det skapades intighet”. Det finns bara till genom Gud. Att tillbe Gud är att som Maria i Magnificat (Marias lovsång) prisa och upphöja honom och ödmjuka sig själv och i tacksamhet bekänna att han har gjort stora ting och att hans namn är
Bön
[2558]
2098 Tro, hopp och kärlek är handlingar som påbjuds av första budet. De blir till i bönen. Att lyfta upp sin ande mot Gud är ett uttryck för vår tillbedjan av honom: lovprisnings- och tacksägelsebön, förbön och bön om hjälp i olika angelägenheter. Bön är ett ovillkorligt krav för att man skall kunna lyda Guds bud. ”(Man måste) alltid be och inte ge upp”
Offer
2099 Det är rätt att frambära offer till Gud som tecken på tillbedjan och tacksamhet, ödmjuk bön och gemenskap: ”Varje handling som görs för att leva i helig gemenskap med Gud och nå saligheten är ett sannskyldigt
2100 För att ett offer skall vara sannfärdigt måste det yttre offret vara ett uttryck för det inre, andliga offret. ”Det offer som behagar Gud är en förkrossad ande”
Löften och religiösa löften
2101 I flera sammanhang uppmanas en kristen människa att avlägga ett löfte till Gud. Dopet och konfirmationen, äktenskapet och vigningen medför alltid löften. Av personlig fromhet kan en kristen människa också lova Gud en särskild handling, bön, allmosa eller vallfärd. Trohet mot de löften man avlagt inför Gud visar att man har tillbörlig vördnad för Guds majestät och kärlek till den trofaste Guden. [1237; 1064]
2102 ”Ett religiöst löfte, det vill säga ett avsiktligt och frivilligt löfte som avläggs till Gud och som avser något eftersträvansvärt som är möjligt att uppnå och bättre än det man redan har, måste uppfyllas därför att religionens dygd så
2103 Kyrkan sätter särskilt värde på de löften som avges för att leva ett liv i enlighet med de evangeliska
Vår moder kyrkan gläder sig över att det i hennes sköte finns många män och kvinnor som på ett tydligare sätt efterföljer och åskådliggör Frälsarens utblottelse genom att ta på sig fattigdomen i Guds barns frihet och ge avkall på sina egna önskningar. För Guds skull underkastar de sig alltså en människa för att nå en större fullkomlighet än budet kräver. På så sätt blir de alltmer lika Kristus i hans
lydnad.[19] [914]I vissa fall kan kyrkan av rimliga skäl ge dispens från löften och religiösa
löften.[20]
Den sociala förpliktelsen till religion och rätten till religionsfrihet
2104 ”Alla människor är förpliktade att söka sanningen, framför allt när det gäller det som rör Gud och hans kyrka; och när de har funnit den, skall de ansluta sig till den och vara den
2105 Människans plikt att på ett riktigt sätt dyrka Gud berör henne både individuellt och kollektivt. Detta är ”den traditionella katolska läran om människans och samhällets moraliska plikt i förhållande till den sanna religionen och Kristi enda
2106 ”Ingen får när det gäller religiösa angelägenheter tvingas att handla mot sitt samvete och heller inte hindras att inom rimliga gränser handla i enlighet med sitt samvete både privat och offentligt, ensam eller tillsammans med
2107 ”Om ett visst religiöst samfund på grund av särskilda omständigheter i vilka vissa folk lever får en särskild, statsrättsligt reglerad ställning, är det nödvändigt att samtidigt rätten till frihet för alla medborgare i religiösa angelägenheter erkänns och
2108 Rätten till religionsfrihet är varken en moralisk tillåtelse att anta en
2109 Rätten till religionsfrihet kan inte i sig vara
III. ”Du skall inga andra gudar ha vid sidan av mig”
2110 Första budet är ett förbud mot att vörda andra gudar än den ende Herren som har uppenbarat sig för sitt folk. Det fördömer vidskepelse och vantro. Vidskepelse innebär på något sätt en förvriden religiös överdrift; vantro däremot är den motsatta felaktiga hållningen: här saknas religionens dygd.
Vidskepelse
2111 Vidskepelse är religiös känsla – och religiös praxis som denna känsla föreskriver – på avvägar. Den kan också tränga in i den dyrkan vi ger den sanne Guden, till exempel när man ger ett slags magisk tolkning av vissa religiösa handlingar, som i övrigt är legitima eller nödvändiga. Att tro att blotta förrättandet av vissa böner eller sakramentala tecken i yttre mening har automatisk verkan är att hamna i
Avgudadyrkan
2112 Första budet fördömer polyteism. Det kräver av människor att inte tro på andra gudar än Gud, att inte vörda andra gudomligheter än den Ende. Skriften erinrar ständigt om förkastandet av ”avgudarna, av guld eller silver, verk av människors händer”, som har ”mun och inte talar, ögon och inte ser”. Dessa tomma avgudar gör dem som dyrkar dem tomma: ”De som har gjort dem skall bli dem lika, ja, alla som förtröstar på dem”
2113 Avgudadyrkan har inte bara att göra med hedendomens felaktiga gudsdyrkan. Den förblir en ständig frestelse för tron. Den består av att göra något till Gud som inte är Gud. I och med att människan hedrar och vördar något skapat i Guds ställe ägnar hon sig åt avgudadyrkan, antingen det rör sig om gudar eller demoner (till exempel i satanismen), om makt, njutning, ras, förfäder, stat, pengar etc. ”Ni kan inte tjäna både Gud och Mammon”, säger Jesus
2114 Människans liv blir enhetligt genom tillbedjan av den Ende. Budet att tillbedja den ende Herren gör människan enkel och räddar henne från obegränsad splittring. Avgudadyrkan är en perversion av det religiösa sinne som finns medfött i människan. En avgudadyrkare är en person som ”ger vad som helst hellre än Gud den oförstörbara beteckningen
Spådom och magi
2115 Gud kan avslöja framtiden för sina profeter och andra helgon: men en riktig kristen hållning är att med förtröstan anförtro sig åt Försynens händer angående det som gäller framtiden och låta bli all osund nyfikenhet i detta hänseende. Det kan vara oansvarigt att inte på ett förnuftigt sätt planera för framtiden. [305]
2116 Alla former för spådomsverksamhet är förkastliga: det gäller både om att hämta bistånd från Satan eller demoner, att mana fram de döda eller om andra sätt som man felaktigt tror kan ”avslöja”
2117 Alla former för magi och trollkonst med vilka man påstår sig tämja ockulta krafter för att ställa dem i sin tjänst och uppnå övernaturlig makt över sin nästa – även om de skulle gå ut på att ge honom hälsa – är handlingar som står i allvarlig motsättning till religionens dygd. Dessa handlingar är ännu mer förkastliga, om de ledsagas av en avsikt att skada medmänniskan eller om de använder sig av demoniskt ingripande. Att bära amuletter är också klandervärt. Spiritism innebär ofta handlingar som har med spådomskonst eller magi att göra. Kyrkan manar de troende att avhålla sig från sådant. Att använda sig av så kallad traditionell läkekonst rättfärdigar inte att man åkallar onda makter, heller inte att man utnyttjar medmänniskans lättrogenhet.
Vantro
2118 Guds första bud klandrar de huvudsakliga synder som ingår i vad som här kallas vantro: den handling som kallas att fresta Gud, i ord eller gärning, helgerån och simoni.
2119 Man frestar Gud, om man i ord eller gärning vill sätta hans godhet och allmakt på prov. Så ville Satan förmå Jesus till att kasta sig ned från templet och tvinga Gud att ingripa genom denna
2120 Helgerån innebär att man profanerar eller på ett ovärdigt sätt behandlar sakrament eller andra liturgiska handlingar och även personer, ting och platser som är helgade åt Gud. Helgerån är en allvarlig synd framför allt när det begås mot eukaristin, därför att Kristi egen kropp blir väsensmässigt närvarande för oss i detta
2121 Med
2122 ”Sakramentsförvaltaren får inte begära något mer för att meddela sakramenten än de gåvor vilkas storlek bestäms av behörig kyrklig myndighet. Han skall alltid sörja för att medellösa inte berövas sakramental hjälp på grund av
Ateism
2123 ”Många av våra samtida uppfattar inte alls eller förkastar rent av uttryckligen den inre och levande förbindelsen med Gud. Ateismen måste därför räknas till denna tids allvarligaste
2124 Med begreppet ”ateism” menar man mycket olikartade fenomen. En ofta förekommande form är den praktiska materialism som begränsar sina behov och sina strävanden till rum och tid. Den ateistiska humanismen anser med orätt att människan ”är sitt eget ändamål och att hon själv ensam formar och skapar sin
2125 I den mån som ateismen förkastar eller avvisar Guds existens är den en synd mot religionens
2126 Ofta har ateismen sin grund i en falsk uppfattning om människans oberoende som drivs ända till att säga nej till varje form för beroende av
Agnosticism
2127 Agnosticismen uppträder i flera former. I vissa fall vägrar agnostikern att förneka Gud; han förutsätter tvärtom att det finns ett transcendent väsen som inte kan uppenbara sig och som ingen människa kan säga något om. I andra fall uttalar sig inte agnostikern om Guds existens och förklarar att det är omöjligt att bevisa den eller att förneka den. [36]
2128 Agnosticismen kan ibland innebära ett slags sökande av Gud, men den kan också vara liktydig med indifferentism, en flykt inför existensens yttersta fråga och lättja från det moraliska samvetets sida. Agnosticism innebär alltför ofta praktisk ateism. [1036]
IV. Du skall icke göra dig något beläte eller någon bild”
2129 Påbudet från Gud innehöll förbudet att framställa Gud med människohand. Femte Moseboken förklarar: ”Eftersom ni inte såg någon gestalt den dag då Herren talade till er på Horeb ur elden, därför må ni nu noga ha akt på er själva, så att ni inte tar er till vad fördärvligt är genom att göra åt er något beläte, något slags avgudabild...”
2130 Men redan i Gamla testamentet befallde eller tillät Gud att bilder kom till som symboliskt skulle leda fram till frälsningen genom det människoblivna Ordet: till exempel
2131 Genom att ställa sig på det människoblivna Ordets grund rättfärdigade det sjunde ekumeniska konciliet i Nicea (787) mot ikonoklasterna (bildstormarna) vördnaden för ikonerna: bilder av Kristus, men också av Guds Moder, änglar och helgon. Då Guds Son blev människa inledde han en ny ”tidsålder” för bilderna. [476]
2132 Den kristna vördnaden i kultisk form för bilder står inte i motsättning till det första budet som fördömer avgudar. Nej, ”den vördnad man visar en bild når själva föremålet för
Den religiösa kulten riktar sig inte till de heliga bilderna i sig själva som om de vore verkliga personer, utan betraktar dem i deras särskilda egenskap av bilder som leder oss fram till den Gud, som blivit människa. Den rörelse som riktar sig mot bilden hejdar sig inte vid denna, utan strävar vidare, fram mot den verklighet vars avbild den
är.[65]
Sammanfattning
2133 | ”Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ och av hela din kraft” |
2134 | Första budet manar människan att tro på Gud, hoppas på honom och älska honom över allting. |
2135 | ”Herren, din Gud, skall du tillbe” |
2136 | Plikten att på rätt sätt dyrka Gud angår människan både individuellt och socialt. |
2137 |
Människan skall kunna utöva sin religion både privat |
2138 | Vidskepelse är en avvikelse från den dyrkan som vi ägnar den sanne Guden. Den visar sig tydligt i avgudadyrkan liksom i olika former för spådomsverkamhet och magi. |
2139 | Den handling som kallas att ”fresta Gud”, i ord och gärning, helgerån och simoni – allt detta är uttryck för den vantro som förbjuds i första budet. |
2140 | Eftersom ateismen förkastar eller säger nej till Guds existens, är den en synd mot första budet. |
2141 | Den kultiska vördnaden för de heliga bilderna har sin grund i Guds människoblivna Ords mysterium. Den strider inte mot första budet. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FÖRSTA
AVDELNINGEN
MÄNNISKANS KALLELSE: LIVET I ANDEN
ANDRA
AVDELNINGEN
DE TIO BUDORDEN
FÖRSTA KAPITLET
”DU SKALL ÄLSKA HERREN, DIN GUD,
AV ALLT DITT HJÄRTA,
AV ALL DIN SJÄL OCH MED HELA DITT FÖRSTÅND”
Artikel
1
Första budet
II.
”Endast honom skall du dyrka”
III.
”Du skall inga andra gudar ha vid sidan av mig”
IV.
”Du skall icke göra dig något beläte eller någon bild”
Artikel 2
Andra budet
Artikel 3
Tredje budet
ANDRA KAPITLET
”DU SKALL ÄLSKA DIN NÄSTA SOM DIG SJÄLV”
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register