”JESUS KRISTUS ÄR AVLAD AV DEN HELIGE ANDE,
FÖDD AV JUNGFRUN MARIA”
Paragraf 1
Guds Son blev människa
I. Varför blev Ordet människa?
456 Med den nicenska trosbekännelsen svarar vi: ”För oss människor och för vår frälsnings skull nedsteg han från himmelen; han antog kött genom den helige Ande av Jungfrun Maria och blev
457 Ordet blev kött för att frälsa oss och försona oss med Gud: ”Gud har älskat oss och sänt sin Son till försoningsoffer för våra synder”
Vår sjuka natur längtade efter att bli frisk; vår fallna natur längtade efter att upprättas; vår döda natur längtade efter att återuppväckas. Vi hade mist det goda, vi måste få det tillbaka. Vi var instängda i mörkret men måste få ljuset tillbaka. Vi var fångna och väntade på en räddare; vi var fängslade och väntade på hjälp; vi var slavar och väntade på en befriare. Var dessa skäl utan betydelse? Drev de inte Gud ända till att låta honom stiga ned till vår mänskliga natur för att besöka den, eftersom mänskligheten befann sig i ett så eländigt och olyckligt
tillstånd?[2] [385]
458 Ordet blev kött för att vi på detta sätt skulle lära känna Guds kärlek: ”Så uppenbarades Guds kärlek hos oss: han sände sin ende Son till världen för att vi skulle få liv genom honom”
459 Ordet blev kött för att bli vår förebild i helighet: ”Ta på er mitt ok och lär av mig...”
460 Ordet blev kött för att göra oss ”delaktiga av den gudomliga naturen”
461 Kyrkan använder sig av Johannes uttryck (”Ordet blev kött”:
Låt det sinnelag råda hos er som också fanns hos Kristus Jesus. Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin jämlikhet med Gud, utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev som en av oss. När han till det yttre hade blivit människa, gjorde han sig ödmjuk och var lydig ända till döden, döden på ett kors
(Fil 2:5-8).[8]
462 Hebreerbrevet talar om samma mysterium:
Därför säger Kristus när han inträder i världen: Offer och gåvor begärde du inte, men en kropp har du danat åt mig. Brännoffer och syndoffer gladde dig inte. Då sade jag: Se, här är jag. Som det står skrivet om mig i bokrullen har jag kommit, Gud, för att göra din vilja
(Heb 10:5-7 – citatet är urPs 40:7-9 enligt LXX).
463 Tron på Guds Sons verkliga människoblivande är den kristna trons särskilda kännetecken: ”Så kan ni se vilken ande som är Guds: varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i mänsklig gestalt är från Gud”
III. Sann Gud och sann människa
464 Den fullständigt unika och enastående händelse som Guds sons människoblivande är betyder inte att Jesus Kristus delvis är Gud och delvis är människa, heller inte att han är resultatet av en förvirrad blandning av gudomligt och mänskligt. Han blev verkligen människa och förblev verkligen Gud. Denna trossanning har kyrkan tvingats att försvara och klargöra under de första århundradena i kamp med de irrläror som förfalskade den. [88]
465 Under de första århundradena har man inte så mycket förnekat Kristi gudom som hans sanna mänsklighet (gnostisk doketism). Ända från apostolisk tid har den kristna tron betonat Guds Sons sanna människoblivande, ”han som kom i mänsklig
466 Den nestorianska irrläran såg Kristus som en mänsklig person förenad med Guds Sons gudomliga person. Mot denna lära bekände Kyrillos av Alexandria och det tredje ekumeniska konciliet i Efesos år 431 att ”Ordet förenade med sin person en kropp som var försedd med en förnuftig själ och blev
467 Monofysiterna påstod att den mänskliga naturen i Kristus upphörde att existera som mänsklig natur när den antogs av hans gudomliga person som Guds Son. Ställd mot denna heresi bekände det fjärde ekumeniska konciliet i Kalcedon år 451:
I de heliga fädernas efterföljd lär vi enstämmigt att man skall bekänna en och samme Son, vår Herre Jesus Kristus, fullkomlig i sin gudom och fullkomlig i sin mänsklighet, som består av en förnuftig själ och en kropp. Till sin gudom är han av ett och samma väsen som Fadern, och till sin mänsklighet är han av ett och samma väsen som vi, ”lik oss i allt utom i synd”
(Heb 4:15) . Han föddes av Fadern före all tid, och i dessa yttersta dagar för oss och för vår frälsnings skull föddes han när det gäller hans mänsklighet av Jungfrun Maria.Det är en och samme Kristus, Guds ende Son, som vi skall erkänna är till i två naturer, utan sammanblandning, utan förändring, utan uppsplittring och utan uppdelning. Skillnaden mellan naturerna upphävs alls inte genom att de förenas med varandra, utan snarare upprätthålls särdragen i varje natur i en enda person och i ett enda
väsen.[15]
468 Efter konciliet i Kalcedon gjorde vissa teologer Kristi mänskliga natur till ett personligt subjekt. Det femte ekumeniska konciliet i Konstantinopel år 553 uttalade mot dem: ”Det finns bara ett enda väsen (eller en enda person), som är vår Herre Jesus Kristus, en i Treenigheten”. Allt i Kristi mänsklighet bör tillskrivas hans gudomliga person som sitt egentliga
469 Kyrkan bekänner alltså att Jesus oskiljaktigt är sann Gud och sann människa. Han är verkligen Guds Son som blev människa, vår broder – utan att han därför upphör att vara Gud, vår Herre: [212]
”Han förblev det han var och antog det han inte var”, sjunger den romerska
liturgin.[19] Och den helige Johannes Chrysostomos liturgi förkunnar och sjunger: ”O du ende Son och Guds Ord, du var odödlig och ville i din nåd bli människa genom Guds heliga Moder, den alltid rena Jungfrun Maria, du som utan förändring blev människa och blev korsfäst, o Kristus, vår Gud, som genom din död har krossat döden, du som är En i den heliga Treenigheten, förhärligad med Fadern och den helige Ande, frälsoss”.[20]
IV. På vilket sätt är Guds Son människa?
470 Eftersom ”den mänskliga naturen antas men inte
Guds Son arbetade med sina händer, han tänkte med sitt mänskliga förnuft, han handlade med en mänsklig vilja, han älskade med ett mänskligt hjärta. Född av jungfru Maria blev han verkligen en av oss, lik oss i allt utom i
synd.[23] [2599]
Kristi själ och mänskliga kunskap
471 Apollinaris av Laodicea hävdade att Ordet i Kristus hade ersatt själen eller anden. Mot denna irrlära bekände kyrkan att den evige Sonen också antagit en mänsklig själ, utrustad med
472 Denna mänskliga själ som Kristus har antagit är utrustad med verklig mänsklig kunskap. Som sådan kan den inte i sig vara obegränsad: den utövades i de historiska sammanhang som han var placerad i, i tid och rum. Därför kunde Guds Son då han blev människa gå med på att ”bli äldre och visare och vinna Guds och människors välbehag”
473 Men samtidigt gav denna Guds Sons verkligt mänskliga kunskap uttryck åt hans persons gudomliga
474 Kristi mänskliga vetande hade genom sin förening med den gudomliga visheten i det människoblivna Ordets person full kännedom om de gudomliga rådslut som han hade kommit för att
Kristi mänskliga vilja
475 På precis samma sätt bekände kyrkan på det sjunde ekumeniska konciliet att Kristus har två former för vilja och två naturliga sätt att verka, den gudomliga viljan och den mänskliga, det gudomliga sättet att verka och det mänskliga, som inte står i motsättning till varandra, utan samarbetar, så att Ordet som blev kött på ett mänskligt sätt, i lydnad för sin Fader ville allt det som han på gudomligt sätt beslutat med Fadern och den helige Ande för vår
Kristi verkliga kropp
476 Eftersom Ordet blev kött och därvid antog en verklig mänsklig natur, var Kristi kropp
477 Samtidigt har kyrkan alltid erkänt att ”vi får skåda den osynlige Guden i synlig
Det människoblivna Ordets hjärta
478 Jesus kände och älskade oss alla, var och en, under sitt liv, sin dödsångest och sitt lidande och han utgav sig själv för oss: ”Guds Son har älskat mig och offrat sig för mig”
Sammanfattning
479 | Vid den tid som bestämts av Gud blev Faderns ende Son, det eviga Ordet, det vill säga Faderns Ord och väsensmässiga Avbild människa: utan att förlora sin gudomliga natur antog han en mänsklig natur. |
480 | Jesus Kristus är sann Gud och sann människa, i sin gudomliga persons enhet; därför är han den ende Medlaren mellan Gud och människor. |
481 | Jesus Kristus har två naturer, en gudomlig och en mänsklig, som inte blandas samman med varandra utan förenas i Guds Sons enda person. |
482 | Kristus, sann Gud och sann människa, har ett mänskligt förnuft och en mänsklig vilja, som är fullkomligt anpassade och underkastade hans gudomliga förnuft och gudomliga vilja, som han har tillsammans med Fadern och den helige Ande. |
483 | Inkarnationen är alltså det mysterium som består av den underbara föreningen mellan den gudomliga och den mänskliga naturen i Ordets enda person. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
FÖRSTA AVDELNINGEN
”JAG TROR – VI TROR”
ANDRA
AVDELNINGEN
BEKÄNNELSEN AV DEN KRISTNA TRON
FÖRSTA
KAPITLET
JAG TROR PÅ GUD FADER
ANDRA KAPITLET
JAG TROR PÅ JESUS KRISTUS, GUDS ENFÖDDE SON
Paragraf 1 - Guds Son blev människa
I.
Varför blev Ordet människa?
II.
Inkarnationen
III. Sann Gud och sann människa
IV.
På vilket sätt är Guds Son människa?
Paragraf 2 - ” Avlad av den helige Ande, född av jungfrun Maria”
Paragraf 3 - Mysterierna i Kristi liv
Artikel 5
”Jesus Kristus är nedstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda”
Artikel 6
”Jesus är uppstigen till himmelen
och sitter på Gud Fader Allsmäktigs högra sida”
TREDJE KAPITLET
JAG TROR PÅ DEN HELIGE ANDE
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register