DE SJUKAS SMÖRJELSE
1499 ”Genom den heliga smörjelsen av de sjuka och presbyterernas förbön anbefaller hela kyrkan de sjuka åt den lidande och förhärligade Herren och ber att han skall upprätta och rädda dem. Ja, hon uppmanar dem att frivilligt förena sig med Kristi lidande och död och så bidra till gudsfolkets
I. Grundvalen för de sjukas smörjelse
i frälsningsordningen
Sjukdomen i människans liv
1500 Sjukdom och lidande har alltid ansetts som mycket svåra problem som utgör en prövning för människans liv. I sjukdomen erfar människan sin maktlöshet, sina gränser och sin ändlighet. I varje sjukdom skymtar vi döden. [1006]
1501 Sjukdom kan medföra ångest, självkoncentration och ibland också förtvivlan och uppror mot Gud. Den kan också göra personen mera mogen, hjälpa honom att i sitt liv urskilja det som inte är väsentligt för att vända sig mot det som är väsentligt. Mycket ofta åstadkommer sjukdomen att man söker Gud och återvänder till honom.
Den sjuke inför Gud
1502 I Gamla testamentet ser människan
sjukdomen inför Guds ansikte. Det är inför Gud som hon brister
ut i
Kristus, läkaren
1503 Kristi medlidande med de sjuka och hans
talrika helanden av alla slags sjuka
1504 Ofta uppmanar Jesus de sjuka att
1505 Upprörd av så mycket lidande låter sig Kristus inte bara beröras av de sjuka, utan gör deras elände till sitt: ”Han tog vår svaghet, och han lyfte av våra sjukdomar”
”Bota de sjuka”
1506 Kristus manar sina lärjungar att
följa honom och i sin tur ta på sig sitt
1507 Den uppståndne Kristus förnyar denna sändning – ”I mitt namn... skall de lägga sina händer på sjuka och göra dem friska”
1508 Den helige Ande ger åt vissa personer
en särskild nådegåva att hela
1509 ”Bota sjuka!”
1510 Men den apostoliska kyrkan känner till en särskild rit till gagn för de sjuka, vilket Jakob vittnar om: ”Är någon av er sjuk, skall han kalla till sig församlingens presbyterer, och de skall smörja honom med olja i Herrens namn och be böner över honom. Deras bön i tro skall rädda den sjuke, och Herren skall göra honom frisk. Och har han syndat, skall han få förlåtelse”
Ett sakrament för de sjuka
1511 Kyrkan tror och bekänner att det bland de sju sakramenten finns ett sakrament som är särskilt avsett för att styrka dem som prövas i sjukdom, nämligen de sjukas smörjelse:
Denna heliga smörjelse av de sjuka har instiftats av Kristus som ett sakrament i ordets sanna och särskilda mening. Det har antytts av
Markus[25] men anbefallts åt de troende och klart uttalats av aposteln Jakob, Herrensbroder.[26]
1512 I den liturgiska traditionen både i öst och väst finns det vittnesbörd om smörjelser av sjuka med vigd olja. Med tiden gavs de sjukas smörjelse mer och mer exklusivt åt dem som var nära döden. Därför fick den namnet ”Sista smörjelsen”. Trots denna utveckling har liturgin aldrig underlåtit att be Herren att de sjuke skulle återfå sin hälsa om detta tjänar hans
1513 Den apostoliska konstitutionen Sacram unctionem infirmorum av den 30 november 1972 bestämde efter Andra
De sjukas smörjelses sakrament ges åt allvarligt sjuka människor genom att man smörjer dem på pannan och händerna med vederbörligen välsignad olja – olivolja eller en annan olja som härstammar från växtriket – och säger: ”Må Herren genom denna heliga smörjelse och sin stora godhet och barmhärtighet komma dig till hjälp med den helige Andes nåd, så att du befrias från all synd och frälst får stå upp
igen”.[29]
II. Vem tar emot och förvaltar detta sakrament?
Vid allvarlig sjukdom...
1514 De sjukas smörjelse ”är ett sakrament inte endast för dem som befinner sig i yttersta livsfara. Därför är den rätta tiden för dess mottagande utan tvivel inne redan då den troende kommer i närheten av livsfara på grund av sjukdom eller
1515 Om en sjuk människa som har tagit emot smörjelsen återvinner sin hälsa kan hon om hon råkar ut för en ny allvarlig sjukdom på nytt ta emot detta sakrament. Då det rör sig om samma sjukdom kan detta sakrament upprepas om sjukdomen blir allvarligare. Det är lämpligt att ta emot de sjukas smörjelse inför en viktig operation. Detsamma gäller för äldre vilkas skröplighet tilltar.
”...skall man tillkalla kyrkans presbyterer”
1516 Endast präster (biskopar och presbyterer) är förvaltare av de sjukas
III. Hur firas detta sakrament?
1517 I likhet med alla andra sakrament är de sjukas smörjelse en liturgisk gudstjänst med
1518 Ord och sakrament utgör en odelbar enhet. Ordets liturgi, som föregås av en botakt, inleder gudstjänsten. Kristi ord och apostlarnas vittnesbörd väcker den sjukes och gemenskapens tro för att kunna be Herren om kraften från hans Ande.
1519 Den sakramentala gudstjänsten består huvudsakligen av följande beståndsdelar: ”kyrkans
Dessa liturgiska handlingar pekar på vilken nådegåva detta sakrament ger åt de sjuka.
IV. Verkningar av denna sakramentala gudstjänst
1520 En särskild gåva
av den helige Ande. Den främsta nådegåva som förmedlas
av detta sakrament är en tröstens, fridens och modets nåd för
att övervinna de svårigheter som utmärker ett allvarligt sjukdomstillstånd
eller ålderdomens skröplighet. Denna nåd är den helige
Andes gåva som förnyar förtröstan och tron på Gud
och ger styrka mot den Ondes frestelser, modlöshetens frestelse och
1521 Föreningen med Kristi lidande. Genom nåden från detta sakrament får den sjuka människan kraften och gåvan att förena sig innerligare med Kristi lidande. Hon vigs på sätt och vis för att bära frukt genom att bli likgestaltad med Återlösarens frälsande lidande. Lidandet, som är en följd av ursynden får en ny mening: det blir ett deltagande i Kristi frälsningsverk. [1535; 1499]
1522 En nåd som präglas av kyrkan. De sjuka som tar emot detta sakrament i det att de ”frivilligt förenar sig med Kristi lidande och död” bidrar så ”till Guds folks
1523 Förberedelse för den sista resan. Om de sjukas smörjelses sakrament ges åt alla dem som lider av allvarliga sjukdomar och svagheter så sker detta med ännu större rätt med dem som står i begrepp att lämna detta
V. Färdkosten, den kristnes sista sakrament
1524 Åt dem som skall lämna detta liv erbjuder kyrkan förutom de sjukas smörjelse eukaristin som färdkost. Den kommunion, den delaktighet i Kristi kropp och blod som man tar emot i det ögonblick då man står i begrepp att gå till Fadern får en särskild betydelse och vikt. Den är en sådd för det eviga livet och kraft till uppståndelse, enligt Herrens ord: ”Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen”
1525 Så bildar dopets, konfirmationens och eukaristins sakrament en enhet som kallas den ”kristna initiationens sakrament”. Och på samma sätt kan man säga att boten, de sjukas smörjelse och eukaristin i egenskap av färdkost vid avslutningen av det kristna livet utgör ”sakramenten som är förberedelse för det himmelska hemlandet” eller de sakrament som avslutar pilgrimsfärden. [1680; 2299]
Sammanfattning
1526 | ”Är någon av er sjuk, skall han kalla till sig presbytererna i församlingen, och de skall smörja honom med olja i Herrens namn och be böner över honom. Deras bön i tro skall rädda den sjuke, och Herren skall göra honom frisk. Och har han syndat, skall han få förlåtelse.” | ||||||||||
1527 | De sjukas smörjelses sakrament har som mål att ge den kristna människan särskild nåd när hon måste gå igenom svårigheter som har samband med ett tillstånd av svår sjukdom eller ålderdom. | ||||||||||
1528 | För en kristen människa är tiden med säkerhet inne att ta emot den heliga smörjelsen när fara för livet uppstår på grund av sjukdom eller ålderdom. | ||||||||||
1529 | Varje gång en kristen människa råkar ut för allvarlig sjukdom kan hon ta emot de sjukas smörjelse, och det kan hon också göra då sjukdomen tar en allvarligare vändning. | ||||||||||
1530 | Endast präster (presbyterer och biskopar) kan ge de sjukas smörjelses sakrament. För att ge det använder de olja som vigts av biskopen eller vid behov av prästen själv. | ||||||||||
1531 | Det väsentliga då man firar detta sakrament består i att man smörjer den sjukes panna och händer (i den romerska riten) eller andra delar av kroppen (i östliga liturgier). Denna smörjelse ledsagas av den celebrerande prästens liturgiska bön som ber om detta sakraments särskilda nådegåva. | ||||||||||
1532 | De sjukas smörjelses sakraments särskilda nåd verkar på följande sätt: | ||||||||||
|
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
FÖRSTA AVDELNINGEN
DEN SAKRAMENTALA FRÄLSNINGSORDNINGEN
ANDRA
AVDELNINGEN
KYRKANS SJU SAKRAMENT
FÖRSTA KAPITLET
DEN KRISTNA INITIATIONENS SAKRAMENT
ANDRA KAPITLET
HELANDETS SAKRAMENT
Artikel 4
Botens och försoningens sakrament
Artikel 5
De sjukas smörjelse
I. Grundvalen för de sjukas smörjelse i frälsningsordningen
II.
Vem tar emot och förvaltar detta sakrament?
III.
Hur firas detta sakrament?
IV.
Verkningar av denna sakramentala gudstjänst
V.
Färdkosten, den kristnes sista sakrament
TREDJE KAPITLET
SAKRAMENT I GEMENSKAPENS TJÄNST
FJÄRDE
KAPITLET
ANDRA LITURGISKA HANDLINGAR
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register