SYNDEN
1846 Evangeliet är uppenbarelsen i Jesus Kristus om Guds barmhärtighet mot
1847 ”Gud har skapat oss utan oss, men han har inte velat frälsa oss utan
1848 Paulus uttrycker sig på följande sätt: ”Där synden blev större, där överflödade nåden än mer”
Omvändelsen kräver att synden belyses, omvändelsen innehåller själv en inre samvetsdom. Man kan i den se beviset på att sanningens Ande verkar i människans innersta djup, och detta blir samtidigt början till en ny gåva av nåd och kärlek: ”Tag emot den helige Ande”. Så upptäcker vi vid ”belysningen av synden” en dubbel gåva: den gåva som består av det sanna samvetsomdömet och den gåva som utgörs av att vara säker på frälsningen. Sanningens Ande är
Tröstaren.[3] [1433]
1849 Synd är ett brott mot förnuftet, sanningen och ett rätt samvete; den innebär en brist på verklig kärlek, mot Gud och mot nästan, på grund av förvriden bundenhet vid vissa ting. Den skadar människans natur och angriper solidariteten mellan människor. Den har definierats som ”ett ord, en handling eller en önskan som står i motsättning till den eviga
1850 Synden är en kränkning av Gud: ”Mot dig allena har jag syndat och gjort vad ont är i dina ögon”
1851 Det är just i lidandet, där Kristi barmhärtighet besegrar synden, som den bäst visar sin våldsamhet och sin mångfald: otro, mordiskt hat, förkastande och hån från ledarnas och folkets sida, slapphet hos Pilatus och grymhet hos soldaterna, Judas förräderi som var så hårt för Jesus, Petrus förnekelse och lärjungarnas flykt när de övergav Jesus. Men just i den stund då mörkret och denna världens furste
1852 Det finns många olika slags synder. Skriften förser oss med flera syndalistor. Brevet till galaterna ställer köttets gärningar i motsats till Andens frukt: ”Vad köttet ger är lätt att se: otukt, orenhet, liderlighet, avguderi, trolldom, fiendskap, strider, ofördragsamhet, vrede, intriger, splittringar, kätterier, maktkamp, dryckenskap, utsvävningar och annat av samma slag. Än en gång varnar jag er: de som gör sig skyldiga till sådant skall inte få del i Guds rike”
1853 Man kan skilja på olika synder efter deras objekt, vilket ju sker när det gäller varje mänsklig handling, eller efter de dygder som de står i motsättning till, antingen de överdriver dem eller utgör en brist på dem, eller efter de bud som de motsäger. Man kan också ordna dem enligt deras relation till Gud, till nästan eller det egna jaget; man kan dela upp dem i andliga eller kroppsliga synder, eller också i synder i tankar, ord, gärningar och underlåtelse. Syndens rot finns i människans hjärta, i hennes fria vilja, enligt Herrens lära: ”Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, mened, förtal. Det är detta som gör människan oren”
IV. Syndens allvar: dödssynd och mindre synd
1854 Det är lämpligt att bedöma synder efter deras svårighetsgrad. Skillnaden mellan dödssynd och mindre synd, som redan kan uppfattas i
1855 Dödssynd förstör kärleken i människans hjärta genom ett allvarligt brott mot Guds lag; den vänder människan bort från Gud, som är hennes yttersta mål, och hennes salighet i honom, och får henne att föredra något skapat som är mindre värt än han. Mindre synd låter kärleken finnas kvar, även om den kränker den och skadar den. [1395]
1856 Dödssynden, som angriper den livsprincip i oss som utgörs av kärleken, kräver ett nytt initiativ av Guds barmhärtighet och en hjärtats omvändelse. Detta sker vanligtvis inom ramen för försoningens sakrament. [1446]
När viljan inriktar sig på något som i sig självt står i motsättning till kärleken, genom vilken man leds fram mot det slutliga målet, så har synden genom själva sitt objekt något dödsbringande i sig ..., antingen den riktar sig mot kärleken till Gud – till exempel hädelse, mened etc. – eller mot kärleken till nästan, till exempel dråp, äktenskapsbrott etc. ...Men då syndarens vilja inriktar sig på något som i sig självt innebär något felaktigt men dock inte står i motsättning till kärleken till Gud eller till nästan, som exempelvis lättsinnigt tal och överflödigt skratt etc. – då rör det sig om mindre
synder.[10]
1857 För att en synd skall vara en dödssynd krävs att tre villkor uppfylls samtidigt: ”En synd är en dödssynd om den har något allvarligt som objekt, och om den begås vid fullt medvetande och med full
1858 Den allvarliga saken som karakteriserar en dödssynd preciseras av de tio budorden enligt Jesu svar till den rike ynglingen: ”Du skall inte dräpa, Du skall inte bryta ett äktenskap, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån något det som är hans, Visa aktning för din far och din mor”
1859 En dödssynd kräver full kännedom och fullständigt samtycke. Den förutsätter kännedom om handlingens syndiga karaktär, om dess motsättning till Guds lag. Den omfattar också ett tillräckligt väl övervägt samtycke för att vara ett personligt val. Skenbar okunnighet och hjärtats
1860 Ofrivillig okunnighet kan minska – men inte helt frita från – tillräknelighet när det gäller en svår synd. Men ingen människa kan antas vara okunnig om principerna för den moraliska lagen som finns inskrivna i varje människas samvete. Inflytande från den sinnliga naturen och lidelserna kan också minska det viljemässiga och frivilliga i en synd, liksom yttre tryck och sjukliga besvär. Den synd som begås på grund av ondska, genom att man frivilligt väljer det onda, är den värsta. [1735; 1767]
1861 Dödssynden är en radikal möjlighet för den mänskliga friheten att uppträda som kärlek till sig själv. Den medför förlust av kärleken som förmåga att ge sig själv osjälviskt (caritas) och den heliggörande nåden, dvs, nådens tillstånd. Om inte dödssynden utplånas genom ånger och Guds förlåtelse, förorsakar den uteslutning från Guds rike och den eviga döden i helvetet, eftersom vår frihet har makt att göra ett val som gäller för alltid, utan återvändo. Men även om vi kan bedöma om en handling i sig är en svår synd, måste vi överlämna domen över personerna åt Guds rättfärdighet och barmhärtighet. [1742; 1033]
1862 Man begår en mindre synd när man i ett mindre viktigt avseende inte håller det mått som föreskrivits av den moraliska lagen eller när man inte lyder den moraliska lagen i ett allvarligt avseende, men utan full kännedom om det och utan fullständigt samtycke.
1863 En mindre synd försvagar kärleken; den avslöjar en felaktig böjelse för de skapade tingen; den förhindrar själens framsteg i utövandet av dygderna och det moraliskt goda; den förtjänar timliga straff. Avsiktlig mindre synd som vi inte ångrar sätter oss så småningom i stånd till att begå dödssynd. Men en mindre synd bryter inte förbundet med Gud. Den går att reparera på mänskligt sätt – med Guds nåd. ”Den berövar inte människan den heliggörande eller gudomliggörande nåden och kärleken och därför heller inte den eviga
Människan kan inte, så länge hon finns kvar i köttet, undvika all synd, i alla fall inte de mindre synderna. Men de synder vi kallar för mindre synder skall du inte anse som obetydliga: om du anser dem obetydliga när du väger dem, så måste du darra när du räknar dem. Ett antal lätta ting blir en stor massa; ett antal droppar fyller en flod; ett antal sädeskorn blir en hög. Vilket hopp har vi då? Framför allt
bekännelsen...[14]
1864 ”Den som hädar den helige Ande får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd”
1865 Synden skapar en dragning till synd; den ger upphov till lasten genom att samma handlingar upprepas. Av detta kommer snedvridna böjelser som fördunklar samvetet och förstör den konkreta möjligheten att bedöma vad som är gott och ont. Så strävar synden efter att föröka sig och bli starkare, men den kan inte förstöra sinnet för det moraliskt rätta i sin rot. [401; 1768]
1866 Lasterna kan ordnas efter de dygder som de är motsatser till eller också anslutas till de huvudsynder som den kristna erfarenheten har kunnat urskilja efter Johannes
1867 Den kateketiska traditionen erinrar också om att det finns ”synder som ropar mot himlen, himmelsskriande synder”. Abels
1868 Synden är en personlig handling. Dessutom har man del i ansvaret för andras synder, när man medverkar till dem:
— | då man direkt och avsiktligt medverkar till dem; [1736] |
— | då man anbefaller dem, råder till dem, berömmer dem eller gillar dem; |
— | då man inte avslöjar dem eller hindrar dem, när man borde göra det; |
— | då man skyddar dem som handlar illa. |
1869 Så gör synden människorna till varandras medbrottslingar och låter begär, våld och orättvisa råda bland dem. Synderna framkallar sociala förhållanden och sociala inrättningar som strider mot Guds godhet. ”Syndens strukturer” är uttryck för och verkan av personliga synder. De förleder sina offer till att göra det onda i sin tur. I analog mening utgör de ”social
Sammanfattning
1870 | ”Gud har gjort alla till olydnadens fångar för att kunna förbarma sig över alla” |
1871 | Synd är ”ett ord, en handling eller en önskan som strider mot den eviga |
1872 | Synd är en handling som strider mot förnuftet. Den skadar människans natur och angriper den mänskliga solidariteten. |
1873 | Roten till all synd finns i människans hjärta. De olika formerna för synd och deras svårighetsgrad beräknas huvudsakligen efter deras objekt. |
1874 | Att avsiktligt, dvs, med fullt vett och fri vilja, välja något som strider mot Guds lag och människans slutliga mål är att begå en dödssynd. Den förstör den osjälviska kärleken i oss, och utan denna är det omöjligt att uppnå den eviga saligheten. En dödssynd som inte blir föremål för ånger medför evig död. |
1875 | Mindre synd utgör ett moraliskt fel som kan ersättas av den osjälviska kärleken som den lämnar kvar i oss. |
1876 | Upprepade synder, även mindre, ger upphov till laster, bland vilka man urskiljer huvudsynderna. |
Navigation
FÖRSTA DELEN
TROSBEKÄNNELSEN
ANDRA DELEN
FIRANDET AV DET KRISTNA MYSTERIET
TREDJE DELEN
LIVET I KRISTUS
FÖRSTA
AVDELNINGEN
MÄNNISKANS KALLELSE: LIVET I ANDEN
FÖRSTA
KAPITLET
DEN MÄNSKLIGA PERSONENS VÄRDIGHET
Artikel 1
Människan – Guds avbild
Artikel 2
Vår kallelse till salighet
Artikel 3
Människans frihet
Artikel 4
Mänskliga handlingars moraliska kvalifikation
Artikel 5
Lidelsernas moraliska kvalitet
Artikel 6
Samvetet
Artikel 7
Dygderna
Artikel 8
Synden
I. Barmhärtighet och synd
II.
Definition av synden
III. Olika slags synder
IV.
Syndens allvar: dödssynd och mindre synd
V.
Syndens utbredning
ANDRA KAPITLET
DEN MÄNSKLIGA GEMENSKAPEN
TREDJE KAPITLET
GUDS FRÄLSNING: LAG OCH NÅD
ANDRA
AVDELNINGEN
DE TIO BUDORDEN
FJÄRDE DELEN
DEN KRISTNA BÖNEN
Register